Naujausios
Biografiniai faktai
J. Klusis gimė 1904 m. birželio 24 d. Klausučių kaime, Biržų valsčiuje. Per Pirmąjį pasaulinį karą buvo pasitraukęs į Rusiją. Voroneže lankė Martyno Yčo įsteigtą gimnaziją ir baigė jos dvi klases. Grįžęs į Lietuvą, mokslus tęsė Biržų gimnazijoje. Ją baigė 1924 m. ir pradėjo mokytojauti Zarasų vidurinėje mokykloje. 1926 m. persikėlė dirbti į Pasvalio vidurinę mokyklą. Jos direktorius mokytojo atestacijoje pažymi, kad „savo nusistatymą parodo (Pedagoginiais klausimais – P. Š.), vaikus ir darbą myli. Kūno kultūrą yra pamėgęs, pamokas veda gyvai, patraukia mokinius. Kūno kultūros reikalais daug dirba ir ne pamokų metu. Labai mėgsta paišybą, o kitus dalykus tik reikalo spiriamas ir toms pamokoms mažai tesiruošia.“ 1928 m. pradžioje J. Klusis persikelia dirbti į Sedos vidurinę. Įdomu, kad per visą tarpukario metų mokyklos gyvavimo laiką (1921–1935) direktoriai yra pareiškę tik vieną padėką. Ji skirta mokytojui J. Klusiui „už spalio 13 d. (1929 m. – P. Š.) vakarėlį“. Išlikusios nuotraukos parodo, kad jų metu buvo statomi spektakliai, kuriami gyvieji paveikslai, pasirodydavo šokėjai ir sportininkai. Spektakliai išsiskiria gera scenografija, puikiais sceniniais rūbais. Tai darydavo už pasirodymo metu surinkus pinigus. Likusią sumos dalį skirdavo neturtingiems mokiniams šelpti. Spektakliuose pats vaidino, atlikdamas sudėtingiausius vaidmenis. Tiesa, išvyksta iš Sedos neatsiskaitęs už buto nuomą Sedos seniūnui Kazimierui Bieliauskui. Jis pinigų ieško net per Švietimo ministeriją. J. Klusis skolą pripažįsta, nors nėra jokių įrodymų, ir ją grąžina.
1929 m. jam suteiktas aukštesniosios mokyklos mokytojo cenzas (Kvalifikacija, leidžianti dirbti ir gimnazijose.). Tai lėmė jo paruošti leidiniai. Tada jis pasuko arčiau gimtųjų kraštų. 1929 m. rudenį, jau prasidėjus mokslo metams, jis persikėlė dirbti į Rokiškio gimnaziją. Joje dirbo ketverius metus. Po to buvo pašauktas atlikti karinę tarnybą. Po jos, 1935 m. rudenį įsidarbino Joniškio gimnazijoje, kur jį vėl pasivijo skolos. Jas taip pat jas pripažino ir grąžino. Po metų persikėlė į Skuodo pradinę mokyklą, bet jau 1937 metus pradėjo Šilutės gimnazijoje. J. Klusis atsiliepė į Lietuvos švietimo ministerijos raginimą, kvietusį mokytojus lietuvius vykti į Klaipėdos kraštą, ypač išpažįstančius liuteronų tikėjimą.
