
Naujausios
Istorija neturi šokinėti pagal politikų dūdelę
Lietuvos istorijos instituto mokslo darbuotojui, humanitarinių mokslų daktarui šiauliečiui Dangirui Mačiuliui istorijos paveikslas – daugiau nei juodas ir baltas. Istorijos jis neįspraudžia į vienos tiesos rėmą ir provokuodamas klausia, kas laimėjo Žalgirio mūšį. Istorikas nemano, kad abejojant mitais griaunami tapatybės pamatai. „Jei šiandien išeitų knyga, kuri sakytų: prie Šiaulių nebuvo Saulės mūšio, ar tai sugriautų Šiaulių miesto vaizdinį? Nemanau“, – sako D. Mačiulis.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
Kaip aktualizuojama istorija
– Skaitydamas pranešimą Naisiuose (Šiaulių r.) vykusioje mokslinėje konferencijoje „Saulės mūšis – istorinė tiesa ir interpretacijos“, juokavote, kad apie tiesą nekalbėsite – mūšis buvo seniai, tad nelabai prisimenate. Ar galima istorinė tiesa?
– Kiekvienas istorikas pateikia tik savo versiją, kaip buvo iš tikrųjų (juokiasi – red.). Niekas negali turėti pretenzijos pasakyti: „Buvo tik taip ir ne kitaip“.
Man patinka kolegos Gedimino Rudžio papasakota istorija: kai Lietuva atgavo nepriklausomybę, kai keitėsi požiūriai, jis, mokytojų seminare skaitydamas paskaitą, pasakė, kad galimos kelios vieno istorinio įvykio interpretacijos. Jį pribloškė mokytojų reakcija: „Mums nereikia variantų, duokite vieną tiesą, kaip buvo iš tikrųjų!“
Istorijos paveikslas nėra nei juodas, nei baltas. Jis yra margas, turi labai daug atspalvių. Patiems istorikams kartais labai keblu kategoriškai dėstyti išvadas, nes egzistuoja daug alternatyvų, variantų, niuansų. Mes tik bandome suvokti, atskleisti, kaip buvo iš tikrųjų. Žinoma, yra nekvestionuojamų dalykų, kaip datos – niekas nesiginčija kada įvyko Žalgirio mūšis, bet iki šios dienos dar gali išgirsti svarstymų, ar Žalgirio mūšyje lietuviai bėgo, ar atliko išmanų manevrą.
Jei susikuria kelios istoriografinės tradicijos, keli tautiniai pasakojimai, atsiranda įvairių variantų. Žalgirio mūšio pergalę bando savintis ir lietuviai, ir lenkai, ir baltarusiai, ir rusai.
Šis pavyzdys – gana nekaltas. Aštriau, kai susiduriame su reiškiniais, kurie turi trauminę patirtį, liudija žudynes, holokaustą ar Vidurio Rytų Europoje buvusius etninius valymus. Pavyzdžiui, aistros tarp ukrainiečių ir lenkų dėl Voluinės įvykių.
– Vienos tiesos reikalauja ne tik mokytojai, bet ir politikai. Kokiais istoriniais vaizdiniais žongliruojama šiandien?
– Įvairiais. Turime ir nevykusių pavyzdžių. Tarkime, prieš metus Vilniuje bandyta aktualizuoti maskvėnų kariuomenės puolimo atrėmimo 360 metų sukaktį. Staiga kažkam užspirgėjo parodyti patriotizmą ir priminti: 1655 metais rusus sumušėme! Taip, ataką Lietuvos kariuomenė 1655 metų rugpjūčio 8 dieną atrėmė, tačiau po to spruko iš Vilniaus, miestą ilgam palikdama maskvėnų rankose. Išties didi pergalė – atšventėme sostinės atidavimą priešui! Taip atsitinka, kai primityviai suprantamas patriotizmas susikryžmina su erudicijos stygiu.
Kitokia istorija su Oršos mūšiu. Oršos mūšio vaizdiminys Lietuvoje niekada nebuvo aktualus, jis visuomet buvo labai raiškus baltarusių atmintyje. Baltarusija nepriklausomybės pradžioje nuo šio mūšio netgi bandė kildinti savo ginkluotųjų pajėgų istoriją, mūšio dieną kariai priiminėdavo priesaiką.
