
Naujausios
Eksponatai prikelti naujam gyvenimui
Šiaulių „Aušros“ muziejus praturtėjo daugiau nei penkiomis dešimtimis po restauracijos grįžusių eksponatų. Muziejininkų teigimu, visi eksponatai – unikalūs ir verti dėmesio. Pirmą kartą parodyta XIX amžiaus kelioninė dėžutė – kitos tokios Lietuvoje nėra. Vertingi ir archeologiniai radiniai, ir dailės kūriniai.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Prikeltas XIX amžius
Muziejininkai iš Prano Gudyno restauravimo centro parvežtas vertybes pristatė Ch. Frenkelio viloje.
Pasak „Aušros“ muziejaus Restauravimo centro vedėjos Vitos Andrulienės, didžioji dalis daiktų buvo eksponuoti Vilniuje, Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje.
Iki šiol niekur nerodyta vienetinė XIX amžiaus kelioninė dėžutė. Prieš du šimtmečius dėžutės karkasą padarė stalius, siuvėja apsiuvo audiniu, buvo sukurti ir specialūs galionai iš sidabro siūlų.
Iš kur į muziejų pateko šis eksponatas, nežinoma. Pasak V. Andrulienės, dažniausiai brangūs, gražūs daiktai atkeliaudavo iš dvarų, sovietmečiu nefiksuota, iš kur. Išliko ir dėžutės raktelis.
Dėžutės restauracija atlikta gana greitai – beveik per dvejus metus.
XIX amžiaus porceliano skulptūra „Gatvės muzikantas“ restauruota daugiau nei dešimtmetį. Skulptūra buvo stipriai nukentėjusi, trūko vienos lėkštės, bato, buvo nuskelta pagrindo dalis. Restauratoriai nežinojo, kaip ją atkurti, kol nebuvo rasti analogai.
V. Andrulienė rodo su Šiauliais susijusią 1907 metų masonų ložės afišą, atspausdintą ant šilkinio audinio. Afiša buvo apirusi, rykštanti, apsiūti balti siūlai rodė ankstesnio neprofesionalo darbą. Dabartinių restauratorių apsiuvimas toks subtilus, kad siūlą būtų galima įžiūrėti tik su padidinimo stiklu. Afišą planuojama eksponuoti naujojoje muziejaus ekspozicijoje, skirtoje Šiauliams.
Kunigo kolekcija
Iš Vilniaus parvežtos ir kelios dešimtys archeologinių radinių. Pasak Archeologijos skyriaus vedėjos Audronės Šapaitės, muziejus turi gausią archeologinių radinių kolekciją. Šį kartą dėmesys skirtas kunigo Juozapo Žiogo (1868–1935) kolekcijai. Iš viso joje – per 300 archeologinių radinių. Kolekcija apima nuo akmeninių kirvių iki vėlyvųjų viduramžių radinių. Daiktai – įvairiausi: vyrų ir moterų papuošalai, darbo įrankiai, ginklai.
Pasak A. Šapaitės, ši kolekcija labai turtinga, joje gausu itin vertingų dirbinių, kurie dabar parvežti iš Vilniaus.
Vienas iš jų – žalvarinis bronzos amžiaus (nuo XVI amžiaus prieš Kristų iki IV prieš Kristų) kirvelis. Archeologės teigimu, tokių kirvelių Lietuvoje skaičiuojama vienetais. Masyvi žalvarinė apyrankė atkeliavo iš viduriniojo geležies amžiaus – tokių apyrankių A. Šapaitė Lietuvoje žino tik tris.
Romėniškojo laikotarpio (I–IV amžiai po Kristaus) segė puošta emaliu. „Emalis buvo labai brangus, iš pradžių tik romėnai mokėjo jį lydyti. Bronzos papuošalai buvo geltonos spalvos, o emalis švietė raudonai ir atrodė prabangiai. Emaliuotus papuošalus reikėjo vežti iš toli, jie kainavo brangiai“, – sako A. Šapaitė. Retas papuošalas – ir žalvarinių karolių vėrinys.
Kunigą J. Žiogą A. Šapaitė įvardija vienu iš pirmųjų Lietuvos archeologų neprofesionalų. Šiek tiek kasinėjo ir pats, bet daugiausiai radinius rinko iš aplinkinių gyventojų.
J. Žiogas kaupė viską, kas jo nuomone, buvo sena ir įdomu. Kadangi kunigas kilnotas iš parapijos į parapiją, radiniai yra iš įvairių vietų: Latvijos, Šiaurės Lietuvos, Ignalinos krašto, Baltarusijos pasienio.
Kunigas buvo labai kruopštus žmogus, užrašinėjo informaciją, prie daiktų klijavo numeriukus. Dabar, konservuojant kolekciją, restauratorių buvo paprašyta nuimtus J. Žiogo numeriukus įdėti į maišelį ir prikabinti prie radinio, kad muziejus jų neprarastų.
Į „Aušros“ muziejų kolekcija po kunigo J. Žiogo mirties pateko „su kriminalinėmis peripetijomis“.
