
Naujausios
Lietuva— Vengrija— Haitis
ŠIAULIETIS SKRAIDINO PARAMĄ SUNIOKOTAM HAIČIUI
Vengrijoje gyvenantis ir dirbantis šiaulietis seržantas Mindaugas Šalkauskas vasario pradžioje su kolegomis skraidino pagalbos krovinį į žemės drebėjimu suniokotą Haitį. „Lūšnynai, griuvėsiai, žmonių spūstys gatvelėse, palapinių miesteliai“, — pasakoja savo laiške redakcijai “C-17 Boeing Globemaster III“ lėktuvo įgulos narys. Šis skrydis — tik dalis transporto lėktuvo borto operatoriaus tarnybos Papos aviacijos bazėje. Anksčiau ugniagesiu gelbėtoju dirbęs karys yra pirmasis lietuvis, paruoštas dalyvauti NATO strateginių pervežimų oru programoje.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Taisyklės oro uoste pamirštos
Su Mindaugu Šalkausku susirašėme elektroniniu laišku, šiuo metu jis gyvena Vengrijoje.
„C-17 Boeing Globemaster III“ lėktuvo, skridusios į Haitį, įgulą sudarė lietuvis (M. Šalkauskas), amerikiečiai, norvegas, rumunas, olandas ir švedai. Tai buvo jau ketvirtoji misija į Haitį, kurią atliko HAW (heavy airlift wing — sunkiųjų krovinių gabenimo oru sparnas), kuriame tarnauja šiaulietis.
Paramos šalys organizatorės — Švedija, Estija, Suomija ir Bulgarija. Krovinį sudarė stovyklavimo, išgyvenimo reikmenys, šiltos antklodės ir kitos gelbėjimo bei slaugymo priemonės.
„Papos aviacijos bazėje pasikrovėme bulgarų krovinį ir nuskridome į Švediją. Ten “sukišome“ likusį švedų, suomių bei estų krovinį, taip pat susodinome žurnalistus ir patraukėme Portugalijai priklausančių Azorų salų link. Čia apsistojome įgulos poilsio, o kitą dieną, vasario 2-ąją, nuvykome i Haitį“, — laiške rašo Mindaugas.
„Vaizdas virš Haičio — lūšnynai, griuvėsiai, žmonių spūstys gatvelėse, palapinių miesteliai. Koks jausmas apėmė? Vykdėme savo užduotį, ir apie ką kitą galvoti skrydžio metu tiesiog nebelieka laiko. Prieš leisdamasis pradedi ruoštis iškrauti krovinį, vykdai visas funkcijas, kad orlaivis saugiai nutūptų. Žinoma, gaila Haičio žmonių. Pagalvoji, kas būtų, jei mūsų šalyje nutiktų tokia nelaimė...
Nutūpėme Port o Prenso oro uoste, kuris knibždėjo įvairių šalių tarnybų, zujančių aplinkui. Turi saugotis, kad visu greičiu lekiantis sunkvežimis tavęs nenutrenktų.
Atrodo, jog elementarios taisyklės (kaip greičio apribojimai ar panašios), kurios galioja kituose oro uostuose, ten yra pamirštos. Na, ne kas iš oro uosto ir beliko. Pats skrydžių valdymo bokštas atrodo iš išorės sveikas, tačiau, įėjus į vidų, matosi dangus, ir jokių lubų...„
Iškrovus krovinį, įgula paėmė grįžtančius namo vengrų medikus, bei danų ir estų žurnalistus, ir išskrido į Puerto Riką pailsėti. Kitą dieną grįžo namo į Vengriją.
Kelios pareigos
Į Vengriją Mindaugas su šeima — žmona Edita ir dabar jau aštuonių mėnesių dukra Goda — išvyko po Naujųjų metų. Pasak seržanto, tarnyba sekasi puikiai: ir kolektyvas draugiškas, ir darbas nenuobodus.
„Atvykome iškart po Naujųjų, ir kitą dieną kibau į darbus. Mūsų junginys HAW nėra didelis, todėl visi einame po kelias pareigas.
Man tenka ne tik atlikti įgulos nario — borto operatoriaus pareigas, bet tvarkyti visą skrydžių valandų apskaitą, rengti dokumentus, reikalingus skrydžių misijoms (deklaracijas muitininkams, kurui užsipildyti dokumentus), seku, ar kiekvienas būsimos misijos įgulos narys gali skristi, kokias jam reikia atlikti užduotis skrydžio metu, kad neapleistų savo tobulėjimo ir mokymosi, — rašo Mindaugas. — Darbo diena paprastai prasideda 7.30, baigiasi 16 valandą. Aktyviai sportuojame. Po darbo valandų renkamės ir žaidžiame tinklinį, futbolą, krepšinį. Bazėje yra sporto, treniruoklių salės, didelis stadionas, teniso kortai.
Sunkiausia šioje tarnyboje, ko gero, yra mano žmonai Editai, nes mes dar naujokai, nepramokome vietinės kalbos, kuri yra labai sunki. Žinoma, nelengva ir be draugų. Bet, manau, tai tik laiko klausimas, ir žmona čia greit susiras draugių. Laukiame vasaros, kada mus galės aplankyti seni draugai.
Papos miestelis labai gražus, senoviškas. Gyventojų čia tik 30 tūkstančių, bet yra gražių parkų, kavinių, netgi nemažas baseinas su pirtimis, SPA, sporto salėmis. Jokios čia krizės nematyti. O vynas geras ir skanus. Bet visi „ratuoti“, o leistina alkoholio norma čia — nulis promilių. Oras labai permainingas: vieną dieną prisnigo, kitą dieną jau nutirpo... Bet, kaip ten bebūtų, labai ilgimės Šiaulių.“
Vienintelis iš Lietuvos
Transporto lėktuvo „C-17 Boeing Globemaster III“ borto operatoriaus kursus Lietuvos karinių oro pajėgų (KOP) Aviacijos bazės seržantas M. Šalkauskas JAV baigė praėjusiais metais. Mokymus finansavo NATO. Anksčiau ugniagesiu gelbėtoju dirbęs karys yra pirmasis lietuvis, paruoštas dalyvauti NATO strateginių pervežimų oru programoje.
Vengrijoje, Papos aviacijos bazėje, tarptautinėje lėktuvo C-17 įgulos komandoje Mindaugas yra vienintelis iš Lietuvos. Planuojama, kad Vengrijoje jis praleis trejus ketverius metus.
PATIKRA: Krovinio patikrinimas Haičio oro uoste. Keleiviu bagazo patikrinimas.
LĖKTUVAS: Parama Haičiui buvo atgabenta transporto lėktuvu „C-17 Boeing Globemaster III“.
PASTATAS: Haičio oro uosto pastatas tik iš išorės atrodo sveikas: visas vidus — sugriuvęs.
PANORAMA: Haitis: žmonės gatvėse, lūšnynai ir griuvėsiai.
DARBAS: Borto operatorius seržantas Mindaugas Šalkauskas atsakingas už pakrautą ir iškrautą krovinį.
KROVINYS: Pagalbos krovinį sudarė stovyklavimo, išgyvenimo reikmenys, šiltos antklodės ir kitos priemonės, skirtos gelbėjimo bei slaugymo reikmėms.
Mindaugo ŠALKAUSKO albumo nuotr.