Staiga lietuviai išlenda ir pasako: „Čia mūsų“. Vienas dalykas, Lietuvoje minėjimas nesulaukė jokio atgarsio (nes kažkam šovė į galvą), kita vertus, man atrodo, buvo organizuota nepakankamai delikačiai. Manau, kad minėjimas sukėlė tik daugiau susierzinimo nacionalistiniame baltarusių diskurse – esą lietuviai vėl kėsinasi atimti jų praeitį.
Nesakau, kad negalima ar nereikia minėti Oršos mūšio, bet gal derėjo pagalvoti, kaip paminėti kartu su baltarusiais. Tai galėjo tapti tuo, kas artina lietuvius su baltarusiais, bet netapo.
Man labiausiai vykęs pavyzdys – kaip lietuviai, lenkai kartu mini Žalgirio mūšį. Tai skatina suartėjimą. Mūsų santykiai su kaimynais nėra idiliški, manau, bendros praeities aktualizavimas padėtų suartėti.
Būtina kalbėti ir apie potrauminę patirtį. Nesikalbėjimas, nediskutavimas apie jautrius aspektus yra tarsi uždelsto veikimo bomba.
Rūtos Vanagaitės knyga „Mūsiškiai“ ir jos vieša pozicija mane ir erzino, ir juokino. Juokino pareiškimai, kad istorikai nieko nepadarė. Erzino, kad padaryta nepakankamai profesionaliai. Tuo pat metu Lenkijoje pasirodė labai profesionali Miroslavo Tryčiko knyga „Mirties miestai“.
Lenkijoje holokausto atmintis irgi nėra paprastai priimama. Neigiamas reakcijas sukėlė ir filmai, pavyzdžiui „Ida“, kuris gavo Oskarą. O anksčiau didžiulis nepasitenkinimas Lenkijoje kilo dėl amerikiečių istoriko Jan Tomasz Gross knygos apie Jedvabnės įvykius. Visa tai rodo, kad apie tai reikia kalbėti, negalima nutylėti. Tad R. Vanagaitės knyga, kaip provokuojanti diskusiją, kalbėjimą ta tema, buvo reikalinga.
– Kada istorija tampa pavojingu propagandos ginklu?
– Kai prieš kelerius metus interviu prasitariau apie Rusijos grėsmę, daugeliui turbūt atrodė perdėta. Nieko keisto. Istorikai tiesiog yra vieni iš tų, kurie pokyčius pastebi greičiau, nes daugiau ar mažiau seka viešąjį diskursą, mato temas, kurios staiga tampa aktualiomis kaimyninės šalies istoriografijoje.
Tie patys Krymo įvykiai rodo, kaip istorija buvo kryptingai aktualizuojama. Juk negali staiga, per vieną dieną, atsirasti Rusijos kanale istorinis serialas, naratyvas, skirtas Novorosijos istorijai, krūva knygų. Ir visa tai buvo skiriama pabrėžti istorinę Krymo priklausomybę Rusijai. Kai akcentuoji, jog tai – tavo istorinės žemės, koks bus kitas žingsnis?
Mums, latviams ir estams iš Rusijos vis nuskamba kaltinimai fašizmu. Lietuvai sekėsi labiau: į ją propagandinių kankorėžių krisdavo mažiau nei į latvius ar estus. O jei pasižiūrėtume, kaip, pavyzdžiui, Rusijos propagandos mašina prieš dešimtmetį atakavo latvius ir estus? Rusijoje demonstruotas serialas, kuriame vaizduojama, kaip estai suima rusą pensininką – karo veteraną. Ar pas mus kas nors apie tai kalbėjo, stebėjosi, kad ant kaimynių liejasi propagandos srutos? Vaizdavome, jog mūsų tai neliečia.
Ką reiškia faktas, kai KGB atsargos generolas staiga tampa „istoriku“ ir ima kurpti knygas apie „nacius pribaltus“, akcentuodamas latvių, estų SS divizijas? O kas Rusijos erdvėje šnekama apie nacių pusėje kovojusius slavus, kurių būta per milijoną?
– Kaip lanksčiai istoriniai vaizdiniai pritaikomi prie visuomeninių-politinių poreikių? Kodėl vieni lengvai prigyja, kiti – ne?
