Naujausios
Žydų paveldo objektai pasakoja Šiaulių istoriją
Žydų kultūros dienos proga „Aušros“ muziejus surengė ekskursiją „Žydų paveldo objektai Šiauliuose“. Aplankyta per dešimt objektų. Ne visi išliko iki mūsų dienų, apie juos liudija tik to laikmečio nuotraukos.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Išlikusi sinagoga
Ekskursiją vedusi Jūratė Žulpaitė, „Aušros“ muziejaus Istorijos skyriaus specialistė, pirmiausia pradėjo nuo vienintelės Šiauliuose išlikusios ir beveik nepakitusios sinagogos Vilniaus gatvėje prie Ch. Frenkelio fabriko. Dabar pastatas priklauso privačiam asmeniui ir stovi tuščias.
Dviejų aukštų mūrinę sinagogą Ch. Frenkelis pastatė 1907 metais vietoj buvusios medinės. Pirmame pastato aukšte melsdavosi vyrai, antrame – moterys. Pusrūsyje buvo įrengtas butas sinagogos prižiūrėtojui.
Sinagoga buvo skirta fabriko darbininkams, tačiau švenčių metu čia susirinkdavo žydai ir iš aplinkinių kvartalų.
Po 1941 metų sinagogoje buvo įrengta sporto salė, pakeistas vidaus išplanavimas, užmūryta dalis langų, cokoliniame aukšte įrengtos buitinės patalpos. Tik išorės vaizdas beveik nepakito.
Klestintis Ch. Frenkelio fabrikas
Sustojame prie Ch. Frenkelio fabriko. Odiniai batai čia nebegaminami nuo 1996 metų, kai bankrutavo fabrikas „Elnias“. Dabar buvusiuose fabriko pastatuose yra įskūrę įvairių įmonių, įstaigų, parduotuvių, net sporto klubas. Dalis pastatų stovi tušti ir apleisti.
Chaimas Frenkelis (1857–1920) į Šiaulius atvyko iš Ukmergės 1879-aisiais ir įsigijo vietinio žydo, vadinto Nochumu – „odų raugintoju“, nedideles odų apdirbimo dirbtuves ir čia pradėjo plėtoti savo verslą.
Per trejetą dešimtmečių mažas fabrikėlis, tilpęs dviejuose mediniuose namuose, išaugo į klestintį, garsų ir didžiausią visoje Rusijos imperijoje odų fabriką, garsėjusį daugiausia padų odos gamyba. Vien nuo 1905 iki 1914 metų fabriko apyvarta išaugo daugiau nei dvigubai – nuo 7 iki 15 milijonų rublių.
Apie 1905 metus fabrikas išgarsėjo vadinamais „raudonaisiais padais“. Chaimas su sūnumi Jokūbu pirmieji ir keletą metų vieninteliai iš visos Rusijos fabrikantų odoms rauginti naudojo raudoną medžio žievę, gabenamą iš Rytų Afrikos. Rauginant su šia medžiaga, buvo gaunami aukštos kokybės vadinamieji „raudonieji padai“, kurie sudrėkę sukietėdavo ir nepraleisdavo drėgmės.
Ch. Frenkelio fabrike buvo pastatyta pirmoji Šiauliuose „elektros dinamo mašina“ – elektros generatorius elektros stočiai. Visa fabriko teritorija buvo apšviesta elektra, kuri naudota ir patalpoms apšviesti. Nuo 1900 metų buvo įvestas telefono ryšys.
Per Pirmąjį pasaulinį karą dalis fabriko įrengimų buvo išvežta į Rusiją, kita dalis sunaikinta, o sandėliai išplėšti. Užėję vokiečiai išgabeno iš fabriko likusias odas ir nemažai vario.
Pasibaigus karui, Frenkeliai rūpinosi fabriką atkurti, tačiau 1920 metais Ch. Frenkelis mirė (kalbama, kad nepakėlęs sielvarto dėl apgriauto ir nuniokoto fabriko). Į Lietuvą sugrįžo tik jo sūnus Jokūbas. Jis kartu su giminaičiais ėmėsi gaivinti fabriką ir 1920-ųjų pabaigoje atnaujino gamybą. Tačiau ji nepasiekė prieškarinio lygio.
Vila: nuo gimnazijos iki ligoninės
1908 metais šalia klestinčio odų fabriko Chaimas ir Dora Frenkeliai pasistatė dviejų aukštų gyvenamąjį namą.
Tai vienintelis Šiauliuose ir vienas iš nedaugelio Lietuvoje 20 amžiaus pradžios moderno epochos architektūros stiliaus objektų. Ch. Frenkelio viloje buvo įgyvendintos visos 20 amžiaus pradžios technikos naujovės: vandentiekis, centrinis šildymas, elektra, telefonas.
