Bandoma atskleisti aviacijos istorijos paslaptis

Bandoma atskleisti aviacijos istorijos paslaptis

Bandoma atskleisti aviacijos istorijos paslaptis

Minint Karo aviacijos Zoknių įgulos įkūrimo 80-metį, surengta ekspedicija į tarpukaryje veikusį Šilėnų aviacijos poligoną (Rėkyvos miškas Šiaulių rajone). Ten, spėjama, 1940 spalį buvo sunaikinta dalis aerodrome buvusių lėktuvų „Ansaldo A-120“, įžymioji Felikso Vaitkaus “Lituanica II“.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

1935-ųjų metų statiniai

Pažintinėje paieškos ekspedicijoje dalyvavo Karinių oro pajėgų (KOP) Aviacijos bazės karininkai ir puskarininkiai, Juozo Vitkaus Inžinerijos bataliono standartinės sprogmenų neutralizavimo grupės kariai, Šiaulių „Aušros“ muziejaus Istorijos skyriaus vedėja Irena Nekrašienė, Šiaulių universiteto istorijos katedros lektorius daktaras Simonas Strelcovas.

Ekspedicijos grupė patikrino kelis miško kvartalus, apie 10 kilometrų.

„Žinojome vietą, kur yra išlikęs aviacijos poligono gelžbetoninis pataikymų stebėjimo bokštelis. Dar prieš ekspediciją buvome aptikę antrąjį bokštelį, o ekspedicijos metu miško tankmėje radome trečiąjį“, — sako ekspedicijos organizatorius viršila Alvydas Tamošiūnas.

Ieškota su metalo detektoriais

Juozo Vitkaus Inžinerijos bataliono standartinės sprogmenų neutralizavimo grupės kariai su specialia įranga nustatė tikslias bokštelių koordinates, pagal jas bokšteliai pažymėti žemėlapyje.

Virš bokštelių įėjimo aiškus užrašas „KAM 1935“. Bokštelių būklė skirtinga. Geriausiai išlikęs lengviausiai prieinamas, kiti du prastos būklės, buvo griauti, matyti šaudymo žymės.

Lėktuvų nuolaužų ieškota su metalo detektoriais, bet įrodymų, kad šioje vietoje prieš 71-erius metus sunaikinti lėktuvai, aptikti nepavyko. Patikrinus kelis poligono žemės plotus, rasta bombų skeveldrų. Miške yra aibės galingų sprogimų paliktų duobių.

„Tikimės pagalbos iš senųjų šiauliečių, kurie turi žinių apie 1940 metų įvykius. Visos detalės mums labai svarbios“, — sakė ekspedicijos dalyviai.

Nearti dirvonai

I. Nekrašienė kreipėsi į Kultūros paveldo departamento Šiaulių teritorinį padalinį: aiškinamasi, kokį statusą būtų galima suteikti pataikymų stebėjimo bokšteliams.

„Visai šalia Šiaulių turime kariško paveldo, bet miestiečiams jis faktiškai nežinomas“, — sako S. Strelcovas.

S. Strelcovas planuoja detalesnės informacijos ieškoti Lietuvos centriniame valstybės archyve. Be tikslios topografinės schemos sunku nustatyti miške galimai esamus objektus.

„Studentai šiemet rašo darbus apie šaulių rinktinę Šiauliuose, Šiaulių įvaizdį kariškuose žurnaluose Pirmojoje respublikoje. Akademiniame lygyje Šaulių karinė istorija, Aviacijos bazės praeitis nėra sulaukusi rimtesnio tyrinėjimo. Galima sakyti, tai — nearti dirvonai“, — sako S. Strelcovas.

Sovietai lėktuvus naikino

Tarpukariu, pasak A. Tamošiūno, Šiauliuose buvo dislokuotos trys eskadrilės, lėktuvai „Fiat Ansaldo A-120“, “ANBO 41“, “Šmolik Š-20“, “Gloster Gladiator“, “De Havilland Dragon Rapide“, “Albatros“, aerodromui priskirti ir orlaiviai kroviniams, keleiviams pervežti, taikiniams tampyti. Iš viso — 32— 35 lėktuvai.

Plėsta infrastruktūra: statyti nauji angarai, lėktuvų remonto dirbtuvės, kareivinių pastatai, prie Šilėnų gyvenvietės pelkėse įrengtas poligonas. Iki šiol Aviacijos bazėje naudojamas tarpukario statinys — 1936 metais pastatytas Antano Gustaičio angaras.

Į Zoknius 1939 metais buvo perkeltas legendinis lėktuvas „Lituanica II“, kuriuo F. Vaitkus 1935 metų rugsėjo 21 dieną atliko transatlantinį skrydį.

Lietuviškų lėktuvų likimas nėra aiškus, 1940 spalį dalis jų sunaikinta.

BOKŠTELIS: Ekspedicijos dalyviai Rėkyvos miške nustatė trijų gelžbetoninių pataikymų stebėjimo bokštelių, datuojamų 1935 metais, koordinates. 

KRATERIS: Rėkyvos miške gausu sprogimų duobių, dalis jų pilni vandens. 

TIKSLAS: Ekspedicijos iniciatorius viršila Alvydas Tamošiūnas siekia sudominti šiauliečius aviacijos raida Šiaurės Lietuvoje. 

 

Alvydo TAMOŠIŪNO nuotr.

PAGALBA: Ekspedicijos iniciatorius viršila Alvydas Tamošiūnas ir istorikė Irena Nekrašienė tikisi pagalbos iš šiauliečių, galinčių pateikti žinių apie aerodromo istoriją. 

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.