– Vaizdinys turi būti patrauklus, skatinti pasididžiavimą, atspindėti visuomenės lūkesčius, idėjas. Kodėl toks populiarus Žalgirio vaizdinys? Kaip vienas mano kolega apibūdino: „Nes čia yra tai, kad mes padarėm!“
Atkreipkime dėmesį į partizaninio karo atmintį – jei nebūtų Rusijos agresijos Ukrainoje, jei nebūtume pajutę grėsmingo priešo už vartų, ar būtų vėl taip atgijusi atmintis apie partizanų kovas? Aš manau, ne.
Bumas buvo nuo 1988 metų, kai nutraukta tyla ir viešai apie tai prabilta, kai prasidėjo partizanų palaikų paieškos, įamžinimas. Po to susidomėjimas atslūgo, atmintis virto tarsi privalomu, ritualu. Dabar partizanų atminties aktualizavimas labai gyvybingas: atsiranda poreikis praeityje ieškoti atspirties taškų. Ir, manau, tai prasminga.
Tuos pačius procesus galime stebėti ir Lenkijoje. Aktualizuojami pokario kovotojai, vadinamieji „Żołnierze wyklęci“. Be to, didžiuojamasi Armijos Krajovos istorija. Lenkų pokario partizaninės kovos buvo gerokai kuklesnės, vyko trumpiau. Dabar galima stebėti tam tikrą atgimimą, visuomenės domėjimąsi šiomis istorijomis. Vienu metu „Żołnierze wyklęci“ buvo tapę vos ne vieno futbolo klubo sirgalių savastimi.
Ukrainoje domėjimasis partizaniniu karu taip pat išaugęs. Lietuviai ne vieninteliai pokariu kovėsi su sovietiniu režimu – ukrainiečių kovos, pasipriešinimas, aukos ginant laisvę ne mažiau įspūdingos nei mūsų, ir kelia pagarbą.
– Kaip istoriniai vaizdiniai sustiprina bendruomenę?
– Konsoliduoja, sustiprina kolektyvinę tapatybę. Apie tai, kokie vaizdiniai dominuoja mūsų visuomenėje, gali pasakyti tik sociologiniai tyrimai, o tokių tyrimų pas mus stokojama. Negalima sakyti, kad jų nėra, bet norėtųsi daugiau. Jie, manau, puikiai atspindi ir visuomenės vertybines orientacijas.
Mūsų viešojoje erdvėje viešpatauja tezė „apie Putiną ir likusią Rusiją“ – esą šalies elitas puoselėja vienas vertybes, o visuomenė – kitas.
Bet pažvelgus į Levados centro sociologinius tyrimus, paaiškėja, kad didžioji visuomenės dalis ilgisi sovietmečio! 2006 metais 29 procentai rusų manė, jog Lenino vaidmuo istorijoje yra „daugiau teigiamas“, o šiandien taip mano jau 40 procentų! Tendencija labai iškalbinga.
Manau, kad labai prasminga švęsti Baltų vienybės dieną, kuri padeda išgyventi bendrystę su mums artimiausia tauta – latviais. Su šiauriniu kaimynu mūsų santykiai nėra labai artimi, nežiūrint visų deklaracijų. Apskritai savo kaimynes šalis menkai pažįstame.
Nuo mūšio iki saulės
– Rugsėjo 22 dieną minėtos Saulės mūšio 780-osios metinės. Nuo šios datos skaičiuojamas ir Šiaulių gimtadienis. Prieš keletą metų publikavote straipsnį „Kolektyvinė atmintis ir miesto įvaizdis: Šiaulių atvejis“. Kokius Šiaulius pamatytume prieš gerą šimtmetį – prieš Pirmąjį pasaulinį karą?
– Tai buvo elementarus gilios Rusijos provincijos miestas. Kartais bandoma Šiauliuose „atrasti“ didžiulę pramonę. Bet kai palygini, jog Rygoje XX amžiaus pradžioje viename „Pravodnik“ fabrike dirbo 15 tūkstančių žmonių, o Šiauliuose gyveno daugiau kaip 16 tūkstančių gyventojų...
Apskritai Kauno gubernija pramone nepasižymėjo, viena pagrindinių tuometinės migracijos krypčių buvo latviška erdvė, pramoniniai Latvijos miestai. Prieš Pirmąjį pasaulinį karą Ryga buvo lietuviškiausias miestas pasaulyje – jame gyveno 35 tūkstančiai lietuvių.
