Geriausias Europos vairuotojas restorane nepietauja

Geriausias Europos vairuotojas restorane nepietauja

Geriausias Europos vairuotojas restorane nepietauja

Šiaulietis Donatas Ragauskas Europoje pripažintas vienu iš geriausių praėjusių metų sunkvežimio vairuotojų. Garbingą apdovanojimą lėmė profesionalumas, atsakomybė ir pareigingumas. Tokių savybių iš samdomų vairuotojų reikalauja tarptautinių krovinių gabenimo bendrovės. Tokių, kaip D. Ragauskas, Lietuvoje neliko, todėl jų dairomasi iš trečiųjų šalių.

Janina VANSAUSKIENĖ

Iš komandiruotės — pas gydytoją

Trijų dešimtmečių profesionalaus vairuotojo darbo stažą turintis šiaulietis Donatas Ragauskas dabar namie. 59-erių vilkiko vairuotojas peršalo grįždamas į namus po komandiruotės užsienyje.

Daugiau nei du mėnesius D. Ragauskui namais ant ratų buvo vilkikas „DAF“, riedėjęs su kroviniais vakarų Europos keliais. Vyras grįžo į Šiaulius per šią komandiruotę nuvažiavęs 41 tūkstantį kilometrų.

Net ir pajutęs negalavimą, D. Ragauskas laikėsi įprasto režimo. Dėl to kroviniai iš siuntėjų buvo paimti ir gavėjams pristatyti laiku.

„Kitaip ir būti negali“, — šypsojosi tituluotas vairuotojas, patikinęs, kad privalo griežtai laikytis nustatyto režimo ir dėl savo saugumo.

Keliskart aplink Žemę

Važiavimo ir poilsio laikas R. Ragausko vairuojamame sunkvežimyje yra fiksuojamas takografu. „Ar dar yra nors viena profesija, kurios atstovui būtina apie savo darbo režimą ir laiką informaciją saugoti 28 paras?“ — svarstė šiaulietis.

Devynios valandos (su valandos arba dviejų pertrauka) prie vairo ir nakties poilsis. Arba — dvi dienos kelionės per savaitę po dešimt valandų.

Tokiu darbo ir poilsio režimu D. Ragauskas be avarijų ir nelaimingų incidentų kelyje yra nuvažiavęs beveik keturis milijonus kilometrų. Šiaulietis apskaičiavo, kad tais kilometrais galėtų keliskart apjuosti Žemės rutulį.

Į kelionę — su virykle

D. Ragauskas savo kelionių po Europą neįsivaizduoja be maisto atsargų ir viryklės.

Kruopščiai planuodamas darbo dieną už vairo, vyras visada numato ir laiką valgiui virti. Sustojęs pailsėti, jis išsiima kelioninę viryklę ir kaičia puodą. Valgio verda bent porai dienų — taip sutaupo laiko, nes sustojus pavalgyti jį bereikia pasišildyti.

„Patys maistą gaminasi vairuotojai iš Baltijos šalių, Lenkijos, Čekijos, Slovakijos, neretai ir Ispanijos. Nes gauna mažesnius atlyginimus, taupo maitinimosi sąskaita. Tuo tarpu geras algas gaunantys vairuotojai iš Prancūzijos ir Vokietijos pietauja tik restoranuose ir kavinėse“, — savo pastebėjimais dalijasi D. Ragauskas. Jis pats nesimaitina pakelės kavinėse ar restoranuose.

Atlyginimai vilioja iš Lietuvos

Šiauliškis neslepia, kad poilsio valandėlėmis susėdę pailsėti vyrai pasišneka apie algas. Skirtingos šalyse beveik už tokį pat darbą ir atsakomybę vairuotojai gauna labai skirtingą atlygį. Vienas lietuvis dalijosi savo patirtimi kas dvejus metus kraustytis gyventi ir dirbti iš vienos valstybės į kitą. Jo žodžiais, geriausius atlyginimus vilkikų vairuotojai gauna Norvegijoje.

„Prancūzijoje gyvenantis lietuvis pasakojo, kad be geros algos jį samdanti prancūzų bendrovė kas savaitę papildomai skiria dar po 50 eurų karštiems pietums maitinimo įstaigoje“, — pasakoja D. Ragauskas.

