Mokymasis visą gyvenimą – galimybė išlikti reikalingam

Mokymasis visą gyvenimą – galimybė išlikti reikalingam

Mo­ky­ma­sis vi­są gy­ve­ni­mą – ga­li­my­bė iš­lik­ti rei­ka­lin­gam

Ka­ro­li­na MAC­KE­VI­ČIŪ­TĖ

„Ką iš­mok­si, ant pe­čių ne­ne­šio­si“, – sa­ko lie­tu­vių pa­tar­lė. Juo­lab, kad ir mo­ky­mo­si vi­są gy­ve­ni­mą ga­li­my­bių vis dau­giau: siū­lo­mi įvai­rūs kur­sai, pa­skai­tos in­ter­ne­tu, uni­ver­si­te­tų ir pro­fe­si­nių mo­kyk­lų pro­gra­mos. Prieš dve­jus me­tus pa­tvir­tin­tas ir nau­jas Ne­for­ma­lio­jo suau­gu­sių­jų švie­ti­mo įsta­ty­mas, ja­me pir­mą kar­tą nu­ma­ty­tos iki pen­kių die­nų trun­kan­čios dar­buo­to­jų ato­sto­gos ne­for­ma­lia­jam mo­ky­mui­si.

Kar­tą iš­mok­ti ne­pa­kan­ka

Nors ty­ri­mai ro­do, kad kuo žmo­gus vy­res­nis, tuo ma­žiau mo­ko­si, o bai­gian­tys kar­je­rą as­me­nys daž­nai pra­ran­da mo­ty­va­ci­ją įgy­ti nau­jų ži­nių, Lie­tu­vo­je pa­ma­žu įsi­tvir­ti­na su­vo­ki­mas, kad am­žius to­bu­lė­ji­mui – ne kliū­tis.

Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos Mo­ky­mo­si vi­są gy­ve­ni­mą de­par­ta­men­to di­rek­to­rius dr. Sau­lius Zy­bar­tas sa­ko, kad no­rint iš­lik­ti rei­ka­lin­gu dar­bo rin­ko­je, ne­pra­ras­ti įgū­džių bei to­bu­lė­ti, bū­ti­na mo­ky­tis vi­są gy­ve­ni­mą. „Kaž­ka­da vy­ra­vo įsi­ti­ki­ni­mas, kad už­ten­ka kar­tą baig­ti uni­ver­si­te­tą ir tu­rė­si dar­bo vi­sam gy­ve­ni­mui. Šian­dien ši tai­syk­lė ne­be­ga­lio­ja, nuo­lat tu­ri­me įgy­ti nau­jų ge­bė­ji­mų“, – ti­ki­na jis.

Nuo bib­lio­te­kų iki in­ter­ne­to

„Die­na be moks­lo – tuš­čiai pra­leis­ta die­na“, – yra sa­kęs Al­ber­tas Einš­tei­nas. Suau­gu­sių­jų mo­ky­mo ga­li­my­bių yra daug įvai­raus am­žiaus žmo­nėms – tiek jau­ni­mui, tiek sen­jo­rams. Pap­ras­čiau­sias bū­das pa­gi­lin­ti ži­nias ir kom­pe­ten­ci­jas – sa­viš­vie­ta – Lie­tu­vos bib­lio­te­kų len­ty­no­se ga­li­ma ras­ti da­ly­ki­nės ir moks­li­nės li­te­ra­tū­ros, o in­ter­ne­tu pa­si­do­mė­ti pa­sau­lio nau­jo­vė­mis.

