Susitikimų metu – pokalbiai apie ugdymą ir ugdymo aplinką

Rug­sė­jo 12 die­ną ra­jo­no Sa­vi­val­dy­bės me­ro pa­va­duo­to­ja Ast­ra Kor­sa­kie­nė lan­kė­si Bir­žų mies­to iki­mo­kyk­li­nė­se įstai­go­se. Ap­si­lan­ky­mų tiks­las bu­vo iš­girs­ti ir pa­ma­ty­ti, kaip dir­ba šios įstai­gos, su ko­kio­mis pro­ble­mo­mis su­si­du­ria, ką rei­kė­tų spręs­ti ne­del­siant, ko­kiems dar­bams rei­ka­lin­ga sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to pa­ra­ma.

"Dru­ge­lis"

„Dru­ge­lio“ vai­kų lop­še­ly­je-dar­že­ly­je me­ro pa­va­duo­to­ja dau­giau­sia bend­ra­vo su di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­ja ug­dy­mui Ra­mu­ne Či­gie­ne. Anot R. Či­gie­nės, „Dru­ge­lio“ pa­sta­tas se­nas, ne­re­no­vuo­tas, tvar­ko­mas ir re­mon­tuo­ja­mas dau­giau­sia sa­vų dar­buo­to­jų jė­go­mis ir įstai­gos lė­šo­mis. Ta­čiau ne tik pa­sta­tas le­mia ug­dy­mo pro­ce­są. Lop­še­ly­je-dar­že­ly­je įgy­ven­di­na­mos edu­ka­ci­nės pro­gra­mos, ku­rios la­bai pa­si­tei­si­no. Vie­na iš jų – svei­ka­ti­ni­mo veik­la. Jau aš­tuo­ne­ri me­tai „Dru­ge­lis“ da­ly­vau­ja Svei­ka­tą stip­ri­nan­čių mo­kyk­lų tink­lo veik­lo­je, Lie­tu­vos tau­ti­nio olim­pi­nio ko­mi­te­to įgy­ven­di­na­ma­me pro­jek­te „Olim­pi­nė kar­ta“. Vai­kai pa­mė­go kiek­vie­ną ry­tą vyks­tan­čias mankš­tas sa­lė­je ar­ba lau­ke, vyks­ta svei­kos gy­ven­se­nos pa­mo­kė­lės, var­žy­bos ir kt. R. Či­gie­nė sa­ko, kad pro­jek­tų dė­ka su­ma­žė­jo auk­lė­ti­nių ser­ga­mu­mas.

Ki­ta „Dru­ge­lio“ veik­los kryp­tis – gam­to­sau­gi­nis ug­dy­mas. Jau dar­že­ly­je vai­kai mo­ko­mi rū­šiuo­ti šiukš­les, ren­gia­mos pa­mo­kė­lės, vai­kai at­lie­ka gam­tos ste­bė­ji­mus, da­ro ty­ri­mus.

R. Či­gie­nė kal­bė­jo, kad prie­mo­nes vai­kų ug­dy­mui įstai­ga per­ka iš krep­še­lio lė­šų, ne­ma­žai prie­mo­nių įsi­gy­ta da­ly­vau­jant pro­jek­tuo­se, įgy­ven­din­ti su­ma­ny­mus pa­de­da ir tė­ve­lių ski­ria­ma fi­zi­nių as­me­nų pa­ja­mų mo­kes­čio da­lis. „Dru­ge­lis“ tu­ri ne­ma­žai drau­gų ir par­tne­rių, tarp jų – Bir­žų tech­no­lo­gi­jų ir vers­lo mo­ky­mo cent­ras, Bir­žų ra­jo­no kū­no kul­tū­ros ir spor­to cent­ras, ku­rie pa­de­da reng­ti įvai­rius ren­gi­nius.

„Dru­ge­lis“ džiau­gia­si ir sa­va­no­rių dar­bu: su vai­kais jau dir­bo sa­va­no­riai iš Ru­si­jos ir Is­pa­ni­jos. Šie­met vėl ti­ki­ma­si gau­ti sa­va­no­rius.

Ta­čiau ne vis­ką dar­že­lis ga­li pa­da­ry­ti sa­vo lė­šo­mis. Šiuo me­tu „Dru­ge­lis“ ne­be­ga­li priim­ti vi­sų no­rin­čių jį lan­ky­ti vai­kų. Yra pa­tal­pos nau­jai gru­pei įsteig­ti, bet jas rei­kia re­mon­tuo­ti ir tam rei­ka­lin­ga sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to pa­ra­ma. Sa­vo lė­šo­mis pa­keis­ta da­lis pa­sta­to lan­gų, ta­čiau ne vi­si. Ne­ri­mo ke­lia ir pa­čios pa­sta­to sie­nos, la­bai pra­stas įva­žia­vi­mas. Tam rei­ka­lin­gos pa­pil­do­mos lė­šos.