Petras Jakštas knygoje „Senoji Šilutė“ užuomina, kad 1938 m., atidarant naują lietuvių gimnazijos pastatą, ne vienam dalyviui iš džiaugsmo ištryško ašaros, matant tokį gražų jaunimą. Renginio programą rengė ir J. Klusis. Jo paruoštos mergaitės šoko ir dainavo. Bet iš šio laikotarpio yra ir skundas švietimo ministrui. Jame nurodoma, kad J. Klusis „kaipo pašalinis žmogus, žiūrovas, pasipriešino teisėjui ir tuo nutraukė krepšinio varžybas.“ Suprantama, kad apie šį žaidimą jis puikiai išmanė, o žinant, kiek jam buvo svarbus sportas, tai nieko stebėtina, jog taip aštriai sureagavo. Gaila, kad jis buvo kiek išgėręs. Už tai ministras jam skyrė papeikimą su nurodymu, kad „tokių dalykų daugiau nepasikartotų.“
Klaipėdos krašto okupavus vokiečiams, 1939 m. rugsėjo 1 d. paskirtas mokytojauti į Šilalės vidurinę mokyklą. Pagal buvusios kolegės ir mokinių pasakojimus J. Klusis nuskendo 1940 m. pavasarį Šilalės tvenkinyje ir buvo palaidotas liuteronų evangelikų kapinėse. Buvusi mokinė Elena Tamošaitienė iš savo kuklių pensininkės santaupų pasirūpino įamžinti savo išskirtinio mokytojo amžino poilsio vietą. Ant kuklaus cementinio antkapio yra užrašas: „Jokūbas Klusas 1904 – 1940“. Pradėjus aiškintis tikslią mirties datą ir priežastį, paaiškėjo, kad bažnyčios archyvas yra sudegęs, o Idos Juozapaitienės dėka supratome, kad paminklas yra pastatytas ne ant J. Klusio tikrosios kapavietės. E. Tamošaitienė po daugelio metų, grįžusį į Šilalę, neprisiminė tikslios jo amžinosios poilsio vietos, todėl šone kitų Klusų palaidojimų įrengė simbolinį mokytojo kapą. Tą ji patvirtino ir Idos mamai, kuri žinojo, kur yra tikroji mokytojo kapavietė. Mat ji dalyvavo pačiose laidotuvėse, o kapas yra šalia jos šeimos panteono. Neteisingas Jokūbo pavardės užrašymas ant antkapio taip pat yra svarus įrodymas šios versijos labui. Šilališkiai yra Klusai, o biržiečiai Klusiai.
Išlikę dokumentai patvirtina, kad J. Klusis priklausė Jaunosios Lietuvos, Šaulių ir Skautų sąjungoms. Deja, šių dokumentų dar nebuvo galimybės ištirti, bet teko dar sutikti su buvusiais jo mokiniais iš Sedos ir Skuodo vidurinių mokyklų bei Rokiškio gimnazijos. Visų pasakojimai vienodi, kad jis buvęs demokratiškas, savas, kuriam nebijojo patikėti visų paslapčių. Jis kartu žaidė su mokiniais, todėl visą laiką vaikščiojo jais apkibęs. Rokiškio gimnazijoje J. Klusio buvusi mokinė Eleonora Ravickienė prisiminė, kad ji pati visą gyvenimą išdirbusi pedagoge, bet kito tokio mokytojo nesutikusi. „Jis dirbdavo visą dieną, neskaičiuodamas valandų. Visą laiką buvo apsuptas mokinių. Tai su jais žaisdavo, tai statydavo piramides, tai šokdavo. Visa gimnazija dėl sporto buvo išprotėjusi. Kokios būdavo sporto šventės – fantastika! Tokių daugiau nesu mačiusi. Mokytojas viską sugalvodavo mokslo metų pradžioje. Paskui visus metus per pamokas tą mokydavomės, laikydavome egzaminą, o po to pasirodydavome visuomenei. Per pamoką nepajusdavome, kaip ji jau pasibaigusi, todėl prie mokytojo puldavome ir po pamokų. Kitiems pedagogams tai nepatiko, todėl J. Klusį skųsdavo, aiškindavo, kad dėl jo mokiniai nebesimoko. <...> Toks talentas buvo!“
Mokytojo darbai ir paruošti leidiniai
J. Klusis dirbo įvairiuose mokyklose, bet ne iš visų darboviečių pavyko surasti jo darbus patvirtinančią medžiagą. Aišku, kad jau pirmoje darbovietėje Zarasuose jis, įkūrė sporto kuopą „Gediminas“. Jos veikla įvardijama, kaip pirmoji organizuota sportinė apraiška mieste. Jam išvykus, darbą tęsė jo mokiniai. Jiems baigus mokslus, veikla nutrūko. Pasvalio direktorius atestacijoje tik pažymi, kad be pedagoginio jis dirba ir visuomeninį darbą.
Vaisingiausias buvo Sedos laikotarpis. Tais metais jis paruošė ir publikavo du leidinius – „Piramidės ir gyvieji pratimai“ bei „Pedagoginiai žaidimai“. Pirmoji knygutė buvo skirta pradinių ir vidurinių klasių mokiniams bei įvairioms sporto organizacijoms. Medžiaga suskirstyta pagal dalyvių skaičių, amžių, lytį, o sudėtingesni pratimai dar aprašyti gale. Leidinys iliustruotas Sedos mokyklos mokinių atliekamų pratimų fotografijomis, jos pateiktos eilės tvarka pagal taktus, todėl kiekvienam yra nesunku suvokti pratimo esmę. Autorius užsimena, kad tai pirmas tokio pobūdžio leidinys lietuvių kalba.
