Frenkelio festivalį perbėgo juodi katinai

Frenkelio festivalį perbėgo juodi katinai

Frenkelio festivalį perbėgo juodi katinai

„CH. Frenkelio vilos vasaros festivalio“ sumanytojas ir šeimininkas Šiaulių kamerinis orkestras, septyneris metus pradėdavęs ir užbaigdavęs festivalio programas, atrodo, šiemet festivalyje nedalyvaus.

Festivalio prekinį ženklą patentavęs ir festivalį nuo šiol pats rengti nusprendęs „Aušros“ muziejus kamerinį paliko už borto.

Nijolė KOSKIENĖ

nikos@skrastas.lt

Sužinojo, kad yra nereikalingi

Šiaulių kamerinis orkestras repetuoja P.Čaikovskio „Florencijos suvenyrą“. Jau septyneris metus orkestras nauju kūriniu pradėdavo Ch.Frenkelio vilos vasaros festivalį, tačiau šiemet miesto kolektyvas, kurio meno vadovo Boriso Traubo dėka gimė festivalis, nebuvo įtrauktas į festivalio programą.

„Keistai pasijautėme. Mes savęs neįsivaizduojame be Frenkelio festivalio. Orkestras visada buvo festivalio šeimininkas, o dabar tik iš kalbų sužinojome, kad esame nebereikalingi“, — vakar gūžčiojo pečiais repetuojančios orkestro moterys.

Muzikantės sakė jaučiasi nuskriaustos, kad norėtų dalyvauti festivalyje jei ne šeimininkų, tai bent dalyvių teise.

„Jei trūksta pinigų, tai juk mūsų ir samdyti nereikia, mes galime bent svečio teisėmis groti“, — siūlė muzikantės.

Informuotos apie pokyčius ir naują festivalio šeimininką muzikantės sako buvusios tik kalbų lygyje, tačiau žino, kad programa jau sudaryta, pinigai paskirti.

Muzikantės užsiminė žinančios, kad festivalyje kamerinio orkestro esą nepageidavo matyti pats Raimundas Balza, „Aušros“ muziejaus vadovas.

„Norėjo nuotraukos prie mero“

Prieš dvejus metus Šiaulių kamerinis orkestras iš Kultūros centro žinios perėjo Šiaulių koncertinės įstaigos „Saulė“ pavaldumui. “Saulė“ organizavo ir paskutiniuosius du vasaros festivalius.

Saulius Kauneckas, koncertinės įstaigos vadovas, „Šiaulių kraštui“ sakė praėjusį spalį tik iš oficialaus rašto sužinojęs, kad “Aušros“ muziejus užpatentavo festivalio pavadinimą, todėl nutraukia bendradarbiavimą ir nuo šiol festivalį rengs pats.

„Nieko nelaukęs parašiau merui laišką, sakiau, kad šiaučius kriaučiaus darbo negali daryti, kad kiekvienas turi daryti, kas priklauso“, — pasakojo S. Kauneckas. Susitikime pas merą buvo pasiūlyta susitarti gražiuoju.

S. Kauneckas neslepia — „Aušros“ muziejus visada dalyvavo festivalio rengime partnerio teisėmis, muziejui už patalpas buvo mokami nemaži pinigai — 600 litų už koncertą. Tačiau muziejus esą visada labai norėjęs būti organizatoriumi.

„R. Balza per spaudos atstovę nuolat išreikšdavo pageidavimą, kad jo, kaip organizatoriaus, nuotrauka, būtų šalia mero“, — pasakoja S. Kauneckas. Tuo tarpu programėlėse buvo spausdinamos tik festivalio globėjo Šiaulių mero ir buvusio Šiaulių kamerinio orkestro meno vadovo ir festivalio idėjinio tėvo Boriso Traubo nuotraukos.

Idėja buvo mano

„Idėja buvo mano, o jie padėjo, žinoma, be muziejaus čia nieko nebūtų buvę,“ — telefonu “Šiaulių kraštui“ sakė ilgametis Šiaulių kamerinio orkestro meno vadovas Borisas Traubas, praėjusių metų rudenį palikęs kolektyvą.

Jis pripažino per daugelį metų ir įtvirtinęs formą, kad festivalį pradeda ir baigia Šiaulių kamerinis orkestras.

B. Traubas sužinojęs, kad programą rengia Robertas Šervenikas, apsidžiaugė, kad tai rimtas žmogus, be to, daug metų dirbęs su Šiaulių kameriniu.

