„Šiauliai, esate nuobodūs – ką galite pasiūlyti?“

„Šiauliai, esate nuobodūs – ką galite pasiūlyti?“

„Šiau­liai, esa­te nuo­bo­dūs – ką ga­li­te pa­siū­ly­ti?“

Šiau­lie­čiai penk­ta­die­nį su­kvies­ti į „Auš­ros“ mu­zie­jaus ir Vil­niaus uni­ver­si­te­to is­to­ri­kų ini­ci­juo­tą dis­ku­si­ją „Šiau­lių ta­pa­ty­bė: „Sau­lės že­mė ar var­tai į Šiau­rę?“. Mo­de­ra­to­rius pro­fe­so­rius Alf­re­das Bumb­laus­kas pro­vo­ka­vo: „Šiau­lių įvaiz­dis – Sau­lė­nas ir beis­bo­lo laz­di­kė...“, „di­džiau­sias Lie­tu­vos baž­nyt­kai­mis“.

„De­konst­ruo­ki­te tą ta­pa­ty­bę“, – ra­gi­no A. Bumb­laus­kas.

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ruta@ skras­tas.lt

Tur­tin­ga is­to­ri­ja ir silp­nas įvaiz­dis

Dis­ku­si­jo­je, su­reng­to­je Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­jaus sa­lė­je, kul­tū­ros, švie­ti­mo, me­no, vers­lo, jau­ni­mo at­sto­vai iš­gir­do ne vie­ną pro­vo­kuo­jan­čią sos­ti­nės is­to­ri­kų min­tį.

Ar už­ten­ka Šiau­liams tik Sau­lės mies­to įvaiz­džio, juk sau­lės čia ne­daug?

Rai­mun­das Bal­za, „Auš­ros“ mu­zie­jaus di­rek­to­rius, pri­mi­nė, jog 780 me­tų gy­vuo­jan­tys Šiau­liai tu­ri tur­tin­gą is­to­ri­ją.

XVIII am­žiaus pa­bai­go­je įgi­jo lais­vo mies­to pri­vi­le­gi­ją, reikš­min­gi bu­vo ir ca­ri­niais lai­kais. Pir­mo­sios Res­pub­li­kos me­tais – ant­ras Lie­tu­vos mies­tas (po Kau­no), iš­gy­ve­nęs „auk­so am­žių“. Šiau­lie­čiai 1918 me­tų Nep­rik­lau­so­my­bės ak­to sig­na­ta­rai bu­vo ir ak­to teks­to au­to­riai.

„Pa­ro­dy­ki­me stip­rią­sias pu­ses, ma­to­me, kad da­bar mies­to įvaiz­dis yra silp­nas“, – sa­kė R. Bal­za.

„Neat­vy­ko­me mo­ky­ti, kaip gy­ven­ti, su­kvie­tė­me dis­ku­si­ją su­si­mąs­ty­ti“, – pa­brė­žė ren­gi­nio idė­jos au­to­rė šiau­lie­tė Lu­ka Le­saus­kai­tė, VU Is­to­ri­jos fa­kul­te­to ma­gist­ran­tė. – Yra po­rei­kis kal­bė­ti apie mies­to ta­pa­ty­bę, nes yra žmo­nių, ku­rie net gė­di­ja­si sa­ky­ti, jog iš Šiau­lių.“

Pro­fe­so­rius A. Bumb­laus­kas „pir­mą raun­dą“ sky­rė „svars­ty­mams iš šo­no“, šai­pė­si ir pro­vo­ka­vo: „Ma­no pir­ma­sis Šiau­lių įvaiz­dis – „sau­lė­no vaiz­di­nys, beis­bo­lo laz­di­kės.“

Šiau­lių ir Sau­lės mū­šio są­sa­jos taip pat ke­lian­čios „įta­ri­mų“. Mū­šio vie­ta nė­ra aiš­ki. Jei­gu Šiau­liai sie­ja sa­ve su Sau­lės mū­šiu, tai, pro­fe­so­rius žo­džiais, „bent iš Jo­niš­kio ga­lė­tų at­siim­ti tą pie­vą“.

„XVIII am­žiaus pa­bai­go­je Šiau­liai bu­vo la­bai gar­bin­gų lais­vų­jų mies­tų są­ra­še, bet šiaip at­ro­dė di­džiau­sias Lie­tu­vos baž­nyt­kai­mis, nie­ko dau­giau, – žvilgs­niu da­li­jo­si pro­fe­so­rius ir ra­gi­no: – De­konst­ruo­ki­te tą ta­pa­ty­bę.“

Pa­vyz­džiui, jam pa­čiam at­ro­do, kad „Šiau­lių baž­ny­čia – tai Lie­tu­vos var­tai į Šiau­rę, į Ry­gą“.