Svarstoma, kodėl Frenkeliai namą statė taip arti fabriko. Yra keletas versijų. Tuo laiku taip buvo įprasta – nemažai stambių Europos ir Rusijos imperijos fabrikantų gyvendavo arti savo fabrikų. Kita versija, gal labiau legenda, – Chaimas Frenkelis nuo pat vaikystės namuose užuosdavęs odų kvapą ir taip prie jo pripratęs, kad tiesiog be šio kvapo negalėjęs gyventi. Beje, iki pasistatant vilą jis taip pat gyveno netoli savo fabriko.
Frenkelių šeima naujojoje viloje pagyveno neilgai. Per Pirmąjį pasaulinį karą emigravo į Rusiją, o po revoliucijos – į Vokietiją. Tarpukario metais Frenkeliai naudojosi viena namo puse su atskiru įėjimu, o kitoje namo pusėje veikė Šiaulių Hebrajų gimnazija.
Nuo 1940-ųjų Ch. Frenkelio viloje įsikūrė karo ligoninė ir veikė net 50 metų. Sovietmečiu, vykdant pastato rekonstrukciją, buvo sugadintas vilos eksterjeras. Laimei, išliko nesunaikinta didžioji dalis vidaus interjerų: išliko interjerai su medžio aptaisais, mediniai laiptai, mediniai paneliai, ąžuoliniai ornamentuoti parketai, durys su įspūdingais švieslangiais, dekoruotais tulpių motyvais ir kita.
Žydų geto vieta
Vos keli šimtai metrų nuo Ch. Frenkelio vilos – buvusio Šiaulių geto vieta. Tai teritorija tarp Ežero ir Trakų gatvių. Buvusius geto vartus dabar ženklina paminklinis akmuo.
Gidė pasakojo, kad pirmasis getas buvo įsteigtas vadinamajame Kaukazo priemiestyje (teritorija tarp Prūdelio, žydų kapinių ir Ežero gatvės), vėliau – tarp Ežero ir Trakų gatvių. Iš šių dviejų getų apie 5 000 žydų buvo išvežti į Kužius (Šiaulių r.) ir nužudyti. 1944 metų liepą getai pradėti likviduoti, apie 3 000 žydų buvo pervežta į Štuthofo koncentracijos stovyklą. Iš viso po karo Šiauliuose liko tik 350–500 žydų.
Kapinių akmenys – laiptuose
Šiaulių žydų kapines ribojo Žalgirio ir Rėkyvos gatvės, Kaukazo gyvenamasis rajonas ir šlaitas, kuriuo galima nusileisti link Prūdelio.
Kapinės buvo aptvertos akmenine pusės metro storio ir beveik 2 metrų aukščio tvora, kurios dalis dar išliko. Įvažiavimas į kapines buvo iš Žalgirio gatvės per arkinius vartus. Netoli vartų stovėjo kapinių prižiūrėtojo pastatas bei nedidelis namelis, skirtas ritualiniam mirusiųjų paruošimui.
Atidarius miesto kapines K. Donelaičio gatvėje, žydų kapinės buvo uždarytos ir sunaikintos. Antkapiai buvo išvežti, geresni peršlifuoti kitiems antkapiams, prastesni susmulkinti ir panaudoti miesto dekoratyvinių tvorelių statybai ir skaldos gamybai. Dalis akmenų apie 1965 metus buvo panaudoti laiptams, vedantiems nuo Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios link „Auksinio berniuko“.
Dabar buvusioje kapinių teritorijoje stovi vaikų darželis-lopšelis ir plyti pieva. Joje dar galima atrasti keletą išvartytų akmenų su hebrajiškais užrašais. Kapinėse pastatytas kuklus memorialas okupacijoje žuvusiems žydams atminti bei senųjų žydų kapinių atminimui įamžinti.
Ekskursijoje dalyvavę žydai pasakojo apie žydų laidojimo papročius. Pavyzdžiui, mirusiojo žydai ilgai nelaiko pašarvoto. Jeigu žmogus mirė ryte, jį galima laidoti tos pačios dienos vakarą, jei dieną – reikia laukti kitos dienos saulėlydžio. Žydai tėvynėje nelaidojami karstuose, tik susupti į drobulę, tačiau čia, Lietuvoje, laikomasi įprastos tvarkos.
Neįprasta žydams ir ilgai gedėti (gedulas trunka apie savaitę), nes gyvenimas tęsiasi. Be to, tikima, kad mirusysis lieka tarp gyvųjų atmintyje, prisiminimuose ir atgimsta savo vaikaičiuose, provaikaičiuose.
