Pa­dan­gė­je – trys nau­ji „del­fi­nai“

Pa­dan­gė­je – trys nau­ji „del­fi­nai“

Padangėje – trys nauji „delfinai“

Vakar Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų (KOP) Aviacijos bazėje Šiauliuose pristatyti trys naujieji sraigtasparniai „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“. Paieškos ir gelbėjimo budėjimus postuose Nemirsetoje ir Kaune jie pradėjo vykdyti pirmadienį.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

Tėvynei ir žmonėms

Pirmąjį sraigtasparnį gamintojai Lietuvos kariuomenei perdavė praėjusių metų birželį, antrasis Šiauliuose nusileido spalį, trečiasis – lapkritį. Vakar visi trys sraigtasparniai pristatyti Jurgio Dobkevičiaus vardo angare.

„Tegul tarnauja Tėvynės Lietuvos ir jos žmonių gerovei“, – laimindamas orlaivius, sakė KOP kapelionas majoras Virginijus Veilentas.

„Mi-8“, kurią mes naudojome, buvo rusiška platforma, vienas iš politinių tikslų buvo platformą pakeisti į modernią, – sakė krašto apsaugos viceministras Marijus Velička. – Tai – labai geras žingsnis Lietuvai, nes keisdama rusiškas platformas neturės priklausomybės nuo šalies, kuri galbūt vieną dieną gali neteikti atsarginių dalių.“

„Manome, kad šie sraigtasparniai tarnaus mažiausiai trisdešimt metų“, – sakė M. Velička.

Turės ir aplinkosauginių užduočių

Sutartį dėl trijų sraigtasparnių „Dauphin“ įsigijimo Lietuvos kariuomenė su Prancūzijos bendrove „Eurocopter“ (dabar – „Airbus Helicopters") pasirašė 2013 metų spalį. Projekto vertė – apie 52 milijonai eurų. Į šią kainą įskaičiuotas trijų sraigtasparnių įsigijimas, įranga, pilotų ir sraigtasparnius aptarnaujančio personalo mokymas, trejų metų garantinis aptarnavimas.

Vienas iš sraigtasparnių, kurio įsigijimas buvo finansuojamas iš Aplinkos ministerijos lėšų, panaudojant 2007–2013 metų ES struktūrinę paramą, bus naudojamas aplinkai stebėti ir kontrolei. Lietuvos kariuomenė penkerius metus tam yra įsipareigojusi kasmet skirti ne mažiau kaip 75 skrydžio valandas.

Du sraigtasparniai nupirkti iš Krašto apsaugos ministerijai skirtų lėšų. Jais bus vykdomi paieškos ir gelbėjimo darbai.

Šio tipo sraigtasparnius naudoja apie 50 šalių.

Karinių funkcijų neatliks

Skraidyti su naujaisiais sraigtasparniais yra parengtos 5 įgulos – 10 lakūnų.

Lakūnai ruošėsi nuo balandžio mėnesio Singapūre, Prancūzijoje. Nuo birželio praktinius skraidymus atliko Lietuvoje su prancūzų instruktoriais.

KOP Aviacijos bazės Sraigtasparnių eskadrilės vado pavaduotojas kapitonas Laimis Aleknavičius „delfinu“ yra skridęs apie 80 valandų.

„Jau jaučiuosi drąsiai įlipęs į kabiną, – sakė pilotas. – Treniruotės yra lengvesnės nei su „Mi-8“, neturime apribojimo, kiek laiko galime kyboti vietoje, automatizuota sistema leidžia kyboti be įtempto lakūno darbo.“

Piloto žodžiais, sraigtaspanių „Mi-8“ ir „Dauphin“ valdymas yra panašus. Skiriasi navigacinė įranga, jėgainės parametrai.

„Džiaugiuosi vien dėl to, kad neliūdžiu. Ši platforma skirta tik paieškai ir gelbėjimui, jokių karinių funkcijų nevykdys. Šiuolaikiškas, tvarkingas sraigtasparnis, galintis vykdyti skirtas užduotis, – įvertino KOP vadas pulkininkas Audronis Navickas. – Karinėms užduotims vykdyti reikėtų kažko panašaus į „Mi-8“, jei kalbėtume apie vakarietiškas platformas, tai galėtų būti „Black Hawk“ arba „Super Puma“.

Šiuo metu KOP turi du sraigtasparnius „Mi-8“, jie šiemet dar bus eksploatuojami.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

SUSIDOMĖJIMAS: Įvertinti naujus pirkinius buvo įdomu ir Karinių oro pajėgų orkestro nariams.

PRISTATYMAS: Aviacijos bazės Jurgio Dobkevičiaus angare buvo išrikiuoti visi trys naujieji sraigtasparniai „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“.

ĮVERTINIMAS: Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų vadui pulkininkui Audroniui Navickui teko skristi naujuoju sraigtasparniu: „Skrenda švelniai, gražiai, maloniai, neblaško.“

PATIRTIS: KOP Aviacijos bazės Sraigtasparnių eskadrilės vado pavaduotojas kapitonas Laimis Aleknavičius „delfinu“ yra skridęs apie 80 valandų.

APŽIŪRA: Lakūnai apžiūri gaisrams gesinti skirtą vandens krepšį.


Pagrindiniai „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ techniniai duomenys

– Du turboreaktyviniai varikliai

– Maksimalus kėlimo svoris – 4 300 kg

– Keliamas krovinys – iki 1 600 kg

– Maksimalus greitis – 287 km/h

– Kilimo sparta – 6,7 m/s

– Skridimo nuotolis – apie 900 km

– Įgula – 2 pilotai

– Keleivių pervežimas – iki 12.