
Naujausios
2017 m. kovo 30 d. Savivaldybės taryba nusprendė rengti ir teikti Europos Sąjungos struktūrinių fondų bendram finansavimui gauti projektą „Ekologiško viešojo transporto Biržų rajono savivaldybėje plėtra, įsigyjant ekologiškas transporto priemones“ bei prisidėti prie jo finansavimo Savivaldybės lėšomis ne mažiau kaip 15 proc.
Planuota Projekto vertė – 940,5 tūkst. Eur, iš jų ES fondų lėšos (85 proc.) – 799,4 tūkst. Eur, savivaldybės lėšos (ne mažiau kaip 15 proc.) – ne mažiau kaip 141,1 tūkst. Eur. Pagal 2017 m. gautus komercinius pasiūlymus vidutinė vieno suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomo autobuso kaina – apie 133,8 tūkst. Eur su PVM.
Savivaldybės administracijos Ekonomikos ir investicijų skyriaus vedėja Zita Marcinkevičiūtė dar kartą pateikė komitetuose išsakytus argumentus, kodėl norima atsisakyti įgyvendinti šį projektą.
Projekto apraše nustatyta, kad projekto lėšomis įsigyjami autobusai turėtų ne mažiau kaip 16 sėdimųjų vietų keleiviams vežti (bendras įrengtų sėdimųjų ir stovimųjų vietų skaičius – ne mažesnis kaip 20). 2016–2017 m. rengiant investicijų projektą, įvertinus tuo metu gautus komercinius pasiūlymus, planuota įsigyti suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomus autobusus, kurie turėtų iki 34 vietų, iš jų – 20 sėdimųjų. Tačiau keleivių mažėja, priemiestiniams maršrutams aptarnauti reikalingi mažesni nei 20 vietų autobusai (keleivių skaičius, lyginant 2018 m. su 2015 m., priemiesčio maršrutuose sumažėjo 8 proc., miesto – 9 proc., lyginant 2018 m. su 2017 m., priemiesčio maršrutuose – 4,5 proc., miesto – 4,9 proc.).
Pagal reikalavimus autobuso metinė rida negali būti mažesnė nei 35000 km. Buvo planuota, kad projekto lėšomis įsigyti autobusai aptarnaus 14 maršrutų. Planuojant maršrutus, kuriais važiuotų nauji autobusai, buvo siekiama juos sudėlioti taip, kad kiekvienas autobusas būtų panaudojamas kuo efektyviau, todėl vienam autobusui buvo priskirta po keletą maršrutų. Pastaraisiais metais vietinių maršrutų sumažėjo, todėl vargu ar naujieji autobusai galėtų pasiekti nustatytą metinę ridą.
Ekologiškiems autobusams eksploatuoti reikalinga suslėgtų gamtinių dujų kompresorinė, kurios įrengimas projekto lėšomis nefinansuojamas (kaina apie 100 tūkst. Eur). Kompresorinę turėtų įsirengti konkurso būdu parinktas vežėjas. UAB Biržų autobusų parkas lėšų minėtai kompresorinei įrengti neturėtų.
Savivaldybės vadovai konsultavosi su suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomus autobusus eksploatuojančiomis įmonėmis. Pagal tokių įmonių suteiktą informaciją suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomi autobusai dėl nepritaikytos važiuoklės nėra tinkami važinėti keliais su žvyro danga, kurių Savivaldybėje yra dar daug. Taip pat tokius autobusus gaminančios įmonės nesutinka duoti 5 m. garantijos autobusams, kurie važinėtų keliais su žvyro danga. Tokie autobusai labiau tinkami miesto maršrutams aptarnauti. Tačiau įsigyti autobusus tik Biržų miesto maršrutams aptarnauti netikslinga, nes 1–2 autobusams tektų įrengti brangiai kainuojančią suslėgtų gamtinių dujų kompresorinę.
Anot Z. Marcinkevičiūtės, bendrovė Biržų autobusų parkas svarsto, galbūt būtų geriau skirti 140000 eurų – Savivaldybės lėšų dalį projekte – ne naujiems autobusams įsigyt ar lizingo paslaugoms ir taip atnaujinti autobusų parką.
