Autobusų parkas spiriasi nuo dugno

Evaldo Prunskaus nuotr.
Biržų autobusų parko direktorius Marius Šernas: „Reikia žinoti ir tikėti tuo, ką darai ir, svarbiausia, prisiimti atsakomybę“.
Biržų autobusų parkui jau daugiau kaip pusmetį vadovauja Marius Šernas. Direktoriui, užėmusiam šias pareigas, tikrai nebuvo ko pavydėti: bendrovę slėgė pradelsti finansiniai įsipareigojimai, trūko vairuotojų, buvo pašlijusi darbo drausmė ir kolektyvo tarpusavio santykiai. Bendrovės direktorius M. Šernas – „Biržiečių žodžio“ pašnekovas. Direktorius pasakoja apie pusmečio rūpesčius, džiaugsmus ir planus.

Kokios autobusų parko opiausios problemos?

Skolos. Man užėmus vadovo pareigas, bendrovė pradelstų skolų turėjo už 50 tūkstančių eurų. Šios dienos skolų likutis – 25 tūkstančiai eurų. Tiesa, dengdami įsipareigojimus sugebėjome pasikeisti dalį garažo vartų, susiremontuoti sandėlio stogą. Tai mums kainavo maždaug 20 tūkstančių eurų. Finansinius įsipareigojimus bendrovės partneriams tikimės padengti šiais metais.

Transporto būklė – avarinė. Liepą sugedo trys tarpmiestiniai autobusai. Autobusų remontą dengėme iš bendrovės lėšų. Remontas kainavo 8 tūkstančius eurų.

Aktuali tema – koronos pandemija. Kaip tai atsiliepė Jūsų bendrovei?

Karantino metu praretinome, o paskui visiškai nutraukėme tarpmiestinį susisiekimą. Sustabdėme ir užsakomuosius reisus, kurie racionalizavus paslaugų kainą, darėsi vis paklausesni. Per pandemiją nemokėjome įmokų SODRAI, VMI. Pradinėmis žiniomis, visus mokesčius, Vyriausybei nutraukus šią atidėjimo programą, reikės sumokėti per du mėnesius. Bendrovė tokio įsipareigojimo padengti per tokį laiką nesugebėtų. Turėsime sumokėti apie 80, 90 tūkstančių eurų. Be Biržų rajono savivaldybės pagalbos kalbėti apie tolimesnius bendrovės planus būtų sudėtinga.

Kiek turite autobusų? Koks seniausias, koks naujausias autobusas?

Turime 24 važiuojančius autobusus. Mūsų seniausias parko autobusas –1986 metų SETRA, o naujausias, 2011 metų. Mercedes-Benz, pirktas lizingu.

Daug kas šaiposi iš mūsų PAZ autobusų. Bet tik šie autobusai, jų turime penkis, gali pravažiuoti pačiais prasčiausiais rajono keliais. Tokių kelių rasi kiekvienoje seniūnijoje. PAZ pakeitus naudotais geresniais autobusais, jų išlaikymas brangiai kainuotų, nes autobusus tektų dažnai remontuoti. Be to, bendrovei šiuo metu gyvybiškai svarbu yra išsaugoti tarpmiestinius maršrutus.

2017 metais Biržų politikai buvo nutarę pirkti ekologiškus autobusus. Projektas buvo parengtas, bet 2019 metais Biržų savivaldybės Taryba nusprendė, kad tokių autobusų nebereikia...

Ekologiškų autobusų nutarta nebepirkti dėl trijų priežasčių. Mažėjant keleivių skaičiui, maršrutams aptarnauti reikalingi mažesni nei planuoti pirkti autobusai. Paskaičiuota, kad naujieji ekologiški autobusai negalėtų pasiekti nustatytos 35 tūkst. kilometrų metinės ridos. Be to ekologiškiems autobusams eksploatuoti reikalinga 100 tūkst. eurų vertės suslėgtų gamtinių dujų kompresorinė. Projekto lėšomis šios katilinės įrengimas nebūtų finansuojamas. Kompresorinę turėtų įsirengti konkurso būdu parinktas vežėjas.

Bendrovei, kurios prioritetas yra nauji tarpmiestiniai autobusai, tokią sumą investuoti į priemiesčio susisiekimą, kai 2023 m. baigiasi pelningų tarpmiestinių autobusų licencijos, būtų kiek komiška.