Apie Šiaulius prieš Pirmąjį pasaulinį karą turbūt būtų galima pasakyti tą patį, ką apie juos XIX amžiaus viduryje pasakė Motiejus Valančius: miestas turi gražią bažnyčią. Taip, Šiauliuose veikia dvi gimnazijos, bet tai nėra kultūros centras, lietuviškos inteligentijos yra labai nedaug. Lietuvių, kaip mes dabar suprantame – lietuviškai kalbančių – mieste yra mažuma, kaip ir kituose Lietuvos miestuose. O miesto pastatai, plytų mūro stiliaus architektūra yra tipinė to meto Rusijos erdvės miesto architektūra.
– Kada ir kodėl Šiauliai pradedami sieti su Saulės mūšiu? Kada mūšio vaizdinys tapo Šiaulių kultūrinės atminties savastimi?
– Tarpukariu bandoma miestui suteikti tam tikrą paveikslą. Pradedama rašyti miesto istorija, bandoma ieškoti šaknų. Iki tol visuose Šiaulių miesto aprašymuose, ar tai būtų Konstantino Gukovskio XX amžiaus pradžioje, ar 1930 metais – Jono Puzino, Saulės mūšis ir Šiauliai nebuvo siejami.
Tik 1936 metais, minint Saulės mūšio jubiliejų, Šiauliai jau raiškiai siejami su Saulės mūšio vieta. Net būta sumanymų Šiauliuose pastatyti Saulės mūšiui skirtą paminklą.
Jubiliejiniais metais Saulės mūšio minėjimas pradedamas sieti su baltų vienybės idėja. Viena iš Saulės mūšio aktualizavimo prielaidų – Baltijos šalys nuo 1933 metų pradėjo artėti, jaučiant Vokietijos agresiją, revanšizmą, ieškota vaizdinių, kurie padėtų artinti lietuvius, latvius, estus.
1936 metais bandyta kartu su latviais švęsti jubiliejų. Deja, niekaip negalėjome sutarti, kur mūšis įvyko – Lietuvoje ar Latvijoje. Vieniems atrodė, kad prie Šiaulių, kitiems – kad prie Bauskės.
Paradoksas: latviai tarsi yra mums pati giminingiausia tauta, bet bendros praeities, vienijančių vaizdinių mes iš esmės neturime. Galime kalbėti apie labai tolimą archeologinę praeitį, apie baltų gentis, kurios gyveno abipus mūsų šiandieninės sienos, tačiau raiškių istorinių vaizdinių, kurie saistytų abi tautas – mažai, ir Saulės mūšis – raiškiausias. Jį buvo paranku paversti bendros kovos, suremtų pečių, bendrai įveikto priešo liudijimu.
Baltų vienybės idėja sovietmečiu politiniam režimui nebuvo labai patraukli, labiau norėta, kad lietuviai draugautų su rusais, nei su latviais. Baimintasi, kad draugystė su latviais skatins lietuvių nacionalizmą, kurio taip bijota.
Dėsninga, kad po nepriklausomybės atkūrimo Saulės mūšio vaizdinys atgimė su baltų vienybės žyminiu. Galima viltis, kad prasmingas akcentas tarnaus suartėjimui, vienas kito pažinimui. Nes esame tarsi labai artimi, bet ir labai tolimi.
– Kaip sovietinė istoriografija patraukė Saulės mūšį į savo pusę? Kaip lietuvių kovos pasitarnavo sovietinei propagandai?
– Sovietinė propaganda Saulės mūšio vaizdinį raiškiausiai išnaudojo Antrojo pasaulinio karo metais, kai, prireikus kovai su nacizmu mobilizuojančių vaizdinių, buvo prisimintos lietuvių kovos su kryžiuočiais – tuomet propaganda nacius pavertė kryžiuočių ainiais, o lietuvius ragino kovoti su „amžinaisiais kryžiuočiais"– nacistais.
Sovietinė istoriografija savaip perdirbo tautinėje istoriografijoje esantį Saulės mūšio vaizdinį: iš kovos už tautos laisvę liudijimo jis virto liaudies kovos prieš vokiečių vergovę liudijimu.
Beje, būtent sovietmečiu dėl kryptingos, nuoseklios, daugiau nei penkmetį trukusios propagandinės kampanijos Šiauliai virto Saulės miestu. Manau, tai – viena sėkmingiausių propagandinių kampanijų, kurią vainikavo 1986 metais pompastiškai atšvęstas 750-asis miesto gimtadienis, skaičiuojamas nuo Saulės mūšio.
