„Busturas“ kariaus su Konkurencijos taryba

„Busturas“ kariaus su Konkurencijos taryba

„Busturas“ kariaus su Konkurencijos taryba

Dešimtmetį šiauliečius vežusio „Busturo“ monopolį supurtė Konkurencijos taryba. Ji įpareigojo Šiaulių savivaldybę nutraukti sutartį su įmone ir organizuoti naują keleivių vežimo paslaugos konkursą. Tokį sprendimą „Busturas“ ketina skųsti, o miesto valdininkai greitų permainų nežada.

Simona KVEDERYTĖ

simona.k@skrastas.lt

Konkursą organizuotų koordinavimo centras

Rašėme, kad Konkurencijos tarybos tyrimas buvo pradėtas pagal privačių vežėjų įmonių pareiškimą. Konkurencijos taryba nutarė, kad Šiaulių miesto savivaldybė, be konkurso pavedusi keleivių vežimo paslaugas „Busturui“, pažeidė Konkurencijos įstatymą.

Miesto valdininkai įpareigoti ne vėliau nei per šešis mėnesius panaikinti konkurenciją ribojančius sprendimus ir skelbti konkursą.

Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Martynas Šiurkus mano, kad sprendimas yra teisingas. Esą bet kokias paslaugas teikianti įmonė negali būti įspraudžiama į rinką dirbtinai – privalo laimėti konkursą. Dešimtmetį privilegijuotas „Busturas“, anot M. Šiurkaus, „ydinga praktika“. Konkurencija galėtų atpiginti bilietus keleiviams.

„Man keistos „Busturo“ baimės, kad konkurse laimės kiti. Niekas kitas nenugalės. Bus perkama paslauga vienodomis sąlygomis. Jei įmonė dirba efektyviau nei kiti, ji pasiūlys mažiausią kainą. Kas turi tokią infrastruktūrą ir bazę kaip „Busturas“? Niekas“, – įsitikinęs M. Šiurkus.

Jis sako, kad ketinama derėtis su Konkurencijos taryba – kada ir ką Savivaldybė turi padaryti pirmiausia. Esą konkurso taip greitai organizuoti nepavyks.

Prieš tai reikia nuspręsti, kaip iš dešimtmetį vežimo paslaugą teikusios bendrovės atsiimti turtą. Jo teigimu, Savivaldybė 2014 metais savo lėšomis – už 1,5 milijono litų – pirko autobusus.

Teks atskirti ir elektroninio bilieto sistemą – visa tai dabar priklauso „Busturui“. Jei konkursą laimėtų kita įmonė, Savivaldybė negalėtų sekti ir kontroliuoti keleivių srauto, o investuoti pinigai nueitų šuniui ant uodegos.

Be to, pirmiausia norima įsteigti Viešojo transporto koordinacinį centrą, planuotą dar iki Konkurencijos tarybos sprendimo.

„Šiaulių kraštas“ rašė, kad toks centras būtų keleivių vežimo rinkos operatoriumi. Organizuotų konkursą parinkti miesto keleivių vežimo įmonę. Jam būtų patikėta elektroninio bilieto sistema, už bilietus surinktų lėšų administravimas, maršrutų organizavimas.

„Šiomis dienomis planuojame skelbti konkursą, kurio metu bus atrenkama konsultantų studija dėl koordinacinio centro pobūdžio ir veiklos. Nežinome, ar tai turėtų būti viešoji įstaiga ar „uabas“. Studijoje taip pat turėtų būti apibrėžta nauja viešojo transporto koncepcija“, – sakė M. Šiurkus.

Sprendimą skųs

Bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius Tomas Bielinskas sako, kad bendrovė Konkurencijos tarybos sprendimą skųs. Tokiu atveju ginčas persikels į teismą.

„Sprendimas yra paviršutiniškas. Konkurencijos taryba nieko neįrodė. Negalima remtis tik vienu įstatymu. Panašu, kad ji skaito tik savo tą vieną mėgstamą", – teigia įmonės direktorius.

