
Naujausios
Liaudies menas – tautos dvasinės kultūros paminklas
Sugiedojus „Tautišką giesmę“, Plungės Šv. Jono Krikštytojo parapijos klebonas Vytautas Gedvainis pasveikino plungiškius su gražia švente. Kunigas pasidžiaugė Lietuvos nueitu keliu, nuveiktais darbais ir atsivėrusiomis galimybėmis. Renginio dalyviams jis palinkėjo išminties ir atsakomybės kiekvieną dieną, o ypač ugdant jaunąją Lietuvos kartą. Savo sveikinimą užbaigė visus pakviesdamas sukalbėti bendrą maldą.
Prie dvasininko sveikinimo prisijungė ir vicemerė Astra Beierle–Eigirdienė, kuri apgailestavo, kad daugelis suplanuotų renginių buvo atšaukta. Ji ragino visus šventę pasitikti, nors ir namuose, pakilios nuotaikos ir atvira širdimi.
Renginio metu B. Pocius pristatė fotografijų parodą, padėjusią prisimint Lietuvos istoriją, jos vingius bei lietuvių tautos ilgą kelią į laisvę. Jo eksponuotose fotografijose užfiksuoti Žemaitijos pakelių kryžiai, koplytstulpiai ir krikštai. Istorikas priminė jų svarbą ir istorinę reikšmę, nes šie smulkiosios architektūros statiniai ne tik įkūnijo žmogaus ir gamtos darną, grožį, bet ir simbolizavo tautos tikėjimą laisve.
Mokytojas susirinkusiuosius paragino pasukti galvas ir prisiminti, kada buvo pakrikštyta Lietuva ir kada krikšto sulaukė Žemaitija? Nežinantiesiems pasufleravo, kad tik po krikščionybės įvedimo XV a. pakelėse, bažnyčių šventoriuose ir kiemuose pradėti statyti kryžiai, kurie simbolizavo tikėjimą, tėvynės meilę.
Renginio dalyvių dėmesį patraukė fotografijos, kuriose metraštininkas, fotografas ir Plungės garbės pilietis A. Beresnevičius užfiksavo XVII–XX a. Žemaitijoje pamėgtus statyti koplytstulpius. Pasak istoriko, mediniai buvo gausiai dekoruoti, lengvų proporcijų, o mūriniai – masyvesni, su minimaliu dekoru. Koplytėlės būdavo tiek atviros, tiek uždaros, dengtos dvišlaičiu ar keturšlaičiu stogeliu. Meistrai koplytstulpius įvairiai dažydavo, viršų papuošdavo ažūrine iškalta metaline viršūne – saulute.
Nemažiau akį traukė fotografijos su krikštais – antkapiniais paminklais, kurie labiausiai paplitę buvo Mažojoje Lietuvoje. B. Pocius apibūdino ypatumus tų krikštų, kurie buvo statomi mirusiojo kojūgalyje – tai simbolizavo kelią, kuriuo vėlė žengia į amžinybę. Šie paminklai buvo neaukšti, iki metro aukščio. Vyriškuose krikštuose būdavo išpjaustomi žirgų galvų, augalų bei paukščių motyvai, moteriškuose šalia paukščių dažni buvo augalų ir širdies motyvai. Vyrams paminklus gamindavo iš ąžuolo, uosio, beržo, klevo, o moterims – iš drebulės, eglės, liepos, pušies.
Po išsamaus ir jausmingo pristatymo, istorikas padėkojo A. Beresnevičiui už jam patikėtas saugoti fotografijas. „Džiaugiuosi, kad jis laiku suprato, koks svarbus liaudies menas yra ką tik susikūrusiai – jaunai valstybei. Niekieno neprašomas ir neraginamas jis įamžino tai, kas labai trapu ir greitai nyksta. Jei dabar nukeliautume į fotografijose užfiksuotas vietas, daugumos kryžių ar koplytstulpių jau nerastume. Jie supuvo, sunyko, bet liko nuotraukos – mūsų krašto istorijos liudininkės“, – džiaugėsi istorikas.
Dar nežada ilsėtis
Pakviestas kalbėti, A. Beresnevičius prisipažino, kad meilė, tikėjimas tėvyne ir Dievu atėjo iš mamos. O žygiams po Žemaitiją jį įkvėpė profesorius Ignas Končius, kuris taip pat domėjosi kraštotyra, daug keliavo po Lietuvą, ypač Žemaitiją, registravo ir fotografavo pakelių kryžius ir koplytėles.
Metraštininkas patikslino, kad fotografuoti pakelių statinius jis pradėjo daug anksčiau nei mūsų šalis atgavo nepriklausomybę. Darė tai suprasdamas, kad laikas čia nėra geras sąjungininkas. Susirinkusiųjų jis atsiprašė už nuotraukų kokybę, nes pačias geriausias (apie 1 500 vnt.) saugoti yra paėmęs Lietuvos nacionalinis muziejus. Dalis nuotraukų iškeliavo į Varniuose įsikūrusį Žemaičių vyskupystės muziejų, dalis atiduota Telšiuose veikiančiam „Alkos“ muziejui. Jo nuotraukos taip pat saugomos Plungės Žemaičių dailės muziejuje, kelios dešimtys suskaitmenintos ir saugomos Plungės viešojoje bibliotekoje.
Fotomenininkas padėkojo istorikui už gražų jo fotografijų pristatymą. „Esu labai dėkingas mokytojui bei istorikui, kad mane prikėlė iš letargo miego. Sužinojęs apie jo ruošiamą parodą, skubėjau sukomplektuoti dar du albumus, kuriuose – apie 150 nuotraukų su užrašais. Nors dauguma mane jau nurašė kaip seną ir niekam tikusį žmogų, bet aš dar nežadu sustoti ir trypčioti vietoje“, – prisipažino turintis dar nebaigtų darbų.
Jausmingas sugrįžimas į praeitį
Renginį vedusi Otilija Juozapaitienė Plungės savivaldos atstovų paprašė pasidalinti mintimis apie tai, kaip jie padėjo kurti laisvą valstybę ir kokius pirmuosius darbus turėjo nuveikti Plungėje. Apie anuomet Plungės laukusius iššūkius kalbėjo Adomas Kripas ir Algirdas Matas Duoblys, apie bibliotekose vykusias permainas prisiminė direktorė Violeta Skėrienė, o šaulys Stanislovas Jundulas papasakojo apie Lietuvos šaulių sąjungos susikūrimo pradžią, budėjimą prie Parlamento ir šiandieninę veiklą.
Ypač jausmingais prisiminimais pasidalino buvusi Kultūros namų direktorė Rūta Černeckienė. „Koks mums brangus buvo Sasnauskas, Maironis, Naujalis...Kaip mes skubėjome kurti žemaitiškus šokius. O koks buvo ūpas dainuoti lietuvių kompozitorių parašytas dainas. Penkiasdešimt metų mes dainavome kantatas „Leninui šlovė“, o pirmojoje Pasaulio lietuvių dainų šventėje su visais pasaulio lietuviais užtraukėme „Lietuva brangi“. Šito jausmo iki šiol negaliu užgesinti“, – kalbėjo tramdydama ašaras.
Nepabūgusieji šiuo metu šalyje įsismarkavusio gripo, antradienio pavakarę užsukusieji į biblioteką ne tik apžiūrėjo parodą, bet ir pasiklausė Trečiojo amžiaus universiteto moterų ansamblio „Širdies melodija“ (vad. R. Černeckienė) atliekamų dainų, kartu su visais nusikėlė į praeitį ir su gražiais prisiminimais grįžo iš jos atgal.