Penktadalis šiauliečių gyvena padidinto triukšmo zonoje

Penktadalis šiauliečių gyvena padidinto triukšmo zonoje

Penk­ta­da­lis šiau­lie­čių gy­ve­na pa­di­din­to triukš­mo zo­no­je

Eu­ro­pos jud­ru­mo sa­vai­tės pro­ga va­kar skelb­ta ak­ci­ja „Die­na be au­to­mo­bi­lio“. Šiau­liuo­se jų ne­su­ma­žė­jo. „Au­to­mo­bi­liai – triukš­mo ir tar­šos šal­ti­nis, bet no­ri­me jais ju­dė­ti nuo du­rų iki du­rų“, – sa­ko Šiau­lių mu­ni­ci­pa­li­nės ap­lin­kos ty­ri­mų la­bo­ra­to­ri­jos ve­dė­jas Ro­ber­tas Kli­mas. La­bo­ra­to­ri­ja va­kar su­ren­gė At­vi­rų du­rų die­ną. Ko­kio­je ap­lin­ko­je gy­ve­na­me?

Rū­ta JAN­KU­VIE­NĖ

ru­ta@sk­ras­tas.lt

Tar­ša dar di­dės

La­bo­ra­to­ri­jos sta­cio­na­rūs prie­tai­sai nuo­lat ma­tuo­ja ap­lin­kos tar­šą ir triukš­mo ly­gį mies­to pie­ti­nia­me mik­ro­ra­jo­ne, ku­ria­me gy­ven­to­jų kon­cent­ra­ci­ja di­džiau­sia. Mo­bi­lia įran­ga tar­ša ma­tuo­ja­ma 50 mies­to vie­tų.

Va­kar 13 va­lan­dą pie­ti­nia­me mik­ro­ra­jo­ne oro tar­ša kie­to­sio­mis da­le­lė­mis ne­bu­vo di­de­lė –14 g/m3. Ri­bi­nė nor­ma – 50 g/m3.

„Kie­tų­jų da­le­lių kon­cent­ra­ci­ja di­džiau­sia bū­na mies­to cent­re, – ko­men­ta­vo R. Kli­mas. – O la­biau­siai mies­te ji pa­di­dė­ja šil­dy­mo se­zo­nu. Ta­da ri­bi­nė nor­ma vir­ši­ja­ma 2–3 kar­tus. Jei­gu oro są­ly­gos yra ne­pa­lan­kios sklai­dai, nė­ra vė­jo, už­klo­ja vi­są mies­tą, nes jis ap­sup­tas in­di­vi­dua­lių na­mų, ku­rie kū­re­na kie­tąjį ku­rą.“

Jo tei­gi­mu, „Šiau­lių ener­gi­jos“ ka­ti­lai, kū­re­nan­tys bio­ku­rą, ap­lin­kos tar­šos ne­di­di­na, nes dū­mai „tri­gu­bai“ iš­va­lo­mi.

Per pa­rą – 29 tūks­tan­čiai au­to­mo­bi­lių

Trans­por­tas – vie­nas iš di­džiau­sių tar­šos šal­ti­nių. Jo in­ten­sy­vu­mas Til­žės, Pra­mo­nės, Že­mai­tės gat­vė­se sie­kia iki 29 tūks­tan­čių au­to­mo­bi­lių per pa­rą.

Kro­vi­ni­nių dy­ze­li­nių au­to­mo­bi­lių, ku­rie ter­šia ap­lin­ką kie­to­sio­mis da­le­lė­mis ir ne tik jo­mis, per pa­rą mies­te va­žiuo­ja 2 500.

„Per me­tus iš vi­so su­si­da­ro 7 mi­li­jo­nai au­to­mo­bi­lių ir kiek­vie­nas jų pa­lie­ka sa­vo pėd­sa­ką, – pa­brė­žia ve­dė­jas. – Al­ter­na­ty­va – vie­šo­jo trans­por­to pa­trauk­lu­mo di­di­ni­mas, trans­por­to prie­mo­nių, va­ro­mų du­jo­mis, ir elekt­ro­mo­bi­lių plėt­ra, ju­dė­ji­mo dvi­ra­čiais ska­ti­ni­mas.“

Yra į ką ly­giuo­tis

Lie­tu­vo­je dvi­ra­čiais į dar­bą va­žiuo­ja vos 0,5 pro­cen­to žmo­nių, Eu­ro­po­je – 5 pro­cen­tai, Skan­di­na­vi­jos ša­ly­se – 10 pro­cen­tų.

