Pasiskelbęs kompetentingu, pasidarai labai protingas?

A. Janušonio karikatūra
Vėl sulaukėme dovanėlės iš aukščiau. Gavome nurodymą Biržuose nuo šviesoforo nukabinti lenteles su žalia rodykle. Ši rodyklė leido, nesant kliūčių, sukti į dešinę degant raudonam šviesoforo signalui. Maždaug pusmetį pasidžiaugėme šia rodykle, kuri buvo nukabina, užkabinta, ir vėl nukabinta. Panašu, kad apie tą vargšę lentelę su žalia rodyklę galima parašyti romaną. Žaidimai su žalia rodykle prasidėjo pernai rudenį.

***

O nuo šių metų pradžios visuose šalies miestuose prie šviesoforų ėmė ir neliko žaliųjų rodyklių. Vairuotojai sutriko. Pyko ir keikėsi kamščiuose, kurių anksčiau tose sankryžose beveik nebuvo. Smardino orą ir dėjo valdžią į šuns dienas. Kaip dažniausiai būna, daugiausia kliuvo savai vietinei valdžiai. Nors ji dėl šių rodyklių buvo niekuo dėta. Visoje šalyje kilo didelis šurmulys.

***

Vyriausybė ėmė ir tas rodykles reabilitavo. Apsidžiaugėme. Per anksti. Mat dėl kiekvienos rodyklės reikėjo kreiptis į Transporto kompetencijų agentūrą, kad jos specialistai nuspręstų dėl tos lentelės vienoje ar kitoje vietoje reikalingumo. Skelbiama, kad kompetentingi specialistai atliko tyrimą Biržuose Kęstučio ir Vytauto gatvių sankryžoje. Ištyrė transporto srautą ir nustatė, kad šioje sankryžoje automobiliai nestovi ilgiau kaip 8 sekundes. Dar pamatė, jog sukant iš Kęstučio gatvės į dešinę dėl medžių neva prastas matomumas. Todėl lenteles reikia nuimti. Nors pastebėta, kad šioje sankryžoje sukant iš Vytauto į Kęstučio gatvę būtų gerai prie šviesoforo įrengti naują šviesoforo sekciją. Įdomu! Lentelių nereikia, nes sankryžoje tarsi viskas gerai. Vairuotojai beveik nestovi. Nors būna, jog iš tikrųjų kai kuriomis dienomis ir valandomis tenka stovėti net keliolika minučių. Negi kompetentingų specialistų kitokie laikrodžiai? Iš kitos pusės pripažįstama, jog būtų gerai įrengti papildomą šviesoforo sekciją. Tokia sekcija kainuotų apie 2 tūkstančius eurų. Jeigu vietoje pigios skardinės lentelės suplosime tūkstančius, tada įtiksime kompetentingiems specialistams? Gal tas šaršalas su žaliomis rodyklėmis ir kilo dėl to, kad eismo gerinimui – reikia ar nereikia – būtų įsisavinta kuo daugiau pinigų? Gali būti.

Juk nei policijai, nei vairuotojams tos žalios rodyklės neužkliuvo. Visi sutartinai tvirtino, jog jos eismo saugumui nekenkė. Kamščius sankryžose sumažino. Kodėl pradėta bijoti tų rodyklių? Daromos kliūtys, kad jų kuo mažiau būtų?

***

Tenka prisiminti istoriją. 2014 metais Kelių ir transporto tyrimų institutas atliko tyrimą „Šviesoforo lentelių su žalia rodykle poveikis eismo dalyvių elgsenai ir saugumui“. Šio tyrimo metu tyrimo buvo analizuotos 24 sankryžos, kuriose yra įrengtos metalinės lentelės, leidžiančios pasukti į dešinę degant raudonam šviesoforo signalui, Vilniaus ir Kauno miestuose. Įvertintas eismo dalyvių elgesys jose 2009-2013 metų laikotarpiu. Užfiksuoti atvejai, kai tokiose sankryžose žmonės žuvo ar buvo sužeisti. Tyrimo autorių pateiktose išvadose buvo nurodyta, kad tokiose sankryžose, kur prie šviesoforų yra metalinės lentelės su žaliomis rodyklėmis, nepraleidžiami pėstieji, kyla pavojus ir pėstiesiems, ir dviratininkams, trukdoma sukantiems į kairę, vairuotojai elgiasi chaotiškai ir „spaudžia“ kitus eismo dalyvius, blokuojamas kelias tiems, kuriems įsižiebė žalios šviesos signalas, trukdoma „žaliosioms bangoms“, gali būti klaidinami eismo detektoriai.

Toks rimtas tyrimas, nors policijos pareigūnai tvirtino, jog neturi ir neturėjo jokių duomenų, kad dėl žalių rodyklių būtų įvykę kokie nors eismo įvykiai. Buvo užsiminta, jog žalias rodykles nuo 2020 metų pradžios liepia nukabinti Europos Sąjunga. Paaiškėjo, kad tokio reikalavimo nebuvo. Kodėl tokie dalykai dedasi?

***

Aiškėja, jog rodyklių nukabinimas kai kam į naudą išėjo. Pranešama, jog vien Vilniuje pasiruošimas rodyklių nukabinimui atsiėjo daugiau kaip 100 tūkstančių eurų. Mat reikėjo įvairių nepigių techninių dalykų eismui pertvarkyti. Tačiau net išleidus krūvą pinigų, reikalų pataisyti ne visur pavyko. Be žalių rodyklių kai kuriose sankryžose susidarė didelės spūstys. Išeitų, kad žalias rodykles buvo sumanyta nuimti vien tam, kad eismo gerintojai reikia ar nereikia turėtų darbo?

***

Pabandėme ieškoti to Kelių ir transporto tyrimų instituto, kuris prieš kelerius metus atliko mistinį tyrimą, ir priėjo prie išvados, kad Lietuvai žalių rodyklių nereikia. Ir ką? Pasirodo tas institutas likviduotas. Ir nuo 2019 metų pradžios įsteigta Transporto kompetencijų agentūra, kurios dabar ir turime prašyti, kad leistų žalias rodykles vienoje ar kitoje sankryžoje pakabinti. Skelbiama, kad Transporto kompetencijų agentūra yra valstybės įsteigta viešoji įstaiga, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei. Tik tokios įstaigoje specialistai ir gali nuspręsti ar sankryžoje Biržuose prie buvusio pašto reikia ar nereikia lentelės su žalia rodykle. Mes patys nei kompetentingi, nei protingi – nieko apie saugų eismą savo mieste nenusimanome?

***

Matome, kad iškilūs valstybės protai sutelkti tik įvairiose agentūrose, kitose valdiškose įstaigose. Likusioje valstybės dalyje gal ir yra dar likę sveiko proto, tik iš jo jokios naudos. Gal valdžia ne juokais nori mus atpratinti galvoti savo galvomis?