
Naujausios
Pratybos priminė tikrą lėktuvo avariją
Sugedus naikintuvo varikliui, katapultuojasi abu lakūnai, vienas nukrenta į ežerą, kitas į pelkę. Toks buvo vakar prie Gudelių ežero (Šiaulių r.) vykusių pratybų „Griausmas-2016“ scenarijus. Prieš penkerius metus panašų įvykį teko išgyventi realybėje, kai į Rėkyvos pelkes po kontakto su prancūzų naikintuvu nukrito lengvosios atakos lėktuvas L-39.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Gelbėjo lakūnus
Pagal pratybų scenarijų, sugedus karinio naikintuvo varikliui, orlaivio pilotai, nukreipdami lėktuvą į neapgyvendintą vietovę, katapultuojasi. Išsiblaškiusios lėktuvo nuolaužos užsiliepsnoja.
Vienas sužeistas įgulos narys plūduriuoja vandens telkinyje, kitas sužeistas guli pelkėje.
11 valandą pratybos prie Gudelių ežero startuoja. Ant kalnelio išdėstytos prieš penkerius metus Rėkyvoje sudužusio lengvosios atakos lėktuvo L-39 nuolaužos apsipila ugnimi ir dūmais.
Po dvidešimties minučių atvyksta policijos ekipažas, paskui jį – ugniagesių gelbėtojų, narų, greitosios medicinos pagalbos, karo medikų, štabo automobiliai.
Pratybos netikėtai pasipildo smulkia avarija, greitosios automobiliui stuktelėjus į gaisrininkų priekabą su valtimi.
Virš nukritusio lėktuvo praskrenda du NATO oro policijos misiją vykdantys prancūzų naikintuvai „Mirage-2000“. Jų funkcija – atlikti žvalgybą, nustatyti, kur yra sudužęs orlaivis.
Užgesinus gaisrą, teritoriją apsupa Oro gynybos bataliono kariai.
Iš ežero motorine valtimi narai pargabena vieną iš sužeistų lakūnų, jam į pagalbą atskuba medikai. Krante ir iš valties ieškoma antrojo lakūno. Paaiškėja, kad gulinčiojo pelkėjo nepavyks pasiekti, tad iš Pirmojo paieškos ir gelbėjimo posto Nemirsetoje (Palangos r.) iškviečiamas sraigtasparnis „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“.
Aptikęs sužeistąjį, sraigtasparnis pakimba ore, iš jo nusileidžia gelbėtojas ir, tvirtai apglėbęs, iškelia nelaimėlį. Sraigtasparnis abu žmones parskraidina arčiau medikų. Gelbėtojas, tarsi akrobatas, grįžta atgal į sraigtasparnį.
Antrasis sužeistasis, kaip ir jo kolega, suteikus pirmąją pagalbą, išvežamas į priimamąjį.
Pasak Pratybų gelbėjimo darbų vadovo, Šiaulių priešgaisrinės gelbėjimo valdybos Operacinio vadovavimo skyriaus vyresniojo specialisto Sauliaus Puščiaus, gavus pranešimą, į įvykio vietą išvyko keturios gaisrinės cisternos, štabo ir narų automobiliai.
Specialisto teigimu, gelbėjimo situacija būtų buvusi gerokai sudėtingesnė, jei orlaivis nebūtų sudužęs. Kadangi imituotas sudužimas, ginklai turėjo būti detonuoti, raketos iššautos.
O gelbėjimo darbus vandenyje ugniagesiai gelbėtojai atlieka tiek vasarą, tiek žiemą.
Prisiminė tikrą įvykį
Pratybos „Griausmas“ kasmet rengiamos patikrinti Lietuvos kariuomenės padalinių ir Šiaulių miesto tarnybų bendradarbiavimą, įvykus Karinių oro pajėgų (KOP) orlaivio avarijai. Pratybos vyksta skirtingose vietose: vienais metais – karinio aerodromo teritorijoje, kitais – 8 kilometrų spinduliu nuo aerodromo.
Panašus įvykis į šių metų pratybų scenarijų 2011 metų rugpjūčio 30 dieną nutiko realybėje. Tąkart apie 11 valandą ryto netoli Rėkyvos ežero, Šiaulių miesto pakraštyje, dirbę žmonės išgirdo garsų, į sprogimą, panašų trenksmą.
Nelaimė įvyko per KOP ir Baltijos šalių oro erdvės policijos misiją vykdžiusių Prancūzijos karių treniruotę. Po kontakto orlaivis „L-39 Albatros“ sudužo, o abu lėktuvu skridę pilotai sėkmingai katapultavosi. Vienas lakūnas nusileido Rėkyvos ežero pakrantėje, kitas – į vandenį.