Norėjo patys vykdyti projektą

„Realiai mes visada ir buvome vieni iš organizatorių, o šiemet nusprendėme, kad reikėtų pabandyti tą festivalį organizuoti patiems“, — “Šiaulių kraštui“ telefonu sakė R. Balza, vakar Vilniuje mynęs ministerijų koridorius.

Muziejaus vadovas tvirtino, kad siūlė prie festivalio rengimo prisidėti visiems. „Bet kitos pusės pareiškė: ar jie daro vieni patys, o mes tik patalpų teikėjai, arba jie nedaro. Ir dabar tenka mums patiems daryti“, — apgailestavo R. Balza.

Jo žodžiais, visada festivalio projektus teikdavo ir pinigų prašydavo kiti, „o šiemet pirmą kartą mes patys paprašėme ir manome, kad esame teisūs, nes yra naudojamas mūsų vardas, ir mums yra svarbu, koks yra festivalio lygis“.

Šiemet festivaliui atseikėta 12 tūkstančių litų iš Kultūros rėmimo fondo ir 8 tūkstančiai litų iš Šiaulių miesto biudžeto.

Į klausimą, ar tai, kad vienas partneris lieka už borto, yra etiška, R. Balza atsakė, kad partneris dabar yra koncertinė įstaiga, kuri ir turėtų atstovauti Šiaulių kamerinio orkestro interesus.

O paklaustas, kodėl į programą neįtrauktas Šiaulių kamerinis orkestras, R. Balza tikino: „ Mes niekada neužmirštame kamerinio ir planavome, kad jis pas mus bus, ir manome, kad jie dalyvaus mūsų festivalyje“.

Klausti muziejaus

Tai uždraudė ar neuždraudė R. Balza Šiaulių kamerinį orkestrą įtraukti į Ch. Frenkelio vasaros festivalio programą?

Festivalio programos sudarytoją Robertą Šerveniką vakar telefonu užtikome Londone, todėl uždavėme vienintelį klausimą: „Kodėl į festivalio programą neįtraukėte Šiaulių kamerinio orkestro?“

„Tą klausimą “Aušros“ muziejui teikite, o ne man“, — nukirto R. Šervenikas.

KOMENTARAS

Reikia ieškoti kompromiso

Nijolė Saimininkienė, Šiaulių filharmonijos, rengiančios Tytuvėnų vasaros festivalį, vadovė:

— Faktiškai „Ch.Frenkelio vilos vasaros festivalis“ yra Šiaulių kamerinio orkestro festivalis, kaip Tytuvėnų festivalis yra Filharmonijos, o religinės muzikos festivalis — “Polifonijos“.

Būtent Šiaulių kamerinis orkestras su Borisu Traubu įdėjo didžiulį įdirbį, kitas reikalas, kad nebuvo sutvarkyti juridiniai dalykai, festivalis neregistruotas, kaip intelektinė nuosavybė. Šiauliuose tai dar nėra įprasta, nors Lietuvoje tai vyksta.

Reikėtų ieškoti kompromiso: juk žiūrovui nesvarbu, kam priklauso prekinis ženklas, svarbu turėti gerą festivalį. Tačiau šiu atveju, manau, negarbinga būtų į programą neįtraukti Šiaulių kamerinio orkestro, juolab, kad iš miesto biudžeto festivaliui skirti nemaži pinigai.

FESTIVALIS: „CH. Frenkelio vilos vasaros festivalio“ prekės ženklą patentavęs “Aušros“ muziejus ant ledo paliko ir buvusius festivalio organizatorius, ir festivalio šeimininku save laikiusį Šiaulių kamerinį orkestrą.

 

RAŠTAS: Festivalio rengėja Šiaulių miesto koncertinė įstaiga apie naujoves buvo informuota raštu.

 

PROJEKTAS: Raimundas Balza: „Iki šiol visada festivalio projektus teikdavo ir pinigų prašydavo kiti, o šiemet pirmą kartą mes patys paprašėme ir manome, kad esame teisūs“.

 

ORKESTRAS: Šiaulių kamerinis orkestras, visada laikęs save „Ch.Frenkelio vilos vasaros festivalio“ šeimininku, sužinojo, kad šeimininkas pasikeitė ir orkestro į festivalio programą nebeįtraukė.

 

KONFLIKTAS: Saulius Kauneckas. koncertinės įstaigos „Saulė“ vadovas tikina, kad R. Balza per atstovę spaudai nuolat perduodavo pageidavimą, kad festivalio programėlėje jo nuotrauka būtų šalia mero.

 

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.