Pats saulės vaizdinys sovietiniam režimui buvo labai patrauklus dėl progreso idėjos – saulė, progresas, šviesus rytojus, komunizmas...
Propagandinėje kampanijoje Saulės mūšis buvo tik simbolinė data, žyminti miesto gimtadienį, o akcentu tapo Saulės miestas: šviesus, jaukus gyventi.
Veikiausiai tie, kurie profesionaliai užsiima marketingu, įvaizdžio formavimu, sakytų, jog labiau nevykusio įvaizdžio negalima sugalvoti, nes saulės vaizdinys yra toks pat abstraktus, kaip mėnulis, vanduo, žemė, oras.
Manau, dėsninga, jog tai prigijo: Saulės mūšis negali būti nepatrauklus. Jis kelia tautinį pasididžiavimą, žavi, yra labai paprastas, aiškus, nekeliantis jokių abejonių.
– Kada „pasimetė“ mūšis, o išryškėjo saulė?
– Manau, kad viskas įvyksta tais pačiais 1986 metais. Jubiliejinėje kampanijoje akcento su istorija nėra tiek daug – reikalinga data šventei. Beje, tuo metu miesto gimtadieniai panašiai formuojami visoje Sovietų Sąjungoje. Metais anksčiau gimtadienį atšventė Pakruojis.
Kijevo jubiliejaus organizatoriai yra pasakoję, kad nebuvo paprasta organizuoti šventę, nes staiga paaiškėjo, kad Kijevas senesnis už Maskvą.
– Kiek šiandien svarbi tikroji Saulės mūšio vieta?
– Nemanau, kad kas nors išdrįstų 100 procentų pasakyti, kad dabartinė vieta yra būtent ta vieta.
Aš į tai žiūrėčiau kaip į tam tikrą simboliką, svarbu pati idėja. Nematau didelės problemos, ar vieta būtų vienur, ar kitur. Ar tai, kad mūšio laukas yra Joniškio rajone, trukdo mums savintis jį ir sieti su Šiauliais? Na, ne.
– Neseniai mieste vyko diskusija, kurioje klausta, kas yra Šiauliai – Saulės žemė ar vartai į Šiaurę? Koks būtų jūsų atsakymas?
– Diskusijoje nebuvau, bet iš to, ką skaičiau spaudoje, susidarė įspūdis, kad vyko nesusikalbėjimas.
Gal reikėtų drąsiau ieškoti naujų tapatybių? Bet koks sociologas pasakytų, kad miestas negali turėti tapatybės, ją turi miestiečiai.
Ne vienas žmogus manęs yra klausęs, kaip žiūriu į puronizmą. Atsakau: teigiamai. V. Purono pramanas kuriamas talentingai ir tarnauja miesto vaizdinio kūrimui. Kodėl jo neturi būti? Juo labiau, kad pagražintos istorijos apie miesto praeitį suteikė daugiau spalvų. Ar svarbu, jog Šiauliuose išties niekada nesilankė baronas Miunhauzenas? O kas gali tvirtai paneigti tokią galimybę (juokiasi)?
Grįžtant prie minėtos diskusijos: man susidarė įspūdis apie labai dviprasmišką santykį. Iš vienos pusės – tarsi suvokiama, kad kažką reikia daryti. Iš kitos pusės – baimė, kad tai, kas jau sukurta, gali sugriūti.
Miesto istorijoje yra daug siužetų, kuriuos galima aktualizuoti. Turėtų būti atviresnė, gyvesnė diskusija įtraukiant miesto bendruomenę, o ne „elito klubų“ žaidimai. Nemanau, kad šiauliečiai neturi savo nuomonės ir idėjų. Yra daug šiauliečių, kurie domisi miesto istorija. Pavyzdžiui, Petro Kaminsko filokartijos kolekcija Šiaulių tema įspūdingesnė už „Aušros“ muziejaus. Ką gali vienas žmogus nuveikti miesto istorijai!
