Šiauliai vyniojami į oro bėgius

Šiauliai vyniojami į oro bėgius

Šiauliai vyniojami į oro bėgius

Šiauliai rengiasi tapti rusų mokslininko Anatolijaus Junitskio išrasto styginio transporto – ant atramų virš žemės plieno stygomis skriejančio traukinio – lopšiu. Fantastika, kuri gali tapti realybe, ar naujas „Vasiukų“ variantas?

Rūta JANKUVIENĖ

ruta@skrastas

Per daug gerai, kad patikėtum ?

Šiaulių miesto taryba ketvirtadienį svarstys, ar tenkinti A. Junitskio vadovaujamos Lietuvoje įkurtos uždarosios akcinės bendrovės „Rail Skyway Systems Ltd“ prašymą kurtis Šiaulių pramonės parke. Pretenduoja 99 metams išsinuomoti du sklypus – 30 hektarų.

Iš Šiaulių rusų mokslininkas nori startuoti į pasaulio rinką su nauja technologija. Ją skleidžia beveik keturis dešimtmečius, bet niekur realiai neįgyvendino.

Šiauliuose žada per trejus metus investuoti 260 milijonų eurų (beveik 900 milijonų litų) ir įkurti 500 darbo vietų. Būtų pastatyta styginio transporto laboratorija ir bandomoji trasa.

„Atrodo per daug gerai, kad patikėtum, – neslepia nuomonės Aistė Žalevičienė, Savivaldybės Investicijų ir miesto plėtros skyriaus vedėja. – Bet pasvarstėme, kad nieko neprarandame. Sudedame saugiklius, jeigu per metus realūs darbai neprasidės, sutartis būtų nutraukta.“

Savivaldybei nė lito projektas nekainuosiąs. Investuotojas pats įsirengtų ir sklypų infrastruktūrą, nusitiestų komunikacijas, kurių šioje parko dalyje nėra.

„Neprotinga būtų atsisakyti tokios didelės investicijos, juk tai ir naujos darbo vietos, ir pajamos į biudžetą, sutarties sąlygos labai griežtos,“ – argumentavo siūlymą Tarybai laiminti projektą Gedeminas Vyšniauskas, Savivaldybės administracijos direktorius.

Kalba apie milijardines sutartis

Lietuvoje įsikūrusi styginio transporto diegėjų bendrovė nuo šių metų gegužės idėją skleidžia. Pristatinėjo ją ir Šiaulių apskrities merams.

Viliojo Vilnių, Kauną. Esą stygine antžemine trasa galima skrieti ir iki 500 kilometrų per valandą greičiu. Trasa Vilnius-Kaunas būtų nuskriejama per 15 minučių.

Artūras Virbickas, „Rail Skyway Systems Ltd“ generalinio direktoriaus pavaduotojas, „Šiaulių kraštą“ tikino, jog čia jokie „Vasiukai“.

Ar Lietuvoje realią trasą planuoja tiesti?

„Realaus projekto Lietuvoje neturime – Lietuva tokioms trasoms per maža, – aiškino A. Virbickas. – Bet jeigu su Lietuvos Vyriausybe sutartume, galime ir čia įgyvendinti. Pavyzdžiui, Vilnius – Kaunas ar Vilnius– Druskininkai. Tik su transporto ministerija susitarti neišeina“.

A. Virbickas vardijo, jog turima sutarčių su kitomis Europos šalimis, Afrika, Gruzija, Amerika.

„Už daugiau kaip 10 milijardų eurų turime sutarčių statyti tokias trasas, – sakė bendrovės vadovo pavaduotojas. – Lietuvoje norime testuoti produktą, kai gausime sertifikatą, tada ir projektus įgyvendinsime. Mūsų tikslas – Šiauliuose pastatyti laboratoriją, dar šiemet įrengtume pirmus stendus, čia surinkinėtume mazgus.“

Pinigai – iš patikėjusių idėja

Iš kur milijoninės lėšos tokiai statybai?

„Surenkame pardavinėdami akcijas“, – sakė A. Virbickas.

Londone įsteigta akcijoms pardavinėti kompanija „Euroasian Rail Skyway Systems Ltd“. Jos vienas iš steigėjų pats „dangaus kelio“ technologijų autorius A. Junitskis.

