
Naujausios
Jeigu prabiltų Apaščia
Istoriniuose šaltiniuose Bobėnų kaimas paminėtas 1570 m. Jau keli dešimtmečiai praėjo, kai buvusį Bobėnų kaimo vardą į Nemunėlį nuplukdė Apaščios vandenys, užpustė numelioruotų laukų dulkės.
Tyluma, tuštuma... Tik Apaščia, jeigu prabiltų, daug pasakytų. Bet ji pati vos vos sruvena, tausodama savo gyvastį, apžėlusi meldais, švendrėmis, apaugusi krūmokšniais, išvagota bebrų urvais...
O buvo kaimas, įsikūręs prie Apaščios upės kairiojo kranto, tęsėsi nuo Rundalės kaimo link Biržų apie vieną kilometrą. Bobėnų kaimą sudarė 18 sodybų. Namai ir ūkiniai pastatai – mediniai, dengti gontiniais stogais. Tik vienas vienintelis Vegių-Brazauskų namas buvo pastatytas iš raudonų plytų, nes Angelės Vegytės Laurišonienės prosenelis Bobėnuose turėjo nuosavą plytinę. Po vienu stogu glaudėsi po kelias kartas.
Regina ir Jonas Simonavičiai prisimena: "Gražiai tvarkėsi bobėniečiai. Tarp sodybų vingiavo kelias. Tik ne žvyruotas ir ne asfaltuotas. Paprastas lauko keliukas, tačiau kaimiečiai jį labai prižiūrėjo. Rudenį ir pavasarį jis išsidumbluodavo, įsirėždavo vežimų vėžos, arklių kanopos. Kelią šiek tiek aplygindavo akėčiomis, pasikinkę arkliuką, o paskui kiekvienas sodybos šeimininkas dar lygindavo ir su kastuvais, ir su grėbliukais. Vasarą net nušluodavo.
Pavasarį kiemuose žydėjo alyvos, jazminai, vasarą darželiuose nuostabų kvapą skleidė bijūnai, flioksai, vešliai žaliavo rūtos, rudenį margaspalvių jurginų galvos siūbavo vėjyje ir svyro ant tvorų".
Istorijos ir likimai
Būta kaime labai nuoširdžių, darbščių, tvarkingų žmonių. Su savo gyvenimų istorijomis ir likimais. Bobėnuose gimė ir užaugo garsi dailės mokytoja-ekspertė Monika Čalkauskaitė. Daug metų meno paslapčių mokė Medeikių mokyklos mokinius. Jos mokinių darbai buvo eksponuojami parodose ne tik Lietuvoje, bet ir už jos ribų.
Jonas Samulionis, nuo vaikystės mėgęs konstruoti, tapo lakūnu. Vilius Mažeika – ilgametis Biržų miesto milicijos inspektorius.
Daug kas dar ir šiandien geru žodžiu mini amžiną atilsį Onos ir Jono Šimukėnų šeimą. Šimukėnai buvę labai vaišingi žmonės. Dažnai kviesdavosi pažįstamus į svečius. O. Šimukėnienė pasižymėjo nepaprastais šeimininkavimo įgūdžiais.
– Naminė duona, bandelės buvo tokios skanios, kad tirpo burnoje. Reta tokių žmonių buvo, – su nostalgija prisimena Onutė Briedytė-Masonienė.
Šiems žmonėms nebuvo lemta sulaukti vaikų, tačiau jie savo gyvenimą įprasmino aukodamiesi dėl kitų. Užaugino mergaitę Oną. Suruošė jai kraitį ir iškėlė vestuves. O karo metu Biržų geležinkelio stotyje atsitiktinai pastebėjo tris mažas mergaites, kilusias iš Leningrado. Šimukėnai parsivežė mergaites namo. Pasibaigus karui, pranešė Raudonojo kryžiaus organizacijai, nes ši organizacija rūpinosi dingusių žmonių paieška. Mat vyresnioji mergaitė žinojo savo pavardę ir adresą.
