
Naujausios
TEMĄ PASIŪLĖ SKAITYTOJAI
Pensija ar kapinės?
Diskusijos apie pensinio amžiaus vėlinimą iki 65 ar net 67 metų, skaudina ne tik netrukus į pensiją išeisiančius žmone,s bet ir jaunesnius, kurie skaudžiai juokauja: anksčiau mirsim negu pensijos sulauksim.
„Kaip atrodys tokio amžiaus tolimųjų reisų vairuotojai, dorai nematydami kelio? Kaip reikės dirbti mokytojams?“ — klausia laikraščio skaitytojas Kazys. Logiški klausimai. Iš tiesų, kaip?
Petras BALČIŪNAS
petras@skrastas.lt
Buvęs vairuotojas
52 metų Virginijus sargauja vienoje krovinių pervežimo bendrovėje. Kartais dar prisiduria vairuodamas taksi. Bet profesionaliu vairuotoju dirbti nebegali.
„Vairuotoju dirbau daugiau kaip 20 metų. Dešimt iš jų — naktimis, nes vežiojau paštą. Aštuonias valandas užtrukdavo vien kelionės, o kur dar pašto siuntų pakrovimas ir iškrovimas, — pasakoja buvęs vairuotojas. — Pradėjo šokinėti kraujo spaudimas. Jis padidėjo, ir gydytojai sakė, kad tai nuo naktinio darbo. Pradėjau bijoti, kad naktį galiu užmigti prie vairo ir sukelti avariją. Teko to darbo atsisakyti.“
Buvo sulūžusi ranka, kuri ir dabar neturi jėgos. Vyras norėtų dar pavairuoti kokį sunkvežimį, bet žino, kad dėl rankos to nebegalės daryti. „Lengvąjį automobilį vairuoti dar galiu“.
„Matau, kas dirba. Daugiausia — pusamžių vyrų, jaunų mažiau. Žinau, kad kai kas šiame darbe stengiasi laikytis iš paskutiniųjų, nepaisydami sveikatos, nes kitur, jeigu neturi gerų pažinčių, vairuotojo darbo negaus, — mano Virginijus. — Šiaip tolimųjų reisų vairuotojai grįžta nelabai pavargę, nes jie turi laikytis režimo. Tačiau juos išvargina visokie nesklandumai: stoviniavimas muitinėse, ilgas laukimas pasienyje ar šalyje, į kurią nuvažiavo, vykstantis streikas. Tada nuovargis neišvengiamas.“
„Kas atsitiks prie vairo — vienas Dievas težino“
Pensinio amžiaus vėlinimas jaudina daugelio kitų profesijų žmones. „Šiaulių kraštas“ kalbėjosi su kai kurių bendrovių vadovais.
Krovinių pervežimo firmos „Transmėja“ komercijos direktoriaus Vyto Visockio žodžiais, dėl pensijos nutolinimo gali kilti visokių pavojų. Vyresnio amžiaus žmonėms prasideda stuburo negalavimai, virškinimo sutrikimai. Žmogaus organizmas neprognozuojamas, jau yra 50-mečių, kurie nebegali būti tolimųjų reisų vairuotojais.
„Vyresnio amžiaus žmonėms gyvenimas pasunkės. Sėdai prie vairo, ir važiuok. O kaip ten bus — vienas Dievas težino“ — sako V. Visockis.
UAB „Transdovis“ direktorius Linas Petraitis pasakė tiesiai: “Logikos jokios. Pensijas mažina, pensinį amžių vėlina. Tai gal iš karto pratęskime darbingą amžių iki 80 metų? Juk jaunesni šeria kalakutus Airijoje, vyresniesiems tenka dirbti čia, kur jie pabėgs“.
Direktorius mano, kad tolimųjų reisų vairuotojams kils nemažai problemų. Nors jiems nustatytas griežtas darbo ir poilsio režimas, amžius daro įtaką. Tačiau L. Petraitis beveik įsitikinęs, kad valdžiai pavyks prastumti šį projektą.
„Pensija — Ginkūnuose“
„Pensijos sulauksime Ginkūnų kapinėse“, — liūdnai juokauja mūsų darbininkai,“ — pasakoja statybos bendrovės “Sanda“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Raimundas Jasiūnas.
Jo teigimu, dabar retas kuris iš statybininkų ištempia iki 60 metų. „Labai sunkus atvejis tokį žmogų užkelti ant pastolių. O vaistų amžiui prailginti dar niekas neišrado.“
R. Jasiūnas sako, kad mums nėra ko lygintis su Vakarų valstybėmis, kuriose ir sveikatos priežiūros, ir profilaktikos lygis yra aukštas. Direktorius sako, kad anksčiau 60 metų statybininkai buvo stipresni, o dabar dažną užpuola ligos, ir tokių darbininkų jis statybose neįsivaizduoja.