Kita vertus, kalbant apie miesto vaizdinį, ar būtina visada gręžtis istorijon? Žagarė taip pat gali pasigirti istorija, o asmenybių Šiauliai jai gali net pavydėti. Chaimą Frenkelį Rusijos imperijoje mažai kas žinojo, o iš Žagarės kilusį Kalmaną Zeevą Visockį žinojo – po bolševikinės revoliucijos Rusijoje net juokauta: „Brodskio cukrus, Visockio arbata ir Trockio valdžia“. Žagariečiai labai laiku „atrado“ turintys žagarvyšnias. Žagarės vyšnių festivalis – viena puikiausių idėjų mūsų šalyje.
Tai nereiškia, jog turime pamiršti savo praeitį. Labai pavydžiu Panevėžiui Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos, kuri žavi savo rankraštynu. Jame yra daugiau kaip 80 fondų, kuriuose saugomas žmonių, susijusių su miestu, palikimas. Fondų sąrašas nuolat ilgėja. Toks rankraštynas yra ir Pasvalio bibliotekoje.
Ar Šiauliuose nėra žmonių, kurių šeimos archyvuose dūla vertingi liudijimai apie miesto, krašto, šalies praeitį? Tikrai yra. „Šiaulių krašte“ buvo straipsnis apie ilgaamžį mokytoją, kuris visą gyvenimą rašė dienoraštį. Juk tai unikalus šaltinis! Koks jo likimas? Manau, Šiaulių P. Višinskio biblioteka galėtų pasekti panevėžiečių pavyzdžiu.
Mane labai žavi Lenkijos bibliotekų tradicija. Kaupiami vadinamieji viešojo gyvenimo rinkiniai. Tai – lankstinukai, afišos, reklaminiai plakatai. Iš detalių dėliojiesi miesto viešojo gyvenimo istoriją. Lenkijos bibliotekos turi be galo daug „Solidarumo“ laikų medžiagos – nelegalių skelbimų, kvietimų.
Kadangi turime naują bibliotekos direktorių, tebūnie tai pasiūlymai.
Istorija, mitai ir politika
– Už knygas „Pilėnai ir Margiris: istorija ir legenda“, „Kas laimėjo Žalgirio mūšį? Istorinio paveldo dalybos“ su kolegomis dukart buvote įvertintas Patriotų premija. Nesulaukiate priekaištų dėl istorijos demistifikavimo?
– O taip! Išgirdome priekaištų, jog abejodami mitais griaunam tapatybės pamatus. Nemanau, kad istorinis tyrimas būtų pajėgus sugriauti mitą. Mokslininkas savo tyrimais gali jį dekonstruoti, atskleisti genezę, bet bejėgis jį „išinstaliuoti“.
Tarkime, šiandien išeitų knyga, kuri sakytų: prie Šiaulių nebuvo Saulės mūšio. Ar tai sugriautų Šiaulių, kaip Saulės miesto, vaizdinį? Nemanau.
Manau, ne vieną, kuris susipažino su mūsų tyrimu, nustebino, kiek Žalgirio mūšio vaizdinys patyrė įvairiausių transformacijų, politinių adaptacijų, tačiau tai niekaip nepaveikė visuomenės nuostatų. Sociologų darytos apklausos parodė, kad Žalgirio mūšis yra raiškiausia lietuvių atminties vieta.
– Kiek Lietuvos istorikai įtraukti į istorijos politikos formavimą?
– Dominuojanti istorikų nuostata – nesikišti į istorijos politiką. Iš politologų bendruomenės yra ryškesnių ambicijų, kad reikia konstruoti istorijos politiką. Visos šalys vienaip ar kitaip įgyvendina savo istorijos politiką.
Kiek politikai įsiklauso į istorikų patarimus, kitas klausimas. Būna, švelniai tariant, neapgalvotų iniciatyvų. Vienu metu, kai santykiai su Rusija buvo ne tokie blogi, Lietuvoje kai kuriems veikėjams buvo šovusi mintis prisidėti prie tuo metu Rusijoje plačiai minimo carinio premjero Piotro Stolypino jubiliejaus minėjimo. Carinio premjero jubiliejų minėti Lietuvoje?! Ar mes neturime kitų datų ir jubiliejų? Minėti vien tam, kad įsiteiktumėme kaimynui? Derėtų patiems save labiau gerbti.
Istorikų bendruomenė atlieka tyrimus, bando atrasti tą tiesą, kiek ji jiems pavaldi, ir ją parodyti. Kartais politikai galvoja, kad istorija turi šokinėti pagal jų įsivaizdavimą. Aktualizuokime vieną, aktualizuokime kitą!