Ta­čiau no­rin­tie­siems kib­ti į moks­lus rim­čiau, ver­ta rink­tis spe­cia­lis­tų jau pa­ruoš­tus kur­sus ar pro­gra­mas. Pa­vyz­džiui, įvai­rių at­vi­rų mo­ky­mo­si pro­gra­mų siū­lo­ma Suau­gu­sių­jų mo­ky­mo­si in­for­ma­ci­nė­je sis­te­mo­je. Lan­ky­to­jai ga­li mo­ky­tis lie­tu­vių kal­bos tai­syk­lių ar­ba kom­piu­te­ri­nio ir skait­me­ni­nio raš­tin­gu­mo, pa­si­rink­ti vers­lu­mo ar me­ni­nės sa­vi­raiš­kos kur­sus. Nuo įvai­rių vir­tua­lių ke­lias va­lan­das trun­kan­čių pa­skai­tų iki nuo­to­li­nių se­mi­na­rų ar kur­sų siū­lo­ma Vir­tua­lio­je mo­ky­mo­si ap­lin­ko­je.

Tre­čio­jo am­žiaus uni­ver­si­te­tai (TAU) – dar vie­na ga­li­my­bė pri­si­min­ti stu­den­ta­vi­mo lai­kus. Skai­čiuo­ja­ma, jog šian­dien vi­so­je Lie­tu­vo­je au­to­no­miš­kai vei­kia 56 TAU. Se­niau­sias jų – Me­dar­do Čo­bo­to, vie­ni­jan­tis 11 fa­kul­te­tų ir siū­lan­tis pa­gi­lin­ti ži­nias is­to­ri­jos, kul­tū­ros, mu­zi­kos, po­li­ti­kos, tau­to­dai­lės ir kt. sri­ty­se.

Dau­giau lai­ko tu­rin­tys suau­gu­sie­ji ga­li rink­tis įvai­rias aukš­tų­jų mo­kyk­lų siū­lo­mas pro­gra­mas, tei­kian­čias per­kva­li­fi­ka­vi­mo, kva­li­fi­ka­ci­jos to­bu­li­ni­mo ir ne­for­ma­laus mo­ky­mo­si pa­slau­gas, taip pat pro­fe­si­nio ren­gi­mo ir švie­ti­mo cent­rus, ku­rie tei­kia tiek ne­for­ma­laus, tiek for­ma­laus ug­dy­mo pa­slau­gas.

Sa­vi­val­dy­bė­se dar­bą pra­dė­jo ne­for­ma­lio­jo suau­gu­sių­jų švie­ti­mo koor­di­na­to­riai, ku­rie ga­li pa­tar­ti, kur ir ko ga­li­ma mo­ky­tis ar­čiau­siai na­mų. Lė­šų suau­gu­sių­jų švie­ti­mo pro­gra­moms ski­ria Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja, jos bus fi­nan­suo­ja­mos ir iš 2014–2020 m. Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nių fon­dų.

Įgy­tos ži­nios – rei­ka­lin­gos gy­ve­ni­me

Šiau­lių pro­fe­si­nio ren­gi­mo cent­ras siū­lo apie 70 pa­va­di­ni­mų ne­for­ma­laus mo­ky­mo kur­sų suau­gu­siems as­me­nims. „Pas­ta­ruo­ju me­tu at­nau­ji­na­me ne­for­ma­laus mo­ky­mo kur­sų pa­siū­lą. Taip pat esa­me pa­si­ren­gę pa­ruoš­ti mo­ky­mo pro­gra­mas pa­gal už­sa­ko­vų pa­gei­da­vi­mus“, – sa­ko cent­ro di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas ug­dy­mui Ri­man­tas Ur­mo­nas.

Šia­me cent­re šiau­lie­tė Ag­nė Jo­kū­baus­kie­nė lan­kė kur­sus pa­gal ne­for­ma­laus mo­ky­mo pro­gra­mą „Pro­gi­nių tor­tų ruo­ši­mas“. „Su­ge­bė­ti pa­ga­min­ti ir gra­žiai pa­puoš­ti ga­mi­nį rei­kia tin­ka­mo pa­si­ruo­ši­mo. Kur­sai man da­vė dau­giau nei ti­kė­jau­si. Juo­se ga­lė­jau įver­tin­ti nau­jas kon­di­te­ri­jos ža­lia­vas, su­ži­no­jau įvai­rias tor­tų puo­šy­bos tech­ni­kas, iš­mo­kau de­rin­ti spal­vas“, – sa­ko ji.

