Europa po sniegu, Lietuva — ant ledo

Europa po sniegu, Lietuva —  ant ledo

Europa po sniegu, Lietuva — ant ledo

Europą užklupę šalčiai ir sniegas parklupdė Didžiąją Britaniją, o savaitgalį pylęs lietus dalies Europos kelius pavertė čiuožykla. Dėl oro sąlygų Europoje pykstama ant pono Dievo, o Lietuvos vežėjai keiksnoja susisiekimo ministrą.

Nijolė KOSKIENĖ

nikos@skrastas.lt

Norvegijoje užšalo kuras

„Katastrofa, kovojam su šalčiu ir sniegu“, — taip padėtį Europos keliuose apibendrino Linas Petraitis, Šiaulių transporto įmonės “Transdovis“ direktorius. Su didžiausiomis problemomis bendrovės vežėjai susidūrė Norvegijoje, kurioje termometro stulpelis nukrito žemiau 30 laipsnių Celsijaus.

Pasak L.Petraičio, europinis kuras bakuose užšalo, tad teko pilti beveik dvigubai brangesnį vietinį arktinį kurą, o tai nepadidins kompanijos pelno. Dėkui Dievui, kad pagal nerašytą kodeksą vežėjai padeda vieni kitiems, tad šįkart užstrigusius šiauliečių vilkikus arktiniu kuru padėjo užvesti broliukai latviai.

Siekdama išvengti problemų sniegynuose, bendrovė po Naujųjų metų vilkikus išplukdė keltu „Klaipėda — Kylis“. Nors kainuoja truputį brangiau, tačiau, pasak L. Petraičio, kas suskaičiuos važiavimo Lenkijos ir Vokietijos keliais riziką.

Linas Gasperavičius, vežėjų bendrovės „Refta“ direktoriaus pavaduotojas logistikai, patvirtino, kad vilkikai Vokietijos autobanais slenka vos 30-40 kilometrų per valandą greičiu.

Už sniegą pavojingiau lietus

„Didžiausia problema ne sniegas, o per šaltį lyjantis lietus, tada apledėja kelias ir stiklai“, — vakar “Šiaulių kraštui“ sakė Algimantas Kondrusevičius, vežėjų asociacijos “Linava“ prezidentas. Savaitgalį jis važiavo iš Zalcburgo (Austrija) į Vilnių — beveik visą laiką iki Lietuvos lijo.

Anot A. Kondrusevičiaus, kitų šalių kelininkai meta didžiules jėgas stichijų suvaldymui, net Lenkija esą labai gerai tvarkosi su situacija keliuose. Nepaisant kelininkų pastangų, „Linavos“ prezidentas pakeliui matė bent tris į griovius nuvažiavusius automobilius — ne dėl avarijos, bet dėl slidžios kelio dangos, tad asociacija rekomenduos vilkikams vežtis specialias grandines: apledėjus keliui vilkikai nepajuda iš vietos.

Keiksnojo susisiekimo ministrą

Apie tokią vilkikų savybę pasakojo šiaulietis mikroautobuso vairuotojas Vytautas, praėjusią savaitę grįžęs iš Ispanijos: „Lietuvos pasienyje apie 9-10 valandą vakaro buvo visiškas stiklas, vienas vilkikas stabtelėjo ir jį vėjas pradėjo nešti į šoną, mašina užblokavo visą kelią keturioms valandoms — nei pirmyn, nei atgal“.

Vairuotojai, pasakojo Vytautas, pylė kas ką turėjo — kas kibiriuką šilto vandens, kas druskos maišelį. Skambino į informacinę tarnybą, buvo paaiškinta, kad sugriuvo smėlio barstytuvas. „Tą naktį per racijas visi vežėjai vieningai keikė susisiekimo ministrą Eligijų Masiulį — būtų žmogus girdėjęs, tikrai ramiai nebūtų miegojęs“, — juokėsi Vytautas. Anot jo, smėlio barstytuvas atvažiavo gelbėti situacijos gal po 3 valandų.

Tokių situacijų gali padaugėti, juolab kad vakar Vilniuje spaudžiant šaltukui pradėjo lyti.

