Naujausios
Audito tikslas buvo įvertinti, ar Bendrovė taupiai, efektyviai ir rezultatyviai naudoja turimus išteklius, kaip vykdo jai pavestas funkcijas, įvertinti jos veiklos rezultatus, pateikti rekomendacijas paslaugų kokybei gerinti ar išlaidoms mažinti, veiklos efektyvumui ir rezultatyvumui didinti.
Vertinant ekonomiškumą siekta nustatyti, ar pasirinkti geriausiai tinkantys ir mažiausiai kainuojantys ištekliai nustatytiems tikslams įgyvendinti. Audito metu buvo nagrinėjama: ar Bendrovė įsigijo tinkamos rūšies ir kokybės išteklių už mažiausią kainą; ar viešųjų pirkimų procedūros leido pasiekti geriausią kokybės ir kainos santykį; ar Bendrovė valdė savo išteklius stengdamasi mažinti veiklos sąnaudas.
Vertinant efektyvumą siekta nustatyti, ar pasiektas geriausias santykis tarp sukurtų produktų (paslaugų), rezultatų ir tam panaudotų išteklių. Audito metu nagrinėta: ar Bendrovė moki ir gali atsiskaityti už savo trumpalaikius įsipareigojimus; ar Bendrovės veikla efektyvi ir pelninga; ar Bendrovės finansinė būklė stabili ir užtikrinamas veiklos tęstinumas; ar buvo galima pasiekti geresnių rezultatų panaudojus mažiau žmogiškųjų išteklių.
Vertinant rezultatyvumą siekta nustatyti, ar Bendrovės veikla atitinka galiojančius teisės aktus, ar pasiekti Bendrovės išsikelti tikslai ir numatyti rezultatai. Audito metu nagrinėta: ar tinkami Bendrovės valdymo procesai; ar vidaus dokumentai atitinka teisės aktus; ar buvo užsibrėžti tikslai ir kokiomis priemonėmis buvo siekiama jų įgyvndinimo.
Auditas atliktas pagal Valstybinio audito reikalavimus ir tarptautinius aukščiausiųjų audito institucijų standartus.
Audito rezultatai
Audito metu nustatyta, kad Bendrovės valdyba 2016–2019 metais dirbo neturėdama valdybos reglamento. Valdybos darbas nereglamentuotas, nenustatyta valdybos darbo organizavimo tvarka, nedetalizuotos valdybos funkcijos, balsavimo, dokumentų rengimo, nusišalinimo procesai ir pan. Valdyba išrenkama ketverių metų laikotarpiui, tačiau jos darbas tęsėsi pasibaigus jos įgaliojimams, veikla nutraukta nebuvo. Neperžiūrima valdybos narių sudėtis.
Neįvertinamas Bendrovės veiklos rezultatyvumas, nes valdyba nepatvirtino veiklos strategijos, nenustatė, siektinų veiklos ir finansinių rodiklių Bendrovei. Direktorius neatsiskaitė steigėjui, neteikė informacijos valdybai apie ūkinę-finansinę veiklą.
Savivaldybė nėra nustačiusi savivaldybės kontroliuojamų įmonių vadovų (įmonės vadovo ir jo pavaduotojų) darbo užmokesčio nustatymo tvarkos. Bendrovės valdyba nustatė direktoriaus tik pastoviosios dalies darbo užmokesčio koeficientą. Nebuvo nustatytos ir vertinamos užduotys, atlyginimo kintamosios dalies skyrimo klausimas visai nesvarstytas, o nustatytas darbo užmokesčio pastovus koeficientas neskatina vadovų siekti nustatytų uždavinių įgyvendinimo ir veiklos rezultatų gerinimo. Nuo 2018 m. sausio 1 d. įsigaliojus Akcinių bendrovių įstatymo pakeitimams dėl bendrovių vadovų kadencijų, Bendrovės valdyba tokio klausimo nesvarstė, direktoriaus darbo sutartyje dėl neterminuotos darbo sutarties pakeitimo į terminuotą įrašyta nebuvo.
Savivaldybė Bendrovei kompensuoja iš biudžeto lėšų: susidariusius vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo maršrutų nuostolius; mokinių pavėžėjimo išlaidas; vežėjų išlaidas (negautas pajamas), susijusias su lengvatų taikymu. Audito metu tikrinta kompensavimo tvarka.
