Gyventojai bando pajudinti monopoliją

Gyventojai bando pajudinti monopoliją

Gyventojai bando pajudinti monopoliją

Dėl šildymo sąskaitų šiauliečiai jau kreipiasi į prokuratūrą. Šiltesnė žiema ir didesni šilumos suvartojimo kiekiai gyventojus paskatino aiškintis, ar „Šiaulių energija“ sąskaitų nepučia dirbtinai. Šilumininkai įrodinėja, kad jiems metami įtarimai yra nepagrįsti, išprovokuoti Vilniuje kilusio skandalo.

Janina VANSAUSKIENĖ

Kreipėsi į prokuratūrą

Šiaulietis Virginijus Jokšas, gavęs sąskaitas už buto šildymą gruodžio mėnesį, kreipėsi į prokuratūrą. Vyras įsitikinęs, kad sąskaitos yra išpūstos. Daugiabučio, kuriame jis gyvena, šildymo punktą prižiūri šilumos gamintojas „Šiaulių energija“.

„Prieš kelis metus pats dirbau šilumos punkto prižiūrėtoju ir gerai žinau, kokie yra būdai šilumos energijos suvartojimui didinti, — redakcijoje kalbėjo V. Jokšas. — Nedidinat nustatyto termofikacinio vandens (šilumnešyje) temperatūros, tereikia padidinti jo pratekamumą į namo vidaus sistemą ir kilovatvalandžių daugės“.

Vyras įtaria, kad būtent tokiu metodu naudojasi „Šiaulių energija“, vandens pratekėjimą reguliuojanti nuotolinėmis priemonėmis. Šiaulietis teigia žinantis, kad ir sąskaitos už patalpų bei vandens šildymą yra surašomos skirtingomis metodikomis, palankiomis šilumos gamintojui. Išsiaiškinti kuri metodika buvo naudota pastarųjų mėnesių šilumos energijos kainai paskaičiuoti, šiauliečiui nepavyko.

Šiaulietis ketina burti daugiabučio kaimynus ir bylinėtis teisme.

Rašys skundą

Suburti šilumos sąskaitų teisingumu abejojančius šiauliečius ketina ir Draugystės gatvės daugiabutyje gyvenantis Nerijus Š.. Jis tam ryžosi sužinojęs, kad Valstybinė energetikos inspekcija šiauliečių skundų nėra gavusi.

Daugiabučio gyventojas yra įsitikinęs, kad Šiaulių, kaip ir Vilniaus šilumininkai didino šilumos suvartojimą, kad kompensuotų negautas pajamas dėl šiltos žiemos.

„Šiaulių kraštas“ jau rašė, kad šiaulietis už lapkritį gavęs didesnę „Šiaulių energijos“ sąskaitą joje aptiko duomenų, jog daugiabutis šį lapkritį buvo šildytas labiau nei 2010-ųjų tą patį mėnesį, kai lauke vidutiniškai buvo beveik 2 laipsniais šalčiau. Jo 43 kvadratinių metrų butui šildyti šilumininkai šios žiemos lapkritį sunaudojo beveik 100 kWh daugiau.

Prieš kelias dienas Nerijus gavo sąskaitą ir už gruodį. Joje nurodoma, kad jo buto šildymui buvo sunaudota beveik 400 kilovatvalandžių mažiau nei tuo pat metu pernai. Dėl šios sąskaitos vyras pretenzijų neturi — juk šis gruodis šiltesnis.

„Kilus skandalui, šilumininkai greičiausiai išsigando ir jau dabar surašė realias sąskaitas“, — sako Nerijus.

Bandė išsiaiškinti, kaip valdomas punktas

Nerijus išsikvietė daugiabučio šilumos punkto prižiūrėtoją — „Šiaulių energijos“ darbuotoją ir žurnalistus, kad šis viešai paaiškintų, kaip reguliuojama šiluma. Tik po atkaklių įrodinėjimų, kad šilumos punktas nėra komercinė paslaptis Savivaldybės valdomos įmonės „Šiaulių energija“ vadovai leido prižiūrėtojui atverti punkto duris.

Šiluminio punkto patalpoje tvyrojo kanalizacijos tvaikas, o didžioji dalis grindų buvo apsemta fekalijomis bei žaliai nudažytu termofikaciniu vandeniu. „Šiaulių energijos“ darbuotojas aiškino, jog taip yra dėl užsikimšusios namo kanalizacijos.

„Šilumos punktais gyventojai nesidomi, nors jau turėtų svarstyti, kam juos patikėti“, — sakė punkto prižiūrėtojas Gintaras Mikalajūnas. Nors į punktą gyventojai patekti ir negali.

Rodmenis užrašo ranka

Nerijus į namo šiluminį punktą pateko pirmą kartą. Nufotografavęs čia esančius prietaisus, jų veikimo principus ketino aiškintis su šios srities specialistu iš kito miesto.

Tuo tarpu šilumos punkto prižiūrėtojas tvirtino, kad jis prižiūri prietaisus ir fiksuoja skaitiklių rodmenis. Pastarąjį darbą vyras atlieka kartą per mėnesį — rodmenis surašo į vadinamąją šilumos energijos skaitiklio rodmenų lentelę.