Buvęs rajono meras Tarybos narys Valdemaras Valkiūnas, aktyviai rėmęs ekologiškų autobusų įsigijimą nenorėjo girdėti argumentų: kaip galima atsisakyti beveik milijono eurų ir toliau važinėti paziukais.
S. Eitavičienė teiravosi, kodėl visos lėšos ekologiškiems autobusams įsigyti buvo skirtos Biržų rajonui, nors ir kitų savivaldybių autobusų parkai vargani. Z. Marcinkevičiūtė paaiškino, jog pagrindinė priežastis ta, kad pagal priemonę konkurso būdu parenkamas vežėjas, o savivaldybės kontroliuojamos įmonės kaip autobusų parkas, be konkurso joje dalyvauti negali.
Tarybos narys V. Trečiokas informaciją apie kelius su žvyro danga vadino praėjusio amžiaus. Anot Tarybos nario, rajone beveik visi keliai asfaltuoti. Tik Kupreliškio bažnytkaimis liko pasiekiamas žvyrkeliu. Ši, informacija, anot Tarybos nario, butaforinė.
Tarybos narys P. Plepys pateikė kitą Autobusų parko informaciją – kuriais rajono keliais vairuotojai net su paziukais važinėti nenori dėl prastos jų būklės.
A. Korsakienė prašė patikslinti: kas lauktų savivaldybės, jei ji neįgyvendintų projekto reikalavimų? Z. Marcinkevičiūtė sakė, jog tektų grąžinti gautą paramą pagal įsipareigojimų nevykdymo lygį.
Sprendimo projektui, kuriuos būtų atsisakoma pirkti ekologiškus autobusus pritarė rajono Tarybos Kolegija, Socialinio vystymo komitetas. Dar du komitetai sprendimo projektui nepritarė.
V. Valkiūnas dėstė argumentus tų savivaldybių, kurios patenkintos įsigijusios ekologiškus autobusus ir kvietė rajono Tarybos narius negrįžti į praeitį. Po šių žodžių apie praeitį, V. Valkiūnui Tarybos nariai ėmė ploti. Į šiuos plojimus V. Valkiūnas atsakė, jog tai sunkiai suvokiama šizofrenija ir linkėjo baigti sirgti bei balsuoti už ekologiškus autobusus.
Kadangi posėdyje nedalyvavo TS-LKD frakcijos pirmininkė I. Varzienė, frakcijos vardu kalbėjusi G. Kučinskienė sakė, jog frakcija nepritars šiam skubotam sprendimui: 2017 m. buvo vardijami šio projektai pliusai, o dabar – vien tik minusai?
S. Eitavičienė pareiškė, jog balsuodama šiuo klausimu susilaikys.
A. Garšvaitė stebėjosi, jog argumentai keičiasi radikaliai, tad Tarybos nariai jaučiasi apgauti. Socialdemokratų frakcija nusprendė balsuoti laisvai.
D. Drevinskas taip pat kritikavo nuolat kintančius argumentus. Jam pritarė A. Anskinas.
A. Remeikos nuomone, tikslingiau pirkti mikroautobusus be jokių įsipareigojimų. Už sprendimo projektą ragino balsuoti ir M. Visockas. T. Četvergas pritarė: jei konkursą laimės kita vežėjų kompanija, Biržų autobusų parką bus galima palaidoti.
V. Valkiūnas vėl bandė rajono Tarybos nariams įsiūlyti Rokiškio rajono Tarybos nario A. Vagonio nuomone šiuo klausimu. Tarybos nariai nutarė balsuoti: leisti ar ne pasisakyti A. Vagoniui. Dauguma balsavo prieš. O V. Jareckas V. Valkiūnui pasiūlė su A. Vagoniu pasikalbėti asmeniškai.
Už tai, kad projekto atsisakyti, balsavo 13, prieš – 4, susilaikė – 4 iš 21 rajono Tarybos posėdyje dalyvavusių narių.