Ne vien Šiau­lių pro­ble­ma

A. Bumb­laus­kas pa­brė­žė, jog „ta­pa­ty­bė – tai, kas mus jun­gia“.

Ne vien Šiau­liams tai ak­tua­lu. Vil­niui – taip pat. Vil­niaus pro­ble­ma – „lie­tu­viai ko­lo­nis­tai“, ne­ži­nan­tys dau­gia­tau­čio mies­to is­to­ri­jos. In­ter­ne­ti­nė­je erd­vė­je ra­dęs, jog pa­sau­liui „Vil­nius pri­sta­to­mas, kaip Fren­ko Za­pos mies­tas – jo­kių Ge­di­mi­nų“.

„Vil­niaus kaip LDK met­ro­po­lio įvaiz­dis ne­pa­nau­do­ja­mas, – sa­kė A. Bumb­laus­kas. – O ką šiau­liš­kiai ga­li pa­ro­dy­ti pa­sau­liui?“

Mies­to ta­pa­ty­bės ir įvaiz­džio pro­ble­mas įvar­di­jo VU Is­to­ri­jos fa­kul­te­to dės­ty­to­jai dr. Sal­vi­jus Ku­le­vi­čius, dr. Ma­ri­ja Drė­mai­te, dr. To­mas Vai­se­ta.

Sau­lės tik įvaiz­dy­je daug

S. Ku­le­vi­čius, bu­vęs šiau­lie­tis, kė­lė klau­si­mą, kiek Sau­lės mies­to įvaiz­dis yra po­ten­cia­lus, nors ir skam­ba aikš­čių ir pre­ky­bos cent­rų pa­va­di­ni­muo­se?

Dar 1935 me­tais Sau­lės mū­šis jau įvar­dy­tas Šiau­lių „gar­bės rei­ka­lu“. 1968 me­tais sau­lė at­si­ran­da mies­to her­be. 1986 me­tais Sau­lės mū­šio idė­ja įkū­ni­ja­ma ir Sau­lės laik­ro­džio aikš­tė­je. Taip ei­ta Sau­lės že­mės įvaiz­džio link.

Sta­nis­lo­vo Kuz­mos aikš­tei su­kur­ta „Šau­lio“ skulp­tū­ra ape­liuo­ja, kad nuo šau­lio ga­lė­jo kil­ti mies­to pa­va­di­ni­mas. Ar šis sim­bo­lis pa­kan­ka­mai eksp­loa­tuo­ja­mas?

„Kiek­vie­nas sim­bo­lis – eti­ke­tė, epi­te­tas, bet kas už jų? Ko­kia idė­ja, koks tu­ri­nys? – klau­sė is­to­ri­kas. – Koks ta­pa­tu­mas ga­li trauk­ti? Ža­ga­rė trau­kia vyš­nio­mis, Bur­biš­kės – tul­pė­mis. Ar į Šiau­lius tu­ris­tai va­žiuos dėl sau­lės, ku­rios čia nė­ra daug?“

Jis kri­ti­ka­vo ofi­cia­lią mies­to vi­zi­ją – „Šiau­liai – Sau­lės mies­tas – at­vi­ras, verž­lus, sau­gus“.

„Sau­lė – šil­tas įvaiz­dis ir nie­ko dau­giau, ke­lia­mi sie­kiai jo nea­ti­tin­ka“, – sa­kė S. Ku­le­vi­čius.

„Sau­lės mies­tas – po­li­ti­kos re­zul­ta­tas, mū­sų su­si­ta­ri­mo rei­ka­las, – gy­nė vi­zi­ją Šiau­lių uni­ver­si­te­to pro­fe­so­rius Arū­nas Gu­mu­liaus­kas, mies­to Ta­ry­bos na­rys. – Bet jei­gu taip su­si­klos­tė, vys­ty­ki­me tą įvaiz­dį, ne­gi vis­ką lau­žy­si­me?“

„Gal ta­da Sau­lės mies­tas – vie­nin­te­lis Šiau­rės Lie­tu­vo­je“, – siū­lė Ze­no­nas Sa­ba­lys, mies­to gar­bės pi­lie­tis.