Savivaldybės su Bendrove 2000 m. gegužės 1 d. pasirašyta sutartis Nr. 22, pagal kurią Savivaldybė paveda bendrovei vežti keleivius Savivaldybės nustatytais reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais pagal patvirtintus tvarkaraščius Biržų rajone bei mieste ir atlygina Bendrovei dėl transporto lengvatų negautas pajamas, forma ir sąlygos yra pasenusios, todėl sutartis yra keistina. Savivaldybės administracija su Bendrove dėl mokinių pavėžėjimo ir nuostolingų maršrutų kompensavimo sutarčių nėra pasirašiusi.
Keleivių vežimo autobusais reguliariaisiais reisais vietiniais maršrutais nuostolių kompensavimo tvarka nebeatitinka galiojančio teisinio reglamentavimo, nenustatytas 1 km ridos savikainos dydis. Bendrovėje nėra patvirtintos sąnaudų, tenkančių priemiesčio, tarpmiestinio ir užsakomiesiems maršrutams paskirstymo tvarkos, o nustatyti neatitikimai ir klaidos skaičiuojant nuostolių kompensacijas, neužtikrina Bendrovės apskaičiuotų kompensavimo sumų.
Mokinių, kuriems reikalingas pavėžėjimas, apskaita netiksli ir nekontroliuojama. Savivaldybės administracija audito metu parengė naują Savivaldybės teritorijoje esančių mokyklų mokinių vežiojimo ir jų kelionės išlaidų kompensavimo nustatytą tvarką, įstaigos tikslino mokinių sąrašus, Bendrovė ištaisė dalį neatitikimų.
Audito metu nustatyta, kad nepakankama vežėjo išlaidų, susijusių su lengvatų taikymu, kontrolė. Bendrovė, teikdama tvirtinti visuomenei būtinų maršrutų sąrašą ir reisų skaičių per savaitę, nepakankamai analizuoja keleivių srautų intensyvumą, susidarančius nuostolius maršrutuose, nepakankamai įvertinama finansinė našta, tenkanti Savivaldybei kompensuojant nuostolingus maršrutus. Savivaldybė nėra nustačiusi tvarkos, kuriais vadovaujantis būtų priimami sprendimai dėl visuomenei būtinų maršrutų organizavimo tikslingumo, nenustatyti visuomenei būtinų maršrutų organizavimo tikslingumo kriterijai.
Bendrovėje nėra užtikrinamas apskaitos tvarkymas vadovaujantis teisės aktais – nepatvirtintas sąskaitų planas, apskaitos politika neatitinka Bendrovės poreikių, taikomi ilgalaikio turto nusidėvėjimo normatyvai neatitinka teisinio reglamentavimo, nustatyta atvejų, kada Bendrovė negalėjo paaiškinti, kokiu pagrindu valdomas gautas turtas, nepatvirtinta darbo laiko apskaitos žiniaraščio forma, kolektyvinėje sutartyje nustatytos darbo ir kitos taisyklės prieštarauja teisiniam reglamentavimui arba nepakankamai reglamentuoja Bendrovės vykdomą veiklą.
Nepatvirtinta Bendrovės valdymo struktūra ir pareigybės, nepatvirtinti kai kurių pareigybių nuostatai, ne visi darbuotojai su jais supažindinti.
Bendrovės administracijos nustatyti darbuotojų darbo drausmės pažeidimai ne visada pagrįsti.
Finansinių ataskaitų duomenys nėra pagrįsti turto ir įsipareigojimų inventorizacijos duomenimis, Bendrovės finansiniai apskaitos duomenys nepatikimi, apskaitos registrų duomenys neatitinka Bendrovės finansinių ataskaitų rinkinio duomenų.
Neužtikrinamas kuro normų autobusams nustatymo ir kuro nurašymo pagrįstumas.
Bendrovės viešųjų pirkimų tvarkos nustatytos ir viešųjų pirkimų procedūros pradėtos įgyvendinti tik nuo 2017 m. Nuo 2017 m. vykdomiems pirkimams nustatyti įvairūs organizaciniai trūkumai. Daugiau kaip 55 proc. 2019 m. galiojančių Bendrovės sutarčių sudarytos neterminuotai. Ne visiems pirkimams atliekamos pirkimo procedūros: nustatyti atvejai, kada yra sudarytos sutartys arba nupirktos paslaugos arba prekės, tačiau nerengiamos pirkimų paraiškos ar pirkimo dokumentai.