Di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­ja pa­ro­dė, kaip su­tvar­ky­tos gru­pės, ko­kio­mis ug­dy­mo prie­mo­nė­mis ga­li nau­do­tis mo­ky­to­jai.

Nuo­lat tvar­ko­ma įstai­gos ap­lin­ka, bu­vo pa­reng­tas pro­jek­tas spor­to aikš­te­lei su­tvar­ky­ti, ta­čiau jis ne­ga­vo fi­nan­sa­vi­mo, li­ko re­zer­vi­nių są­ra­še.

La­bai svar­bus lė­šų šal­ti­nis yra tė­ve­lių mo­kes­tis, ku­ris ski­ria­ma ug­dy­mo ap­lin­kai ge­rin­ti, prie­mo­nėms įsi­gy­ti. Įs­tai­gos va­do­vai pri­tar­tų, kad jis bū­tų pa­di­din­tas ke­lio­li­ka cen­tų.

"Ąžuo­liu­kas"

Dėl mi­nė­to mo­kes­čio pa­di­di­ni­mo „Ąžuo­liu­ko“ lop­še­lio-dar­že­lio di­rek­to­rė Vi­ta­li­ja Me­de­lins­kie­nė sa­kė ne kar­tą krei­pu­sis į Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­ją, ta­čiau pri­ta­ri­mo ne­su­lau­ku­si. Šis mo­kes­tis – di­de­lė pa­ra­ma ug­dy­mo ap­lin­kai to­bu­lin­ti, prie­mo­nėms įsi­gy­ti.

V. Me­de­lins­kie­nė ir di­rek­to­rės pa­va­duo­to­ja Vi­li­ja Šče­be­to­vie­nė pir­miau­sia nu­ve­dė į ant­rą­jį aukš­tą, ku­ria­me įgy­ven­di­na­mas Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nių fon­dų 2014–2020 m. veiks­mų pro­gra­mos pro­jek­tas. Iš pro­jek­to lė­šų bai­gia­mos re­konst­ruo­ti dvi dar­že­li­nu­kų gru­pės. Gru­pės bus įreng­tos mo­der­niai, dar­bai jau ei­na į pa­bai­gą, o kol kas dar­že­li­nu­kai per­kel­ti į ki­tas kiek ma­žes­nes pa­tal­pas.

V. Me­de­lins­kie­nė kal­bė­jo, kad la­bai no­rė­tų­si „Ąžuo­liu­ke“ įreng­ti smal­su­čių la­bo­ra­to­ri­ją – erd­vę vai­kams ug­dy­ti, ta­čiau tam rei­kė­tų sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to pa­ra­mos.

Kuo ypa­tin­gas vai­kų lop­še­lis-dar­že­lis „Ąžuo­liu­kas“? Anot di­rek­to­rės, tai svei­ka­tą stip­ri­nan­ti įstai­ga, jau se­no­kai da­ly­vau­jan­ti Svei­ka­tą stip­ri­nan­čių mo­kyk­lų tink­lo veik­lo­je. Lop­še­lis-dar­že­lis nuo 2012 me­tų pri­pa­žin­tas svei­ka­tą stip­ri­nan­čia mo­kyk­la. Į ug­dy­mo pro­ce­są in­teg­ruo­ja­ma pro­gra­ma „Svei­kas ir sau­gus dar­že­lis“, ki­tos pre­ven­ci­nės pro­gra­mos. Di­de­lė lau­ko aikš­te­lė su­tei­kia erd­vės kur­ti ir ju­dė­ti, žais­ti įvai­rius žai­di­mus, spor­tuo­ti. Vai­kų ug­dy­mui įreng­tas „Zui­kio dar­žas“, „Gam­ti­nin­kų sto­te­lė“. „Ąžuo­liu­kas“ da­ly­va­vo kon­kur­se „Au­gi­nu Lie­tu­vai“ ir lai­mė­jo di­de­lį pri­zą – šilt­na­mį, ku­ria­me šiuo me­tu au­ga agur­kai ir po­mi­do­rai.