Likusi gyva motina, sužinojusi dukrelių gyvenamąją vietą, atvyko į Bobėnus. Dėkinga motina atsiklaupusi ant kelių bučiavo Šimukėnams rankas už mergaičių išgelbėjimą. O šie pasiprašė, kad mažąją Niną paliktų jiems, nes ji savo motinos neprisiminė ir Šimukėnienę vadino mama. Dvi dukras motina išsivežė į Rusiją, o Nina liko pas Šimukėnus. Šimukėnai mergaitę įsidukrino – tapo įtėviais. Labai ją mylėjo, rūpestinga tėviška globa ją auklėjo, išleido į mokslą. Nina Šimukėnaitė sėkmingai baigė Vilniaus dailės akademiją, tapo garsia dailininke. Verta dėmesio Ninos Šimukėnaitės iliustruota knyga "10 lietuvių liaudies patarlių", išleista 1965 m. Šią nuostabią knygą Suosto kaimo bendruomenės bibliotekai padovanojo Regina Jaudzemaitė-Poškienė.
Kerai ir amatai
Turėjo kaimas ir savo burtininkę. Jugasė Kėželytė pageidaujantiems išmesdavo kortas, iš delno pasakydavo ateitį.
Danguolė Banevičiūtė-Jarmalavičienė papasakojo, kad jos močiutė Petronėlė Banevičienė buvusi žolininkė. Kartu su močiute jos į pievas eidavusios rinkti vaistažolių. Močiutė mokėjusi pagydyti gyvulius, žmones. Daug kam yra užkalbėjusi "rožę".
Adolfina Obeliūnienė buvo garsi audėja, siuvinėtoja. Namuose pastoviai poškėjo staklės. Visi kambariai išpuošti rankdarbiais, pačios austomis staltiesėmis, lovatiesėmis, kilimėliais, takais.... Savo darbo patirtimi dalinosi su biržiečiams gerai žinoma, garsia juostų audėja amžiną atilsį Rože Zeltiniene. Marti Sigutė, sūnaus Valentino žmona, dar ir šiandien turi anytos Adolfinos dovanotų austų ir siuvinėtų rankdarbių, kuriais džiaugiasi ir labai vertina.
Katryna Čalkauskienė, mokytojos Monikos mama, savo sodyboje buvo įsirengusi parduotuvę. Čia kaimiečiai galėjo įsigyti maisto, buities ir ūkiui reikalingų prekių. Ši moteris turėjo ir muzikinių sugebėjimų. Labai gražiai mokėjo skambinti gitara. Kartais nuotaikai pakelti grodavo ir parduotuvėje.
Kaimas turėjo ir savo pieninę. Pieną suveždavo ne tik Bobėnų kaimo gyventojai, bet ir aplinkinių kaimų žmonės. Čia pieną išseparuodavo. Liespienį grąžindavo pieno statytojams, o grietinę per Apaščios tiltą veždavo į Medeikių pieninę. Iš grietinės pieninė gamino sviestą, ledus. Jonas Simonavičius prisimena, kai buvo dar vaikas, su tėveliu nuvykęs į Medeikius ir pirmą kartą gyvenime ant popierėlio gavęs paragauti ledų.
1927 m. buvo įkurta futbolo komanda "Mirtis". Varžydavosi su Biržų miesto jaunimu ir nugalėdavo.
Jokūbo Briedžio namuose įsteigta pradinė mokykla, nes per antrąjį pasaulinį karą 1944 m. rugpjūčio 5-6 dienomis Suoste vyko įnirtingi mūšiai ir mokyklą sudegino vokiečiai. Bobėnuose visų keturių klasių mokinius mokė vienas mokytojas Jonas Baronas (vėliau – Suosto septynmetės mokyklos direktorius). Mokiniai prisimena: mokytojas buvęs griežtas, reiklus. Fizinių bausmių netaikė. Užteko skvarbaus akių žvilgsnio mokiniams sudrausminti.
