Nuo žaidimų iki asmenybės

Nuo žaidimų iki asmenybės

Nuo žai­di­mų iki as­me­ny­bės

Nuo šių me­tų rug­sė­jo 1-osios vi­si še­še­rių me­tų vai­kai pri­va­lės lan­ky­ti iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo gru­pes. Kaip ir vi­so­je Lie­tu­vo­je, Šiau­liuo­se šiuo me­tu dar­že­liuo­se ir mo­kyk­lo­se esan­čias prieš­mo­kyk­li­nes gru­pes jau lan­ko dau­giau kaip 95 pro­cen­tai še­šia­me­čių. Psi­cho­lo­gų ir pe­da­go­gų tei­gi­mu, tai – di­džiu­lis in­dė­lis į vai­kų as­me­ny­bės bran­dą.

Si­mo­na SI­MO­NA­VI­ČĖ

simona@skrastas.lt

Ug­dy­ti na­muo­se ne­be­ga­lės

Pri­va­lo­mą prieš­mo­kyk­li­nį ug­dy­mą įtei­si­no Sei­mas, priim­da­mas Švie­ti­mo įsta­ty­mo pa­tai­sas. Nuo 2016 me­tų rug­sė­jo prieš­mo­kyk­li­nis ug­dy­mas bus pri­va­lo­mas vi­siems vai­kams, ku­riems tais ka­len­do­ri­niais me­tais suei­na še­še­ri me­tai.

Prieš­mo­kyk­li­nis ug­dy­mas trun­ka vie­ne­rius me­tus iki mo­kyk­los. Leis­ti į iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo gru­pę bus ga­li­ma ir pen­kia­me­tį, jei­gu jis bus pa­kan­ka­mai su­bren­dęs to­kiam ug­dy­mui.

Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos (ŠMM) duo­me­ni­mis, ab­so­liu­ti dau­gu­ma vai­kų jau lan­ko iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo įstai­gas – pa­sta­rai­siais me­tais pa­gal prieš­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo pro­gra­mą ug­do­mi 96 pro­c. še­šia­me­čių.

Lais­vo­sios rin­kos ins­ti­tu­to at­lik­ta­me ty­ri­me pa­žy­mi­ma, jog 63 pro­cen­tai į prieš­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo įstai­gas nei­nan­čių vai­kų nė­ra iš so­cia­liai ri­zi­kin­gų ar ne­tur­tin­gų šei­mų – jie tie­siog ug­do­mi na­muo­se. Nuo šiol rink­tis ug­dy­ti vai­ką na­muo­se tė­vai ne­be­ga­lės.

Anks­tin­ti anks­ty­vą­jį vai­kų ug­dy­mą mi­nis­te­ri­ja nu­ta­rė at­si­žvelg­da­ma į eu­ro­pi­nes ten­den­ci­jas. Kai ku­rios ša­lys anks­ti­na pri­va­lo­mo mo­ky­mo­si mo­kyk­lo­je pra­džią – jis pra­de­da­mas 6, 5 ar net 4 me­tų.

Pa­pil­do­mai pra­šys 22 000 eu­rų

„Dau­gu­ma še­šia­me­čių vai­kų Šiau­liuo­se jau ug­do­mi iki­mo­kyk­li­nė­se įstai­go­se, to­dėl dėl pri­va­lo­mo ug­dy­mo ne­tu­rė­tų at­si­ras­ti di­de­lių pro­ble­mų“, – ko­men­ta­vo Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja Vio­le­ta Dams­kie­nė.

Šiuo me­tu gy­ven­to­jų re­gist­ro duo­me­nų ba­zė ly­gi­na­ma su švie­ti­mo įstai­gas lan­kan­čių mo­ki­nių re­gist­ru ir ana­li­zuo­ja­ma, kiek vai­kų ne­lan­ko prieš­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo gru­pių. Pla­nuo­ja­ma pa­gal mik­ro­ra­jo­nus in­for­muo­ti mo­kyk­las, kad su­si­siek­tų su prieš­mo­kyk­li­nių gru­pių ne­lan­kan­čių vai­kų tė­vais.