"Ge­nys"

„Ge­nio“ lop­še­lis-dar­že­lis – vie­nin­te­lė Bir­žų mies­te re­no­vuo­ta iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo įstai­ga. Tad ir są­ly­gos ma­žie­siems bei dar­buo­to­jams jo­je kiek ki­to­kios. Di­rek­to­rė Lai­ma Špo­kie­nė sa­kė, kad pra­dė­ju­si va­do­vau­ti „Ge­niui“ 2016 me­tais, su­si­dū­rė su re­no­va­ci­jos bro­ku. Ge­rai, kad dar ne­bu­vo pa­si­bai­gęs ga­ran­ti­nis lai­kas, tad meist­rus te­ko nuo­lat kvies­ti, vė­liau bu­vo pa­keis­tas vi­sas ne­se­niai su­klo­tas vamz­dy­nas. Šio­je įstai­go­je – švie­sios ir jau­kios pa­tal­pos, nau­ji bal­dai. Ta­čiau di­rek­to­rė su me­ro pa­va­duo­to­ja A. Kor­sa­kie­ne dau­giau­sia kal­bė­jo apie vai­kų ug­dy­mo me­to­dus, nau­jo­ves, ku­rių mo­ko­si ir sa­vo dar­be tai­ko pe­da­go­gės. „Ge­nio“ va­do­vų sie­kia­my­bė: ieš­kan­tis pe­da­go­gas, no­rin­tis ir su­ge­ban­tis iš­girs­ti nau­jus da­ly­kus.

L. Špo­kie­nė paaiš­ki­no, kaip dar­buo­to­jų veik­la ver­ti­na­ma kiek­vie­nais me­tais, ap­ta­ria­mos jų ga­li­my­bės to­bu­lė­ti.

Į me­ro pa­va­duo­to­jos klau­si­mą, ar nė­ra su­dė­tin­ga vie­nai di­rek­to­rei va­do­vau­ti dviems ug­dy­mo įstai­goms („Ge­niui“ ir „Ru­ge­liui“), L. Špo­kie­nė at­sa­kė, kad tai nė­ra la­bai su­dė­tin­ga. Di­rek­to­rė sa­kė pir­mais dar­bo me­tais skai­čia­vu­si, ar pi­ni­gi­ne iš­raiš­ka tai ap­si­mo­ka, ir pa­skai­čia­vu­si, kad biu­dže­tui dėl to per me­tus lie­ka ke­lio­li­ka tūks­tan­čių eu­rų. Dvi įstai­gos – tai ir ga­li­my­bė dar­buo­to­jams keis­tis ge­rą­ja pa­tir­ti­mi, glau­džiai bend­ra­dar­biau­ti ug­dy­mo da­ly­kuo­se.

Di­rek­to­rė L. Špo­kie­nė pa­sa­ko­jo, kad „Ge­nys“ džiau­gia­si sa­vo lė­lių teat­ru, ku­rio ma­žie­ji ar­tis­tai ne tik įgy­ja drą­sos vai­din­ti, bet ir gast­ro­liuo­ja po ki­tus dar­že­lius, net ki­tus ra­jo­nus.

Di­rek­to­rė kal­bė­jo, kad ug­dy­mo prie­mo­nėms įsi­gy­ti už­ten­ka krep­še­lio lė­šų, o ko­kios prie­mo­nės la­biau­siai tik­tų ma­žie­siems, spren­džia kar­tu su gru­pių mo­ky­to­joms ir pa­gal­bą vai­kams tei­kian­čiais spe­cia­lis­tais.

Lan­ky­da­ma­si „Ge­ny­je“ me­ro pa­va­duo­to­ja A. Kor­sa­kie­nė ap­žiū­rė­jo ma­žiau­sių­jų ir vy­res­nė­lių gru­pes, me­to­di­nį ka­bi­ne­tą, ku­ria­me ga­lė­tų vyk­ti ir vi­sų iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo įstai­gų me­to­di­niai pa­si­ta­ri­mai.

Di­rek­to­rė pa­ro­dė ir įstai­gos pa­si­di­džia­vi­mą: pui­kiai įreng­tą vir­tu­vę. Į klau­si­mą, ar vai­kams pa­tin­ka nau­ja­sis val­gia­raš­tis, dar­buo­to­jos tvir­ti­no, kad nuo­lat klau­sia, ar vai­kams pa­ti­ko pa­tie­ka­lai, kiek jų su­val­gė, bet sten­gia­si ne­pa­žeis­ti svei­kos mi­ty­bos rei­ka­la­vi­mų. Kar­tais ten­ka pa­suk­ti gal­vą, kuo pa­keis­ti vai­kams ne­pa­tin­kan­tį pa­tie­ka­lą.

Lau­ke „Ge­nys“ tu­ri ir sa­vo so­de­lį su lys­ve­lė­mis, ir įvai­rias erd­ves žai­di­mais bei edu­ka­ci­jai, sa­vą ba­sų ko­jų ta­ką. Di­rek­to­rė pa­sa­ko­jo, kad dau­ge­lį įran­gos įsi­gi­jo pa­tys ar­ba do­va­no­jo dar­že­lio tė­vai.

