
Naujausios
Teisingumo ministras: atlyginimai, statybos ir Teismų reforma
Pirmadienį Šiauliuose lankėsi teisingumo ministras Juozas Bernatonis.
Šiaulių miesto savivaldybėje pasirašyta Sąžiningų rinkimų deklaracija.
Ministras dalyvavo Šiaulių regiono probacijos tarnybos parengtame nepilnamečių, esančių probacijos tarnybų įskaitoje, socialinės reabilitacijos projekto pristatyme.
Pareigūnų darbo gerinimo sąlygas ir atlyginimų kėlimo perspektyvas aptarė su Šiaulių tardymo izoliatoriaus vadovybe.
Ministras lankėsi ir „Šiaulių krašto“ redakcijoje. Atsakė į žurnalistų klausimus.
Nuteistiesiems ir pareigūnams
– Dalyvavote Šiaulių regiono probacijos tarnybos kartu su socialiniais partneriais parengtame nepilnamečių nuteistųjų reabilitacijos projekto pristatyme. Kokios mintys po susitikimo?
– Šis projektas – labai prasmingas. Kadangi dirbama su žmonėmis, kurie suklydo, valstybės uždavinys paskatinti juos pasirinkti teisingą kelią. Reikia daryti viską, kad jauni žmonės būtų ištraukti iš rato, kur daromi nusikaltimai, kad paskui nebūtų vėlu.
Pagrindinė nepilnamečių, esančių probacijos tarnybų įskaitoje, reabilitacijos projektų mintis – išspręsti šių žmonių laisvalaikio, mokymo problemas. Man smagu, kad pirmąją vietą iš nemažai pateiktų minėto pobūdžio projektų laimėjo būtent Šiaulių regiono probacijos tarnyba.
– Ką konkrečiai aptarėte Šiaulių tardymo izoliatoriuje?
– Buvau susitikęs su Šiaulių tardymo izoliatoriaus kolektyvu. Labai malonu, kad galėjau jiems perduoti geras žinias apie jų labui numatomas pertvarkas.
Aš, kaip ministras, siekiau, kad Kalėjimų departamento pareigūnams darbo sąlygos būtų prilygintos kitų statutinių pareigūnų. Kitais metais, liepos 1 dieną, jei šitas Seimas priims Statuto pataisas, jų atlyginimai bus tokie patys kaip policijoje.
Beje, Seime sklandė kažkada idėja, kad visų statutinių pareigūnų atlyginimas būtų skaičiuojamas pagal vieną įstatymą, tačiau to taip ir nebuvo pasiekta. Vidaus reikalų ministerija, Seimui palaikant, išstojo, kad policija yra pati populiariausia institucija ir reikia jos finansavimo klausimus spręsti pirmiau nei kitų. To pasekmės: dabar Kalėjimo departamento pareigūnų atlyginimai atsilieka metais.
Pastangos suvienodinti pareigūnų atlyginimus dedamos ne tik dėl to, kad Kalėjimų departamento pareigūnai būtų diskriminuojami, bet ir ne dėl gero gyvenimo – mes tiesiog neišgalėsime sukomplektuoti savo tarnybos.
O jinai turi būti konkurencinga: juk reikalavimai, keliami pareigūnui, nepriklausomai nuo institucijos, kurioje jis tarnauja, yra tie patys: pareigūnas turi būti ir sveikas, ir išlaikyti atitinkamus normatyvus bei pakelti fizinį krūvį, ir laikytis tam tikrų taisyklių gyvenime. Deja, Kalėjimų departamento pareigūno atlyginimas šiuo metu, beveik perpus mažesnis negu policijoje. Suprantama, kad esant tokioms sąlygoms, pakviesti žmones dirbti kalinimo įstaigose yra labai sudėtinga.
– Kaip vyksta naujojo Šiaulių tardymo izoliatoriaus statybos?
– Tikėjausi, kad Šiaulių tardymo izoliatoriaus statybas baigsime 2018 metų pabaigoje, tačiau sudėtingi įstatymai, sudėtinga pirkimų organizavimo tvarka planus suvėlino, projektavimo darbai užtruko. Dabar esu tikras, kad visus darbus pavyks užbaigti 2020 metais.
Būsimo izoliatoriaus vietoje, Šiaulių rajone, Malavėniukų kaime, esančiame netoli buvusio Kairių sąvartyno, įrengtos visos komunikacijos, šiek tiek vėluoja tik tvoros statyba.
Pastačius tvorą, bus pradėtas statyti pastatas. Konkursas jo statybai jau yra paskelbtas, laimėtojas turėtų paaiškėti spalio viduryje. Mano žiniomis, paraiškas statyti yra pateikusios nemažai kompanijų. Jei viskas vyks sklandžiai, Tardymo izoliatoriaus statyba turėtų prasidėti dar šiemet.