Nors žydai mirusiųjų kaulų nejudina, tačiau naikinant Šiaulių žydų kapines nemažai žydų savo artimųjų palaikus perkėlė į K. Donelaičio gatvės kapines. Tradicijos tradicijomis, bet matyti buldozerių naikinamus artimųjų kapus nesinorėjo.
Dar vienas įdomus faktas – nė vienas žydas nenori būti pirmas naujosiose kapinėse. Taip nutiko ir su Šiaulių žydų kapinėmis. Nupirktas sklypas ilgai stovėjo tuščias, o Šiaulių žydai buvo vežami laidoti į gretimus rajonus, kur jau buvo žydų kapinės. Visi laukė, kol numirs koks atvykėlis žydas. Pasakojama, kad kartą pas vieną žydų šeimą atvyko tolimas devyniasdešimtmetis giminaitis. Šeima visaip stengėsi užlaikyti atvykėlį, kad šis pasimirtų Šiauliuose ir būtų galima palaidoti naujosiose kapinėse.
Žydų objektų gausu Vilniaus gatvėje
Ten, kur dabar stovi Šiaulių universiteto centriniai rūmai (Vilniaus gatvė 88), veikė žydų senelių prieglauda. Joje gyveno maždaug 200 senelių. Nuo 1934 metų prieglauda rūpinosi turtuolis Rafaelis Šapiro. Per Antrąjį pasaulinį karą prieglauda buvo apgriauta ir nebuvo atstatyta.
Keliaudami Vilniaus gatve pasiekiame pėsčiųjų bulvarą. Už gatvės parodų sienos matyti „Verpsto“ fabrikas. Dalis jo įsikūrė buvusioje Kaimo pirklių sinagogoje. Iš kiemo pusės dar išlikęs sinagogos fasadas.
Vasario 16-osios ir Vilniaus gatvių sankryžoje, taip pat Vilniaus ir Tilžės gatvių sankryžoje veikė įvairios žydams priklausiusios prekybos įmonės: vaistinė, bankas, knygynas, šokoladinė ir kitos. Dauguma pastatų išliko. Tik Vilniaus ir Tilžės gatvių kampe, kur dabar stovi „Gaidžio“ laikrodis, neišliko knygyno ir spaustuvės pastato. Jis stipriai nukentėjo per Antrąjį pasaulinį karą ir vėliau buvo visiškai nugriautas.
Žydų parduotuvių miesto centre buvo daugybė. Įėjimas būdavo iš gatvės pusės, viename ar dviejuose kambariuose būdavo lentynos su tvarkingai išdėstytomis prekėmis ir prekystaliais. Kituose kambariuose gyveno parduotuvės savininko šeima.
Gydymo įstaigos ir mokyklos
Išsukame iš pėsčiųjų bulvaro ir keliaujame į Vytauto gatvę link centrinės poliklinikos. Ten, kur dabar įsikūręs Odontologijos centras, veikė viena moderniausių to laikmečio Lietuvos žydų ligoninių.
Mūrinė dviejų aukštų 34 lovų žydų ligoninė su operacine, ambulatorija ir vaistine buvo pastatyta 1898 metais. Greta stovėjo du mediniai namai, kuriuose veikė ligoninės skalbykla, laboratorija, buvo kitos pagalbinės patalpos.
Iš Vytauto gatvės sukame į P. Višinskio gatvę, kur išlikęs gydytojo Semiono Volperto namas, projektuotas žydų kilmės vokiečių architekto Ericho Mendelzono. Nuo 1988 metų name įsikūrusi Šiaulių apskrities žydų bendruomenė.
Namas buvo pastatytas 1930–1934 metais. Odos ir venerinių ligų gydytojas S. Volpertas namo antrame aukšte įkūrė kliniką, kurioje 1931 metais atsirado vienas iš pirmųjų Pabaltyje rentgeno aparatas. Mat tarpukariu gydytojas aktyviai dalyvavo Kovos su tuberkulioze draugijos Šiaulių skyriaus veikloje, ėjo iždininko pareigas.
Eidami P. Višinskio gatve link Stoties gatvės, prieiname Šiaulių universiteto Tęstinių studijų fakultetą. Tai buvusi žydų pradžios mokykla „Talmud Tora“.
Erdvi dviejų aukštų mokykla buvo pastatyta 1899 metais Ch. Frenkelio lėšomis. Jis pasamdė kvalifikuotus mokytojus, kurie mokykloje mokė religinių ir pasaulietinių dalykų, hebrajų kalbos ir rašto.