Kur­sai mo­te­riai pa­dė­jo su­ras­ti la­biau­siai pa­ti­ku­sią tor­tų puo­šy­bos kryp­tį. „Įgy­tas ži­nias nau­do­ju kep­da­ma tor­tus šei­mai ir drau­gams. Kuo to­liau, tuo ge­riau pa­vyks­ta įgy­ven­din­ti sa­vo idė­jas. Atei­ty­je pla­nuo­ju tu­rė­ti sa­vo vers­lą“, – pa­sa­ko­ja mo­te­ris.

Ta­me pa­čia­me cent­re kur­sus bai­gė ir Ir­ma Mo­tie­kai­tie­nė. Da­bar il­gą lai­ką ne­dir­bu­si mo­te­ris –profesionali par­da­vė­ja. „Su­si­pa­ži­nau su pre­ky­bos įran­ga, mo­kiau­si dirb­ti elekt­ro­ni­niais ka­sos apa­ra­tais, pa­ruoš­ti dar­bui ir val­dy­ti kom­piu­te­ri­nes ka­sų sis­te­mas. No­riu bū­ti pro­fe­sio­na­li, ver­ti­na­ma ir per­spek­ty­vi, tad džiau­giuo­si lan­ky­tais kur­sais“, – sa­ko ji.

2015–2016 m. Šiau­lių pro­fe­si­nio ren­gi­mo cent­re bu­vo or­ga­ni­zuo­ti 14-os pa­va­di­ni­mų ne­for­ma­laus mo­ky­mo kur­sai, ku­riuos bai­gė apie 150 as­me­nų, dau­giau­sia 30–40 m. am­žiaus. Tarp po­pu­lia­riau­sių kur­sų – nau­do­ji­ma­sis ka­sos apa­ra­tu, do­ku­men­tų val­dy­mo nau­jo­vės, funk­ci­nių tre­ni­ruok­lių nau­do­ji­mas kū­no kul­tū­ros pa­mo­ko­se, eti­ke­tas prie sta­lo.

 

No­rin­tie­siems mo­ky­tis in­ter­ne­tu

* Lie­tu­vos nuo­to­li­nio mo­ky­mo­si tink­las www.liedm.lt

* Suau­gu­sių­jų mo­ky­mo­si in­for­ma­ci­nė sis­te­ma www.smis.lt

* At­vi­ra in­for­ma­vi­mo, kon­sul­ta­vi­mo, orien­ta­vi­mo sis­te­ma AI­KOS www.ai­kos.smm.lt

* Eu­ro­pos suau­gu­sių­jų mo­ky­mo­si plat­for­ma EPA­LE https://ec.eu­ro­pa.eu­/e­pa­le/

* Mo­ky­mo­si pro­gra­mas suau­gu­sie­siems siū­lo

* Pro­fe­si­nės mo­kyk­los, uni­ver­si­te­tai ir ko­le­gi­jos

* Sa­vi­val­dy­bių švie­ti­mo cent­rai

* Tre­čio­jo am­žiaus uni­ver­si­te­tai

* Įvai­rios or­ga­ni­za­ci­jos

Sa­vi­val­dy­bė­se dar­bą pra­dė­jo ne­for­ma­lio­jo suau­gu­sių­jų švie­ti­mo koor­di­na­to­riai, ku­rie ga­li pa­tar­ti, kur ir ko ga­li­ma mo­ky­tis ar­čiau­siai na­mų. Lė­šų suau­gu­sių­jų švie­ti­mo pro­gra­moms ski­ria Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja, jos bus fi­nan­suo­ja­mos ir iš 2014–2020 m. Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nių fon­dų.

Užs. Nr. 327840