Atsinaujinti ekologiškais autobusais parkas galėtų tik tada, jeigu neturėtų skolų ir turėtų solidų, ekspertų nuomone pagrįstą savivaldybės palaikymą. Tą mėnesį, kai Taryba svarstė minėtą projektą, autobusų parkas turėjo finansinių įsipareigojimų už 86 tūkst. eurų. Verta paminėti, kad mūsų partneriai į šias naujoves, net ir turėdami galimybes, žvelgia atsargiai. Tarkim, viena Vokietijos keleivių įmonė, monopolizuojanti keleivių vežimą šalyje iš 1200 pirktų naujų autobusų, įsigijo tik 50 transporto priemonių, kurios yra varomos dujomis. Visos kitos – varomos dyzelinu.

Ar mūsų rajono valdžiai, tarybos nariams rūpi bendrovės gerovė?

Iš rajono valdžios, Tarybos narių sulaukiame daug palaikymo, kritikos. Džiaugiuosi, kad meras, administracijos direktorius, Tarybos nariai aktyviai dalyvauja bendrovės gyvenime, domisi esama situacija ir ateities planais. Autobusų parkas tampa ta vieta, kur politikai pamiršta savo politinius nesutarimus ir vienijasi, ieškodami geriausių sprendimų, padėsiančių kelti bendrovės prestižą, teikiamų paslaugų kokybę.

Niekam ne paslaptis – bendrovės autobusai nepatrauklūs. Konkurentų vežėjų autobusai – estetiški, su kondicionieriais. Karštą vasaros dieną Biržų autobusuose kaip pirtyje jaučiasi tiek keleiviai, tiek vairuotojai...

Keleivių pervežimas tarpmiestiniais  maršrutais mūsų parkui yra pelningas. Bet mūsų konkurentai iš tų pačių maršrutų pajamų surenka du kartus daugiau. Dėl anksčiau minėtų priežasčių kartais keleiviai mūsų paslaugomis nesinaudoja. Jeigu tik yra galimybė, lūkuriuoja 10, 20 minučių, laukia konkurentų autobuso.

Rugpjūčio 27 dieną savivaldybės Tarybai ruošiuosi pristatyti naują verslo planą.

Planuojame įsigyti du tarpmiestinius 50 vietų autobusus už 375 tūkst. eurų ir du priemiestinius 19 vietų autobusus. Jie kainuotų 110 tūkstančių eurų. Vieną priemiestinį autobusą planuojame pasiųsti maršrutu Biržai-Sviliai-Vabalninkas-Panevėžys, o kitą į Germaniškį ir Nemunėlio Radviliškį, kur didžiausi moksleivių srautai.

Verslo plane taip pat numatėme siūlyti keleivių vežimą taksi. Šia paslauga stengsimės užtikrinti atokiau gyvenančių ir tų, kurie, galbūt, liks nuskriausti bendrovei optimizuojant maršrutus, gyventojų susisiekimą.

Padengę įsipareigojimus, numatę planus transporto ir infrastruktūros atnaujinimui, su keliomis Biržuose esančiomis įmonėmis tarsimės ir kooperuosimės dėl fondo, kuris bus skirtas vietiniams renginiams remti, įkūrimo.

Gal numatyta kokių nors pakeitimų autobusų maršrutuose?

Savivaldybei pristatytas naujas miesto maršrutas. Orientuojamės į „Biržų duonos“ ir švedų įmonės darbuotojus. Jei projektas bus patvirtintas, autobusas darbuotojus į darbo vietą pristatys 7:40 ryte.

Baigusių pamainą darbuotojų autobusas lauks 17:05. Tarpiniai sustojimai iš esmės nesikeis. Tiesa, nuo rugsėjo planuojame paleisti naują miesto 27 vietų autobusą su specialia pakyla neįgaliesiems. Pradžiai autobusą išsinuomosime. Jeigu maršrutas pasiteisins, bandysime šį autobusą išsipirkti išperkamąja nuoma. Keisis ir kai kurie priemiesčio autobusų maršrutai. Pavyzdžiui priemiestinis autobusas iš Biržų į Kvetkus važiuos nebe žvyrkeliu, bet asfaltu. O iš Kvetkų į Biržus grįš kaip ir seniau. Ketiname atsisakyti vieno nuostolingo tarpmiestinio maršruto Biržai–Ukmergė–Vilnius. 2019 m. šis maršrutas bendrovei kainavo 11,9 tūkst. eurų nuostolį. Šį maršrutą bandysime pakeisti ekspresu į sostinę.

