Karolina BUTRIMĖ
„Biržiečių žodžio“
autorė
tel. 862079852
e. p. karolinabutrime@gmail.com
„Biržiečių žodžio“ redakcija visuomet džiaugiasi, sulaukusi atgalinio ryšio iš skaitytojų. Šį kartą mus pasiekė štai tokia skaitytojos žinutė: „Noriu padėkoti mokytojai Žavintai. Prieš mėnesį užsakiau dukrai lietuvių kalbos pamokų ir turėjau galimybę jas stebėti, pabendrauti su dėstančia mokytoja. Visai netikėtai sužinojau, kad ji — mano kraštietė ir yra kilusi iš Biržų. Kalbėtis buvo smagu ir keista, kad toks jaunas žmogus pasirinko pedagogo kelią. Vieną kartą mokytoja negalėjo vesti pamokos, atsiprašė ir perkėlėme pamoką į kita dieną. Palinkėjau nepersidirbti, o mokytoja atsakė, kad jai patinka darbas su vaikais ir pridūrė, kad gal čia tas jaunatviškas mokytojo naivumas, o gal pašaukimas. Mokytoja daug dirba po pamokų ir yra sakiusi, kad jai piniginės padėkos už dukros taisomus darbus nereikia, nes geriausia padėka — vaiko šypsena ir žodis „ačiū“.
Po tokio nuoširdaus atsiliepimo ir mums kilo noras susipažinti su šia mokytoja. Tai — Žavinta Kakčiukaitė. Pokalbis ne tik pateisino lūkesčius, bet ir dar kartą įrodė, jog jaunų žmonių dėka Lietuvos laukia šviesi ateitis. Žavinta vos prieš ketverius metus baigė Biržų „Saulės“ gimnaziją. Ji iki dabar labai aiškiai pamena mokytojo stalą, kuris taip žavėjo tuomet dar moksleivę ir viduje pažadino norą ir pačiai kažkada už jo sėstis. „Kalbos vartojimas — vienas iš gražiausių ginklų, kuriuos mes turime,“ — sako mano pašnekovė. Jos mokymo metodais sunku nesižavėti. Nors mergina pedagogo kvalifikaciją įgijo šių metų sausį, tačiau jau yra sukaupusi nemažai mokytojo patirties ir noriai dalinasi savo žiniomis. Žavinta tiki, kad tik įsiklausius į mokinius, galima juose pažadinti meilę mokslui: „Štai, per pertrauką išgirdau, kad vaikai žaidžia kompiuterinį žaidimą „Minecraft“. Tai gal galima ir daiktavardžių mokytis, pateikiant pavyzdžius iš šio žaidimo veikėjų figūrų?“
Artimoje ateityje siekiama, kad mokytojo profesija taptų prestižine. Kaip manai, kokia yra pedagogo profesijos ateitis? Ar pavyks pasiekti šį ambicingą tikslą?
Visi dažnai pabrėžia atlyginimą, bet atlyginimas yra uždirbamas. Mokytojas turi galimybę kelti kvalifikaciją, gali tapti korepetitoriumi. Tačiau dirbame tikrai daug. Vien kiek laiko užima pasiruošimas pamokoms. Žinoma — galime joms ir nesiruošti. Tikrai visi yra turėję tokių mokytojų ar klausęsi tokių pamokų, kai tiesiog paskaitoma iš vadovėlio. Tačiau tokiais atvejais bus neįdomu nei pačiam, nei vaikams. Man pats gražiausias atlygis — žodžiai „ačiū“ ir žingeidžios jaunų žmonių akys. Tai — vidinis atlygis, kuris yra milžiniškas ir suteikiantis prasmę. Atlikinėdama praktiką turėjau mokinį, kuris vis užeidavo pas mane, pasipasakodavo apie savo asmeninį gyvenimą ir apie tai, kad jis nemėgsta šokolado. Aš tik vėliau susimąsčiau, kad tai buvo toks pirmas, labai glaudus ryšys su mokiniu, nes jis manimi pasitikėjo ir atsivėrė.
Ar noras dirbti su vaikais ir lėmė apsisprendimą tapti mokytoja?
Aš neįstojau į pedagogiką, nors pradžioje praėjau visus motyvacinius pokalbius. Buvo labai liūdna. Tačiau vėliau sužinojau, kad tik trys žmonės norėjo tapti lietuvių kalbos mokytojais. Todėl prisijungiau prie filologų ir greta studijavau pedagogiką.