Jis mano, kad buvo ignoruota Europos bendrijos direktyva, perkelta į LR Kelių transporto kodeksą bei Vietos savivaldos įstatymą. Joje nurodyta, kad savivaldybės turi teisę vežėjus pasirinkti dviem būdais: konkurso būdu arba savo nuožiūra. Savivaldybės gali paslaugos teikimą pavesti savo vidaus operatoriui. Jis už savivaldybės ribų negali dalyvauti jokiuose konkursuose. Be to, tokią įmonę šimtu procentų turi kontroliuoti savivaldybė. T. Bielinsko teigimu, visus kriterijus „Busturas“ atitinka.

Pasak T. Bielinsko, jei organizuojamą keleivių vežimo paslaugos konkursą laimėtų kita įmonė, „Busturas“ privalėtų grąžinti europinės paramos lėšas, už kurias pirko naujus autobusus. Jų 2011–2014 metais įsigijo 16 – sumokėjo 13,7 milijono litų europinės paramos. Įmonė prisidėjo dar per 884 tūkstančiais litų. Autobusai kitai įmonei negali būti perduoti.

„Mes bet kokiu atveju dalyvautume konkurse ir, esu įsitikinęs, laimėtume. Bet konkursas yra konkursas. Niekada negali žinoti“, – sako direktorius.

Jis mano, kad privačių vežėjų atėjimas negarantuotų mažesnės kainos. Esą tarp didžiųjų miestų, kur rinkoje veikia ir privatininkai, „Busturo“ siūloma kaina yra mažiausia.

2014 metų vasarį, kai Šiauliuose buvo panaikinti „mikriukai“, „Busturo“ paslaugomis ėmė naudotis 15 procentų daugiau keleivių. Jų dabar mažėja. Per devynis 2015 metų mėnesius keleivių skaičius sutirpo 6,8 procento, lyginant su tokiu pačiu praėjusių metų laikotarpiu.

Laukia greitų permainų

Konkurencijos taryba tyrimą pradėjo 2014 metų kovo mėnesį, kai pareiškimus pateikė penkios Šiauliuose veikiančios įmonės.

Tarp jų – ir UAB „Ridvija“. Laikinai direktorės pareigas einanti Gražina Šliažienė Konkurencijos tarybos sprendimą sveikina. Jos manymu, mieste bus atkurtos konkurencijos sąlygos, o šiauliečiai turės galimybę gauti pigesnes paslaugas.

„Situacija Šiauliuose yra baisi. Jokios konkurencijos. Iki 2014 metų mieste dirbome su „mikriukais“. Iš mūsų visų pasityčiojo, išstūmė iš rinkos. Nepaliko jokių alternatyvų. Nors leido dalyvauti privežamųjų maršrutų konkurse. Bet pasiūlė sąlygas, tinkančias „Busturui“. Todėl jis ir tą pasiėmė“, – pasakojo G. Šliažienė.

Ji patikino, kad įmonė „Ridvija“ konkurse dalyvautų. Galėtų pasiūlyti pigesnę vežimo kainą.

Įmonės vadovė mano, kad Savivaldybės administracijos planuojamas steigti koordinacinis centras – geras sumanymas. Nuo įmonės pečių nukristų daugybė darbų – liktų tik užtikrinti efektyvią vežimo paslaugą ir gerą klientų aptarnavimą. Tokiu pat principu įmonė dirba ir Vilniuje.

„Manau, Savivaldybė konkursą galėtų organizuoti greitai. Kai mes sostinėje laimėjome konkursą, per mėnesį sugebėjome įsteigti ten savo bazę, susipirkti autobusus ir visą dokumentaciją susitvarkyti. Į mūsų autobusus elektroninio bilieto sistemą įdiegė per dvi dienas. Reikia tik noro“, – įsitikinusi G. Šliažienė.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

PRIVILEGIJOS: Konkurencijos taryba nusprendė: Šiaulių savivaldybė, dešimtmetį privilegijavusi bendrovę „Busturas“, pažeidė Konkurencijos įstatymą – vežimo paslaugas teks pirkti konkurso būdu.

REAKCIJA: Šiaulių miesto savivaldybės valdomos įmonės „Busturas“ direktorius Tomas Bielinskas Konkurencijos tarybos sprendimą vadina „paviršutinišku“.