"Vy­tu­rė­lis"

Mo­kyk­los-dar­že­lio „Vy­tu­rė­lis“ di­rek­to­rė Vio­le­ta Stan­ci­kie­nė kaip šios įstai­gos pri­va­lu­mus įvar­di­jo jos ino­va­ty­vu­mą: „Vy­tu­rė­ly­je“ vie­na­me iš pir­mų­jų pra­dė­ta tai­ky­ti elekt­ro­ni­nio die­ny­no sis­te­ma, čia tai­ko­mas pa­ty­ri­mi­nis ug­dy­mas, neį­ga­lie­siems pri­tai­ky­ta ug­dy­mo ap­lin­ka. Auk­lė­ti­niai yra pa­mė­gę dvi­ra­čius ir jo­kia­me ki­ta­me dar­že­ly­je tiek jų nė­ra. V. Stan­ci­kie­nė sa­kė, kad vi­so­se dar­že­lio gru­pė­se yra kom­piu­te­riai, kom­piu­te­ri­zuo­tos ir ki­tos dar­bo vie­tos. Kom­piu­te­rius dar­že­lis ga­vo do­va­nų iš rė­mė­jų ir pir­ko sa­vo lė­šo­mis.

Di­rek­to­rė pa­sa­ko­jo, kad „Vy­tu­rė­lio“ auk­lė­ti­niai daug ke­liau­ja, su­si­tin­ka su įvai­riais žmo­nė­mis, ap­lan­ko įvai­rias įstai­gas.

„Vy­tu­rė­lio“ spe­ci­fi­ka: ne­ga­lią tu­rin­čių vai­kų vi­sa­pu­siš­kas ug­dy­mas ir mo­ky­mas, čia vei­kia sa­vai­ti­nė gru­pė neį­ga­liems vai­kams.

Pak­laus­ta apie pro­ble­mas V. Stan­ci­kie­nė kal­bė­jo: la­bai rei­kė­tų įreng­ti re­lak­sa­ci­jos kam­ba­rį, ypač jis rei­ka­lin­gas neį­ga­liems vai­kams, ku­rie tu­ri ir emo­ci­jų, el­ge­sio su­tri­ki­mų. Ta­čiau pa­tal­pų to­kiam kam­ba­riui kol kas nė­ra. No­rė­tų­si įkur­ti at­ski­rą poil­sio ar žai­di­mų pa­tal­pą sa­vai­ti­nės gru­pės vai­kams: šiuo me­tu jie mie­ga ir žai­džia to­je pa­čio­je pa­tal­po­je. Ta­čiau ir tam nė­ra lais­vų pa­tal­pų.

Di­rek­to­rė abe­jo­jo ir dėl „Vy­tu­rė­lio“ pa­si­di­džia­vi­mo – ba­sei­no. Vai­kai ja­me mau­do­si ne­no­riai, o ba­sei­ną iš­lai­ky­ti yra la­bai bran­gu.

V. Stan­ci­kie­nė pa­ro­dė įstai­gos pa­tal­pas. Su me­ro pa­va­duo­to­ja A. Kor­sa­kie­ne stab­te­lė­jo ko­ri­do­riu­je prie al­pi­nis­tų sie­ne­lės, ku­rią la­bai mėgs­ta vai­kai, pa­ro­dė iki­mo­kyk­li­nės gru­pės pa­tal­pas, ku­rio­se jau vyks­ta ir ro­bo­ti­kos pa­mo­kė­lės. Erd­vi po­sė­džių sa­lė, ku­rią įstai­ga įsi­ren­gė sa­vo jė­go­mis ir lė­šo­mis. Auk­lė­ti­niams skir­tas ir ma­sa­žo bei ki­ne­zi­te­ra­pi­jos ka­bi­ne­tas. Pa­gal­bą vai­kams tei­kia lo­go­pe­dė, psi­cho­lo­go asis­ten­tė. Vai­kus vi­lio­ja Ka­kės Ma­kės bib­lio­te­ka, ku­rio­je yra daug kny­gų apie šį vai­kų pa­mėg­tą per­so­na­žą.

„Vy­tu­rė­lio“ mo­kyk­los dar­že­lio di­rek­to­rė kal­bė­jo, kad dau­ge­lį dar­že­lio pa­tal­pų re­mon­tuo­ja pa­tys, sa­vo jė­go­mis ir lė­šo­mis. Pa­tys įsi­ren­gė ir virš že­mės pa­kel­tą pra­mo­gų tra­są vai­kams, tvar­ko ki­tas lau­ko žai­di­mų erd­ves.