Tuštėjantys mokyklų pastatai brangiai kainuoja

Tuštėjantys mokyklų pastatai brangiai kainuoja

Tuš­tė­jan­tys mo­kyk­lų pa­sta­tai bran­giai kai­nuo­ja

„Neuž­pil­dy­to­se mo­kyk­lo­se švie­ti­mui ski­ria­mos lė­šos iš­ke­liau­ja per ka­mi­ną“, – skel­bia Lie­tu­vos lais­vo­sios rin­kos ins­ti­tu­tas, at­li­kęs ty­ri­mą apie švie­ti­mo fi­nan­sa­vi­mo spra­gas. Tarp 60 sa­vi­val­dy­bių Šiau­liai uži­ma 21 vie­tą pa­gal di­džiau­sią mo­ki­niui ten­kan­tį ug­dy­mo įstai­gos plo­tą. Jam iš­lai­ky­ti ski­ria­ma dau­giau pi­ni­gų nei Vil­niu­je, Klai­pė­do­je ar Pa­ne­vė­žy­je. Šiau­lių sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja Vio­le­ta Dams­kie­nė si­tua­ci­jos ne­dra­ma­ti­zuo­ja.

Si­mo­na KVE­DE­RY­TĖ

si­mo­na.k@skrastas.lt

Vie­nam mo­ki­niui – 16,9 kvad­ra­ti­nio met­ro

Lie­tu­vos lais­vo­sios rin­kos ins­ti­tu­tas (LLRI) at­li­ko ty­ri­mą „Švie­ti­mo fi­nan­sa­vi­mo spra­gos: pi­ni­gų ga­li­ma su­tau­py­ti per­tvar­kius mo­kyk­las“.

Ins­ti­tu­to duo­me­ni­mis, Šiau­liai tarp 60 sa­vi­val­dy­bių uži­ma 21 vie­tą pa­gal di­džiau­sią ug­dy­mo įstai­gų plo­tą, ten­kan­tį vie­nam mo­ki­niui. 2014 me­tais jis sie­kė 16,9 kvad­ra­ti­nio met­ro ir vir­ši­jo ša­lies vi­dur­kį – 14 kvad­ra­ti­nių met­rų.

„Dėl di­de­lių mo­kyk­lų plo­tų, lė­šų joms iš­lai­ky­ti ten­ka skir­ti dau­giau. Šiau­liuo­se pa­ste­bi­mi ir ne­to­ly­gu­mai Sa­vi­val­dy­bės vi­du­je – vie­nam mo­ki­niui ten­kan­tis bend­ras plo­tas tarp skir­tin­gų mo­kyk­lų ski­ria­si dau­giau nei 20 kar­tų“, – pra­ne­ši­me spau­dai ci­tuo­ja­ma LLRI ana­li­ti­kė Ais­tė Če­pu­kai­tė. Ins­ti­tu­to duo­me­ni­mis, skir­tin­go­se mies­to mo­kyk­lo­se ma­žiau­siai vie­nam mo­ki­niui te­ko 5,4 kvdra­ti­nio met­ro plo­to, dau­giau­siai – 130,3 kvdra­ti­nio met­ro.

Kau­ne vie­nam mo­ki­niui ten­ka 12,1 kvad­ra­ti­nio met­ro, Klai­pė­do­je – 11,9, Pa­ne­vė­žy­je – 11,5, Vil­niu­je – 11,3 kvad­ra­ti­nio met­ro.

Apsk­ri­ty­je di­des­nis bend­ras mo­kyk­lų plo­tas ten­ka Pak­ruo­jo ra­jo­nui – 17,8 kvad­ra­ti­nio met­ro. Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė­je vie­nam mo­ki­niui ten­ka toks pat plo­tas kaip ir mies­te – 16,9.

Sa­vi­val­dy­bės pi­ni­gai – per ka­mi­ną

Šiau­liuo­se vie­nam moks­lei­viui iš­lai­ky­ti 2014 me­tais skir­tas 1 641 eu­ras. Iš jų ap­lin­kai iš­lai­kyti Sa­vi­val­dy­bė at­rie­kė 349 eu­rus. Li­ku­si su­ma – Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos mo­ki­nio krep­še­lio lė­šos, ski­ria­mos ug­dy­mo reik­mėms.

Šiau­liuo­se vie­nam vai­kui ten­kan­ti su­ma vir­ši­jo Klai­pė­dos, Pa­ne­vė­žio ir Vil­niaus mies­to sa­vi­val­dy­bių vi­dur­kį. Ma­žiau­siai moks­lei­viui iš­lai­ky­ti lė­šų iš­lei­džia­ma sos­ti­nė­je – 1 523 eu­rai.

„Mū­sų skai­čia­vi­mai ro­do, kad at­si­sa­kius ne­rei­ka­lin­gos inf­rast­ruk­tū­ros, daug dau­giau lė­šų bū­tų ga­li­ma skir­ti ug­dy­mo reik­mėms, va­do­vė­liams, kva­li­fi­ka­ci­jai kelti, gal­būt net al­goms“, – sa­kė A. Če­pu­kai­tė. Taip kai ku­rio­se sa­vi­val­dy­bė­se ga­lė­tų bū­ti su­tau­py­ta iki 3 mi­li­jo­nų eu­rų per me­tus, vi­sos ša­lies mas­tu – net 20 mi­li­jo­nų eu­rų.