Jis savo tinklapyje garsina, jog „pirmą kartą technologijos kapitalizuojamos liaudies kreditavimu“ ir ragina tapti „laimingu akcininku“.

„Mūsų kompanija numato uždirbti kartu su akcininkais ir investuotojais daugiau nei trilijoną dolerių ir būtų pasaulinėje rinkoje ne mažiau kaip 100 metų, užimti ne mažiau kaip 50 procentų rinkos, – tikina A. Junitskis. – Mums būtina tik įtikinti vos 1 milijoną investuotojų įdėti į technologijos sertifitakavimą po 10 tūkstančių rublių. Arba 100 tūkstančių investuotojų – po 100 tūkstančių.“

„Laimingus akcininkus“ tikina, jog jų laukia didvidendai per visą technologijų gyvavimo ciklą – ne mažiau, kaip 100 metų. Prognozuoja, kad per tą laiką akcijos dar brangs „tūkstantį kartų“.

Rusijoje diegė – neįdiegė

Rusijoje, Pamaskvės mieste Ozery, 2000–2001 metais buvo pastatyta A. Junitskio styginio transporto bandomoji trasa, bet išardyta.

Rusijos tinklapiuose išsamiai aprašinėjama ir šios trasos istorija ir kiti bandymai šalyje įdiegti „dangaus kelio“ technologiją.

Rusų komentatoriai svarsto, ar jos diegėjai – avantiūristai, ar modernizatoriai? Ar nešluojantys tik pinigus, reklamuodami idėją? Trasos diegėjų pažadus Ozery miestui lygina su garsiojo herojaus Ostapo Benderio pažadais Vasiukus paversti pasaulio centru.

Bandomosios trasos idėja palaikęs Ozery miesto meras. Bet jis žuvo. Kaip žuvo ir kitas rėmėjas – Krasnojarsko srities gubernatorius A. Lebedis. Pastarasis projektui finansuoti net skyrė 300 tūkstančių dolerių iš gubernatoriaus fondo. Raportavo šalies prezidentui, kaip galima būti spręsti transporto problemas Sibire.

Vėliau projektais viliotos dar kelios Rusijos sritys. Planuota įgyvendinti trasos Nižnij Novgorod- Bor projektą. Nieko neišėjo.

Atėjo į Lietuvą dėl europinių lėšų

A. Virbickas aiškina, jog projektų Rusijos platybėse nepavyko įgyvendinti dėl „sudėtingos politinės situacijos, korupcijos“.

„Nepavyko ten daryti inovacijų – reikalauja kyšių, o įmonė nesutinka mokėti – mes dirbame atvirai sąžiningai, – teigia A. Virbickas. – O kaip sako mūsų pagrindinis konstrutorius – Lietuva labai gera terpė su inovacijomis dirbti, čia normalūs įstatymai, stabili politinė situacija.“

Be to, žino, kad Lietuvoje lėšos transportui plėtoti yra numatytos iki 2020 metų.

„Mes, aišku, į jas pretenduosime, kai sukursime produktą, – sako A. Virbickas. – Dalyvausime ir visose Europos Sąjungos programose. Žinoma, pretenduosime į paramos lėšas.“

Į sutarties projekto sąlygas įrašytas Savivaldybės įsipareigojimas informuoti investuotoją apie galimybes gauti Savivaldybės ir valstybės paramą.

Meras sukluso

„Šiaulių kraštui“ susidomėjus styginio transporto investiciniu projektu, meras J. Sartauskas tikino, jog „mes nei teigiamai, nei neigiamai žiūrime.“

„Pasvartysime Taryboje, paprašysime informacijos apie akcininkus iš Valstybės saugumo departamento, gausime jo išvada, tada spręsime“, – sakė J. Sartauskas.

Redakcijos archyvo nuotr.

STYGA: Vietoj kelio – styga.  

ATEITIS: Ateityje keliausime padangių keliu tokiomis transporto priemonėmis.  

KOMANDA: „Rail Skyway systems“ bendrovė Lietuvoje jau formuoja komandą. Keletas kartu su bendrovės generalinio direktoriaus pavaduotoju Artūru Virbicku (dešinėje) lankėsi Kelmėje.   

 

TIKĖJIMAS: Gedeminas Vyšniauskas, Šiaulių savivaldybės administracijos direktorius, tiki, kad „dangaus kelias“ gali atnešti ne pašaipas, o realias investicijas.