Miestas gimsta po namelį

Miestas gimsta po namelį

Miestas gimsta po namelį

Tapytojo Sauliaus Kruopio dirbtuvėse atgyja praeities Šiauliai: buvęs šiaulietis juvelyriškai tiksliai ir meniškai kuria XIX amžiaus pabaigos — XX amžiaus pradžios miesto maketą. Idėja sukurti ir eksponuoti Šiaulius makete kilo „Aušros“ muziejui, o S. Kruopis apie tokį kūrinį svajojo nuo vaikystės. Šiauliai pirmieji Lietuvoje turės dailininko sukurtą miesto maketą.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

Meno kūrinys

Maketas kuriamas N (1:160) masteliu (gatvės su šaligatviu plotis bus iki 16 centimetrų), jo plotas sieks iki devynių kvadratinių metrų (3x3).

S. Kruopis ant stalo išdėlioja kruopščiai suklijuotus, reklama, langinėmis, bokšteliais, kaminais ir balkonėliais papuoštus įvairiaspalvius namus.

Šiaulių maketas — autentiškas meno kūrinys, kuriamas sprendžiant vieną galvosūkį po kito.

„Itin trūksta ikonografijos, būtent to meto planų. Kiek namai užėmė vietos, kokios jų konfigūracijos ir pozicijos? Juk kiekvienas namas turėjo savo posesiją, atskirą įėjimą, vartus“, — sako autorius.

Kruopštus darbas

Tyrinėdamas pastatų detales, prie senųjų nuotraukų palinksta su lupa, bando mintyse pasukti pastatus, nes turi tik vieno kito pastato išklotines.

„Geriausiu atveju randu namo poziciją iš dviejų kampų: tada galiu jausti tūrius, — pasakoja kūrėjas. — Šis kiemas — kaip kriminalisto tyrinėjimo objektas: tūriai atkuriami pagal šešėlius, analogiją, sumanumą ir patirtį. Nuotraukoje matosi tik pastato langelis, vos vienas kampas, iš kurio tenka atkurti visą statinį.“

Pasak S. Kruopio, jei ne kolekcininko Petro Kaminsko entuziazmas ir geranoriškumas, kūrybinis procesas būtų dar sudėtingesnis. Kolekcininkui Vakarų Europos aukcionuose pavyko nupirkti kelis labai retus, carinių laikų atvirukus ir nuotraukas, kuriomis remiantis, galima atkurti, pavyzdžiui, visus mūrinius kelių aukštų namus ruože nuo Tilžės iki Vasario 16-osios gatvių.

„Bet tai — tik fasadai. O kiemai? Pirmojo pasaulinio karo metų Šiaulių nuotraukose išvysti tik griuvėsius. Tyrinėjimai, svarstymai, lyginimai atima daugiau nei pats maketas. Kiek galiu interpretuoti?“ — svarsto dailininkas.

Su skalpeliu ir teptuku

Prancūziškas kartonas, specializuotas, kietas ir labai retas spalvotas ar faktūrinis popierius, kokybiška, tik vokiškos „Schmincke“ firmos akvarelė — šiomis priemonėmis kuriami maži stebuklai. Menininkas prie kiekvienos detalės palinksta su skalpeliu, teptuku: taip atsiranda skirtingų dydžių išraiškingi kaminai, raštais puoštos langinės, ornamentuotos durys, sudėtingi plytų ornamentai, išmoningai, profesionaliai akvarele lietos namų sienos.

Karolio Savičiaus ir dar keliems kampiniams namams sukurti dailininkas skyrė po tris savaites. Ant kiekvieno namelio užrašo datas, eiliškumo numerį. Kasdien pildo darbinį maketo sąsiuvinį, kuris yra lyg nešiojama dirbtuvė. Turėti privalomas darbines ir kūrybines knygas išmokė kurso dėstytojas profesorius Kęstutis Zapkus, į Dailės akademiją atvykęs iš Niujorko.

Bus ir karietų

Apie maketą S. Kruopis pasakoja energingai, emocingai: „Makete reikia atraktyvumo: karietų, galbūt iš Rygos ar Karaliaučiaus riedančio automobilio. Įsivaizduojat, kaip gražu: vestuvės prie bažnyčios, šunelius vedžiojančios ilgais sijonais pasipuošusios skrybėlėtos elegantiškos moterys ar patruliuojantis žandaras. Miestą puoš žaluma. Baigus maketą, namelių viduje įsižiebs šviesos. Detalės, aksesuarai sukuria to laiko nuotaiką.“

Karietų dailininkas jau įsigijo Niurnbergo (Vokietija) Pasaulinėje žaislų parodoje, į kurią vyksta keliolika metų. Vokiečiams maketų kūryba — nacionalinis užsiėmimas.

Karaliaučiaus architektas

Vokiška dvasia gyva ir S. Kruopio kūryboje. Dailininkas tiki, jog praėjusiame gyvenime buvo Karaliaučiaus architektas. Šiame gyvenime jis senąją Karaliaučiaus architektūrą prikėlė makete. Sudėtingą didžiulę XVII amžiaus pilį klijavo devynerius metus, atsiradus patikslinimams, ją tris kartus perdarė.