Jo nuo­mo­ne, rei­kia iš­ryš­kin­ti kul­tū­ros da­ly­kus, žy­mias is­to­ri­nes as­me­ny­bes, ne­rei­kia at­mes­ti ir to, kas bu­vo so­viet­me­čiu kur­ta. Plo­ji­mų jis su­lau­kė ir pa­brė­žęs: „O kas tie vil­nie­čiai? Kau­nie­čiai ir šiau­lie­čiai.“

Mies­tie­tiš­ką įvaiz­dį siū­lo stip­rin­ti

M. Drė­mai­tė tei­gė, jog Šiau­lių tu­riz­mo in­for­ma­ci­jos cent­ras tu­ris­tus vi­lio­ja nie­ko ne­sa­kan­čio­mis eks­kur­si­jo­mis „Sau­lės mies­tas“, „Že­mai­tiš­kos tra­di­ci­jos“. Pas­ta­ro­sios iš vi­so pro­pa­guo­ja ne mies­to, o kai­mo kul­tū­rą.

„Ta­pa­ty­bei svar­bu, kuo Šiau­liai iš­si­ski­ria Lie­tu­vos kon­teks­te“, – sa­kė ji ir siū­lė nau­do­ti pra­mo­nės mies­to įvaiz­dį, iš­ryš­kin­ti mo­der­nų mies­tiš­ku­mą.

So­viet­me­čiu gar­sin­to dar­bi­nin­kų mies­to įvaiz­džio siū­lė ne­si­kra­ty­ti, nes jis su­de­ri­na­mas su aukš­tų tech­no­lo­gi­jų įvaiz­džiu.

Šiau­lių įvaiz­džiui ga­li pa­si­tar­nau­ti tar­pu­ka­rio mo­der­nis­ti­nė ar­chi­tek­tū­ra ar pės­čių­jų bul­va­ras, ku­ris toks bu­vo pir­ma­sis Ta­ry­bų Są­jun­go­je ir tre­čias Eu­ro­po­je.

„Ne tik liau­dies juos­ta ga­li iš­ryš­kin­ti ta­pa­tu­mą“, – sa­kė M. Drė­mai­tė.

„Ne­lai­min­gas mies­tas, ku­ris kil­di­na sa­ve iš mū­šio, ne­lai­min­ges­nis tik mies­tas, kil­di­nan­tis sa­ve iš krep­ši­nio“, – iro­ni­za­vo T. Vai­se­ta.

Jis pa­brė­žė, jog ne­ga­li­ma iš­kirp­ti iš at­min­ties ir so­viet­me­čio lai­ko­tar­pio. Po­li­tiš­kai jis su­vo­kia­mas kaip „ne­nor­ma­lus“, kaip bu­vęs tik ko­la­bo­ra­vi­mo ir pa­si­prie­ši­ni­mo lai­ko­tar­pis.

„Po­li­tiš­kai tei­sin­ga, bet žmo­nės to ne­su­vo­kia, nes tuo lai­ku gy­ve­no ir tai bu­vo jų nor­ma­lu­mo lai­ko­tar­pis, – sa­kė T. Vai­se­ta. – Ta­pa­ty­bė yra tam, kad iš­lai­ky­tu­me bend­rys­tę ir rei­kia ieš­ko­ti sche­mos, kaip įtai­ky­ti į ją ir so­viet­me­tį.“

Dis­ku­si­jo­je šiau­lie­čiai dau­giau klau­sę­si, nei kal­bė­ję, su­lau­kė A. Bumb­laus­ko kri­ti­kos: „ Nie­ko neiš­gir­dau, ką no­ri­te pra­neš­ti pa­sau­liui – esa­te nuo­bo­dūs.“

„Ko­dėl ne­ga­li Šiau­liai pa­si­va­din­ti sal­džiuo­ju mies­tu – jū­sų neiš­gel­bės gar­sios pa­var­dės, – tvir­ti­no pro­fe­so­rius, bet čia pat pa­reiš­kė: – Ko­dėl apie Ame­ri­kos cen­to kū­rė­ją  V. D. Bre­ne­rį nie­ko ne­kal­ba­te? Tai – gar­siau­sias pa­sau­lio šiau­lie­tis! Gir­dė­jau, siū­ly­ta sta­ty­ti Val­do­vo skulp­tū­rą, o pa­sta­ty­ki­te ki­tą – Lin­kol­no sos­tą ir pa­so­din­ki­te į jį V. D. Bre­ne­rį.“

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

MO­DE­RA­TO­RIUS: Dis­ku­si­jos mo­de­ra­to­rius VU pro­fe­so­rius is­to­ri­kas Alf­re­das Bumb­laus­kas šiau­lie­čius emo­cin­gai ra­gi­na gal­vo­ti: „Ką no­ri­te pra­neš­ti bend­ruo­me­nei, o ką pa­sau­liui?" Kai­rė­je – VU ma­gist­ran­tė, šiau­lie­tė Lu­ka Le­saus­kai­tė, ren­gi­nio idė­jos au­to­rė, de­ši­nė­je – dr. Ma­ri­ja Drė­mai­tė.