Esu labai dėkinga universitetui, kad suteikė daug galimybių pritaikyti savo žinias — mokyklose turėjome tris praktikas po beveik pusę metų. Vienos praktikos metu nutiko taip, kad mano mentorė susirgo ir kurį laiką nebegalėjo tęsti pamokų. Už jos klases tapau atsakinga aš. Mentorė buvo mokytoja — metodininkė, turėjusi klases nuo 5–tų iki 11–tų. Tai buvo tikrai neįkainojama ir smagi patirtis. Tuo metu buvau tik antro kurso studentė. Įsivaizduokite, 20–metė mokė 18–mečius lietuvių kalbos (juokiasi)! Jiems buvo įdomu. Aš esu šiuolaikiška mokytoja, su šiuolaikiniu mąstymu. Vietoje „laba diena“ girdėdavau „labas“. Galiu pasidžiaugti, kad pamokų lankomumas buvo tikrai didelis. Praktika šiame darbe yra vienas iš svarbiausių dalykų.
Be mokykloje gautos patirties studijų metais, taip pat teko išbandyti save vaikų darželyje. Buvo karantino laikotarpis ir man trūko veiklos, tad nusprendžiau paieškoti galimybių save realizuoti ir įgyti kitokios patirties. Turiu pripažinti, kad niekada nejaučiau didelės meilės mažiems vaikams. Tačiau pradėjusi dirbti su jais supratau, kad jie yra mūsų didžiausios ir gražiausios gėlės. Vaikų šypsenos, ašaros, prisiglaudimas tiek daug duoda, kad net sunku apsakyti. Vis tik darželyje savo ateities nemačiau. Nors sulaukiau pasiūlymų pasilikti, tačiau visada aiškiai jaučiau, kad noriu mokyti lietuvių kalbos.
Koks jausmas buvo pirmą kartą stoti prieš mokinius? Juk tuomet buvai vos porą metų vyresnė už juos.
Kai praktikavausi mokykloje, keisčiausia buvo sėdėti mokytojų kambaryje ir gerti kavą su patyrusiais, ilgus metus dirbančiais pedagogais. Bendraudama su jais ne kartą girdėjau, kad pirmus dvejus metus jaunas mokytojas vaikus gadina, tada kitus dvejus metus — labai myli, o vėliau — meilė išblėsta. Tikiu, kad man taip nenutiks, nes kol kas į savo profesiją ir jos perspektyvas žvelgiu su dideliu optimizmu.
Dažnai sakoma, kad mokytojais tampa tie, kuriems taip patiko mokykloje, kad nori ir po studijų čia sugrįžti. Kokia Tavo, kaip mokinės, patirtis?
Mano prisiminimai iš mokyklos — labai liūdni. Nebuvau mėgstamas žmogus. Teko patirti nemažai patyčių. Apie tas patyčias galėčiau pasakoti ilgai, tačiau visai nenoriu to daryti. Buvo berniukas, kuriam aš nepatikau, ir jis, kaip klasės autoritetas, sukūrė man tokią nepalankią aplinką. Tokia yra paauglystė — autoritetai vaidina itin svarbų vaidmenį ir gali daryti labai neigiamą įtaką aplinkiniams. Dabar net sunku patikėti, tačiau prie patyčių prisijungdavo ir mokytojai. Kai esi šeštoje klasėje ir pedagogė prieš visą klasę tave aprėkia bendraklasių akivaizdoje — būna labai sunku. Stengiuosi šių patirčių neatsiminti ir apie jas negalvoti, nes nenoriu, kad tai darytų įtaką mano dabarčiai ir juo labiau — ateičiai. Tačiau noriu pabrėžti, jog ši tema mokyklose yra labai opi. Galiu pasakyti, tiems žmonėms jau esu atleidusi ir dėkoju už tą patirtį. Dabar aš mokykloje labai aiškiai galiu suprasti, kaip jaučiasi tie vaikai. Šitie išgyvenimai mane suformavo tokią, kokia dabar esu.
Tai galbūt pasirinkai mokyti, nes norėjai įrodyti sau, kad mokyklos aplinka gali būti kitokia?
