Muziejaus erdvėse – šiuolaikinis menas

Muziejaus erdvėse – šiuolaikinis menas

Mu­zie­jaus erd­vė­se – šiuo­lai­ki­nis me­nas

Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­ju­je su­reng­ta ret­ros­pek­ty­vi pa­ro­da, pir­mą kar­tą per ne­prik­lau­so­mos Lie­tu­vos lai­ko­tar­pį api­bend­ri­nan­ti ir at­spin­din­ti Šiau­liuo­se vy­ku­sius me­no pro­ce­sus. Mu­zie­jaus erd­vė­se eks­po­nuo­ja­mi įvai­rių žan­rų ir sti­lių kū­ri­niai, juo­se ga­li­ma ras­ti ir is­to­ri­nių įvy­kių įam­ži­ni­mą, ir siur­rea­liz­mo ar fan­tas­ma­go­ri­jų.

Si­mo­na SI­MO­NA­VI­ČĖ

simona@skrastas.lt

Ma­no kal­ba – tarp­tau­ti­nė

Tre­čia­die­nį „Auš­ros“ mu­zie­jaus Chai­mo Fren­ke­lio vi­lo­je ati­da­ry­ta pa­ro­da „Su­si­ti­ki­mai. Šiau­lie­čiai me­ni­nin­kai“, skir­ta mies­to 780-ajam ju­bi­lie­jui pa­mi­nė­ti. Išs­kir­ti­nei pa­ro­dai ati­duo­tos pa­ro­dų, kon­cer­ti­nės sa­lės, pa­ro­dos kū­ri­niais pa­keis­ta nuo­la­ti­nė eks­po­zi­ci­ja.

Pa­ro­do­je eks­po­nuo­ja­mi 48 au­to­rių 93 ta­py­bos, gra­fi­kos, teks­ti­lės, ke­ra­mi­kos ir skulp­tū­ros dar­bai. Di­džio­ji da­lis au­to­rių dir­bo, vis dar dir­ba ar bu­vo išug­dy­ti Šiau­lių uni­ver­si­te­te, ki­ti bai­gę Vil­niaus dai­lės aka­de­mi­ją grį­žo kur­ti į Šiau­lius. Da­lis me­ni­nin­kų li­ko sos­ti­nė­je ir į gim­tą­jį mies­tą grįž­ta pri­sta­ty­ti nau­jų pro­jek­tų, pa­ro­dų.

Dau­gu­ma dar­bų yra pre­mi­juo­ti ir eks­po­nuo­ti svar­bio­se res­pub­li­ki­nė­se, tarp­tau­ti­nė­se pa­ro­do­se, į Lie­tu­vos me­no is­to­ri­ją yra įė­ję kaip uni­ka­lūs ir meist­riš­ki.

„Pa­ro­do­je jau­čiuo­si kaip sve­čias. Čia ro­do­mi ma­no trys anks­tes­nių me­tų dar­bai. Jie bu­vo eks­po­nuo­ti Mask­vo­je, Var­šu­vo­je, Lie­tu­vo­je, per­nai – per­so­na­li­nė­je pa­ro­do­je. Dar­bai sie­ja­si su is­to­ri­jos at­min­ti­mi, ar­cheo­lo­gi­ja, se­nai­siais ženk­lais, is­to­ri­niais mo­ty­vais. Gal­būt ma­no pa­tir­tys kam nors pri­mins jų pa­tir­tis“, – apie sa­vo kū­ri­nius kal­bė­jo Vil­niu­je gy­ve­nan­tis šiau­lie­tis Al­gi­man­tas Bi­gu­zas.

Me­ni­nin­ko nuo­mo­ne, me­no kal­ba – tarp­tau­ti­nė, jai ne­rei­kia ver­tė­jo.