Vienas iš šių lakūnų, pulkininkas Marius Matulaitis, dabar vadovauja KOP Aviacijos bazei. Šiuo metu, kaip ir prieš penkerius metus, Baltijos šalių oro erdvė saugoma Prancūzijos naikintuvais „Mirage-2000“.
Pratybų „Griausmas-2016“ vadovas kapitonas Rimantas Imbrasas sako scenarijumi nesistengęs atkartoti penkerių metų senumo įvykių: „Mano autorystė. Situacija pasirinkta spontaniškai, bet kad būtų panaši į realybę.“
Prieš penkerius metus, nukritus lėktuvui, R. Imbrasas buvo štabe. Prisimena pasimetimą, nes buvo neaišku, kaip lakūnai išgyveno, kokios traumos.
„Pratybose žinome, kad sužeidimų nėra, ne taip baisu, jei ir pagalba vėliau atvažiuos ar atskris. Realioje situacijoje po katapultavimosi kiekviena minutė labai svarbi, nes dažnai būna pažeistos rankos, kojos, stuburas“, – sako R. Imbrasas. Kapitono teigimu, lakūnai yra aprūpinti apranga, su kuria pliusinėje vandens temperatūroje gali išbūti iki valandos.
Prieš penkerius metus VšĮ Šiaulių greitosios medicinos pagalbos stoties vyriausioji gydytoja Eugenija Kukaitienė buvo įvykių sukūryje. Jos nuomone, pratybos, palyginti su realybe, vyko sklandžiau.
2011 metais gauta informacija buvo panaši: nukentėjo du katapultavęsi lakūnai. Medikų pagalba išskubėjo Rėkyvos link.
„Bet, dar neprivažiavus iki įvykio vietos, pranešta, kad mūsų nebereikia, kad kariškiai susitvarkys, išskraidins į Kauną. Grįžtant vėl buvome atšaukti. Ir netgi trečią kartą buvome atšaukti, kol, galų gale, paėmėme sužalotuosius ir nuvežėme į ligoninę“, – prisimena E. Kukaitienė.
Pasak gydytojos, sužaloti vyrai laikėsi „gana didvyriškai“, nors buvo patyrę didelį psichologinį stresą, gailėjo savo lėktuvo.
„Buvo šlapi, sušalę, drebantys, gerai, kad traumos nebuvo labai sunkios, suteikus pagalbą, jie gana greitai buvo išleisti ir sėkmingai parvyko į savo bazę“, – prisiminė E. Kukaitienė.
„Kai pasidaro baisiau skristi nei šokti, tada šoki lauk. Du pasirinkimus visada turi. Svarbu, kad žmonės sveiki, gyvi. Geležis yra geležis, ji nuperkama“, – „Šiaulių kraštui“ apie patirtą išgyvenimą yra sakęs pulkininkas M. Matulaitis.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
GAISRAS: Ugniagesiai gelbėtojai užgesino nuolaužų liepsnas.
SRAIGTASPARNIS: „Delfinas“ iškviestas, nes pelkėtoje vietoje nebuvo galima prieiti prie antrojo sužeistojo.
ĮGŪDŽIAI: Gelbėtojas grįžta į sraigtasparnį.
SIGNALAS: Pagalbą pelkėje nukritę lakūnas stengėsi prisikviesti uždegtu fakelu.
NUOLAUŽOS: Lėktuvo L-39 nuolaužos buvo išdėliotos ant kalnelio prie Gudelių ežero.
VADOVAS: „Dešimtbalėje sistemoje – stiprus aštuonetas“, – iš karto po pratybų „Griausmas-2016“ sakė vadovas kapitonas Rimantas Imbrasas.
Į pratybas „Griausmas-2016“ atvyko ir Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės vadas pulkininkas Marius Matulaitis. 2011 metais po katapultavimosi jis nusileido į Rėkyvos ežerą. Dešinėje – kapelionas majoras Virginijus Veilentas.
INCIDENTAS: Pratybų metu greitosios medicinos pagalbos automobili stuktelėjo į ugniagesių gelbėtų priekabą.
VEIKSMAS: Į krantą pargabenamas sužeistasis.
PAGALBA: Sužeistajam pagalbą skuba suteikti medikai.
GYDYTOJA: VšĮ Šiaulių greitosios medicinos pagalbos stoties vyriausioji gydytoja Eugenija Kukaitienė prisimena, kaip medikai prieš penkerius metus skubėjo lakūnams į pagalbą, kai lėktuvas sudužo Rėkyvos pelkėse.