Keleivių nepasitenkinimą kėlė priemiestinio autobuso Biržai–Sviliai–Panevėžys reisų pertvarka. Autobusas kursuoja tik tris kartus per savaitę: antradieniais, ketvirtadieniais ir šeštadieniais. Gyventojai skundėsi, kad susidaro kai kurių nepatogumų. Nebegali nuvažiuoti į bažnyčią, į darbą, pas gydytojus ir t. t. Gal dabar keleiviai sulauks kokių nors džiugių pokyčių, autobusas vėl kursuos kiekvieną dieną?

Deja, šis reisas buvo nuostolingas. Biržų rajono savivaldybei 2019 m. jis kainavo 19,5 tūkst. eurų. Kartais gyventojai organizuojasi, surenka daug parašų, tačiau autobusais vis tiek nesinaudoja. Galimybė realizuoti kasdienį maršrutą minėta kryptimi yra. Turėsime įvykdyti esamų ir potencialių gyventojų apklausą.

„Biržiečių žodis“ sulaukia gyventojų pageidavimų: ar nebūtų įmanoma pasiųsti autobusą į rajono turistinius objektus. Būtų norinčių aplankyti Likėnus, Kirkilus. Gyventojai guodžiasi, jų vaikai gyvena toli, jų kada panorėję neprisikvies, o pakeliauti norėtųsi...

Tam reikalingas naujas autobusas. Dėl tokio projekto būtų išmintinga padaryti gyventojų apklausą, konsultuotis su Biržų turizmo informacijos centru. Bet kurioje savivaldybėje miesto ar priemiestinio maršruto savikaina yra maždaug 1 euras kilometrui, todėl bendrovė turi būti labai atsakinga tam, kad partneriams savivaldybėje nauji projektai netaptų finansine našta.

Supažindinkite su savo kolektyvu. Koks kolektyvo amžiaus vidurkis?

Kolektyve 57 darbuotojai. Kolektyvo amžiaus vidurkis – 50 metų. Kolektyvu galiu tik džiaugtis. Darbuotojai kultūringi, domisi bendroves planais. Dvi darbuotojos stažuojasi viešųjų pirkimų kursuose.

Keturi mūsų bendrovės darbininkai gruodį įgis profesinį išsilavinimą tauriųjų metalų, aliuminio virinimo ir pjaustymo lazeriu srityse. Rengiame strateginį ir darbuotojų motyvacinį planus 2021-2025 metams, pagal kuriuos darbuotojai su bendrovės pagalba galės siekti išsilavinimo. Programoje norinčių dalyvauti darbuotojų vaikus ir anūkus ruošiamės apdrausti kaupiamuoju draudimu. Dalį draudimo įmokų padengtų bendrovė. Visus vairuotojus nuo balandžio apdraudėme nuo nelaimingų atsitikimų ir nuo kritinių ligų. Nuo nelaimingų atsitikimų apdraudėme ir visus bendrovės keleivius.

Anksčiau bendrovėje trūko vairuotojų. Vieni kitus įtarinėjo kuro grobstymu. Ar pavyko šią problemą išspręsti? Ir kaip pavyko?

Situacija pasikeitė. Įvertinome padėtį. Reikia žinoti ir tikėti tuo, ką darai ir, svarbiausia, prisiimti atsakomybę. Ankstesnės problemos išspręstos diplomatija ir elementaria pagarba žmogaus darbui. Visi dirbame vienam tikslui. Vairuotojų nebetrūksta. Rugsėjį kolektyvą papildys jaunas vairuotojas. Šiuo metu deramės dėl naujos aprangos vairuotojams. Pirmąsias tris uniformas siuvame miesto autobusų vairuotojams.

Bendrovei, kolektyvui ir direktoriui – kuo geriausios kloties.

Kalbėjosi Regina VAIČEKONIENĖ