Ret­ros­pek­ty­va pir­mą kar­tą

Pa­ro­dos ati­da­ry­me kal­bė­jęs „Auš­ros“ mu­zie­jaus di­rek­to­rius Rai­mun­das Bal­za sa­kė, jog mu­zie­jus nuo se­no tu­ri di­džiu­lę me­no, dai­lės kū­ri­nių ko­lek­ci­ją. Tra­di­ciš­kai su­si­klos­tė, kad kau­pia­mas ir šiuo­lai­ki­nis me­nas – ban­do­mas at­spin­dė­ti mies­to me­ni­nis vyks­mas.

Mu­zie­jaus rin­ki­niuo­se yra su­kaup­ti 41 šiau­lie­čio au­to­riaus dar­bai. Iš vi­so su­kaup­ta apie 5 tūks­tan­čius dar­bų. Iš jų – 3 800 yra Ge­rar­do Bag­do­na­vi­čiaus, apie 700 – An­ta­no Kriš­to­pai­čio, ki­tų au­to­rių dar­bų – ma­žiau nei 500.

„Lai­kas ei­na, o spra­gas rei­kia už­pil­dy­ti. Su­gal­vo­jo­me pa­da­ry­ti pla­ną iš tri­jų es­mi­nių žings­nių: su­rink­ti iš me­ni­nin­kų dar­bus, ku­riuos jie kū­rė nuo 1990 me­tų iki šių die­nų, ga­vus fi­nan­sa­vi­mą prie pa­ro­dos iš­leis­ti ka­ta­lo­gą, ieš­ko­ti pi­ni­gų ir vi­sus ar da­lį dar­bų, pa­ta­riant eks­per­tų ko­mi­si­jai, įsi­gy­ti, kad tu­rė­tu­mė­me to laik­me­čio me­ni­nin­kų kū­ry­bi­nį pa­li­ki­mą“, – sa­kė mu­zie­jaus va­do­vas.

Pa­ro­da su­for­muo­ta iš au­to­rių as­me­ni­nių ko­lek­ci­jų. Ša­lia eks­po­nuo­ja­mi „Auš­ros“ mu­zie­jaus rin­ki­niuo­se ir pri­va­čio­se ko­lek­ci­jo­se sau­go­mi ana­pi­lin išė­ju­sių šiau­lie­čių me­ni­nin­kų Eduar­do Juch­ne­vi­čiaus, An­ta­no Kriš­to­pai­čio, Vik­to­ro Os­ta­šen­ko­vo, Bi­ru­tės ir Ka­zio Kas­pe­ra­vi­čių dar­bai, su­kur­ti ne­prik­lau­so­mos Lie­tu­vos lai­ko­tar­piu.

Tra­di­ci­nio ir mo­der­nio­jo me­no san­dū­ra

Vie­nas ko­mi­si­jos na­rių, pa­dė­ju­sių at­rink­ti kū­ri­nius pa­ro­dai, me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis at­krei­pė dė­me­sį, jog mu­zie­ji­nė erd­vė kiek­vie­nam pa­ro­do­je kū­ri­nius eks­po­nuo­jan­čiam me­ni­nin­kui su­tei­kia ga­li­my­bę at­si­dur­ti vie­na­me is­to­ri­nia­me lai­ke.

„Kū­ri­niai, ku­rie ką tik pro­tes­ta­vo prieš ins­ti­tu­ci­jas, da­bar at­si­dū­rė po vie­nu mu­zie­jaus sto­gu. Į me­ni­nin­ko kū­ry­bą da­bar ga­li­me pa­žvelg­ti kaip į kaž­ką pa­pras­to, kas­die­nio ir or­ga­niš­ko, kaip į mies­to kvė­pa­vi­mą. Žmo­nės at­si­ran­da ir iš­nyks­ta, bet mies­tas, kaip or­ga­niz­mas, to­liau tę­sia sa­vo is­to­ri­ją, gy­ve­na“, – sa­kė V. Kin­či­nai­tis.