„Kuo žmogui daugiau metų, tuo rizika darbe didėja“, — teigia ir UAB “NCC titanas“ komercijos direktorius Marius Žvingys. Kokių nors apribojimų dėl amžiaus darbuotojui taikyti negalima, todėl direktorius neįsivaizduoja, kaip reikės elgtis.
Statutiniai pareigūnai kol kas ramūs
Respublikinės ugniagesių gelbėtojų profesinės sąjungos vadovas Saulius Džiautas „Šiaulių kraštui“ sakė, jog ministerijos projekte dėl pensijų nei apie ugniagesius, nei apie policininkus nekalbama. Tačiau profsąjunga rengiasi griežtai pasisakyti prieš pensinio amžiau vėlinimą įvairių kitų profesijų žmonėms.
„Mums beliko viena socialinė garantija — darbas iki 50 metų. Vyresnis žmogus gaisrininkų kopėčiomis nepalaipios“. Bet, pasak S. Džiauto, išėjęs į pensiją tokio amžiaus žmogus už 20 darbo metų tegauna 20 procentų buvusio atlyginimo. Tenka ieškoti kito darbo, kuris ateityje gali tęstis iki 65 metų. Statutinių tarnybų karininkai į pensiją išleidžiami nuo 55 metų, pulkininkai ir generolai — nuo 60 metų.
Pedagogai jau kyla
Kovo pradžioje Lietuvos švietimo ir mokslo profesinių sąjungų federacija pareikalavo, kad Vyriausybė vykdytų savo programą ir peržiūrėtų pedagogų pensinį amžių, sudarant jiems sąlygas išeiti į pensiją, atidirbus mokykloje 25 metus. Tai skelbia Vyriausybės programos 570 punktas.
Tačiau, anot Rūtos Osipavičiūtės, Švietimo ir mokslo profsąjungų federacijos pirmininkės, elgiamasi atvirkščiai, programos nuostatų ne tik nesilaikoma, bet pensija vėlinama 5 metais. „Priėmus tokius pasiūlymus, pedagogai privalės mokyklose išdirbti net 40 metų“, — pažymi pirmininkė.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, o ir pati Vyriausybė mėgsta dangstytis ES pavyzdžiais, kur, atseit, pensijos yra gana vėlyvos. Tačiau yra ne taip.
Vilniaus pedagoginio universiteto specialistai išsiaiškino, kad ES šalyse mokytojai vidutiniškai į pensiją išeina, turėdami 33 metų pedagoginio darbo stažą, į kurį įskaičiuojami ir studijų metai.
SĄSKAITA: Virginijus žino, kad tolimųjų reisų vairuotojai stengiasi laikytis iš paskutiniųjų net savo sveikatos sąskaita.
SVEIKATA: Kai kurių statybos bendrovių vadovai sako, kad dažnam šešiasdešimtmečiui statybininkui jau dabar sveikata nebeleidžia dirbti ant pastolių.
PROBLEMOS: Ikipensinio amžiaus pailginimas sukels nemažai problemų tolimųjų reisų vairuotojams.
Jono TAMULIO nuotr.
GYDYTOJO KOMENTARAS
„Kai kam tai tragedija“
Jonas MIKALAUSKAS, Šiaulių ilgalaikio gydymo ir geriatrijos centro vadovas:
— Kai kurių specialybių darbuotojams pensinio amžiaus vėlinimas — tragedija. Pavyzdžiui, speciali kategorija — pedagogai, kurių daugelio nervų sistema yra pertemta, o kai kurie jau ligoniai.
Pas mus gyvenimo trukmė nedidelė. Dažnas žmogus yra pervargęs. Kai kuriam vyresnio amžiaus žmogui baisu patikėti net lemputę įsukti, kad nuo kopėčių nenugriūtų. Juk vadovas už tai turės atsakyti. Pagyvenę darbuotojai nuolat sirgs, kažkas už juos turės dirbti.
Dabar išeinantys į pensiją, jeigu nori, gali dar padirbėti, pasirinkdami atitinkamą krūvį. Jeigu nebenori, turi teisę ilsėtis.
Kita vertus, jauni neturi kur dėtis, ką jiems pasiūlysime, kai toks nedarbas, o dirbs daug garbaus amžiaus žmonių?
Man keista, kad šalies valdžia skolinasi milijardus, kuriuos teks grąžinti, bet neranda kelių šimtų milijonų pensininkams išlaikyti.
Bet valdžia į tokius argumentus neįsiklauso. Jeigu pradėtų ilgėti gyvenimo trukmė, apie pensinio amžiaus vėlinimą būtų galima pradėti kalbėti 2020— 2025 metais.
STEBĖJIMAS: Gydytojas Jonas Mikalauskas sako, jog atidžiai stebi šį „pensinį“ procesą ir apgailestauja, kad valdžia dengiasi užsienio pavyzdžiais.
Jono TAMULIO nuotr.