
Naujausios
***
Žmonės, kad neliko tų rodyklių, burba, pyksta, keikiasi. Automobilių vairuotojai smardina orą kamščiuose ir deda valdžią į šuns dienas. Kliūva ir savai valdžiai. Mat kai kur uolūs valdininkai, nelaukę metų pradžios, prieš kelis mėnesius tas rodykles nukabino. Dabar neskuba jų atgal grąžinti, nors Vyriausybė tas rodykles reabilitavo. Mat turime biurokratus, kurių turime prašyti, kad kiekvienos rodyklės grąžinimą palaimintų. Savivaldybės turi kreiptis į Transporto kompetencijų agentūrą. Tik jos specialistai gali nuspręsti: reikia ar nereikia vienoje ar kitoje sankryžoje žaliųjų rodyklių. Nors ir policija, ir vairuotojai su stažu ar su žaliu lapu tvirtina, jog žalios rodyklės eismo saugumui nekenkia, eismą gerina. Kodėl tada buvo priimtas toks keistokas sprendimas? Kodėl kilo toks sujudimas? Kodėl ir toliau bijoma tų rodyklių, daromos kliūtys, kad jų kuo mažiau būtų?
***
Tenka prisiminti istoriją. 2014 metais Kelių ir transporto tyrimų institutas atliko tyrimą "Šviesoforo lentelių su žalia rodykle poveikis eismo dalyvių elgsenai ir saugumui“. Šio tyrimo metu Vilniuje ir Kaune buvo analizuotos 24 sankryžos, kuriose yra įrengtos metalinės lentelės, leidžiančios pasukti į dešinę degant raudonam šviesoforo signalui. Įvertintas eismo dalyvių elgesys jose 2009-2013 metų laikotarpiu. Užfiksuoti atvejai, kai tokiose sankryžose žmonės žuvo ar buvo sužeisti. Tyrimo autorių pateiktose išvadose buvo nurodyta, kad tokiose sankryžose, kur prie šviesoforų yra metalinės lentelės su žaliomis rodyklėmis, nepraleidžiami pėstieji, kyla pavojus ir pėstiesiems, ir dviratininkams, trukdoma sukantiems į kairę, vairuotojai elgiasi chaotiškai ir „spaudžia“ kitus eismo dalyvius, blokuojamas kelias tiems, kuriems įsižiebė žalios šviesos signalas, trukdoma „žaliosioms bangoms“, gali būti klaidinami eismo detektoriai.
Toks rimtas tyrimas, nors dabar policijos pareigūnai tvirtina, jog neturi ir neturėjo jokių duomenų, kad dėl žalių rodyklių būtų įvykę kokie nors eismo įvykiai. Buvo užsiminta, jog žalias rodykles nuo 2020 metų pradžios liepia nukabinti Europos Sąjunga. Dabar paaiškėjo, kad tokio reikalavimo nebuvo. Kodėl tokie dalykai dedasi?
***
Ieškant paaiškinimų aiškėja, jog rodyklių nukabinimas kai kam į naudą išėjo. Pranešama, jog vien Vilniuje pasiruošimas rodyklių nukabinimui atsiėjo daugiau kaip 100 tūkstančių eurų. Mat reikėjo įvairių nepigių techninių dalykų eismui pertvarkyti. Tačiau net išleidus krūvą pinigų, reikalų pataisyti ne visur pavyko. Be žalių rodyklių kai kuriose sankryžose susidarė didelės spūstys. Išeitų, kad žalias rodykles buvo sumanyta nuimti vien tam, kad eismo gerintojai reikia ar nereikia turėtų darbo?
***
Pabandėme ieškoti to Kelių ir transporto tyrimų instituto, kuris prieš kelerius metus atliko mistinį tyrimą, ir priėjo prie išvados, kad Lietuvai žalių rodyklių nereikia. Ir ką? Pasirodo tas institutas likviduotas. Ir nuo 2019 metų pradžios įsteigta Transporto kompetencijų agentūra, kurios dabar ir turime prašyti, kad leistų žalias rodykles vienoje ar kitoje sankryžoje pakabinti. Skelbiama, kad Transporo kompetencijų agentūra yra valstybės įsteigta viešoji įstaiga, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei. Įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija yra Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija. Agentūros veikla apima įvairias sritis: specialistų licencijavimą ir jų veiklos priežiūrą; aviacijos sektoriaus ūkio subjektų veiklos priežiūrą, akreditavimą ir licencijavimą; transporto ir susisiekimo komunikacijų planavimą; transporto ir susisiekimo komunikacijų stebėseną, tyrimus. Agentūros svetainėje rašoma: jeigu galvojate apie sankryžos rekonstrukciją, bet abejojate dėl sprendinių poveikio eismo laidumui, jums apsispręsti padės eismo inžinerijos specialistai, pažangiomis kompiuterinėmis programomis modeliuojantys įvairius sankryžų rekonstravimo ar statybos scenarijus. Sankryžų modeliavimo metu prognozuojami įvairūs eismo srautų rodikliai: eismo kokybės lygis, gaištis, susidarysiančių eilių ilgiai, išmetamųjų dujų emisija ir kt. Kreipkitės – padarysime!
***
Matome, kad Transporto kompetencijų agentūra labai rimta įstaiga. Joje yra administravimo, civilinės aviacijos bei kelių ir transporto tyrimo departamentai. Pastarajame departamente yra tiltų tyrimo, tiltų apžiūrų, tiltų valdymo grupės. Yra kelių tyrimo skyrius, kelių tyrimo grupės, intelektinių transporto sistemų grupės, geodezinių ir kadastrinių matavimų grupės, infrastruktūros vystymų grupė... Vadinasi, tik tokios įstaigos specialistai ir gali nuspręsti, ar sankryžoje Biržuose, prie buvusio pašto, reikia sugrąžinti žaliąsias rodykles?
***
Yra posakis: jeigu Dievas nori ką nors nubausti, tai pirmiausia atima protą. Lietuvoje sąmyšis su žaliosiomis rodyklėmis irgi rodo savotišką proto netektį. Iškilūs protai sutelkti įvairiose agentūrose, kitose valdiškose įstaigose. Likusioje valstybės dalyje irgi yra likę proto, tik iš jo jokios naudos. Mat juo naudotis nėra reikalo? Ką nors nuspręsti gali tik aukštesni, valdiškose įstaigose esantys protai?