Dvaro gatvėje 50 numeriu pažymėtame name veikė Šiaulių žydų gimnazija. Dviejų aukštų mokyklos pastatas buvo pastatytas 1920 metais. Tai buvo privati mokykla, ją išlaikė Šiaulių žydų gimnazijai steigti ir laikyti draugija. Ši gimnazija turėjo dvi paruošiamąsias klases ir žymi tuo, kad joje nuo 1924 iki 1940 metų lietuvių kalbą dėstė J. Jablonskio mokinys žydas Chackelis Lemchenas.
Namas nuo 1920 metų keitėsi ne kartą. Buvo pristatytas trečias aukštas, o apie 1960 metus – ir ketvirtas aukštas.
Išnykusios sinagogos
Tarpukariu Šiauliuose veikė apie 10 sinagogų. Iki mūsų dienų neišliko viena gražiausių, didžiausių ir svarbiausių Šiaulių sinagogų – Didžioji choralinė sinagoga, stovėjusi dabartinės Prisikėlimo aikštės kampe, maždaug tarp Varpo gatvės 25 ir 27 namų.
1871 metais sinagoga buvo pastatyta pagal architekto Semiono Gorskio projektą, o 1895 metais pagal Piotro Serbinovičiaus projektą perstatyta. Dėl baltai tinkuotų grakščių formų fasadų sinagoga gavo „Baltosios gulbės“ pavadinimą.
Per Pirmąjį pasaulinį karą apgriauta, tarpukariu sinagoga buvo atstatyta, tačiau per Antrąjį pasaulinį karą vėl labai nukentėjo, o jam pasibaigus, buvo nugriauta.
Varpo gatvėje, maždaug dabartinių Santuokų rūmų vietoje, taip pat stovėjo sinagoga, bet apie ją žinių mažai išlikę.
Stoties gatvėje, kur dabar veikia užeiga „Senasis sodžius“, taip pat buvusi sinagoga. Pokariu joje gyveno iš emigracijos sugrįžusios žydų šeimos.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
GIDĖ: Su žydų paveldo objektais Šiauliuose supažindino Jūratė Žulpaitė, „Aušros“ muziejaus Istorijos skyriaus specialistė.
SINAGOGA: Frenkelio fabriko sinagoga – vienintelė išlikusi beveik tokia, kokia buvo.
FABRIKAS: Chaimo Frenkelio fabrikas 20 amžiaus pradžioje buvo vienas didžiausių ir moderniausių visoje Rusijos imperijoje.
VILA: Frenkeliai vilą pasistatė 1908 metais. Tarpukariu dalyje namo veikė žydų mokykla, o per Antrąjį pasaulinį karą vila virto karo ligonine.
PRIEGLAUDA I: Ten, kur dabar Šiaulių universiteto centriniai rūmai, stovėjo Žydų senelių prieglauda.
PAVELDAS: Už gatvės parodų erdvės slepia „Versto“ fabriko pastatas. Dalis jo – buvusi Kaimo pirklių sinagoga.
LIGONINĖ: Žydų ligoninės pastatas iki mūsų dienų išliko beveik nepakitęs.
KLINIKA: Gydytojo Semiono Volperto namas yra ryškus konstruktyvizmo epochos pavyzdys. Šiame name gydytojas ne tik gyveno, bet ir buvo įkūręs privačią odos ir veneros ligų kliniką. Dabar tai – Šiaulių apskrities žydų bendruomenės namai.
MOKYKLA: Erdvi dviejų aukštų pradžios mokykla „Talmud Tora“ buvo pastatyta 1899 metais Ch. Frenkelio lėšomis.
Šiaulių „Aušros“ muziejaus archyvo nuotr.
VARTAI: Šiaulių žydų kapinių vartai Žalgirio gatvėje. Fotografas Jonas Dvariškis, 20 amžiaus 4 dešimtmetis.
GULBĖ: Didžioji choralinė sinagoga dabartinės Prisikėlimo aikštės kampe, Varpo gatvėje, buvo didžiausia ir svarbiausia žydų šventovė. Dėl grakštaus ir balto fasado ji praminta „Baltąja gulbe“. Fotografas Mauša Fligelis, apie 1935 metus.
POKARIS: Per Antrąjį pasaulinį karą nukentėjusi sinagoga Varpo gatvėje, Šiauliuose (dabartinių Santuokos rūmų vietoje). Fotografas Stasys Ivanauskas, 1944 metai.
PRIEGLAUDA II: Per Antrąjį pasaulinį karą žydų senelių prieglauda Vilniaus gatvėje buvo apgriauta. Fotografas Stasys Ivanauskas, 1944 metai.
VAIZDAS: Taip Šiaulių žydų gimnazija Dvaro gatvėje atrodė 1935 metais. Fotografas Mauša Fligelis.