Švie­ti­mo sky­riaus duo­me­ni­mis, dėl pri­va­lo­mo prieš­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo Šiau­lių sa­vi­val­dy­bei pre­li­mi­na­riai pa­pil­do­mai rei­kė­tų apie 22 tūkst. eu­rų. Lė­šos bū­tų skir­tos pe­da­go­gų at­ly­gi­ni­mams, mo­ky­mo prie­mo­nėms, jei rei­kė­tų pa­pil­do­mai ati­da­ry­ti ke­lias gru­pes.

V. Dams­kie­nės tei­gi­mu, dau­gu­ma esa­mų pe­da­go­gų pa­si­ren­gę dirb­ti su iki­mo­kyk­li­nu­kais, dar­že­liuo­se esan­čio­se prieš­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo gru­pė­se lais­vų vie­tų yra, to­dėl dar neaiš­ku, ar pa­pil­do­mai rei­kės priim­ti nau­jų pe­da­go­gų.

Pag­rin­di­nė veik­los for­ma – žai­di­mas

Tė­vai, pe­da­go­gai ir moks­li­nin­kai ma­to aki­vaiz­džią anks­ty­vo­jo ug­dy­mo nau­dą vi­sam to­li­mes­niam žmo­gaus gy­ve­ni­mui.

Šiau­lių „Sau­lės“ pra­di­nės mo­kyk­los prieš­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo gru­pės mo­ky­to­ja Jus­tė Mi­la­šaus­kie­nė sa­ko, jog svar­biau­sias prieš­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo už­da­vi­nys – pa­ruoš­ti vai­ką tap­ti mo­ki­niu.

Jis mo­ko­mas bend­rau­ti su bend­raam­žiais ir suau­gu­siais, orien­tuo­tis nau­jo­je ap­lin­ko­je. Prieš ei­nant į mo­kyk­lą no­ri­ma iš­mo­ky­ti vai­ką klau­sy­tis, kal­bė­ti, jis su­pa­žin­di­na­mas su skai­čiais ir rai­dė­mis.

Mo­ky­to­ja J. Mi­la­šaus­kie­nė sa­ko, jog prieš­mo­kyk­li­nė­je gru­pė­je pa­grin­di­nė veik­los for­ma – žai­di­mas.

„Žais­da­mi vai­kai mo­ko­si kal­bė­ti, mąs­ty­ti, tir­ti pa­sau­lį, klaus­ti, tin­ka­mais žo­džiais reikš­ti min­tis. Jie ug­do lo­gi­nį mąs­ty­mą, ju­de­sių koor­di­na­ci­ją, klau­są, rit­mo po­jū­tį, ge­bė­ji­mą spręs­ti pro­ble­mas, ne­sun­kiai iš­moks­ta pa­žin­ti rai­des, dė­lio­ti žo­džius, la­vi­na at­min­tį“, – var­di­ja mo­ky­to­ja. Vai­kai pa­jun­ta gru­pi­nio dar­bo džiaugs­mą, kar­tu su drau­gais at­lik­da­mi bend­rus dar­bus.

Pa­vyz­džiui, ry­tais vai­kai da­ly­vau­ja „Ry­to ra­te“, ku­ria­me po ry­ti­nio pa­si­svei­ki­ni­mo ap­ta­ria­ma sa­vai­tės te­ma, vai­kai klau­so­si pa­sa­kų, ei­lė­raš­čių, pa­kar­to­ja­mas me­tų lai­kas, die­na ir mė­nuo. Kal­bė­da­mi apie pa­sa­ką ar tam tik­ra te­ma, jie ple­čia žo­dy­ną.