Linksmybės
Angelė Vegytė-Laurišonienė prisimena: "Kaimo žmonės buvo labai draugiški. Eidavo vienas pas kitą pavakaroti, dalinosi skerstuvėmis. Padėjo vienas kitam darbuose. Kūlimo talkos – tradicinės. Jonas Briedis – mašinistas. Pas vienus šeimininkus iškulia javus. Sėda patalkių. Po to visi talkininkai keliasi į kitą kiemą. Prieš Kalėdas šeimas lankydavo kunigas. Kaimiečiai susitardavo: kas paduos pietus, kas paruoš vakarienę.
Vasara – gegužinių metas. Gegužinės už Apaščios tilto, Šilališkių kaime ir Bobėnuose, Olgos ir Juozo Gavėnų lankoje. 1962 m. Gavėnų lankoje vyko net festivalis. Išpuošėm aikštę, sudėjom suolus. Iš Biržų kultūros namų pasiskolinom įvairiaspalvių vėliavėlių ant ilgų kotų. Grojo Skaistkalnės dūdų orkestras, Germaniškio muzikantai. Jaunimo daug, visi geranoriški, aktyvūs".
1939 m. – krikštynų metai. Gandrai bobėniečiams pametėjo 6 vaikelius. Kaime buvo mada švęsti vardadienius. Mano atsiminimuose nepamirštamos išliko Joninės. Smagu būdavo susirinkti pas Bobėnuose gyvenusią, kelių kartų, svetingą J. M. R. J. Simonavičių šeimą. Šventė kasmet vykdavo gamtoje, prie Apaščios krantų. Iki aušros nestigo gardžių vaišių, liepsnojo laužas, skambėjo muzika, dainos. Paparčio žiedo ieškojimas, šokiai, žaidimai kėlė nuotaiką ir pasigėrėjimą trumpiausios vasaros nakties gaiva. O mintyse ilgai skambėjo dainos "Buvo naktys švento Jono" atgarsiai...
Lūžiai
Angelė Vegytė-Laurišonienė dar pasakojo:
– Ne tik linksmybes ruošdavom, bet visada padėdavom nelaimės ištiktam kaimynui. Šermenys ir gedulingi pietūs buvo rengiami namuose. Kas galėjo, metęs darbus, skubėjo padėti. Kai mirė Julės ir Martyno Simonavičių jauniausia dukra Vilhelmina, jaunimas nupynė bromą. (Tuomet buvo mada netekėjusiai jaunai mergaitei ar nevedusiam jaunuoliui per jų laidotuves pastatyti bromą).
Veikė Bobėnuose ir visuomeninis magazinas. Tuomet magazinais buvo vadinami pastatai javų atsargoms laikyti. Kipras Bielinis knygoje "Dienojant" rašo: "Mūsų seniūnijos visuomeninis magazinas iš lauko nekaip teatrodė. Tai buvo gan niūrus vienišas medinis Bobėnų kaimo lauke tūnojęs pastatėlis. Prieš naują derlių, kai silpnesnieji ūkininkai pritrūkdavo javų duonai, jie valsčiaus nustatytomis dienomis vykdavo į magaziną ir ten gaudavo pasiskolinti reikalingą javų kiekį. 1911 metais tie magazinai buvo likviduoti. Žmonių, kurie prisimintų magazinus, jau nebėra tarp gyvųjų.
Apie 1905 m. vykdant Stolypino reformą, kaimas ėmė retėti. Išsikėlė į Vienkiemius apie 10 sodybų gyventojų. Išsikėlusiems žmonėms buvo pasiūlyta trečdaliu daugiau žemės. Likę bobėniečiai galėjo geriau susitvarkyti žemės plotus, nes rėžinė sistema jų netenkino.
Kitas ryškus sodybų tuštėjimo metas prasidėjo, kai buvo vykdomi melioracijos darbai. Apie 1970 m.-1975 m. Vieni žmonės išsikėlė gyventi į pagrindines gyvenvietes, arčiau geresnių kelių, kiti išvyko į miestus, o senesnius – amžiams priglaudė gimtinės smiltinėlės mintys.
Simonavičiai – paskutiniai šio kaimo gyventojai iš Bobėnų į Suostą išsikėlė 1982 metais.