Svaresnė yra antra knyga. Ji skirta pradinių ir vidurinių mokyklų kūno kultūros mokytojams. Leidinyje aprašyti 108 žaidimai. Įžangoje nurodyta, kad jie yra suskirstyti pagal vaikų amžių, atsižvelgiant į jų sudėtingumą. Pirmai grupei priskiriami vaikai nuo 6 m. iki 9 m. Antrą apima nuo 9 m. iki 12 m., o trečią – nuo 12 m. iki 15 m. Matome, kad mokytojas puikiai žino vaikų amžiaus tarpsnių grupes, o kad lengviau būtų nustatyti žaidimo sudėtingumo lygį, gale pateikta lentelę. Joje žaidimai suskirstyti nurodant kuriai iš minėtų grupių tinka. Įdomu, kad J. Klusis visą laiką mokytojus perspėja apie kūrybingumą ir siūlo patiems keisti žaidimo taisykles. Skaitant neatrodo, kad tai tarpukario metų leidinys, nes jis aktualus ir šiandieną. Mokytojas rašo: „Vienais pratimais negalime visapusiškai kūno išlavinti, tai galime padaryti tik žaisdami. Pamokos metu visi mokiniai, tiek gyvesni, tiek lėtesni, yra įtraukiami į darbą. Kiekvienas žaidimas lavina mokinio valią, padaro ji drausmingu ir verčia lakytis taisyklių, žaidimas palaiko gyvumą, linksmumą, išugdo drausmingumo jausmus ir pratina silpnesniems padėti. Tik žaisdamas kartu su mokiniais mokytojas turi geros progos pažinti savo mokinius, nes jie čia jaučiasi laisvi“. Matome, kad J. Klusis iš dalies pasisako ir prieš tuo metu įsivyravusius iš kariuomenės perimtus pratimus. Autorius nurodo ir kas gali trukdyti žaidžiant: blogas laikas, oras, vietos parinkimas, nepaisymas taisyklių ar netinkamas jų išaiškinimas, nejautimas distancijos tarp mokinio ir mokytojo, žaidimo neatitikimas vaiko dvasinei ir fizinei brandai. Dar kolegas perspėja: „Jeigu mokytojas nepakenčia ligi tam tikro laipsnio triukšmo, juoko, vaikiško džiaugsmo, žaidimas pasidaro nuobodus.“ Taip pat siūlo sudėtingus žaidimus keisti paprastais, daug jėgos reikalaujančius – lengvais ir stebėti, kad mokiniai nepervargtų. Leidinyje panaudota literatūra išleista rusų ir latvių kalbomis. Tikriausiai medžiagą knygutei pradėta rinkti anksčiau. Be to matome, kad J. Klusis buvo susipažinęs su Eriko Eriksono amžiaus tarpsnių teorija, kuri aktuali ir šiandieną.
Dirbdamas Rokiškyje jis dar išleido trijų sukurtų šokių aprašymus. Juose aiškiai nurodyti visi jų žingsneliais ir eiga. Taip pat paaiškinta, kad tai pusiau plastiniai šokiai mažoms mergaitėms. Jie buvo išleisti Biržų spaustuvėje, iliustruoti. Įdomūs ir šokių pavadinimai – „Marytės džiaugsmas“, „Birutės grakštumas“ ir „Katriūtės rūpesčiai“.
Apibendrinant galime pasakyti, kad J. Klusis gerai išmanė pedagogikos mokslą, greitai rasdavo bendrą kalbą su savo ugdytiniais, mokėjo juos sudominti savo dėstomu dalyku. Mokytojas buvo meniškos prigimties. Jis puikiai piešė, statė įdomius spektaklius, kuriuose ir pats vaidino. Jiems kūrė scenografiją. Matyt buvo patriotas, nes atsiliepė į Švietimo ministerijos kreipimąsi vykti mokytojauti į Klaipėdos kraštą. Jo paruošti leidiniai prisidėjo prie vaikų fizinio ugdymo proceso tobulinimo Lietuvoje. Jie keitė per Pirmąjį pasaulinį karą mokykloje įsivyravusius muštro pratimus, vaikų amžių atitinkančiais žaidimais, formavo demokratinį požiūrį į gyvenimą. Nepaisant to, kad jam gal kiek sunkokai sekėsi tvarkytis su pinigais, bet knygas išleido už savo lėšas, o spektaklių metu surinktais pinigais šelpė neturtingus mokinius. Gaila, kad tokia iškili asmenybė kaip J. Klusis yra nepelnytai užmiršta. Biržų kraštas tikrai gali juo didžiuotis.