
Naujausios
SKAITYTOJAI DOMISI
Ne visi šokiruojantys simboliai – satanizmo propaganda
Praėjusią savaitę pirmą kartą Pakruojį aplankiusioje keliaujančioje mugėje lankytoja pastebėjo parduodamus suvenyrus ir aksesuarus su, jos nuomone, satanizmą propaguojančiais simboliais. Pakruojietė domėjosi, ar tokie simboliai – neuždrausti?
Janina ŠAPARNIENĖ
pakruojis@skrastas.lt
Prekyba, o ne propaganda
Žurnalistai mugėje rado prekių su simbolinėmis kaukolėmis, kaulais, ant kai kurių, dekoruotų linijomis, buvo galima įžiūrėti pentagramas.
Pakruojietė tikybos ir dailės mokytoja, jaunimo organizacijų lyderė Onutė Morkūnaitė teigia, kad tokia simbolika – nebūtinai satanizmo propaganda.
„Kaukolės ženklas populiarus ne vienoje subkultūroje – jį naudoja baikeriai, metalistai, kitų judėjimų atstovai. Ne vienas paauglys ar jaunuolis aksesuarus su kaukolėmis, kaulais, mistiniais simboliais nešioja todėl, kad įdomu, gražu, atkreipia dėmesį. Arba kad draugas tokį turi. Šie nešiotojai nė nesigilina, ką simbolis reiškia... Tokie masiškai gaminami aksesuarai mugėje atsirado, nes juos perka – kas prekybininkams yra svarbiausia“, – sakė O. Morkūnaitė.
Pedagogės nuomone, svarbu ne pats simbolis, o kokią prasmę jam suteikia žmogus. Jau minėtųjų kaukolių neatmeta ir krikščionybė, laikydama jas žemiško gyvenimo laikinumo simboliais. Net pats Golgotos pavadinimas reiškia kaukolių kalvą. O. Morkūnaitė priminė, kad kaukolės motyvas neretas religiniuose paveiksluose, ypač vaizduojančiuose Jėzaus nukryžiavimą ar Mariją Magdalietę. Kaukolė – ir šventųjų Pranciškaus Asyžiečio, Jeronimo atributas.
„Pentagrama – vienas iš seniausių žmonijos simbolių, kilęs iš pagoniškų tikėjimų. Žydai ją sieja su šventąja Penkiaknyge, krikščionys – su penkiomis Jėzaus žaizdomis, Šventaja Trejybe. Populiari masinių aksesuarų puošybos detalė – šešiakampė Dovydo žvaigždė. Ji galbūt painiojama su satanistine pentagrama, tačiau iš tiesų yra žydų religijos simbolis“, – informavo O. Morkūnaitė.
Pasaulėžiūra – žmogaus pasirinkimo reikalas
Vikipedija satanizmą apibūdina kaip pasaulėžiūrą, oponuojančią
tradicinei religijai (paprastai – krikščionybei), Šėtono garbinimą ir susitapatinimą su blogio simboliais. Konkretūs išpažinėjai ir bendruomenės įvairiai pasirenka simbolius. Tyrinėtojai dažniausiais satanistų ženklais įvardija apverstą kryžių ir žemyn pasuktą pentagramą – tokią, kurios dvi atšakos yra viršuje.
Vytauto Didžiojo universiteto Sociologijos katedros vedėja, naujųjų religijų tyrinėtoja Milda Ališauskienė straipsnyje „Satanizmas arba kas jie, Šėtono garbintojai? Religinio gyvenimo paraštėje“ (2004 m.) šios pasaulėžiūros apraiškas Lietuvoje pastebi nuo 1999–ųjų. Tyrinėtoja skiria dvi satanizmo kryptis – suaugusiųjų (su doktrinomis, apeigomis ir būstinėmis, net viešos informacijos priemonėmis) ir jaunimo.
Lietuvoje, M. Ališauskienės nuomone, egzistuoja tik jaunimo satanizmas: į grupes susibūrę, alkoholiu ar narkotikais besisvaiginantys jaunuoliai, neturintys ideologijos, taisyklių ir apeigų. Tokios grupės, jei bando sukurti apeigas, dažniausiai kopijuoja filmus, televizijos laidas ar muzikines subkultūras. Jų veikla neretai pasireiškia religinių simbolių, kapinių niokojimu. Įstatymai tai vadina chuliganizmu, o satanistinių grupių statistika neskaičiuojama.
O. Morkūnaitė prisipažino iki šiol nesutikusi nė vieno tikro satanisto.
„Bet jų yra visame pasaulyje, vadinasi, ir Lietuvoje. Bažnyčia nepalaiko žmonių, pasirinkusių blogį, tačiau vertina juos iš dorovinių pozicijų. Pripažįstama, kad yra Dievas – yra ir Šėtonas. Ir jo neuždrausi, nes Dievas žmogui suteikė laisvą valią rinktis“, – sako pedagogė.
Autorės nuotr.
SIMBOLIAI: Tikybos ir dailės mokytoja, visuomenininkė Onutė Morkūnaitė teigia, kad svarbu ne patys simboliai, o kokią prasmę jiems suteikia nešiojantis žmogus.