Bendrovės likvidumo rodikliai rodo, kad Bendrovė turi potencialių finansinių problemų, nepajėgi iškart apmokėti skolų. Bendrovė nėra saugi ir ji greitai (skubiai) realizuojamu trumpalaikiu turtu nepajėgtų padengti trumpalaikių įsipareigojimų. Absoliutaus likvidumo rodiklis, kuris parodo Bendrovės konservatyvų pinigų valdymą ir sugebėjimą piniginėmis lėšomis padengti didžiąją dalį trumpalaikių įsipareigojimų, neturėtų būti mažesnis kaip 0,2. Jei 2016–2018 m. šis rodiklis buvo pakankamas, nuo 2019 m. jis yra per žemas. Bendrovė labai dažnai jaučia pinigų stygių atsiskaitydama su tiekėjais, Bendrovės pinigų likutis kai kuriais mėnesiais nepakankamas įvykdyti net su darbo santykiais susijusius įsipareigojimus, todėl atsiskaitymus vykdo iš einamojo mėnesio įplaukų.
Bendrovės ilgalaikio turto apyvartumas mažėja, tai rodo, kad Bendrovė įsigijo daugiau ilgalaikio turto, bet pajamų uždirbo mažiau. Bendrovės apyvartinio kapitalo rodikliai yra neigiami, tai rodo, jog įmonė nėra pajėgi apmokėti visas trumpalaikes skolas, arba kad įsipareigojimai yra didesni už turimą trumpalaikį turtą.
Bendrovės transporto priemonių (autobusų) parkas yra ganėtinai senas, pagal 2019 m. lapkričio 30 d. buhalterinius duomenis Bendrovė valdė 28 autobusus, iš kurių 12 autobusų (arba 43 proc.) yra nusidėvėję, 9 autobusai senesni nei 30 metų. Įvertinus Bendrovės veiklos rezultatus daroma išvada, kad Bendrovė nepajėgi įsigyti naujų komfortiškų autobusų, tačiau Savivaldybė gali nustatyti vežėjo rentabilumą, kuris padėtų kaupti lėšas reguliaraus susisiekimo autobusams atnaujinti. Pati Bendrovė audituojamu laikotarpiu į Savivaldybę dėl rentabilumo dydžio nustatymo nesikreipė.
Bendrovėje neužtikrintas viešumas ir skaidrumas, Bendrovės interneto svetainėje nėra informacijos apie esamas ir būsimas veiklos kryptis, uždavinius ir tikslus, veiklos rezultatus, įmonės finansinių ataskaitų rinkinius, metinius pranešimus ar veiklos ataskaitas, paslaugų įkainius.
Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos rekomendacijos
Savivaldybės administracijai rekomenduota: reglamentuoti valdybos darbą, nustatant valdybos darbo organizavimo tvarką, detalizuojant valdybos funkcijas, balsavimą, dokumentų rengimą, nušalinimo procesus ir pan., patikslinti atstovavimo Biržų rajono savivaldybei akcinėse bendrovėse ir uždarosiose akcinėse bendrovėse taisykles, užtikrinti, kad būtų peržiūrima valdybos narių sudėtis; parengti ir pateikti Bendrovei savivaldybės administracijos direktoriaus lūkesčių raštą, kuris turi būti rengiamas veiksmingai įmonės veiklai, kontrolei ir skaidrumui užtikrinti; nustatyti kontroliuojamų įmonių vadovų (įmonės vadovo ir jo pavaduotojų) darbo užmokesčio nustatymo tvarką (vadovaujantis teisės aktais nustatyti Bendrovės vadovui jo atlyginimą susidedantį iš atitinkamai nustatytų pastoviosios dalies (koeficientais) ir kintamosios dalies (priklausančios nuo įmonės veiklos rezultatų), nustatyti užduotis, užtikrinti, kad būtų nustatomos vadovo kadencijos, vadovaujantis Akcinių bendrovių įstatymo pakeitimais); atnaujinti sutartį dėl keleivių vežiojimo kelių transporto reguliaraus susisiekimo maršrutais, sudaryti sutartis dėl mokinių pavėžėjimo ir nuostolingų maršrutų kompensavimo, nustatant 1 km ridos savikainos dydį; parengti ir patvirtinti kompensacijų išmokėjimo tvarką, kuri atitiktų galiojantį teisinį reglamentavimą; nusistatyti tvarką, kuria vadovaujantis būtų priimami sprendimai dėl visuomenei būtinų maršrutų organizavimo tikslingumo, nustatyti visuomenei būtinų maršrutų organizavimo tikslingumo kriterijus; įvertinant Bendrovės veiklos rezultatus spęsti klausimą dėl Bendrovės autobusų parko atnaujinimo bei dėl rentabilumo dydžio nustatymo.