Pilies maketas 2008 metais buvo eksponuotas Karaliaučiaus srities Istorijos ir dailės muziejuje, 2010 metais — Nidoje, 2005 metais — Vilniaus UNESCO parodinėse erdvėse.

Senieji Šiaulių, Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Karaliaučiaus, Tilžės, Berlyno miestai atgyja ir dalininko istorinėje tapyboje — praeities alsavimuose.

Gyvenimo svajonė

S. Kruopio namuose visas didysis kambarys skirtas svajonei — spalvingam, atraktyviam, užburiančiam miniatiūriniam „Saulės miestui“.

Šiaulių maketas — išsvajotas S. Kruopio vaikystėje. Vilniuje gyvenantis dailininkas — trečios kartos šiaulietis, iki šiol nuolat sapnuojantis vaikystės kiemą, esantį netoli Šiaulių Katedros.

Pirmuosius Šiaulių namelius, sandėliukus, S. Kruopis suklijavo būdamas vienuolikos. Po kelerių metų, pasiėmęs Šiaulių turgaus aikštės nuotrauką, senųjų šiauliečių klausinėjo, kas sandėliukuose buvo parduodama.

Miesto plano neturėjo. Nusipirkęs milimetrinio popieriaus, išvaikščiojo visą Šiaulių senamiestį: vienas žingsnis, vienas langelis. 1975-aisiais nufotografavo senamiesčio namus ir kiemus.

„Žinia, kad Šiauliai buvo išgriauti, man, vaikui, buvo didelė neteisybė ir netektis, kurią labai jautriai išgyvenau. Didžiausia svajone tapo atkurti miestą makete. Tai — mano karma. O gal — gyvenimo vinis? Esu labai laimingas, kad “Aušros“ muziejaus iniciatyva vyksta šis, vadinčiau, šventas Šiaulių miestui kūrybinis procesas“, — sako dailininkas.

TIKSLAS: „Mano ir muziejaus bendras, kilnus rūpestis — kuo tiksliau atkurti Šiaulių senamiestį, kad ir šių dienų šiauliečiai žiūrėdami aiktelėtų, koks gražus ir žalias buvo šis miestas“, — sako dailininkas Saulius Kruopis. 

 

KŪRINYS: Sauliaus Kruopio kuriamas maketas — meniškas, tikslus ir atraktyvus. 

 

DETALĖS: Dailininkas senuosius Šiaulių pastatus atkuria itin kruopščiai, kantriai ir išmoningai atkartodamas smulkiausias detales.

TIKSLUMAS: Sauliaus Kruopio namų maketai — tikslios Šiauliuose iki Pirmojo pasaulinio karo stovėjusių namų kopijos. 

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

SVAJONĖ: Sauliaus Kruopio sukurto svajonių „Saulės miesto“ šurmulys.

Sauliaus KRUOPIO archyvo nuotr.

 

KOMENTARAS

Pažinti miestą kitokį

„Aušros“ muziejaus Fotografijos skyriaus vedėja Vilija Ulinskytė-Balzienė:

 

— Maketas kuriamas dviem etapais. Pirmoji maketo dalis bus pristatyta rudenį parodoje, skirtoje savivaldos jubiliejui. Kartu eksponuosime ikonografinę medžiagą. Paroda bus ilgalaikė kūrybinė laboratorija — kūrybos procesas bus ekspozicijos dalis. Lankytojai matys, kaip maketas-miestas auga.

Vėliausia Šiaulių maketo chronologinė riba — 1914 metai. Chronologija — sąlyginė, nes ikonografiją naudojame nuo XIX amžiaus pabaigos iki XX amžiaus pradžios.

Kai kuriuos objektus parodysime skirtingu laiku.

Maketas padės suvokti miesto urbanistinę erdvę. 1914 metais skvere, kur dabar yra fontanas, stovėjo stačiatikių cerkvė. Makete bus galimybė cerkvę nukelti ir pamatyti, kokia aikštė buvo suformuota A. Tyzenhauzo laikais.

Didžiulė staigmena: fonduose radome unikalią nuotrauką — apie 1935 metus darytą Šiaulių miesto aerofotografiją.

Maketo kūrimas — sudėtingas, didelės apimties, daug įvairių sričių kompetencijos reikalaujantis darbas. Be maketo autoriaus ir dailininko, nuolatos šiuo darbu užimti keturi muziejininkai, talkina privatūs kolekcininkai, architektai, miesto bendruomenė.

FAKTAI

Pirmojo etapo maketas apims beveik visą senamiesčio teritoriją. Šiaulių gatvės, formavusios istorinį centrą, jame subėgs miesto širdies — katedros ir aikštės — link.

Istoriniame makete bus atkurtos Vasario 16-osios (įtraukiant dabartinėje „Verpsto“ teritorijoje buvusią sinagogą) gatvė iki sankryžos su P. Višinskio gatve, Vilniaus gatvė iki sankryžos su Tilžės gatve, Tilžės — iki Vytauto gatvės, Vilniaus — iki Dvaro gatvės ir Dvaro — iki Aušros alėjos.

Maketas kuriamas N (1:160) masteliu (gatvės su šaligatviu plotis bus iki 16 centimetrų), jo plotas sieks iki devynių kvadratinių metrų (3x3).