Anglija po sniegu ir milijonas besmegenių

Lietuvos vežėjai tvirtina matę dar ne tokių žiemų — buvo metų, kai ir Ispanijos kelius užpustė, tačiau Angliją sniegas parklupdė ant kelių ir pasėjo chaosą.

Britų laikraščiai ėmė rašyti, kad tokios žiemos nebuvo 25, o gal net 100 metų, dabar didžiausiais britų rūpestis — ar užteks dujų ir kaip važinėti žiemą vasarinėmis padangomis, mat žieminių jiems niekada nereikėjo.

Šį savaitgalį dėl ūkininkų pareiškimo, kad dėl sniego laiku nebus pristatytas pienas, kilo nedidelė panika ir britai šturmavo prekybos centrus. Laikraščiuose spausdinami „sniego blog'ai“ su naujausia informacija, smulkmeniškai aprašomos visos naujienos, pradedant čiuožimo varžybų (kurių nebuvo ištisus dešimtmečius) ant natūraliai užšalusių tvenkinių nuotraukomis, baigiant kaulų lūžiais.

„Pasakyti, kad Angliją sniegas ir šaltis užklupo nepasiruošusią, būtų per kuklu: šalis tiesiog parklupdyta, parblokšta ir akimirksniu persijungė į tikrą karo stovį“, — “Šiaulių kraštui“ pasakojo Londone gyvenantis rašytojas ir publicistas Andrius Užkalnis. Anot jo, daugelis vietos valdžios įstaigų tikėjosi šiltų žiemų ir patyliukais mažino barstomos ant kelių druskos atsargas. Todėl barstomi tik pagrindiniai keliai, o absoliuti dauguma gatvelių skęsta pusnynuose.

„Klimatas keičiasi, ir keičiasi ne taip, kaip pranašavo žadėjusieji pasaulinį atšilimą: jau kelerius metus iš eilės žiemos Anglijoje vis šaltesnės. Šią žiemą temperatūra kai kur pasiekė ir minus 20 laipsnių, o sniego iškrito ne keli, bet keliasdešimt centimetrų. Žmonės neturi žieminių padangų ir nemoka per sniegus vairuoti, šaligatvių niekas nenukasa (nes nei moka, nei yra pratę), sniegas sumintas į ledą, o smėlio atsargų mažai kas turi. Man pasisekė: pasiskolinau iš dukrų smėlio dėžės ir kiek pabarsčiau priešais namus“, — pasakojo A. Užkalnis.

Anot jo, suaugusieji traukia iš spintų seniai nenaudotus šalikus ir kepures. Daugelis neturi žieminės avalynės, todėl aunasi spalvingus guminius batus ir atrodo, lyg muzikos festivalio lankytojai. Vaikai, senius besmegenius matę tik knygose, lipdo juos netingėdami: statistikų skaičiavimais, pirmąją 2010 metų savaitę jų nulipdyta daugiau nei milijonas.

ATŠALIMAS: Kopenhagoje pasaulio lyderiams nesutarus, kaip kovoti su globaliniu atšilimu, Europą užklupo pasaulinis atšalimas.

EPA-ELTA nuotr.

 

SNIEGAS: Anglijoje barstomi tik pagrindiniai keliai, absoliuti dauguma gatvelių skęsta pusnynuose, šaligatvių niekas nenukasa (nes nei moka, nei yra pratę), sniegas sumintas į ledą, o smėlio atsargų mažai kas turi.

Andriaus UŽKALNIO nuotr.

katastrofa: Linas Petraitis, Šiaulių transporto įmonės „Transdovis“ direktorius, padėtį Europos keliuose vadina katastrofa.

„atšilimas“: „Klimatas keičiasi, ir keičiasi ne taip, kaip pranašavo žadėjusieji pasaulinį atšilimą: jau kelerius metus iš eilės žiemos Anglijoje vis šaltesnės“, – tvirtina Londone gyvenantis Andrius Užkalnis.

ledas: Savaitgalį iš Austrijos į Lietuvą Algimantas Kondrusevičius, vežėjų asociacijos „Linava“ prezidentas, važiavo lediniu keliu.