
Naujausios
Penktadalis šiauliečių gyvena padidinto triukšmo zonoje
Europos judrumo savaitės proga vakar skelbta akcija „Diena be automobilio“. Šiauliuose jų nesumažėjo. „Automobiliai – triukšmo ir taršos šaltinis, bet norime jais judėti nuo durų iki durų“, – sako Šiaulių municipalinės aplinkos tyrimų laboratorijos vedėjas Robertas Klimas. Laboratorija vakar surengė Atvirų durų dieną. Kokioje aplinkoje gyvename?
Rūta JANKUVIENĖ
Tarša dar didės
Laboratorijos stacionarūs prietaisai nuolat matuoja aplinkos taršą ir triukšmo lygį miesto pietiniame mikrorajone, kuriame gyventojų koncentracija didžiausia. Mobilia įranga tarša matuojama 50 miesto vietų.
Vakar 13 valandą pietiniame mikrorajone oro tarša kietosiomis dalelėmis nebuvo didelė –14 g/m3. Ribinė norma – 50 g/m3.
„Kietųjų dalelių koncentracija didžiausia būna miesto centre, – komentavo R. Klimas. – O labiausiai mieste ji padidėja šildymo sezonu. Tada ribinė norma viršijama 2–3 kartus. Jeigu oro sąlygos yra nepalankios sklaidai, nėra vėjo, užkloja visą miestą, nes jis apsuptas individualių namų, kurie kūrena kietąjį kurą.“
Jo teigimu, „Šiaulių energijos“ katilai, kūrenantys biokurą, aplinkos taršos nedidina, nes dūmai „trigubai“ išvalomi.
Per parą – 29 tūkstančiai automobilių
Transportas – vienas iš didžiausių taršos šaltinių. Jo intensyvumas Tilžės, Pramonės, Žemaitės gatvėse siekia iki 29 tūkstančių automobilių per parą.
Krovininių dyzelinių automobilių, kurie teršia aplinką kietosiomis dalelėmis ir ne tik jomis, per parą mieste važiuoja 2 500.
„Per metus iš viso susidaro 7 milijonai automobilių ir kiekvienas jų palieka savo pėdsaką, – pabrėžia vedėjas. – Alternatyva – viešojo transporto patrauklumo didinimas, transporto priemonių, varomų dujomis, ir elektromobilių plėtra, judėjimo dviračiais skatinimas.“
Yra į ką lygiuotis
Lietuvoje dviračiais į darbą važiuoja vos 0,5 procento žmonių, Europoje – 5 procentai, Skandinavijos šalyse – 10 procentų.
Švedijoje elektrifuojamos net automagistralės – krovininiai elektromobiliai prisijungia ir rieda kaip troleibusai. Kompensacijomis skatinamas elektromobilių įsigijimas, įkrovimo išlaidos, elektromobiliams skiriamos eismo juostos.
Lietuvoje yra patvirtina elektromobilių plėtros programa. Dabar šalyje registruota iš viso tik 200–300 elektromobilių.
„Transporto taršos problema, kad teršiame ten, kur patys gyvename, kur mokyklos, kur darželiai, nes norime atvažiuoti nuo durų iki durų, – pažymi aplinkos tyrėjas. – Įsėdo į mašiną – taršos nejaučia, savo rūkstančio kamino, nors juodas dūmas kyla, taip pat nemato."
Jo žodžiais, situacija keisis, kai vis daugiau žmonių sau pasakys: „Žinau, galiu kitaip daryti ir pats įsijungiu.“
Ką rodo triukšmo žemėlapis
Laboratorijos vedėjas primena, jog dieną mieste maksimalus leistinas triukšmo lygis yra 70 decibelų, vakare – 65 decibelai, naktį – 60 decibelų.
Kai lankėmės laboratorijoje, triukšmo matavimo prietaisai rodė 54 decibelus.
„Pravažiuos automobilis – bus 70 decibelų, krovininis daugiau triukšmo kelia nei lengvasis“, – teigė vedėjas.
Atlikti tyrimai rodo, kad iš transporto priemonių didžiausią triukšmą kelia praskrendantys lėktuvai – 89 decibelai, specialiųjų tarnybų automobiliai – 86–87 decibelai.
Sudarytas miesto triukšmo žemėlapis rodo, kad 20 procentų šiauliečių būstų patenka į padidinto transporto triukšmo zoną.
„Taip yra centrinėje miesto dalyje, kurioje eismas didžiausias, – įvardija R. Klimas. – Čia į padidinto triukšmo zoną patenka ir mokyklos, darželiai.“
Savivaldybė rengia miesto judrumo planą. Jį įgyvendindama spręstų transporto intensyvumo miesto centre problemą.
Triukšmo poveikį mažina pastatų renovacija.
„Kai pastatai šiltinami, plastikiniai langai sudedami, triukšmo iš išorės poveikis mažėja, nors aplinkoje išlieka toks pat“, – sako R. Klimas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
TYRĖJAS: Robertas Klimas, Šiaulių municipalinės aplinkos tyrimų laboratorijos vedėjas, sako, jog su mobilia įranga oro tarša tiriama 50 miesto vietų. Ant jo stalo – tam skirtas prietaisas.
PRIEMONĖ: Šie kamuoliukai „sugeria“ taršą ir padeda nustatyti, kiek nuo jos, pavyzdžiui, kenčia miesto medžiai, želdynai.