Teismų reforma
– Vyksta Teismų reforma. Žmonėms neramu, kad reformuojant – jungiant mažesnius teismus, koreguojant apylinkės teismų administravimą, bandant suvienodinti atskirų teismų teisėjų darbo krūvius ir t.t. – teismai taps sunkiau prieinami.
– Žmonės gali būti ramūs: šios reformos tikslas ne nutolti, o kaip tik – priartėti, nes, pavyzdžiui, teismo rūmai kai kur atsiras ir ten, kur jų iki šiolei nebuvo.
Teismų reforma jau yra įsibėgėjusi. Jeigu kalbėtume apie struktūrinę jų reformą, tai vyksta antrasis jos etapas.
Numatyta, kad po reformos šalyje bus 12 pirmos instancijos apylinkės teismų. Šiaulių apylinkės teismas apims visą regioną, o ten, kur rajonų centruose šiuo metu yra apylinkės teismai, liks teismo rūmai ir juose vyks posėdžiai. Bendros teismų funkcijos tokios, kaip, pavyzdžiui, buhalterija, elektroninis aptarnavimas ir panašiai, bus apjungtos.
Rajonuose liksiančiuose teismų rūmuose dirbs tik teisėjai, ir atsiras galimybė tolygiau paskirstyti bylas, bus sudarytos sąlygos asmenims greičiau išspręsti savo teisines problemas. Beveik neabejoju, kad, baigus reformą, pagerės teismų darbo kokybė, nes bus galima tolygiau paskirstyti teisėjų darbo krūvius, atsiras specializacijos galimybė, nes daugiau teisėjų priklausys tam pačiam teismui.
Reforma didžiulė, ir mane įtikino, kad blogiau nebus. Kita vertus, kiekvienas teisėjas nepriklausomas, tai kam daug teismų pirmininkų, pavaduotojų ir buhalterių?
– Ar teismuose atsiras tarėjai?
– Seime šiuo metu svarstoma visuomenės teisėjų arba, kitaip sakant, tarėjų koncepcija. Į tai skeptiškai žiūri kai kurie teisėjai ir dalis visuomenės. Tačiau jie gal nežino, kad analogiškos institucijos yra daugelyje valstybių: Prancūzijoje, Vokietijoje, Švedijoje, Austrijoje ir t.t.
Pagal mūsų koncepciją tarėjų balsas turėtų turėti sprendžiamąją reikšmę – jis ne tik patartų, bet ir dalyvautų priimant sprendimą arba bausmę. Tai ir skiriasi nuo prisiekusiųjų, kurie pasako „kaltas“ ar „nekaltas“, kaip Amerikoje. Mes sektume Prancūzijos ar Vokietijos patirtimi, kur tarėjai dalyvauja kaip teismų kolegija atitinkamose bylose – rezonansinėse, darbo, šeimos santykių, sunkių nusikaltimų.
Manau, kad, pritarus tokiai koncepcijai, teismai taptų visuomenei atviresni, juolab kad patys žmonės dalyvautų įgyvendinant sprendimus.
– Kalbama apie būtinybę atsikratyti kai kurių teismams nebūdingų funkcijų.
– Dar viena reformos kryptis – atpalaiduoti teismus nuo jiems nebūdingų funkcijų. 2000 metais priimant Civilinį kodeksą teismams buvo patikėta daug tokių funkcijų, kuriose ginčas nesprendžiamas, pavyzdžiui, skyrybų bylos pusėms susitarus, nesant ginčų, nesant vaikų. Arba tėvystės nustatymo. Absurdas, kai teismas turi nagrinėti net ir tuo atveju, jei tėvas pripažįsta tėvystę.
Tokius reikalus, manau, galėtų padaryti notarai. O teismams tai būtų didelis palengvinimas ir atsirastų galimybė stropiau nagrinėti bylas, nes apylinkės teismai tikrai labai apkrauti ir dėl to pasitaiko klaidų.
– Reforma apims ir administracinius teismus?
– Pagal reformos modelį, kurį pasiūlė Vyriausiasis administracinis teismas, šalyje liks du teismai: Vilniaus administracinis teismas ir Regionų, kuris bazuosis Kaune.
Taigi Šiaulių apygardos administracinis teismas taps skyriumi ir priklausys Kaune esančiam administraciniam teismui.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
PERTVARKOS: Teisingumo ministro Juozo Bernatonio nuomone, jei teisėsaugos institucijų finansavimas būtų didesnis, daugybę pertvarkų žmonių labui būtų galima padaryti daug greičiau.