
Naujausios
Tėvui skyrė žygį palei Viduržemio jūrą
57 metų šiaulietis Virgilijus Raupys dviračiu palei Viduržemio jūrą mynė per keturias valstybes: Italiją, Monaką, Prancūziją, Ispaniją. Specialiai pasirinko sunkią kelionę su daugybe nuotykių – miegojo po atviru dangumi, nesinaudojo navigacija. Žygį skyrė tėvui atminti, o kartu įrodė: jei nori keliauti, gali nukakti bet kur. Ir nesvarbu nei amžius, nei pinigai.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Avantiūra
V. Raupio svetainėje prie sienos stovi dviratis. „Į kelionę važiavau kitu, turiu šešis“, – paaiškina.
Dviratis jo gyvenime atsirado prieš dešimtmetį, kai baigė regbininko karjerą. Bet į ilgesnę kelionę su šia transporto priemone liepos pabaigoje išvyko pirmą kartą.
Dar žaisdamas regbį, buvo išvažinėjęs šiaurinę Europą, bet pietuose niekur nebuvo lankęsis. Pasvarstė, kodėl vienu mynimu neįveikus kelių šalių?
„Atstumas neįspūdingas, numyniau apie 1 100 kilometrų, bet malonu, kad vienu kartu apvažiavau keturias valstybes: dalį Italijos, Monaką, Prancūziją ir Ispaniją.“ Kelionėje šiaulietis užtruko dvylika dienų.
Išvyką V. Raupys vadina avantiūra, nes, likus kelioms valandoms iki išvykimo, dar lakstė po turgų pirkdamas maistą. Bet apie tokią išvyką mintys galvoje sukosi 4–5 metus.
Kelionę pradėjo paskelbdamas apie sumanymą. Kadangi yra žodžio žmogus, žinojo: atsitraukti nebebus kur!
Supratęs, jei neišvažiuos dabar, neišvažiuos niekada, sėdo į mikroautobusą, nuvežusį į Italijos uostą Genują.
Nakvynės – po atviru dangumi
Mikroautobusas V. Raupį į Genują atvežė antrą valandą nakties. Vairuotojas dar pajuokavo: „Čia kaip tik ta vieta, kur pabėgėliai naktimis lipa iš jūros ir iš karto ieško rūbų.“
Taip ir liko gilią naktį paplūdimyje. Pradėjus švisti, apsidairė. Už 10 metrų tyvuliuoja jūra, įrengti dušai. Turėjo dujinę viryklę, tad pasigardžiavo ryto kava.
Jau pirmą dieną numynė 125 kilometrus. Net pats patikėti negalėjo. Nes buvo ir įtampos, ir streso: reikėjo prisitaikyti prie eismo sąlygų, kelių, negalėjo atsipalaiduoti.
Važiavo be navigacijos. Teko ir nuklysti, ir paklysti. Gelbėjo nuolatinis bendravimas su žmonėmis. Bet retas ispanas, italas ar prancūzas atsakydavo į klausimus anglų kalba. „Itališkai, ispaniškai neišmokau kalbėti, bet pantomimą įvaldžiau“, – juokiasi šiaulietis.
Žmonės, įpratę važinėti mašinomis, ne visada žino teisingą kelią dviratininkui. Vienas rodo kelią į vieną pusę, kitas – į kitą. Tad riedėdavo ir greitkeliais, ir tuneliais – kur galima ir kur negalima.
Šiaulietis sako, kad tik žemėlapyje atrodo paprasta važiuoti palei jūrą. Realybėje keliai vingiuoja, lipa į kalnus, neria į nuokalnes, nutolsta nuo vandens.
V. Raupys į kelionę nesiėmė palapinės – numatė, kad oras bus geras ir galės miegoti po atviru dangumi.
„Civilizuotas kraštas, jokių problemų“, – girdėjo sakant. Bet kelionėje kartais pagalvodavo, jog geriau būtų necivilizuotas: „Miegi paplūdimyje, kažkas vaikšto, trinasi, negali atsipalaiduoti, įmigti: maža kas.“
Būdavo, kad pasnūduriuodavo tik keletą valandų ir mindavo toliau.
Vieną naktį teko net gamyklos teritorijoje miegoti, nes pradėjo greitai temti, nežinojo, kas laukia išvažiavus iš miestelio. Ryte paaiškėjo, kad už kelių kilometrų prasideda kalvotos vietos, miškeliai, alyvų sodai – miegok, kur nori, nė gyvos dvasios.
