
Naujausios
2016 m. Parupėje buvo aptikta neolito laikotarpio iš titnago pagaminta paukščio figūrėlė. Tai nedidelis, vos 2 cm pločio ir tiek pat aukščio, stilizuotas paukštis su užlenktu lyg vanago snapu (pav.1). Galva, snapas ir visas likęs kūno paviršius yra išretušuotas, šia technologija suteikiant jam formą. Antra figūrėlės pusė lygi, tik ties sparno galu yra išskala vaizduojanti sparną ir retušu paryškinta kaklo dalis. Pagal dirbinio techninį atlikimą – retušą – galima spręsti, kad šis dirbinys buvo pagamintas neolito laikotarpiu. Paukščiai, kaip ir visi kiti zoomorfiniai atvaizdai, skirtingai nei žmonės, tuo metu buvo perteikti tik iš profilio, vaizduojamam objektui būdingiausiu rakursu. Analogiškų neolito laikotarpio iš titnago pagamintų figūrėlių Lietuvos teritorijoje reta. Taip, kaip ir Parupės paukštis, buvo vaizduojamas iš titnago pagamintas šuo/vilkas aptiktas Kretuono apyežerio (Švenčionių r.) neolito laikotarpio gyvenvietėje (pav.2:1). Paukščiai ir žvėrys neolito laikotarpiu dažniausiai buvo vaizduojami išraižyti ant kaulo ir rago bei molinių puodų paviršiuje arba, labai retais atvejais, aptinkami molinės zoomorfinės plastikos pavyzdžiai. Lietuvoje kol kas yra aptiktas tik vienas toks dirbinys, t. y. molinė figūrėlė, vaizduojanti paukščio galvą su snapu, pereinančią į smarkiai platėjantį kaklą, kuri išbedžiota trimis skylučių eilėmis, atitinkančiomis sutartinį plunksnų paviršiaus spalvų derinį. Šis molinis dirbinys taip pat aptiktas Kretuono apyežeryje – Žemaitiškės 2-oje gyvenvietėje (pav.2:2).
Didžiausia titnaginių zoomorfinių (tame tarpe ir paukščių) figūrėlių koncentracija žinoma iš Volgos ir Dauguvos aukštupių rajonų bei Šiaurės Baltarusijos teritorijų, kur jos aptinkamos vėlyvojo neolito gyvenvietėse. Todėl nenuostabu, kad jų randama rytinėje ar šiaurės rytinėje Lietuvoje, kuri neolito laikotarpiu buvo susijusi su ta pačia prabaltiška rytine Narvos kultūros teritorija. Žinoma, kad analogiškas Parupei titnagines zoomorfines figūrėles gamino ir finougriškos bendruomenės, kurios neolito laikotarpiu buvo paplitusios ir minėtoje rytinės Narvos teritorijoje. Titnaginių figūrėlių paplitimą galima sieti ir su kultūriniu minėtos teritorijos ypatumu. Pvz., Pietų Lietuvoje, kur gausu titnago žaliavos ir iš jų pagamintų įvairiausių dirbinių, bet titnaginių zoomorfinių figūrėlių neaptinkama, nes ši teritorija priklausė neolitinei Nemuno kultūrai.
Bemaž aksioma yra tapusi nuomonė, kad visi akmens amžiaus vaizduojamieji zoomorfiniai dirbiniai yra sakralūs arba ritualiniai. Tačiau ar visuomet taip buvo? Retai kada zoomorfiniai arba antropomorfiniai akmens amžiaus dirbiniai aptinkami kontekste su kitais objektais (kapais, židiniais, kulto objektais), kurie rodytų jų sakralinę paskirtį. Tačiau gyvūnų galvomis puoštų dirbinių, kurių praktinė paskirtis yra visai aiški: durklas, samtis, kirvis ir kt. galėjo būti ir kaip puošybos elementai. Visi šie dirbiniai galėjo būti naudojami tiek kasdieninėje buityje, tiek sakralinėje-ritualinėje. Atskirti šių sferų kompetenciją sudėtinga. Kaip interpretuoti Parupės paukščio figūrėlę? Ją galėtume interpretuoti reikšmingu ritualiniu simboliu, susijusiu su ūkiniu gyvenimu (medžiokle), toteminiu gyvūnu (vanagas, antis, žąsis ir kt.) arba laidojimo apeigose turintį tik ritualinę (pvz., šamanizmas) reikšmę. Be abejo figūrėlė galėjo priklausyti ir vaikui, kaip žaislas. Visas interpretacijas galėtume paaiškinti etnografiniais duomenimis, pvz., Sibiro medžiotojų-žvejų tautelėse, kur panašiai atrodantys zoomorfiniai atvaizdai įkūnijo didelę dvasių įvairovę, padedančių medžioklėje, kelionėje į anapusinį gyvenimą. Nevertėtų užmiršti ir lietuvių liaudies pasakų motyvų, susijusių su paukščiais, pvz., Sigutės pasaka, kaip iš pelenų-žarijų pakyla antelė.
Parupės priešistorės medžiaga toliau tiriama, vykdomi žvalgomieji archeologiniai kasinėjimai. Ateityje, manoma, archeologiniai žvalgomieji tyrimai bei archeologinės medžiagos analizės iš Apaščios ir Nemunėlio santakos atskleis dar ne vieną įdomų faktą susijusį su priešistorės gyventojų buitimi, ūkiu ar dvasiniu gyvenimu.