Ribota specialiųjų automobilių vairuotojų kontrolė

Ribota specialiųjų automobilių vairuotojų kontrolė

Ribota specialiųjų automobilių vairuotojų kontrolė

Šiauliuose avariją inkasacijai skirtu šarvuotu automobiliu sukėlė banko apsaugos skyriaus viršininkas Kornelijus Nutautas, nukentėjo du žmonės. Gal automobilių su švyturėliais vairuotojai yra privilegijuoti — policijos nestabdomi ir tuo naudojasi?

Edita KARKLELIENĖ

edita@skrastas.lt

Mirtinos promilės

Avarija, per kurią buvo sunkiai sužalota automobilio „Toyota Yaris“ vairuotoja ir jos sūnus įvyko vasario 27-osios vakarą, Vilniaus gatvėje.

Banko apsaugos skyriaus 31 metų vadovui K. Nutautui, vairavusiam banko inkasavimo automobilį „VW Transporter“, tuojau po avarijos nustatytas 5,29 promilės alkoholio girtumas. Pirminiais duomenimis, avarija įvyko, kai apsaugininkas lenkė į kairę sankryžoje pasukusį “Toyota Yaris“ ir į jį rėžėsi.

Avariją savavališkai ir ne tarnybos metu naudotu tarnybiniu automobiliu sukėlęs K. Nutautas dėl itin grubaus pažeidimo atleistas iš darbo. Policijoje dėl įvykio pradėtas ikiteisminis tyrimas, vairuotojui pakvipo baudžiamąja atsakomybe.

Kontrolė yra, bet labai ribota

Diena po avarijos Šiaulių apskrities VPK viršininko pavaduotojas Vincas Urbonavičius „Šiaulių kraštui“ sakė neturintis žodžių apibūdinti aukštas pareigas užimančio K. Nutauto poelgį. Vis dėlto komisaras išsitarė darantis prielaidą, jog “sparnai“ šarvuoto automobilio vairuotojui “išsiskleidė“ galbūt dėl to, kad inkasavimo automobiliai “šiek tiek“ privilegijuoti, su apribota kontrole, ir policijos pareigūnui stabdyti juos esą galima tik pastebėjus itin grubų pažeidimą.

Gal tokius automobilius, kaip, beje, ir operatyviųjų tarnybų mašinas, gali sustabdyti tik avarija?

„Šiaulių kraštas“ vėl kalbina V. Urbonavičių.

— Tuojau po tos atmintinos avarijos sakėte, kad sunkiai įsivaizduojate, jog prie tarnybinio automobilio vairo sėdėtų visiškai girtutėlis vairuotojas. Tačiau „šiltų“ greičiausiai pasitaiko?

— Atsimenu keletą atvejų, kai operatyviųjų tarnybų vairuotojai buvo viršiję leistiną alkoholio normą. Tačiau tokių atvejų tikrai nėra daug. Sunku įsivaizduoti neblaivų kad ir greitosios pagalbos automobilio vairuotoją, kuris veža širdies infarkto ištiktą ligonį.

— Galbūt neblaivių „operatyvininkų“, kaip ir inkasatorių, jūsų žodžiais, tik vienetai, nes ribojama jų kontrolė?

— Kontrolės mechanizmas veikia. Su inkasavimo automobiliais ir jų vairuotojais sudėtingiau — dėl saugumo jie kelyje nestabdomi. Tai daryti draudžia instrukcijos. Tačiau jei pažeidimas grubus ir automobilį vis dėlto tenka stabdyti, draudžiama atverti dureles — dokumentai pateikiami tik per langą. Incidentas detalizuojamas nugabenus pinigus.

Operatyviųjų tarnybų automobilių kontrolei irgi egzistuoja taisyklės — mašinos, skubančios su įjungtais garso ir šviesos signalais, paprastai nestabdomos. Pastebėjus pažeidimą netrukdoma suteikti pagalbą tam, pas kurį skubama, tačiau pažeidėjas gali būti sekamas iki tikslo vietos.

— Vadinasi,„apšilus“ tereikia įsijungti švyturėlius, ir policininkai — bejėgiai. Nesusidūrėte su piktnaudžiavimu?

— Šalyje tokių atvejų būta. Švyturėliai tikrai suteikia pirmenybę, bet pažeidėjo neapsaugo. Juolab jei sulauktume informacijos, apie tai, kad vairuotojas gali būti neblaivus — tokiu atveju automobilis bus stabdomas net ir su švyturėliais.

Policijai papiktnaudžiauti yra daugiau galimybių, nes jie patruliuoja gatvėje. Ar kolega kolegą stabdys? Būtų kvaila sakyti, kad stabdys ir dar lieps papūsti į alkotesterį. Bet jei bus gauta informacijos — policininkas, kaip ir visi kiti eismo dalyviai, bus tikrinamas.

Daugelyje įmonių, jau nekalbant apie operatyviąsias tarnybas, vairuotojai prieš išvažiavimus yra tikrinami alkoholio matuokliais.

Ar tarnybinių automobilių vairuotojai šimtaprocentiniai blaivūs? Jei aš taip pasakyčiau, meluočiau pats sau. Yra tam tikras procentas. Na, išvažiavo patikrintas, bet kelionėje išgėrė. Jei vairuotojas negali atsakyti pats už save, tai jau yra blogai. Apie moralinę atsakomybę nebekalbu.

VAIRUOTOJAI: Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininko pavaduotojas Vincas Urbonavičius įsitikinęs: didžiuma vairuotojų yra atsakingi.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

METALAS: Per girto vairuotojo sukeltą avariją iš „Toyota Yaris“ liko tik metalo laužo krūva.

Artūro BALČIŪNO nuotr.