Mechanizmai, reguliuojantys temperatūrų kaitą pagal lauko oro temperatūrą yra nustatomi „programiškai“, bet esą nevaldomi per atstumą.

G. Mikalajūnas vieną lentelės egzempliorių pateikia „Šiaulių energijos“ specialistams, kurie ir surašo sąskaitas gyventojams.

„Daugelis gyventojų laikosi nuomonės, kad šilumos energijos kiekis reguliuojamas nuotolinio valdymo prietaisais. Tokių Šiauliuose nesu matęs“, — tikino „Šiaulių energijos“ darbuotojas G. Mikalajūnas.

Žaidžia mėnesio dienomis

Vėliau išnagrinėjęs rodmenų lentelę šiaulietis Nerijus aptiko, kad už šildymą lapkričio mėnesį sąskaita buvo išrašyta tik pagal 28 dienų rodmenis. Šildymas už kitas dvi to mėnesio dienas buvo perkeltas į gruodį. Sąskaitose gyventojams tai nebuvo nurodyta.

Šiaulietis mano, jog tai gali būti analogiškas atsiskaitymo už šildymą pažeidimas kaip ir Vilniuje, ir ketina kreiptis į Valstybinę energetikos inspekciją.

„Šiaulių šilumininkai skelbėsi, kad lapkritį šilumos energijos tiekė 15 procentų mažiau, tačiau viso labo tik sutrumpino atsiskaitymo laikotarpį“, — piktinosi buto savininkas.

Šilumininkai atsakymo neturi

Kaip atsitiko, kad lapkritį minėto šiauliečio butui šildyti buvo sunaudota 100 kilovatvalandžių daugiau šilumos energijos nei šiltesnį 2010 metų lapkritį?

Į šį klausimą „Šiaulių energijos“ Vidaus sistemų aptarnavimo grupės viršininkės pavaduotojas Saulius Arvasevičius „Šiaulių kraštui“ paaiškinti negalėjo.

„Kiekvieną atvejį reiktų aiškintis atskirai“, — sakė šilumininkas patikinęs, jog šilumos energijos sąnaudas lemia daugiabučio patalpų sandarumas, šildymo sistemos vidaus tinklas, todėl dviejų vienodų, kad ir analogiškų daugiabučių šildymui energijos nebus suvartojama vienodai.

„Šilumos punkto sistema veikia automatiškai, prie jos reguliuotojas rankų nekiša, ji nėra reguliuojama ir nuotoliniu būdu, — tikino S. Arvasevičius. — Nuotolinio nuskaitymo sistema be reikalo buvo sukompromituota. Šios sistemos nebenaudojame nuo praėjusių metų ir mes, todėl dabar darbuotojai turi vaikščioti į punktus rinkti duomenų“.

S. Arvasevičiaus teigimu, punktų prižiūrėtojai ir jiems į pagalbą siųsti avarinės tarnybos darbininkai tam darbui mieste sugaišta beveik tris dienas, todėl ir minėtame Draugystės gatvės daugiabučio šilumos mazge jie buvo užrašyti anksčiau nei paskutinę mėnesio dieną.

Iš Šiaulių skundų negauta

„Šiaulių energijos“ specialistai pripažįsta, kad pasipylė gyventojų skambučiai dėl sąskaitų ir dėl šilumos suvartojimo. Bendrovės atstovė Toma Grikštienė sakė, kad gyventojai stokoja informacijos, todėl pretenzijos šilumininkais nėra pagrįstos.

Šiaulių miesto savivaldybės atstovė spaudai Jūratė Rauduvienė teigia, kad dėl kainų už šildymą skaičiavimo į savivaldybę kreipėsi tik vienas šiaulietis, jam buvo išsiųsta šildymo kainos apskaičiavimo metodika.

Valstybinės energetikos inspekcijos viršininko pavaduotojas Ričardas Žaromskis „Šiaulių kraštui“ teigia, kad skundų dėl padidinto šilumos suvartojimo daugiabučiuose iš šiauliečių pastaraisiais mėnesiais gauta nebuvo. Tyrimas vyko tik Vilniuje. R. Žaromskio teigimu, beveik pusė iš Inspekcijai atsiunčiamų šilumos vartotojų skundų pasitvirtina.

PATIRTIS: Šiaulietis Virginijus Jokšas, dirbdamas daugiabučio šilumos punkto prižiūrėtoju, įgijo žinių ir patirties, kuri pravers teisme su šilumos gamintojais. 

SPRENDIMAS: Šiaulietis Nerijus, apžiūrėjęs daugiabučio šilumos punkto prietaisus, nusprendė ieškoti bendraminčių ir nepriklausomų ekspertų prietaisų valdymo ypatumams išsiaiškinti. 

ATSAKOMYBĖ: „Šiaulių energijos“ atstovai tvirtina, kad dėl fekalijomis ir žaliu termofikaciniu vandeniu užtvinusio šiluminio punkto atsakomybė tenka daugiabučio administratoriui ir gyventojams, o ne jiems. 

VALDIKLIS: Šilumos punkto protas — valdiklis. Jis automatiškai reguliuoja, kokios temperatūros vandenį leisti į radiatorius, kaip turi veikti šilumokaitis geriamam vandeniui šildyti. 

Jono TAMULIO nuotr.