Prancūzų krovinių gabentojai, kurių ilgiausia komandiruotė trunka vos savaitę, kas mėnesį gauna apie 3000 eurų fiksuotos algos ir priedus dienpinigių.

17 metų ištikimas vienai įmonei

Šiaulietis tvirtina, kad Lietuvoje profesionalių vilkikų darbuotojų trūkumas atsirado prasidėjus ekonominei krizei: kai darbdaviai sumažino ir taip menkas lietuvių vairuotojų algas, vyrai išvyko krovinių vežioti Europos viduje.

„Esu pastovus, todėl jau 17 metų nekeičiau darbovietės ir nebeketinu keisti. Dėl didesnės algos išvažiuoti gyventi į kitą šalį tikrai nenorėčiau. Ekonomikos atsigavimo ženklų po truputį pastebime ir Lietuvoje. Tik gaila, kad atsivėrus Vokietijos ir Austrijos darbo rinkoms iš Lietuvos išvažiuos dar daugiau žmonių“, — prognozuoja D. Ragauskas.

Įdarbins iš trečiųjų šalių

„Tokių pareigingų ir gerų vairuotojų, kaip Donatas Ragauskas, Lietuvoje nebeliko, — “Šiaulių kraštui“ sakė vairuotojo darbdavio — UAB “Šiaulių tiekimo bazė“ — technikos direktorius Bronius Žukauskas. — Prasidėjus ekonominei krizei, vieni išvažiavo dirbti į užsienį, kiti — galbūt pakeitė profesiją“.

Vadovo teigimu, šiandien bendrovė ieško įdarbinti dešimt patyrusių vilkikų vairuotojų. Laisvas darbo vietas registravo Darbo biržoje, tačiau norinčių dirbti neatsirado. Išeitis — kreiptis leidimo įdarbinti vairuotojus iš trečiųjų šalių.

Dėl pragyvenimo lygio skirtumų, baltarusius ar ukrainiečius vairuotojo alga Lietuvoje tenkina.

KOMENTARAS

Lietuvoje vairuotojais dirbs užsieniečiai

— Šiemet gegužės 9-ąją buvo registruota 560 laisvų darbo vietų tarptautinio krovinių vežimo transporto vairuotojams. Laisvų darbo vietų vairuotojams daugėja nuo praėjusių metų vidurio.

Per 2011-ųjų pirmąjį ketvirtį registruotos 1197 laisvos darbo vietos tarptautinio krovinių vežimo transporto priemonių vairuotojams, tai yra 38 procentais daugiau nei tuo pat laiku 2010 metais (buvo 870 laisvų darbo vietų).

Šiemet per pirmąjį ketvirtį tarptautinio krovinių vežimo transporto priemonių vairuotojais įdarbinti 448 Darbo biržoje registruoti bedarbiai. Per tą laiką leidimai dirbti išduoti 422 užsieniečiams. Praėjusiais metais per tą patį laikotarpį užsieniečiams leidimų dirbti sunkiasvorių vilkikų vairuotojais buvo išduota trečdaliu mažiau — 137.

Vidutiniškas registruotuose darbo pasiūlymuose tarptautinių krovinių gabenimo variuotojams darbo užmokestis šiemet nurodomas 1800 litų.

Pernai jis buvo kritęs iki 1180 litų per mėnesį, o 2008-aisiais siekė siekė 2000 litų.

 

VIRTUVĖ: D. Ragauskas tvirtina, kad sunkvežimių vairuotojams iš Baltijos šalių yra įprasta patiems gamintis valgį.

ĮVERTINIMAS: Šiaulietis vilkiko vairuotojas Donatas Ragauskas už profesionalumą ir moralines savybes darbe pelnė vieno iš geriausių praėjusių metų Europos sunkvežimio vairuotojų vardą.

KELIAS: Šiaulietis suskaičiavo, kad gabendamas krovinius nuvažiavo kelią, kurio užtektų keliskart apjuosti Žemės rutulį.

APDOVANOJIMAS: Tarptautinės vežėjų sąjungos (IRU) apdovanojimai — diplomai ir medaliai įteikti 22 Lietuvos sunkvežimių ir autobusų vairuotojams, praėjusiais metais pripažintiems geriausiais Europoje.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.