Turbūt tai pašaukimas. Pirmiausiai, giminėje yra nemažai pedagogų, tai matydama aplinkui save mokytojus nevalingai ir pati norėjau įsilieti į šį ratą. O gal tai — likimas, nes aš gimiau ir augau name, kuriame gyveno vien mokytojai. Man labai patiko matyti mokytojo stalą — ant jo visada yra knygų!
9 psl. Ú
Ù7 psl.
O ir pedagogo įvaizdis žavėjo. Juk geras mokytojas yra kiekvieno vaiko autoritetas, vaidinantis labai svarbų vaidmenį. Matyt pasąmonėje ir aš norėjau kažkada būti tokia svarbi. Vaikystėje mėgdavau žaisti mokyklą — vesdavau pamokas ir nors trumpam vaikiškų fantazijų pasaulyje jau būdavau tuo, kuo dabar, suaugusi, tapau iš tiesų.
Ar yra mokytojų, kurie savo autoritetu paskatino rinktis lietuvių kalbos mokytojo kelią?
Turiu du autoritetus, kuriuos galiu pavadinti savo didžiosiomis meilėmis. Visada joms būsiu dėkinga. Pirmoji — Gintarė Andriliūnaitė. Pirmas dešimt klasių mokiausi Pabiržės pagrindinėje mokykloje. Ši mokytoja pastebėjo mano talentą rašyti. Ji daug girdavo — galbūt tokia buvo jos mokymo metodika, nes visada pirmiausiai pastebėdavo teigiamus dalykus, o ne klaidas. Dabar, atsivertusi mokyklos sąsiuvinius, kartais ieškau įkvėpimo savo pamokoms. Ir ten randu raudonu parkeriu užrašyta: „Nenustok rašyti“, „Kurk toliau“.
Vėliau mane likimas apdovanojo nuvesdamas pas „Saulės“ gimnazijos mokytoją — Virginiją Kalvanaitę. Tai buvo pedagogė, kuri pasižymėjo ne tik puikiu humoro jausmu, erudicija, bet ir didžiuliu žinių bagažu. Ji mūsų nespaudė, leido mokytis tiek, kiek mes norime. Tačiau pamokos buvo tokios uždegančios, kad abejingų nelikdavo. Iš jos daug išmokau. Per lietuvių kalbos egzaminą aš gavau „šimtuką“. „Šimtukininkų“ susirinkimo metu mokytoja Virginija susigraudino ir tada supratau, kaip stipriai ji myli savo darbą. Labai jai dėkoju už visas patirtis ir įkvėpimą.
O ar studijos Vytauto Didžiojo universitete pateisino lūkesčius? Kartais pradėjus studijuoti svajonių profesija atsiskleidžia kitokiomis spalvomis...
Didžiausias universitetas yra gyvenimas, tačiau tikrai tai nereiškia, kad nereikia mokytis. Jeigu žmogus nėra imlus ir žingeidus, tai joks universitetas jam nepadės. Tačiau kai viduje degi noru išmokti, tuomet aukštoji mokykla tikrai gali išlavinti tą kritinį mąstymą, kuris šiuolaikinėje visuomenėje yra vis labiau vertinamas ir reikalingas. Universitetas parodo, koks yra akademinis gyvenimas. Žinoma, per dėstomas paskaitas mes pasisemiame daug teorinių žinių, turime galimybę susipažinti su naujausia literatūra. Tačiau niekas nevers jos skaityti. Nebent norėsi pats. Aš labiausiai vertinu tas patirtis, kuriomis mano dėstytojai dalindavosi su auditorija paskaitų metu. Daug iš jų išmokau ir jie mane įkvėpė. Man buvo gera mokytis. Planuoju Vytauto Didžiojoi universitete tęsti ir magistro studijas. Čia studentas gauna daug laisvės ir ugdo kūrybinį mąstymą.
Jau turi patirčių mokant jaunąją kartą. Ne paslaptis, kad mokytojams yra tikras iššūkis užmegzti kontaktą su jaunąja karta — reikia kitokio priėjimo. Ar pasikalbate su vyresniais kolegomis, kaip jiems sekasi mažinti tą takoskyrą?
