Nebeužtenka mokėti „tapšnoti ekraną“ – reikia žinių ir konkrečių darbų

Agno DAGIO nuotr.
Biržų bibliotekos darbuotojai jau pagamino 20 skydelių laikiklių.
Kelios dešimtys Lietuvos bibliotekų, siekdamos patenkinti augantį apsaugos priemonių poreikį, atėjo medikams į pagalbą – pradėjo gaminti apsauginius veido skydus, pasinaudodamos 3D spausdinimo technologija. Į pagalbą bibliotekininkams kai kuriuose Lietuvos miestuose skuba ir moksleiviai. Ypatingai daug prisidėti gali informacines technologijas gerai išmanantis jaunimas. „Biržiečių žodis“ pasidomėjo, ar prie šių iniciatyvų jungiasi biržiečiai.

Bibliotekininkai kuria apsauginius skydelius medikams

Apsauginis skydelis padeda apsisaugoti nuo oro lašeliniu būdu plintančio koronaviruso. Apsauginių skydų dizainą sukūrė Robotikos mokykla kartu su savanorių ir bendrovės „3DCreative“ komanda. „Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka, įgyvendindama projektą „Gyventojų skatinimas išmaniai naudotis internetu atnaujintoje viešosios interneto prieigos infrastruktūroje“ (VIPT), Lietuvos viešosioms bibliotekoms 2019-2020 metais jau yra nupirkusi ir įrengusi 58 naujus 3D spausdintuvus. Šis projektas finansuojamas iš ES struktūrinių fondų investicijų veiksmų programos.“

Biržų viešosios Jurgio Bielinio bibliotekos direktorė Vilmantė Vorienė praėjusį trečiadienį „Biržiečių žodžiui“ sakė, jog jų kolektyvas irgi jungiasi prie gražios iniciatyvos. Prieš savaitę mūsų bibliotekininkai atliko bandomąjį darbą. Ir jau turi pagaminę dvidešimt apsauginių skydelių rėmelių. Trečiadienį buvo laukiama ir pačių medicinai pritaikytų ekologiško plastiko skydelių ruošinių, kuriuos jau pagamintus turėjo atvežti į Biržus.

V. Vorienė priminė, jog projektą vykdo Robotikos mokykla. Jie pateiks ir lakštus skydeliams. Biržiečiams teks vietoje atspausdintą rėmelį ir atvežtą skydelį sumontuoti. Visi vietoje sumontuoti apsauginiai veido skydai bus skirti Biržų medikams.

Biržų viešoji Jurgio Bielinio biblioteka Martyno Mažvydo bibliotekos projekte „Prisijungusi Lietuva“ dalyvauja nuo 2018 metų rudens. Džiaugiamasi atnaujintais kompiuteriais, gautu 3D spausdintuvu, plastmase liejimui, gautais robotukais-konstruktoriais, vykstančiais mokymais.

Biržų bibliotekoje, pasak direktorės, tikrai yra galimybė susiprojektuoti ir atsispausdinti, tik šis procesas reikalauja žinių ir laiko.

Mokytis informacinių technologijų – būtinybė

Biržų rajone 3D spausdintuvus turi ir kai kurios mokyklos.

„Aušros“ pagrindinės mokyklos informatikos mokytoja Eglė Kulbienė pastebėjo, jog būtų galima minimaliai prisidėti prie gražios iniciatyvos, jei jau būtų sukonstruotas modelis. Šiomis dienomis mokykloje visos informacinių technologijų žinios pritaikomos jaunimo mokymui ir mokymuisi nuotoliniu būdu.

Biržų „Saulės“ gimnazijos informacinių technologijų ir ekonomikos bei verslumo mokytoja metodininkė Rima Mikalajūnienė patvirtino, jog šįmet gimnazija įsigijo 3D spausdintuvą. Kol kas jis dar pilnai neveikia, nes pritrūko vienos detalės. Spausdintuvas gali dirbti su trimis skirtingomis medžiagomis – mediena, lazeriu ir plastiku. Būtent plastiko galvutė šiuo metu ir neveikia. Tačiau jei ir nebūtų problemų, gimnazistai vis tiek nepajėgtų gaminti apsauginių skydelių medikams, nes yra per mažas spausdinamo objekto dydis. Skydelių gaminimui, pasak R. Mikalajūnienės, reikėtų galingesnio įrenginio. Turimas yra skirtas minimaliems projektukams, savotiškam pasižaidimui, kad vaikai suvoktų, kas yra 3D spausdintuvas, kaip juo dirbama.

Gimnazistai šiuo metu dirba su lazeriu. Šimtadienio proga spausdino nominacijas. Dabar daromas projektas, skirtas Motinos dienai. Mokytoja sakė, jog ne visi mokiniai yra pajėgūs dirbti 3D spausdintuvu. Norint kokybiškai darbuotis, nepakanka tik pradinių įgūdžių.

Kalbėdama apie nuotolinį mokymą, mokytoja Rima Mikalajūnienė pastebėjo, jog tai yra puikus dalykas ir puiki galimybė vaikams įrodyti, kad mokytis informacinių technologijų yra būtina. Šiuo metu vyresnėse klasėse šių žinių siekia tik apie 10-15 procentų moksleivių. Mokytoja pastebėjo, jog žinių reikia siekti aukštesniu lygiu, reikia suprasti, jog nebeužtenka vien „tapšnoti ekraną“. Nebepakanka vien surinkti tekstą, reikia mokėti naudoti technologijas. Šiuo metu informacinių technologijų dalykas yra laisvai pasirenkamas, kaip ir psichologija ar ekonomika. Tai sunkus mokslas, todėl jauni žmonės jo rinktis neskuba. Dabar susiklosčiusi situacija, R. Mikalajūnienės manymu, galbūt privers pagalvoti švietimo srities specialistus, jog verta grąžinti į mokyklas privalomą informacinių technologijų mokymą.