Sa­va­ran­kiš­ku­mas svar­biau už mo­kė­ji­mą ra­šy­ti

J. Mi­la­šaus­kie­nė pa­žy­mi, jog la­bai di­de­lę įta­ką vai­kų ug­dy­mui­si da­ro ug­do­mo­ji ap­lin­ka: prie­mo­nės, įvai­rūs už­ra­šai, gru­pės tai­syk­lės, jų lai­ky­ma­sis, sa­vai­ti­nės te­mos, jų ap­ta­ri­mas. Vai­kams or­ga­ni­zuo­ja­mos eks­kur­si­jas, šven­tės, ren­gi­niai.

Pe­da­go­gės pa­ste­bė­ji­mu, vai­kai, lan­kę prieš­mo­kyk­li­nę gru­pę, mo­kyk­lo­je yra la­biau lin­kę bend­rau­ti, lais­ves­ni, la­biau pa­si­ti­ki sa­vi­mi, smal­ses­ni, la­biau do­mi­si ap­lin­ka, jiems bū­din­ga tur­tin­ges­nė kal­ba.

„Kad prieš­mo­kyk­li­nu­kas tap­tų ge­ru mo­ki­niu, rei­kia jį ne mo­ky­ti, bet pa­ruoš­ti mo­ky­tis, su­do­min­ti, ska­tin­ti at­sa­ko­my­bei, sa­vi­kont­ro­lei. Sa­va­ran­kiš­ki, drą­sūs, mo­ty­vuo­ti vai­kai ge­riau ir leng­viau adap­tuo­ja­si pir­mo­je kla­sė­je, nei tie, ku­rie atei­na mo­kė­da­mi skai­ty­ti ir ra­šy­ti“, – nea­be­jo­ja J. Mi­la­šaus­kie­nė.

Mo­ky­to­ja pa­ta­ria tė­vams su­da­ry­ti są­ly­gas at­si­skleis­ti vai­ko pa­si­ti­kė­ji­mui sa­vi­mi, kad jis ti­kė­tų sa­vo sėk­me, t. y., kad vis­kas jam pa­si­seks. Sa­vi­mi pa­si­ti­kin­tis vai­kas la­biau lin­kęs im­tis nau­jų už­duo­čių.

Kai ku­riems trūks­ta so­cia­li­nių įgū­džių

Šiau­lių mies­to pe­da­go­gi­nės psi­cho­lo­gi­nės tar­ny­bos psi­cho­lo­gės Rai­mon­dos Ske­ry­tės-Na­gins­kie­nės nuo­mo­ne, tvir­tin­ti, jog šei­mo­je vai­ko ug­dy­mas yra ne­vi­sa­ver­tis ar ma­žiau svar­bus, ne­ga­li­me. Ne­ma­žai tė­vų rū­pi­na­si ko­ky­biš­ku vai­ko ug­dy­mu, tam ski­ria daug lai­ko ir jė­gų. Ta­čiau pra­kti­ka ro­do, kad taip bū­na ne kiek­vie­no­je šei­mo­je.

Psi­cho­lo­gai, dir­ban­tys su prieš­mo­kyk­li­nio am­žiaus vai­kais, pa­ste­bi, kad da­liai jų trūks­ta so­cia­li­nių, emo­ci­jų val­dy­mo ar bend­ra­vi­mo įgū­džių.

„Vai­kui pa­dė­ti iš­mok­ti bend­rau­ti ir bend­ra­dar­biau­ti su ki­tais vai­kais, lai­ky­tis bend­rų gru­pės tai­syk­lių, su­val­dy­ti sa­vo emo­ci­jas ne­skau­di­nant ki­to ir ki­tus so­cia­li­nius įgū­džius efek­ty­viau­sia ug­dy­ti bend­raam­žių gru­pė­je. Ten vai­kai tu­ri ga­li­my­bę nau­jai iš­mok­tus da­ly­kus iš­ban­dy­ti pra­ktiš­kai su sa­vo drau­gais“, – pa­žy­mi R. Ske­ry­tė-Na­gins­kie­nė.