Labai stipriai tuos pokyčius užaštrino nuotolinis mokymas. Kaip tik neseniai dirbau su penktokais. Jie tiek prisisėdėjo namie, kad dabar tiesiog „lipa sienomis“. Mokytojui labai svarbu ir pačiam būti šiuolaikišku. Kodėl jis negali ateiti į mokyklą plėšytais džinsais? Kodėl keistai žiūrima, jeigu turi tatuiruotę? Reikia į mokymo procesą žvelgti labai kūrybiškai, atsižvelgti į tai, kas šiandien mokiniams yra aktualu. Štai per pertrauką išgirdau, kad vaikai žaidžia kompiuterinį žaidimą „Minecraft“. Tai gal galima daiktavardžius mokytis pavyzdžiais imant šio žaidimo veikėjų figūras? Gal tuomet bus įdomiau? Svarbu nepamiršti, kad mūsų tikslas — išmokyti. O būdų tą padaryti yra įvairių.
Gyvename laikotarpiu, kai kalba ypač greitai kinta. Šnekamojoje kalboje kone kasdien atsiranda naujų žodžių, angliški terminai yra sulietuvinami ir jau sunku atrasti jiems lietuviškų žodžių atitikmenis. Kaip manai, ar kalba turi kisti ir kaip reikia kontroliuoti pokyčių tempus, kad neprarastume savitumo?
Lietuvių kalba yra pati seniausia, pati gražiausia, bet kartu ir viena iš pačių sudėtingiausių kalbų pasaulyje. Norint, kad kalba būtų neužmiršta, reikia į ją įtraukti ir naujus žodžius. Jie pagražina mūsų kalbą. Tik svarbu nepiktnaudžiauti. Puikus pavyzdys iš šiandieninių aktualijų, kai karo kontekste imta plačiai vartoti posakį, kuriuo rusų kariniam laivui nurodoma atitinkama kryptis. Jeigu ši frazė vartojama tik šiame kontekste, tuomet viskas gerai. Tačiau jeigu imsime siuntinėti visus iš eilės, tai jau tikrai nepagražins mūsų kalbos ir jos nepraturtins. Aš pati sau pasižadėjau nuo šių metų visiškai atsisakyti keiksmažodžių. Taigi, jau beveik keturis mėnesius mano kalba — nuo jų išvalyta. Todėl dabar aplinkui save labai aiškiai pastebiu, kiek daug žmonės keikiasi. Ir visai be reikalo! Keiksmažodžius pasitelkiame išreikšdami emocijas, vietoje jaustukų. Turime sąmoningai atsirinkti žodžius, kuriuos vartojame. Tik tuomet kalba skleisis ir bus graži. Kalbos vartojimas — vienas iš gražiausių ginklų, kuriuos mes turime.
Odontologai dažnai prisipažįsta, kad bendraudami su žmonėmis pirmiausiai pastebi jų dantis. O Tu ar atkreipi dėmesį į žmonių kalbą?
Gal kartais ir norėčiau atsisakyti šios savybės, bet nevalingai girdžiu, kada žmogaus kalba yra nešvari. Per kalbą galima labai greitai nustatyti, kokia yra žmogaus emocinė būsena. Lygiai tas pats ir bendraujant biržietiškai — kai mano darbas yra mokyti norminės lietuvių kalbos, tai tos nukirstos žodžių galūnės atrodo labai neįprastai. Žinoma, grįžusi į namus ir pabuvusi tris dienas jau kalbu vien tik savo tarme. Tarmės yra labai gražu ir reikia jas puoselėti, jomis didžiuotis.
Kokia Tavo svajonių mokykla? Ar yra įstaiga, kurioje kažkada norėtum dirbti?
Kol kas mano vienintelis tikslas — profesionaliai atlikti savo darbą. Tačiau svajonės yra toks dalykas — kai viena išsipildo, siekiame kitos. Man dabar labai patinka Mikė Pūkuotukas. Esu suplanavusi, kad tą mėnesį, kai buvo sukurtas šis personažas, aš darysiu mokykloje „Mikės Pūkuotuko“ mėnesį. Mano tikslas — vaikams duoti papildomų žinių, ne tik tų, kurios parašytos privalomose mokymo programose. Noriu, kad mano pamokos būtų įdomios. Ateityje svajočiau mokyti licėjuje, tačiau tam dar reikia laiko, subręsti, patobulėti. Taip pat mane žavi ir universiteto auditorijos. Galbūt ateityje mielai rinkčiausi pravesti paskaitas studentams. Tačiau mokytojo stalo į dėstytojo auditoriją nekeisčiau.eilės, tačiau po šios praktikos viskas pasikeitė aukštyn kojom: „Jie yra mūsų didžiausios ir gražiausios gėlės“.
Asmeninio albumo nuotr.