
Naujausios
Senoji fotografija traukia skeletus iš spintos
Senovinė fotografija, istoriniai archyvai ir laikmečio apmąstymas, žvelgiant per meninės kūrybos prizmę. Fotografijos muziejuje veikiančios parodos „Požiūris į senovinę fotografiją“ fone apie parodoje eksponuojamus savo darbus, kūrybą kalbėjo menininkai Vytautas V. Stanionis ir Kęstutis Grigaliūnas. Darbai gimsta atsitiktinai radus juostelę ar valandų valandas sėdint Lietuvos ypatinguosiuose archyvuose.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Kankinimo būdas – nežinomybe
Tarp kitų darbų parodoje eksponuojama V. V. Stanionio darbų serija „Nuotraukos dokumentams“ ir K. Grigaliūno instaliacija „Aš nežinojau, Mylimasai, kad bučiuoju tave paskutinį kartą“.
Instaliacijoje – didelės knygos puslapiuose pristatomas iš KGB archyvų surinktų Lietuvos karininkų (leitenantų, kapitonų, majorų, pulkininkų ir generolų) šeimyninių nuotraukų prieš nelaimes rinkinys. Po kiekviena jų surašyti patirtų represijų faktai.
„Už istorinio laiko antspaudus šiuolaikiniame mene, už skaudžiausios atminties įvaizdinimą“ K. Grigaliūnas prieš keletą metų buvo apdovanotas Nacionaline kultūros ir meno premija.
Pasak K. Grigaliūno, savo darbe „Aš nežinojau, Mylimasai, kad bučiuoju tave paskutinį kartą“ kalba apie patį žiauriausią kankinimo būdą – kankinimą nežinomybe.
Jis skirtas visiems represuotiems Lietuvos karininkams, kurių šeimų likimai sulaužyti po sovietinės okupacijos 1940 metais. Išblaškyti po visą pasaulį ir atskirti artimieji nugyveno daugybę metų negalėdami vieni su kitais pasimatyti ar net susižinoti, ar artimieji gyvi. Nors vartomo albumo puslapiuose žmonės šypsosi iš vestuvių ar šeimos fotografijų, po nuotraukomis parašyta istorija pasakoja dramatišką jų likimą.
„K. Grigaliūnas metai iš metų, užuot mėgavęsis saule, daugybę laiko praleidžia dirbdamas prie nepažįstamų žmonių archyvų. Šeimų, kurios buvo kankinamos, kurioms atimta teisė gyventi taip, kaip jos norėjo. Tam reikia įveikti kliūtis, tam tikras psichologines nuostatas, nes tik tuomet atsiveria nauja realybė. Priartėję prie svetimų fotografijų tampame žmogiškesni, humaniškesni, nes atsiranda galimybė įsijausti į kito žmogaus gyvenimą, istorijas“, – apie menininko darbą kalbėjo diskusiją moderavęs menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis.
Archyvuose surinko 8 tūkstančius nuotraukų
K. Grigaliūnas prisipažįsta anksčiau neturėjęs supratimo, kaip dirbti su fotografijomis, vienu metu tyrinėjo kelių skirtingų asmenybių archyvus. Galiausiai nusprendė grįžti į pradžią – koncentruotis ties pirmąja sovietų okupacija.
Perskaitęs, kad per pirmąją sovietų okupaciją buvo sušaudyti 599 asmenys, sumanė surinkti visų tų asmenų veidų nuotraukas. Tai darė dvejus metus. Per tą laiką archyvų bylose pavyko rasti daugiau nei keturis šimtus nuotraukų. Surengęs nuotraukų parodą šalia jis ranka užrašė kiekvieno asmens biografiją.
„Tai man buvo asmeniškai svarbu, norėjau tuos asmenis prikelti iš užmaršties. Daug kam tos nuotraukos kelia siaubą, bet dauguma papuola į istorines knygas“, – sakė K. Grigaliūnas.
Vėliau darbavosi dar dvejus metus. Iš viso per ketverius metus jis peržvelgė daugiau nei 12 tūkstančių bylų, surinko beveik 6 tūkstančius asmenybių, apie 8 tūkstančius nuotraukų, kurios buvo publikuotos knygoje.
„Jei būčiau pačioje pradžioje galvojęs, kad tai sugebėsiu padaryti, būtų pasidarę silpna. Bet lašas po lašo ir akmenį pratašo“, – sakė K. Grigaliūnas.