„Auš­ros“ mu­zie­jaus Dai­lės sky­riaus ve­dė­ja, pa­ro­dos ku­ra­to­rė Ode­ta Stri­pi­nie­nė pa­žy­mi, jog au­to­rių ir jų dar­bų gau­sa iš­ryš­ki­na tra­di­ci­nio ir mo­der­nio­jo me­no san­dū­rą, skir­tin­goms me­ni­nin­kų kar­toms ak­tua­lias idė­jas ir te­mas, lei­džia juos ge­riau pa­žin­ti kaip kū­rė­jus. Pa­ro­do­je eks­po­nuo­ja­ma nuo vie­no iki ke­le­to au­to­riaus kū­ri­nių.

„Šiau­lie­tis me­ni­nin­kas yra ju­dan­tis, be­si­kei­čian­tis. Į bend­rą kon­teks­tą la­bai gra­žiai įsi­lie­ja jau­no­ji kar­ta. Pa­ro­da at­sklei­džia, kad yra daug la­bai ga­bių ku­rian­čių šiau­lie­čių“, – sa­kė O. Stri­pi­nie­nė. Šis lai­kas ta­po at­ra­di­mų, eks­pe­ri­men­tų ir trans­for­ma­ci­jų, nau­jų kon­cep­ci­jų, tech­ni­kų, iš­raiš­kos for­mų ieš­ko­ji­mo ir pri­tai­ky­mo me­tas.

Pa­sak pa­ro­dos ku­ra­to­rės, bu­vo ne­leng­vas iš­šū­kis to­kių skir­tin­gų žan­rų, sti­lis­ti­kos šiuo­lai­ki­nio me­no kū­ri­nius su­de­rin­ti vie­ną ša­lia ki­to, pri­tai­ky­ti se­no­vi­nio in­ter­je­ro Ch. Fren­ke­lio rū­mų erd­vė­je.

„Kar­tais prie­šin­gy­bė – se­nas ir nau­jas – vi­sai gra­žiai su­skam­ba. Ma­nau, jog kū­ri­niai ne­ti­kė­to­je erd­vė­je at­si­sklei­dė nau­jo­mis spal­vo­mis“, – svars­tė O. Stri­pi­nie­nė.

Pa­ro­da veiks iki lapk­ri­čio 6 die­nos.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

PA­RO­DA: Ret­ros­pek­ty­vi pa­ro­da „Su­si­ti­ki­mai. Šiau­lie­čiai me­ni­nin­kai“ iš­si­ski­ria tuo, kad pir­mą kar­tą per at­kur­tos ne­prik­lau­so­mos Lie­tu­vos lai­ko­tar­pį (1990–2016) api­bend­ri­na ir at­spin­di Šiau­liuo­se vy­ku­sius me­no pro­ce­sus.

KŪ­RI­NYS: Pa­ro­do­je eks­po­nuo­ja­mi ta­py­bos, gra­fi­kos, ke­ra­mi­kos, skulp­tū­ros dar­bai. 2008 me­tų Vi­ta­li­jos Kur­ti­nai­tie­nės dar­bas „Ly­gi­ni­mo len­ta“.

AK­TUA­LI­JOS: Mu­zie­jaus erd­vė­je de­ra ir šiuo­lai­ki­nis aktualijos – 2013 me­tų Kor­ne­li­jaus Užuo­to pa­veiks­las „Sies­ta“.

SAN­DŪ­RA: „Auš­ros“ mu­zie­jaus Dai­lės sky­riaus ve­dė­ja, pa­ro­dos ku­ra­to­rė Ode­ta Stri­pi­nie­nė pa­žy­mi, jog au­to­rių ir jų dar­bų gau­sa pa­ro­do­je iš­ryš­ki­na tra­di­ci­nio ir mo­der­nio­jo me­no san­dū­rą.

EKS­PO­NA­TAS: Pa­ro­do­je eks­po­nuo­ja­mas šiau­lie­čio skulp­to­riaus Gin­tau­to Lu­ko­šai­čio vi­suo­me­ni­niu pro­tes­to sim­bo­liu ta­pęs jo dar­bas „To­bu­las pi­lie­tis“, vaiz­duo­jan­tis ru­sų po­li­ti­nių per­for­man­sų au­to­rių Piot­rą Pav­lens­kį už­siū­ta bur­na.