
Naujausios
Politiko tribūna
Į „Šiaulių krašto“ diskusiją apie Šiaulių oro uostą įsitraukė ir šiaulietis Seimo narys Arvydas MOCKUS.
Šiaulių oro uostas – ne žaisliukas
Arvydas MOCKUS
Seimo narys
Tokia šio komentaro antraštė – ne atsitiktinumas. Pastaraisiais mėnesiais Šiaulių oro uosto tema nemažai sulaužyta iečių.
Prikalbėta, prirašyta, diskutuota, spekuliuota. Deja, dažnai nesuprantant, apie ką diskutuojama ir kas tai yra Šiaulių oro uostas.
Pirmiausia – tai karinis oro uostas, NATO bazė. Šią struktūrą valdo Krašto apsaugos ministerija. Premjeras Algirdas Butkevičius interviu „Šiaulių kraštui“ labai aiškiai pabrėžė: „Šis oro uostas turi labai aiškią savo paskirtį, atitinkamai valstybė investavo ir toliau pagal poreikį ir galimybes investuos į šio oro uosto infrastruktūrą.“
Sutikime, kad be Šiaulių oro uosto Šiauliai dar sparčiau provincialėtų. Dėl karinio oro uosto Šiauliai žinomi Europoje, NATO struktūrose, o ir pozityvios žinios apie Šiaulius Lietuvai transliuojamos iš Zoknių.
Didžiausia problema – Šiaulių savivaldybės įmonė „Šiaulių oro uostas“, kuri veikia šalia karinio oro uosto.
Kyla klausimas – ar įmanoma karinio ir civilinio oro uosto kaimynystė ir bendradarbiavimas? Karinis oro uostas – ypatingo statuso, strateginis objektas, todėl ir civilinėms įmonėms, veikiančioms šalia, taikomi griežtesni patikimumo reikalavimai.
Pasaulyje – toliau ir arčiau – yra nemažai pavyzdžių, kai skirtingas funkcijas atliekantys oro uostai išsitenka ir naudojasi bendra infrastruktūra: pakilimo, nusileidimo, privažiavimo takais, orlaivių aptarnavimu.
Tokia idėja jau keliolika metų vystoma ir Šiauliuose. Garbė tiems Šiaulių politikams, kurie, išsikėlus sovietinei armijai, neleido oro uosto išsinešioti, investavo, išsaugojo jį Lietuvai ir, žinoma, Šiauliams.
Be išsaugotų Zoknių Lietuvos kelias į NATO būtų sunkesnis.
Taip pat akivaizdu, kad Šiauliuose karinis oro uostas gali egzistuoti be civilinio oro uosto, o pastarasis be karinio – ne. Juolab kad ši Savivaldybės įmonė ilgus metus veikė be realaus vystymosi plano, lyg laukdama stebuklo. Veikė be miesto Tarybos, vadovų didesnio dėmesio ir kontrolės. Tad neretai atrodė, kad savivaldybės „Šiaulių oro uostas“ yra tapusi kažkieno individualia įmone.
Oro uosto tema priburbuliuota ir prisprogdinta burbulų jau pakankamai daug. Žlugo projektai organizuoti keleivių skrydžius, o orlaivio su kroviniais tenka laukti savaitėmis.
Taip veikiant augo įmonės skolos, išsibėgiojo specialistai, o pastatai ir brangi oro uosto įranga nenaudojama arba naudojama tik epizodiškai.
Savivaldybei oro uosto problemų kalnas tarsi iš rūko išniro, kai praeitais metais įmonė atsidūrė ant bankroto ribos, o Savivaldybė buvo priversta mestelėti apvalią sumą pinigų skoloms dengti.
Vis garsiau diskutuojama, ar Savivaldybei reikalingas savas oro uostas ir kiek dar miesto Taryba maitins šią struktūrą?
Gerai suprantami klausimai, juk Šiaulių valdžia – vadovai ir Tarybos dauguma – leidžia ne savo asmenines santaupas, o mokesčių mokėtojų pinigus. Todėl aktualus tampa ne tik kompetencijų, bet ir atsakomybės klausimas. Juolab kad įmonės ateitis – vis dar miglota.