UAB Biržų autobusų parkui rekomenduota: parengti ir teikti valdybai tvirtinti Bendrovės valdymo struktūrą, patvirtinti strateginį veiklos planą, numatant, kokius veiklos ir investicinius rezultatus, finansinius rodiklius Bendrovė turi pasiekti; siekiant užtikrinti efektyvesnę Bendrovės veiklą, nuolat analizuoti keleivių srautus ir įvertinti maršrutų reikalingumą, nustačius nereikalingus – inicijuoti jų nutraukimą; pasitvirtinti sąnaudų, tenkančių priemiesčio, tarpmiestinio ir užsakomiesiems maršrutams paskirstymo tvarką, nustatant nuostolių kompensavimo sumų apskaičiavimą; patikslinti ir pasitvirtinti Bendrovės apskaitos politiką, sąskaitų planą, nustatyti ilgalaikio turto nusidėvėjimo normatyvus, atitinkančius LR pelno mokesčio įstatymo, patvirtinti darbuotojų mėnesio darbo laiko apskaitos žiniaraštį vadovaujantis LR Darbo kodekso 120 str. 3 d.; apskaičiuojant pajamas už mokinių pavėžėjimą, laikytis Transporto lengvatų įstatymo nuostatų, taikyti Tarybos sprendimu patvirtintus įkainius.
UAB Biržų autobusų parkas taip pat rekomenduota: patikslinti Bendrovės kolektyvinę sutartį, kad ji atitiktų teisinį reglamentavimą; personalo valdymo klausimais susijusius įsakymus atskirti nuo teisinio reguliavimo ir veiklos organizavimo įsakymų, vadovaujantis Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodykle; Bendrovės turto ir įsipareigojimų inventorizaciją atlikti vadovaujantis teisės aktų nuostatomis; vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 16 str. 2 d. 19 p. Bendrovės direktoriui teikti veiklos ataskaitas Savivaldybės tarybai; patikslinti ir patvirtinti pareiginius nuostatus, užtikrinti kad Bendrovės darbuotojai su jais būtų supažindinti.
UAB Biržų autobusų parkas pateiktos rekomendacijos dėl apskaitos ir kontrolės dalykų, viešųjų pirkimų: uždirbtas pajamas važiuojant autobusams miesto maršrutais teisingai atskirti ir priskaityti nuo priemiesčio; vykdyti kuro sunaudojimo kontrolę, užtikrinti, kad transporto priemonių kuras Bendrovėje būtų nurašomas pagrįstai; užtikrinti, kad Bendrovei priklausančių autobusų nuvažiuotų kilometrų rida būtų fiksuojama teisingai ir korektiškai; patvirtinti viešųjų pirkimų organizavimo taisykles, patikslinti asmenų, vykdančių viešųjų pirkimų procedūras, sąrašą, vykdyti viešųjų pirkimų procedūras, laikantis Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo nuostatų.
UAB Biržų autobusų parkui rekomenduota užtikrinti, kad Bendrovės finansiniai apskaitos duomenys būtų teisingi ir atitiktų Bendrovėje esančius apskaitos registrų duomenis. Rekomenduota spręsti klausimą dėl sumontuotų geografinės padėties duomenų teikimo įrenginių, kaip dėl turto naudojimo ir valdymo Bendrovėje.
Siekiant užtikrinti Bendrovės skaidrumą ir viešumą, rekomenduota interneto svetainėje skelbti visą teisės aktais nustatytą informaciją.