Pa­sak psi­cho­lo­gės, prieš­mo­kyk­li­nio am­žiaus vai­kas iš­gy­ve­na ga­na su­dė­tin­gą rai­dos lai­ko­tar­pį, ku­ris le­mia to­les­nio ug­dy­mo­si mo­kyk­lo­je sėk­mę.

Pir­mų­jų moks­lo me­tų pra­džia ne­re­tam pir­mo­kui – sun­kių iš­ban­dy­mų me­tas, ka­da jis mo­ko­si pri­tap­ti prie nau­jų drau­gų, ras­ti sa­vo vie­tą kla­sės bend­ruo­me­nė­je, su­pras­ti ki­tus ir bū­ti ki­tų su­pras­tas.

„Pa­tir­tis ro­do, kad še­še­rių me­tų vai­kas, la­bai no­rė­jęs lan­ky­ti mo­kyk­lą, jau pir­mo­mis die­no­mis su­vo­kia, jog mo­ky­tis nė­ra leng­va ir daž­nai pra­de­da ne­ri­mau­ti. Prieš­mo­kyk­li­nis ug­dy­mo eta­pas ga­ran­tuo­tų di­des­nį sau­gu­mą, pa­leng­vin­tų pe­rė­ji­mą iš vie­nos ug­dy­mo įstai­gos į ki­tą, kad pir­mo­je kla­sė­je vai­kas jaus­tų­si sau­gus“, – sa­ko R. Ske­ry­tė-Na­gins­kie­nė.

Psi­cho­lo­gė pa­brė­žia – anks­ty­va­sis ug­dy­mas tu­rė­tų bū­ti or­ga­ni­zuo­ja­mas at­si­žvel­giant į vai­ko rai­dos ypa­tu­mus, daž­niau pri­min­ti žai­di­mus nei for­ma­lias už­duo­tis.

Anks­ty­vo­jo ug­dy­mo idė­jos ne­rei­kė­tų bai­min­tis, ta­čiau svar­bu, kad mo­ky­ma­sis vyk­tų na­tū­ra­liai ir bū­tų sma­gus, o vai­kui pa­tei­kia­mos už­duo­tys ap­gal­vo­tos ir ati­tik­tų jo ga­li­my­bes.

„Ne­rei­kė­tų per­si­steng­ti ska­ti­nant di­dak­ti­nius po­kal­bius ir už­ver­čiant vai­ką už­duo­ti­mis – taip jis ga­li pra­ras­ti no­rą mo­ky­tis“, – pa­ta­ria psi­cho­lo­gė.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

PA­SI­RUO­ŠI­MAS: Šiau­lių „Sau­lės“ pra­di­nės mo­kyk­los prieš­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo gru­pės mo­ky­to­jos Jus­tės Mi­la­šaus­kie­nės tei­gi­mu, sa­va­ran­kiš­ki, drą­sūs, mo­ty­vuo­ti vai­kai leng­viau adap­tuo­ja­si pir­mo­je kla­sė­je.

SI­TUA­CI­JA: Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­ja Vio­le­ta Dams­kie­nė sa­ko, jog Šiau­liuo­se dau­gu­ma še­šia­me­čių vai­kų jau ug­do­mi iki­mo­kyk­li­nė­se įstai­go­se.

As­me­ni­nio achy­vo nuo­tr.

UG­DY­MAS: Šiau­lių mies­to pe­da­go­gi­nės psi­cho­lo­gi­nės tar­ny­bos psi­cho­lo­gė Rai­mon­da Ske­ry­tė-Na­gins­kie­nė sa­ko svar­bu, kad mo­ky­ma­sis vyk­tų na­tū­ra­liai, o vai­kui pa­tei­kia­mos už­duo­tys ati­tik­tų jo ga­li­my­bes.