Yra tam tikra problema: istorikai rašo akademinius tekstus, bet visuomenėje jie nebūna populiarūs.
Istoriniai vaizdiniai įtaigiau įsitvirtina per kiną, literatūrą, meną. A. Fordo filmas „Kryžiuočiai“, ko gero, labiau pasitarnavo nei monografijos. Nemanau, ar atsiras vienas procentas žmonių, kurie būtų skaitę M. Jučo knygą apie Žalgirio mūšį.
Labai graži iniciatyva Latvijoje – artėjant nepriklausomybės šimtmečiui rašoma istorinių romanų serija. Vigmanto Butkaus teigimu, tai – puikūs kūriniai, turintys išliekamąją literatūrinę vertę. Populiarus romanas gali pasitarnauti gerokai daugiau – pažiūrėkime į K. Sabaliauskaitės „Silva rerum“.
Taip ir nepajėgėme sukurti nė vieno istorinio filmo. R. Banionio bandymas kurti filmą apie Žalgirio mūšį – užšaldytas. Su pavydu žiūriu į latvius, kurie turi „Rygos karius“.
Jei kalbėsime apie partizanų kovas, nepakankamai funkcionuoja partizano Dzūko dienoraštis, puikus liudijimas, koks išties buvo partizaninis karas, ką išgyveno žmogus idealistas.
Galime pavydėti ir ukrainiečiams, kurie apie pokario kovas turi ne vieną gerą filmą, o su lenkais neverta net lygintis. Ko gero, iki šios dienos taip ir likome su vieninteliu lietuvišku istoriniu filmu – „Herkumi Mantu“.
Dangiras MAČIULIS
Gimė Šiauliuose. Baigė Šiaulių 8-ąją (dabar Salduvės) vidurinę mokyklą ir VU Istorijos fakultetą.
Dirbo Šiaulių „Aušros“ muziejuje, Šiaulių miesto savivaldybėje, Kultūros vertybių apsaugos departamente.
Baigęs doktorantūrą ir apgynęs disertaciją nuo 2002 metų dirba Lietuvos istorijos institute. Tyrinėja XX amžiaus Lietuvos istoriją, atminties kultūrą Vidurio Rytų Europoje.
Monografijos
D. Mačiulis, D. Staliūnas „Vilnius – Lietuvos sostinė: problema tautinės valstybės projekte (XIX a. pabaiga – 1940 m.)“, 2015.
D. Mačiulis, R. Petrauskas, D. Staliūnas. „Kas laimėjo Žalgirio mūšį? Istorinio paveldo dalybos Vidurio ir Rytų Europoje“, 2012.
D. Baronas, D. Mačiulis „Pilėnai ir Margiris: istorija ir legenda“, 2010.
D. Mačiulis „Valstybės kultūros politika Lietuvoje 1927–1940 metais“, 2005.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
POŽIŪRIS: Istorikas Dangiras Mačiulis sako, kad Šiaulių miesto istorijoje yra daug siužetų, kuriuos galima aktualizuoti: „Turėtų būti atviresnė, gyvesnė diskusija įtraukiant miesto bendruomenę, o ne „elito klubų“ žaidimai.“
NUOSTATA: Dangiras Mačiulis sako, kad Šiauliai Saulės miestu tapo sovietmečiu dėl kryptingos, nuoseklios propagandinės kampanijos, kurią vainikavo 1986 metais pompastiškai atšvęstas 750-asis miesto gimtadienis, skaičiuojamas nuo Saulės mūšio.
PRANEŠĖJAS: Lietuvos istorijos instituto mokslo darbuotojas, humanitarinių mokslų daktaras Dangiras Mačiulis pranešimą „Saulės mūšio atmintis“ skaitė Naisiuose (Šiaulių r.) vykusioje mokslinėje konferencijoje „Saulės mūšis – istorinė tiesa ir interpretacijos“.
ISTORIJA: „Patiems istorikams kartais labai keblu kategoriškai dėstyti išvadas, nes egzistuoja daug alternatyvų, variantų, niuansų. Mes tik bandome suvokti, atskleisti, kaip buvo iš tikrųjų. Žinoma, yra nekvestionuojamų dalykų, kaip datos“, – sako Dangiras Mačiulis.