Pasak A. Šapaitės, pagal vieną versiją kunigas testamentu kolekciją užrašė Kauno muziejui, o paskui pardavė kitam kunigui. Antra versija – kad kitas kunigas tik apsiskelbė nusipirkęs kolekciją. Po ilgų aiškinimųsi, didžiąją dalį kolekcijos buvo nuspręsta perduoti Šiaulių „Aušros“ muziejui, kaip nesuinteresuotam asmeniui. Dalį radinių, kaip užmokestį dėl nesumokėtos algos, pasiliko kunigo giminaitė.
Galiausiai, jau septintajame dešimtmetyje, kolekcijos dalis iš giminaitės buvo nupirkta ir atkeliavo į „Aušros“ muziejų.
„Konservavome radinius, dabar pasirūpinsime, kad pasaulis išgirstų apie kunigą J. Žiogą ir jo kolekciją, parengsime jam skirtą parodą“, – sako A. Šapaitė.
Religiniai ir Napoleono siužetai
Į „Aušros“ muziejų artimiausiu metu bus parvežtas ir restauruotas Juozapo Peškos (1763–1831) paveikslas „Dvarininkų šeima“ (219x191 cm), jame įamžinta Kelmės dvarininko Ernesto Gruževskio šeima.
Paveikslas turėjo parkeliauti kartu su kitais daiktais, bet, pasak Dailės skyriaus vedėjos Odetos Stripinienės, jis su rėmais netilpo į muziejaus turimą automobilį.
Į muziejų parvežtos keturios graviūros ir aliejinės tapybos darbas.
„Graviūros – du meno kūriniai viename: pati litografija, ir paauksuoti, dekoruoti rėmai su reljefiniais krašteliais“, – sako O. Stripinienė.
Kūriniai atspausti Paryžiaus spaustuvėse. Pasak Dailės skyriaus vedėjos, XIX amžiuje buvo labai populiari Napoleono tema ir reprodukcinė grafika. Leisti albumai, spaustuvės ieškodavo raižytojų, kurie perkeltų tapytus aliejinius darbus ant popieriaus.
Graviūros į muziejų pateko iš dvarų: dvarininkai domėjosi istorija, politika, keliavo po pasaulį, sekė įvykius, tendencijas. Muziejuje yra ir daugiau eksponatų su Napoleono atvaizdu: taurės, pudrinė.
Religinio siužeto aliejinės tapybos darbas „Aušros“ muziejų pasiekė apie 1940 metus. Paveiksle vaizduojamos septynios religinės scenos, penkiose iš jų yra Švč. Marija. Manoma, kad tai – XIX amžiaus darbas, autorius nežinomas.
Paveikslas restauratoriams buvo perduotas labai prastos būklės, susuktas į ritinį. „Jie atkūrė tikrą paveikslą – nuvalė, sutvarkė, įrėmino“, – džiaugiasi O. Stripinienė.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
KOLEKCIJA: Kunigo Juozapo Žiogo surinktoje kolekcijoje – įvairiausi daiktai: vyrų ir moterų papuošalai, darbo įrankiai, ginklai.
RESTAURATORĖ: Šiaulių „Aušros“ muziejaus Restauravimo centro vedėja Vita Andrulienė džiaugiasi į muziejų iš Prano Gudyno restauravimo centro grįžusiais vertingais eksponatais.
DĖŽUTĖ: Į XIX amžiaus kelioninę dėžutę savininkė susidėdavo brangenybes, dokumentus. Išliko ir dėžutės raktas.
KIRVIS: Žalvarinis kirvelis, datuojamas bronzos amžiumi.
SKULPTŪRA: „Gatvės muzikantas“ sukurtas XIX amžiuje iš porceliano.
AFIŠA: 1907 metų afiša, atspausdinta ant šilkinio audinio.
TAPYBA: Aliejinės tapybos paveiksle vaizduojamos septynios religinės scenos. Manoma, kad tai – XIX amžiaus darbas, autorius nežinomas.
KIRVELIAI: Miniatiūriniai kirveliai. Pagoniškais laikais į kapą būdavo dedami darbo įrankiai ir ginklai. Kad nereikėtų dėti brangaus daikto, būdavo daromi minimalūs – įdėdavo į kapą ne patį daiktą, o daikto sielą.
TEMA: XIX amžiaus graviūrų tema – Napoleonas.
ARCHEOLOGĖ: Muziejaus Archeologijos skyriaus vedėja Audronė Šapaitė planuoja parengti parodą apie kunigą Juozapą Žiogą ir jo kolekciją.
SUSIDOMĖJIMAS: XIX amžiaus kelioninę dėžutę apžiūri Dailės skyriaus vedėja Odeta Stripinienė (dešinėje) ir Archeologijos skyriaus vedėja Audronė Šapaitė.
Šiaulių „Aušros“ muziejaus nuotr.
PAŽEIDIMAI: Skulptūrai „Gatvės muzikantas“ trūko vienos lėkštės, bato, buvo nuskelta pagrindo dalis.
PAVEIKSLAS: Aliejinės tapybos paveikslas prieš rekonstrukciją.