Dėmesio: keliuose vasara baigėsi

Dėmesio: keliuose vasara baigėsi

Dėmesio: keliuose vasara baigėsi

Vos prasidėjus žiemiškiems orams, keliuose iš karto padaugėjo nelaimių. Vieni kaltina sniegą, kiti — dėl taupymo prastai apšviestas gatves. Tačiau dalis vairuotojų ir pėsčiųjų iki šiol elgiasi kaip vasarą.

Alvydas JANUŠEVIČIUS

Šviesiau, bet slidu

Metai prasidėjo rekordiniu aukų skaičiumi keliuose. Vien per savaitę, sausio 6-12 dienomis, Lietuvos keliuose ir gatvėse žuvo 12 žmonių, 78 sužeisti. Žuvo 4 vairuotojai, 4 pėstieji, 3 dviračių vairuotojai, 1 keleivis. Iki sausio 13 dienos, Lietuvoje eismo įvykiuose žuvo 16 žmonių. Tai 10 eismo dalyvių daugiau negu praėjusiais metais per tą patį laikotarpį.

Šiaulių apskrities keliuose per 2012 metų dešimtį dienų užregistruota trylika eismo įvykių, kuriuose sužeista trylika žmonių: septyni pėstieji, keturi vairuotojai, du keleiviai. Radviliškio rajone žuvo dviratininkas. Šeši eismo įvykiai, kuriuose sužaloti žmonės, įvyko Šiaulių mieste, trys Radviliškio rajone ir keturi Šiaulių rajone.

Robertas Radavičius, Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Patrulių rinktinės vadas nesistebi: „Gruodį buvo tamsu. Iškritus sniegui — šviesiau, tačiau slidu“.

Pareigūnas sako, kad policija norėtų kuo daugiau apšviestų gatvių, nes taupymas gali kainuoti ir gyvybes. Kai slidu, vairuotojai būna atsargesni. „Tačiau niekas nepadės, jei važiuoji su vasarinėmis padangomis“, — tvirtina R. Radavičius.

Baudos turėtų būti neišvengiamos

Vigilijus Sadauskas, Saugaus eismo centro direktorius ir Susisiekimo ministerijos vyriausiasis patarėjas, tikina, kad dėl pastarosiomis dienomis padaugėjusių nelaimių keliuose kaltos oro permainos. Vairuotojai tik po kurio laiko apsipranta su pasikietusiomis sąlygomis.

V. Sadausko teigimu, vairuotojams kelyje pavojingiausia kai slidu, o pėstiesiems — kai tamsu.

„Tamsoje neįmanoma laiku sustoti, jei pėstysis yra be atšvaitų. Tamsoje atšvaitus dėvėti būtina“, — primena ministro patarėjas.

Eismo saugumas, jo žodžiais, labiausiai priklauso nuo trijų dalykų: visuomenės švietimo, eismo inžinerijos ir eismo priežiūros bei kontrolės.

„Mes galime grasinti didžiausiomis baudomis, tačiau jos nebus veiksmingos, jei policija nekontroliuos situacijos. Svarbiausia yra ne baudos dydis, bet baudos neišvengiamumas“, — aiškino V. Sadauskas.

Pagal Kelių eismo taisykles bauda šiuo metu atšvaito nesegėjimą gali siekti nuo 80 iki 140 litų.

Galimybė išgyventi yra

V. Sadauskas priminė, kad prieš dvidešimt metų keliuose žūdavo po 1000 žmonių. Ši statistika kasmet gerėjo. Pernai aukų skaičius nesiekė 300. Tai geriausias rezultatas pastaraisiais dešimtmečiais.

Lietuvoje 31 procentą žuvusiųjų keliuose sudaro vairuotojai. 23 procentus — keleiviai. 34 procentus — pėstieji. 8 procentai žūčių būna dėl to, jog eismo dalyvis neblaivus.

„Mes turime galimybę išgyventi, todėl naudokimės ja. Tegul vairuotojai prisisega saugos diržus, aprūpina vaikus kėdutėmis. Eismo įvykio neišvengsime, bet išgyvensime. Lai pėstieji dėvi atšvaitus — vairuotojas juos pastebės. Bus daugiau naudos, nei bandytume sugaudyti visus išgėrusius“, — tvirtina V. Sadauskas.

Statistika negailestinga jauniems vairuotojams. Net 15 procentų eismo nutinka tiems, kurie vairuoja pirmus metus. 9 procentai — kurie vairuoja antrus.

„Tai reiškia, kad mūsų “Regitra„ taiko ne tokią taktiką. Kad ir kaip griežtai egzaminuoja, praktikos jaunam vairuotojui nesuteikia, — teigia V. Sadauskas. — Gal reikėtų išduoti vairuotojo teises anksčiau septyniolikmečiui, tačiau pirmus metus leisti vairuoti tik su patyrusiu vairuotoju, šviesiu paros metu ir ne savaitgalį“.

 

VAIRUOTOJŲ APKLAUSA

Ar saugu mūsų keliuose?

— Vairuoju penkerius metus. Eismo įvykių būtų daug mažiau, jei atsižvelgtume į oro sąlygas. Išvengtume nelaimių, jei pagalvotume apie kitus eismo dalyvius. Saugumas kelyje man labai svarbus. Tėvas ir broliai kruopščiai paruošia mano automobilį žiemai. Gyvenu gyvenvietėje už Šeduvos. Ten gausiai prisnigo. Keliai nevalomi, nebarstomi. Slidu. Mažai kaimo gyventojų dėvi atšvaitus. Ir taip kiekvienais metais.

— Kai tamsu ir nėra sniego — nieko nesimato. Ypač važiuojant kaimo keliais ar pamiškėse. Pėstieji būtinai turi dėvėti atšvaitus. Didžiausia problema keliuose — „kanadiečiai“. Mes taip vadiname jaunus vairuotojus. Mieste laksto, lenkia... Niekur nenulėksi. Vis tiek susitinki prie šviesoforo.

Trūksta vairavimo kultūros. Važiuojantys pagrindine gatve retai supranta, kaip sudėtinga įsukti iš šalutinės. Išmaišiau daugybę šalių. Turkijoje beveik nėra policijos, bet nemačiau ir avarijų.

— Daugiausia važinėju Švedijoje. Ten druską ant kelių pylė dar prieš užsningant. Gatvės apšviestos, švarios. O kodėl pas mus tam trūksta pinigų? Juk mokesčius mokėjome. Šiauliuose kasdien pamatau, kad vairuotojai nesilaiko kelio ženklų ar net per raudoną šviesoforo signalą važiuoja. Švedijoje to nemačiau. Švedijos kelių saugumą vertinčiau 100 balų. Lietuvos — 70.

Kalbino Alvydas JANUŠEVIČIUS, fotografavo Giedrius BARANAUSKAS

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

 

 

ŽŪTYS: Šiais metais, iki sausio 13 dienos, Lietuvoje eismo įvykiuose žuvo 16 žmonių, t. y., žuvo 10 eismo dalyvių daugiau negu praėjusiais metais per tą patį laikotarpį.