Dairomasi į Vyriausybę, prašoma pagalbos.
Jau minėtame interviu premjeras A. Butkevičius akcentavo: „Šiaulių meras turėtų pateikti šios įmonės strateginį veiklos bei investicinį planą, kuriame būtų aiškiai išdėstytos tolimesnės veiklos perspektyvos, reikalingos finansinės injekcijos bei prognozuojamas pelningumas.“
Arba visai neseniai regiono dienraštyje Vyriausybės vadovas, suformuluodamas Šiaulių merui ir Tarybai namų užduotis, paaiškino, kad biznio veikla – ne Savivaldybės funkcija, o „valstybė neturi teisės remti komercinės veiklos“.
Namų užduotys Šiaulių valdžiai aiškios. Vyriausybė, spręsdama Savivaldybės oro uosto problemas, neatsisako bendradarbiauti. Todėl, manau, Savivaldybės vadovams (pirmiausia merui Artūrui Visockui) veikiant kartu su Vyriausybe įmanoma surasti optimalų sprendimo variantą.
Žinoma, daug kas prarasta. Nesuprantama, kodėl praeitos kadencijos Savivaldybės vadovai neišsikovojo, kad šis oro uostas taptų valstybinės įmonės „Lietuvos oro uostai“, kuri jungia Vilniaus, Kauno, Palangos oro uostus, dalimi?
Gal į šią specifinio valdymo gebėjimų ir milijoninių investicijų reikalaujančią įmonę buvo žiūrima, kaip į vienintelę galimybę padidinti Šiaulių patrauklumą, priemonę pritraukti investicijų, o pasikeitus statusui tos galimybės neliktų?
Tačiau Kauno ir Palangos oro uostai funkcionuoja, vystosi. Ar nuo to prasčiau Kaunui, Palangai, Klaipėdai?
Tačiau taip pat akivaizdu, kad kol kas Šiaulių valdžios nepanaudojo, o dabartinė Tarybos dauguma taip pat nepanaudoja jo galimybių.
Galimybių yra. Aš, kaip Šiauliuose išrinktas Seimo narys, šiaulietis, aktyviai dalyvauju šiame procese. Dalyvauju pasitarimuose Vyriausybėje, kur keletą kartų buvo kalbama apie „Šiaulių oro uosto“ problemas.
Po tokių susitikimų provincialioms diskusijoms lieka vis mažiau erdvės. Taip pat ir spekuliacijoms: kas tai – oro uostas ar krovinių pervežimo įmonė.
Nediskutuotina: kalbame ne apie kokią nors pervežimo įmonę, o apie oro uostą.
Buvau susitikęs su Taivano ambasadoriumi Baltijos šalims. Ambasadorius žadėjo padėti surasti verslo partnerių. Apie tai informavau Savivaldybę. Ne kartą apie „Šiaulių oro uosto“ galimybes kalbėjau su Lietuvos ir užsienio verslininkais, pristačiau verslo galimybes.
Šiaulių oro uostas – ne žaisliukas politikų rankose. Tai daugiaplanė problema, iš miesto mero, jo komandos, iš miesto Tarybos reikalaujanti situacijai adekvačių sprendimų. Emocijomis: „uždarysim“, „neuždarysim“ – neturi būti žaidžiama. Prarasti oro uosto galimybes galima greitai. Taip, kaip buvo prarastas europinės geležinkelio vėžės projektas „Rail Baltica“.
„Šiaulių oro uostas“ – ne individuali įmonė, o valstybės, Šiaulių ir regiono turtas, kurį, veikiant lanksčiai, kompetentingai valdant, suradus dialogą su Vyriausybe, galima daug kartų padidinti.
Miesto valdžia ir Vyriausybė turi sudėlioti taškus – aiškiai pasakyti, kaip bus vystomas „Šiaulių oro uostas“.
Prarasti Šiaulių oro uosto galimybes lengva, išsaugoti ir panaudoti jas – sunku. Todėl reikia Šiaulių valdžiai veikti sutartinai, ieškoti pagalbininkų visur, kur tik įmanoma.