Geriausiai ir ramiausiai pailsėdavo kalnuose. Ryte, saulei pasveikinus, išsivirdavo kavos. Šis gėrimas buvo malonus kelionės palydovas. Pakeliui sustodavo paragauti ir vietinės kavos: „Kaip ankstų rytą, atvažiavęs į Monaką, neišgersi kavos, nesusidėjęs kojos ant kojos! Miestas dar bunda, saulė kyla, ant uolų prabėga šešėliai!“
Skyrė tėvui
Visą kelionės laiką saulės neuždengė nė debesėlis, temperatūra laikėsi 34–35 laipsniai karščio. Rankas po kelių dienų teko slėpti po ilgomis rankovėmis, nes nuo saulės odą nusėjo vandeningos pūslės.
Pirmojoje kelionės pusėje nerimavo dėl sveikatos, ar atlaikys? Paskui nusiramino: viskas bus gerai. Bet į galvą įlindo kita mintis: ar atlaikys dviratis? Rizikavo svarstydamas: jei kas nutiks, paliks dviratį, susidės krepšius į kuprinę ir išvažiuos.
„Kelionę galima susiorganizuoti ir labai lengvą. Prancūzai, italai mina nuo viešbutuko iki viešbutuko. Aš ieškojau sunkios kelionės“, – sako V. Raupys.
Kelionę jis paskyrė tėvui Edmundui Raupiui, šviesuoliui, skaičiusiam paskaitas, rinkusiam informaciją apie užsienio šalis, bet nebuvusiam net Lenkijoje. Tėvas, dirbęs projektavimo institute, buvo baidarininkas, organizuodavo sudėtingus žygius. Todėl ir savo kelionėje V. Raupys norėjo išbandymo.
Mantos turėjo nemažai, iš pradžių buvo apsikrovęs apie 20 kilogramų. Pakeliui daiktus apmėtė. Dabar ir kitiems nepatartų daug apsikrauti: maisto pakanka įsidėti kelioms dienoms.
Vežėsi ruginės duonos: galiausiai vieną kepalą nuvežė už Barselonos gyvenančiam draugui. Lašinius prarado pakeliui: vakare paliko pravertą maišelį, o ryte ant jų pamatė skruzdžių puotą.
Per dieną išgerdavo 6 litrus vandens – niekada negalvojo, kad net šiltas vanduo galėtų taip gaivinti.
„Dar dešimt metrų, dar iki medelio, dar iki ženklo“, – sunkiausiais momentais save ragindavo dviratininkas.
Buvo ir nusileidimų pakalnėn, kurie tęsdavosi po 4–5 kilometrus. „Bet palaukite, kad nusileistumei, pirma reikia pakilti!“ – emocingai kalba šiaulietis.
Nuotykis tunelyje
Dviprasmišką įspūdį paliko Marselis: žmonės įvairiausi, mirga marga. Dukra siuntė žinutes ir ragino tėtį neužsibūti, bet šiaulietis šiame Prancūzijos uoste įstrigo visai dienai.
„Toks įspūdis, kad niekas nieko nežino, kad nebuvo iš miesto nuo gimimo išvažiavę! Niekas negalėjo man atsakyti į klausimą, kaip iš jo ištrūkti! Man jau nebebuvo svarbu net kokia kryptimi!“
Miesto centre pateko į tunelį. Mašinos švilpė didžiuliu greičiu, visi pratrūko signalizuoti, nors įprastai dviratininkai yra gerbiami.
Suprato, kad įvažiavo kažkur ne ten. Galo nesimato. Prietema. Praėjimas siaurutis.
Galiausiai pasiekė avarinį išėjimą iš tunelio ir telefono būdelę. Žvilgtelėjo pro avarinio išėjimo duris: siauri laiptukai veda į viršų ir į apačią. Nutarė geriau skambinti pagalbos. Pagalba atsiliepė prancūziškai, galiausiai kažkas angliškai nurodė: „Laukit, atvažiuosim!“
Bet V. Raupys nusprendė nelaukti. Su visa manta patraukė laiptais, nuguldytais švirkštais. Galiausiai ištrūko į vos akimis aprėpiamas sales – mašinų požemines stovėjimo aikšteles, o iš jų – į šviesą ir gatvę.
Galiausiai Marselyje, kone prarasdamas viltį, sušuko: „Ar gali kas nors šiame mieste man parodyti kelią?!“
Netikėtai išgelbėjo libanietis, kažkada viešėjęs Vilniuje. Nors vyrukas neturėjo laiko, bet kelią parodė.