„Šiau­liai at­ro­do vi­sai gra­žiai“

Sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­jos V. Dams­kie­nės tei­gi­mu, ins­ti­tu­to duo­me­nys tiks­lūs tik dėl 2014 me­tais vie­nam mo­ki­niui iš­leis­tų Sa­vi­val­dy­bės ir vals­ty­bės lė­šų.

„Si­mo­no Dau­kan­to gim­na­zi­ja, teik­da­ma duo­me­nis, įvė­lė klai­dą. Pa­ra­šė, kad bend­ras ug­dy­mo įstai­gos plo­tas – 61 000 kvad­ra­ti­nių met­rų, iš tik­rų­jų jis yra apie 6 000 kvad­ra­ti­nių met­rų. Pra­ne­šė­me ins­ti­tu­to spe­cia­lis­tams, bet jie tur­būt neiš­tai­sė klai­dos. Mū­sų skai­čia­vi­mais, mo­ki­niui te­ko ne 17, o apie 14 kvad­ra­ti­nių met­rų plo­to. Skir­tu­mai tarp mo­kyk­lų plo­tų ski­ria­si ne 20, o gal­būt apie 3 kar­tus“, – ko­men­ta­vo V. Dams­kie­nė.

Jos tei­gi­mu, „Šiau­liai pa­gal pi­ni­gus, ski­ria­mus vie­nam mo­ki­niui, at­ro­do vi­sai gra­žiai, si­tua­ci­ja ne­blo­ga“.

Ar Sa­vi­val­dy­bė mo­kyk­lų pa­tal­poms iš­lai­ky­ti ski­ria ne per daug lė­šų? Ar pa­sta­tai efek­ty­viai pa­nau­do­ja­mi? V. Dams­kie­nė sa­ko, kad kiek­vie­no­je mo­kyk­lo­je si­tua­ci­ja skir­tin­ga.

Pa­vyz­džiui, 2015 me­tais Sta­sio Šal­kaus­kio gim­na­zi­jos mo­ki­niui te­ko 8,9, Didžd­va­rio gim­na­zi­jos – 9,3, o „Sau­lė­te­kio“ gim­na­zi­jai – 18,3 kvad­ra­ti­nio met­ro. Dau­giau­sia plo­to tu­ri „San­tar­vės“ gim­na­zi­ja – vie­nas mo­ki­nys ug­do­mas 27,5 kvad­ra­ti­nio met­ro plo­te.

Pla­nai – vie­nas bai­gė­si, ki­to nė­ra

Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja sa­kė, kad mies­to Sa­vi­val­dy­bės ta­ry­ba yra pa­tvir­ti­nu­si Bend­ro­jo ug­dy­mo mo­kyk­lų tink­lo per­tvar­ką 2012–2015 me­tais bend­rą­jį pla­ną.

Ja­me nu­ma­ty­tas sie­kis – ma­žin­ti vie­nam mo­ki­niui pro­gim­na­zi­jo­se ten­kan­tį plo­tą iki 9 kvad­ra­ti­nių met­rų, o gim­na­zi­jo­se – iki 11 kvad­ra­ti­nių met­rų. Taip pat sa­vi­val­dy­bė sie­kė, kad pro­gim­na­zi­jo­se mo­ky­tų­si 380 mo­ki­nių, gim­na­zi­jo­se – 450 mo­ki­nių.

„Da­bar vie­nur mo­ki­nių yra per daug, ki­tur vi­sai ma­žai. Srau­tus ban­do­me kont­ro­liuo­ti nu­sta­ty­da­mi ga­li­mą komp­lek­tuo­ti kla­sių skai­čių. Pa­vyz­džiui, ke­lerius me­tus gim­na­zi­jo­se ne­ga­li bū­ti dau­giau nei 5 pir­mo­sios gim­na­zi­jos kla­sės. Dėl to va­do­vai pyks­ta. Jie no­ri, kad pas juos, o ne ki­tur, mo­ki­niai ei­tų“, – sa­kė V. Dams­kie­nė.

Mies­to bend­ro­jo ug­dy­mo mo­kyk­lų tink­lo per­tvar­kos lai­ko­tar­pis bai­gė­si per­nai. Da­bar ke­ti­na­ma ana­li­zuo­ti mo­kyk­lų si­tua­ci­jas. Ta­da spręs, reng­ti nau­ją pla­ną ar ne.

„Gal rei­kės gim­na­zi­jų ar pro­gim­na­zi­jų skai­čių pa­ma­žin­ti. Ta­da mo­ki­niai pa­si­skirs­tys į li­ku­sias ir jo­se pa­di­dės mo­ki­nių skai­čius. Gal ki­tas mo­kyk­las rei­kės per­kel­ti į ki­tas pa­tal­pas ar­ba su­jung­ti, nes to­kioms ma­žoms pro­gim­na­zi­joms kaip Ku­dir­kos, Zok­nių, „Ra­sos“, Ra­gai­nės, bus sun­ku iš­si­lai­ky­ti. Po ke­lerių me­tų lė­šų pri­trūk­ti ga­li ir gim­na­zi­joms, da­bar komp­lek­tuo­jan­čioms tik po tris pir­mą­sias kla­ses“, – sa­kė Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

PLA­NAS: Šiau­lių sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja Vio­le­ta Dams­kie­nė sa­ko, kad atei­ty­je teks už­da­ry­ti ar su­jung­ti da­lį mo­kyk­lų – ta­da jo­se mo­ki­nių skai­čius būtų ­vie­no­das, ne­be­rei­kė­tų iš­lai­ky­ti pus­tuš­čių pa­tal­pų.