Šve­di­jo­je elekt­ri­fuo­ja­mos net au­to­ma­gist­ra­lės – kro­vi­ni­niai elekt­ro­mo­bi­liai pri­si­jun­gia ir rie­da kaip tro­lei­bu­sai. Kom­pen­sa­ci­jo­mis ska­ti­na­mas elekt­ro­mo­bi­lių įsi­gi­ji­mas, įkro­vi­mo iš­lai­dos,  elekt­ro­mo­bi­liams ski­ria­mos eis­mo juos­tos.

Lie­tu­vo­je yra pa­tvir­ti­na elekt­ro­mo­bi­lių plėt­ros pro­gra­ma. Da­bar ša­ly­je re­gist­ruo­ta iš vi­so tik 200–300 elekt­ro­mo­bi­lių.

„Trans­por­to tar­šos pro­ble­ma, kad ter­šia­me ten, kur pa­tys gy­ve­na­me, kur mo­kyk­los, kur dar­že­liai, nes no­ri­me at­va­žiuo­ti nuo du­rų iki du­rų, – pa­žymi ap­lin­kos ty­rė­jas. – Įsė­do į ma­ši­ną – tar­šos ne­jau­čia, sa­vo rūks­tan­čio ka­mi­no, nors juo­das dū­mas ky­la, taip pat ne­ma­to."

Jo žo­džiais, si­tua­ci­ja kei­sis, kai vis dau­giau žmo­nių sau pa­sa­kys: „Ži­nau, ga­liu ki­taip da­ry­ti ir pa­ts įsi­jun­giu.“

Ką ro­do triukš­mo že­mė­la­pis

La­bo­ra­to­ri­jos ve­dė­jas pri­me­na, jog die­ną mies­te mak­si­ma­lus leis­ti­nas triukš­mo ly­gis yra 70 de­ci­be­lų, va­ka­re – 65 de­ci­be­lai, nak­tį – 60 de­ci­be­lų.

Kai lan­kė­mės la­bo­ra­to­ri­jo­je, triukš­mo ma­ta­vi­mo prie­tai­sai ro­dė 54 de­ci­be­lus.

„Pra­va­žiuos au­to­mo­bi­lis – bus 70 de­ci­be­lų, kro­vi­ni­nis dau­giau triukš­mo ke­lia nei leng­va­sis“, – tei­gė ve­dė­jas.

At­lik­ti ty­ri­mai ro­do, kad iš trans­por­to prie­mo­nių di­džiau­sią triukš­mą ke­lia pra­skren­dan­tys lėk­tu­vai – 89 de­ci­be­lai, spe­cia­lių­jų tar­ny­bų au­to­mo­bi­liai – 86–87 de­ci­be­lai.

Su­da­ry­tas mies­to triukš­mo že­mė­la­pis ro­do, kad 20 pro­cen­tų šiau­lie­čių būs­tų pa­ten­ka į pa­di­din­to trans­por­to triukš­mo zo­ną.

„Taip yra cent­ri­nė­je mies­to da­ly­je, ku­rio­je eis­mas di­džiau­sias, – įvar­di­ja R. Kli­mas. – Čia į pa­di­din­to triukš­mo zo­ną pa­ten­ka ir mo­kyk­los, dar­že­liai.“

Sa­vi­val­dy­bė ren­gia mies­to jud­ru­mo pla­ną. Jį įgy­ven­din­da­ma spręs­tų trans­por­to in­ten­sy­vu­mo mies­to cent­re pro­ble­mą.

Triukš­mo po­vei­kį ma­ži­na pa­sta­tų re­no­va­ci­ja.

„Kai pa­sta­tai šil­ti­na­mi, plas­ti­ki­niai lan­gai su­de­da­mi, triukš­mo iš išo­rės po­vei­kis ma­žė­ja, nors ap­lin­ko­je iš­lie­ka toks pat“, – sa­ko R. Kli­mas.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

TY­RĖ­JAS: Ro­ber­tas Kli­mas, Šiau­lių mu­ni­ci­pa­li­nės ap­lin­kos ty­ri­mų la­bo­ra­to­ri­jos ve­dė­jas, sa­ko, jog su mo­bi­lia įran­ga oro tar­ša ti­ria­ma 50 mies­to vie­tų. Ant jo sta­lo – tam skir­tas prie­tai­sas.

PRIE­MO­NĖ: Šie ka­muo­liu­kai „su­ge­ria“ tar­šą ir pa­de­da nu­sta­ty­ti, kiek nuo jos, pa­vyz­džiui, ken­čia mies­to me­džiai, žel­dy­nai.