Optimistiškas požiūris
V. Raupys kelionėje neplanavo lankyti muziejų, domėtis architektūra. Nes vien Barselonai, mano, būtų reikėję skirti mėnesį. Tad kelionėje mėgavosi gamta. Visus sunkumus ir nuovargį atpirkdavo atsiverdavę vaizdai.
Iš Monako įvažiavęs į Prancūziją, stabtelėjo ant uolų. „Turiu čia panardyti“, – nusprendė. Jūroje atrado dar vieną pasaulį. Tylą, įvairiaspalves žuvis, augmeniją, skaidriausią vandenį.
Daugiausiai per dieną numynė 140 kilometrų. Už Marselio prisijungė kroatė mergina, ji į Ispaniją važiavo nuo Zagrebo. Dvylika metų dviračių sportui atidavusi mergina skubėjo į lėktuvą, turėjo žemėlapius, tad V. Raupiui rūpesčių pamažėjo.
Didžiausias kelionės nusivylimas – pakeliui prarastas fotoaparatas. Dingo įamžinti kelionės vaizdai, tarp kurių – ir nuotrauka su dviračiu ant raudono Kanų kilimo.
„Dovana dievams, ne visa kelionė buvo sėkminga“, – atsidūsta. Vietoje fotoaparato naudojosi telefono kamera.
Keliaudamas V. Raupys siekė įrodyti: jei turi noro, išlaidos gali būti minimalios. 180 eurų išleido kelionei pirmyn ir 150 eurų – atgal. Kiti pirkiniai – pagal norus.
„Mano metų vyrai verkšlena: „Seniau galėjau į Krymą nuvažiuoti!“ Supratau, kad tie, kurie bamba, tiesiog nori bambėti. Duok pinigų, jie vis tiek niekur nevažiuos. Tos kalbos – tik jaunystės nostalgija.“
Kelionėje nesvarbu ir amžius. Šiaulietis žinojo, kad paskutiniame etape, važiuojant pas draugą, bus kalnų. Pasiklausęs kelio, ar teisingai važiuoja, išgirdo: „Teisingai, bet ten kalnai. Nepravažiuosi. Tu per senas!“ V. Raupiui beliko padėkoti: „Labai gerai, kad kalnai!“ Ir – numinti.
Optimistišką V. Raupio požiūrį į gyvenimą patvirtina ir dar viena akimirka iš kelionės. Užsuko į vyno ūkį, organizuojantį degustacijas. Atkreipė dėmesį, kad mašinos stovi prabangios, o pirkėjai vyną išsineša dėžėmis. Vidun nebėjo, bet vynuogių lauke paskanavo: „Jei man galutinis produktas neprieinamas, mėgaujuosi žaliava!“
Grįžęs namo, V. Raupys garantavo: nebevažiuos į tokią sudėtingą kelionę nei su kompanija, nei vienas. Bet dabar vis dažniau pagalvoja: juk yra ir kitas Viduržemio jūros krantas! O ten – Afrika.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
KELIAUTOJAS: Šiaulietis Virgilijus Raupys šiuo dviračiu per dvylika dienų numynė per keturias valstybes palei Viduržemio jūrą.
SUVENYRAI: Į kepurę Virgilijus Raupys įsisegė šalių, kurias aplankė, ženklelius.
Asmeninės nuotr.
PASKATINIMAS: Virgilijus Raupys tikisi, kad jo patirtis įkvėps ir kitus. Jis mielai pasidalytų patirtimi ir patarimais.
SAUGUMAS: Tunelis dviratininkams ir pėstiesiems.
VĖLIAVĖLĖ: Į kelionę Virgilijus Raupys pasiėmė vėliavėlę su užrašu „Dviratininkų klubas Jaunučiai.lt“. Toks klubas nėra registruotas, bet šis užrašas pakelia nuotaiką, nes, pasak dviratininko, jų kompanijoje jaunesnių nei 50 metų dviratininkų nėra. Ryški vėliavėlė kelionėje pasitarnavo ir dėl saugumo.
TIKSLAS: Virgilijus Raupys prie Ispanijos sienos.
EISMAS: Kelio ženklas įspėja, kad mašinos nuo dviratininkų laikytųsi saugaus atstumo.
GAMTA: Virgilijų Raupį sužavėjusi vieta Prancūzijoje, išmynus iš Monako. Čia norėtų sugrįžti ir pabūti ilgiau.
SPORTININKAS: Virgilijus Raupys – buvęs regbininkas. Dabar mina dviratį, žaidžia ledo ritulį.