Darbo archyvuose jis neapleido iki šiol, kasdien per dvi valandas peržiūri apie 100 bylų, iš kurių tik apie dvidešimtyje būna nuotraukų, kurias K. Grigaliūnas persikopijuoja. Informaciją vėliau namie sudėlioja „į stalčiukus“, kad aiškiai galėtų ją rasti, naudoti leidžiant knygas, ruošiant parodas.
„Informacijos kiekiai milžiniški, informacija ganėtinai sunki. Labai sudėtinga visa tai apibendrinti, paversti produktu, kuris galėtų kažkaip veikti, jaudinti“, – apie iššūkius kalbėjo menininkas.
Pradžioje nežinodamas, ką su gauta informacija darys, skaitė net bylose esančius protokolus. Įsiminė protokoluose užrašyti klausimai tardomajam, ar žino tą ar aną. Suimtojo atsakymas: „Nežinau“. Tuomet klausimas dar kartą pakartojamas. Suimtasis ima pasakoti išsamiai ir labai daug.
„Čia kyla klausimas – kas įvyko tame tarpe, kuris niekuo neužrašytas, nenufilmuotas, nenufotografuotas? Visiems aišku, kad kankinimai“, – sakė K. Grigaliūnas.
Neaiški autorystė
Paklaustas apie savo darbą „Nuotraukos dokumentams“ V. V. Stanionis akcentavo, jog nuo pat darbo pradžios ši serija yra paini, daugiaprasmė, buvo laikas, kada norėjo nuo jos atsiriboti. Menininkas sako pats nežinantis, ar yra šio darbo autorius, ar bendraautoris, ar nuotraukos yra vien jo tėvo fotografo Vytauto Stanionio.
Seriją jis sukūrė 1987 metais, naudodamas fotografijų pasams fotojuosteles, kurias atrado savo tėvo archyve. Nuotraukos buvo darytos 1946 metais, valdžiai keičiant pasus į sovietinius.
Dėl medžiagų stygiaus vienoje fotografijoje buvo fotografuojami du nepažįstami žmonės, vėliau jie išskirti kadruojant, taip gaunant nuotraukas dokumentams. Nuotraukose užfiksuoti Seirijų ir jų apylinkių gyventojai.
Iš tėvo negatyvų atspaustos, nekadruotos, išdidintos fotografijos, pakeitus kontekstą, vaizdams suteikė naujų prasmių. Ši fotografijų serija ypatingo dėmesio sulaukė 2014 metais, pasirodžius Lietuvos fotomenininkų sąjungos Kauno skyriaus išleistam albumui „Nuotraukos dokumentams“, pelniusiam ne vieną tarptautinį apdovanojimą.
V. V. Stanionis prisiminė, kuomet vaikystėje su draugu užlipęs į palėpę rado dėžes su degiais nuotraukų ryškinimo chemikalų skysčiais. Jie sugalvojo žaidimą – įdėdavo į jį juostą, uždegdavo ir mesdavo pro langą į miško palaukę.
„Kiek tokių archyvų susprogo stiklainiukuose, niekas negali pasakyti... Gali būti, kad stiklainiukuose sudegė ir dalis nuotraukų dokumentams“, – atsiduso menininkas.
„Atrodo, na, ir įžūlumas tų menininkų: imti svetimus vaizdus ir juos savaip dėlioti!“ – ironizuoja menotyrininkas V. Kinčinaitis. Atkreipia dėmesį, jog įvertinti istorinį laikmetį reikia atstumo.
Reflektuodami pokario, karo laikmetį menininkai prikelia praeitį ir mus priverčia į ją atsigręžti, asmeninė įžvalga, kūryba ir interpretacija pojūčius sustiprina, o vaizdą aktualizuoja.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
DISKUSIJA: Kęstutis Grigaliūnas (dešinėje) su menotyrininku Virginijumi Kinčinaičiu (viduryje) ir menininku Vytautu V. Stanioniu diskutavo apie senosios fotografijos aktualumą šiomis dienomis.
DARBAS: Vytautas V. Stanionis iki šiol ieško atsakymo į klausimą, ar nuotraukų serijos „Nuotraukos dokumentams“ autorystė priklauso jam, jo tėvui, ar jis yra nuotraukų bendraautoris.