
Naujausios
295 kapinėse užfiksuotas nykstantis paveldas
Šiaulių universiteto profesorė dr. Rita Regina Trimonienė ir paveldosaugininkė dr. Laura Prascevičiūtė išleido elektroninį žinyną, kuriame surinkta išsami informacija apie154 senąsias Kelmės rajono ir 141-erias Pakruojo rajono kaimų kapines. Viršeliui tyrimo autorės parinko simbolinę nuotrauką: ant kryžiaus susuktą gandralizdį.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Didžiulis darbas
Elektroninio leidinio apimtis – beveik 1 000 puslapių. Žinyno įvadiniame straipsnyje aptariama, kaip formavosi kapinės, tyrimų problematika, kaimo kapinių istorija nuo XVI iki XX amžiaus. Veikiančios kapinės į tyrimą neįtrauktos.
„Tokios kaimų kapinių inventorizacijos iki šiol niekas nedarė. Tik Mažosios Lietuvos kapinės tiriamos, o kitos nesulaukia dėmesio, – sako Kultūros paveldo departamento Šiaulių teritorinio padalinio vyresnioji specialistė, Šiaulių universiteto dėstytoja L. Prascevičiūtė.
Projekto tikslas buvo nuvykti į visas senąsias Kelmės ir Pakruojo rajonų kapines, aprašyti jų teritorijas, atlikti kapinių, išlikusių kryžių, antkapinių paminklų, tvorų ir vartų fotofiksaciją, nurašyti kapinėse išlikusių kryžių ir antkapinių paminklų įrašus, surinkti archyvinę medžiagą.
Darbas atliktas per pusmetį. „Buvo tikras šturmas!“ – šypsosi R. Trimonienė. Mokslininkės neįsivaizdavo, į kokį didžiulės apimties darbų pragarą įklimps.
Senosios kaimų kapinės šiandien dažniausiai atrodo kaip nedidelės, medžiais ir krūmais apaugusios kalvelės. Kai kurios – tik pieva viduryje ariamų laukų.
Kas kita – jei tebėra kaimas, gyva bendruomenė: tada kapinės prižiūrimos, išlikę antkapiniai paminklai. Jei kaimas išnykęs, sunyksta ir kapinės.
„Mūsų tikslas – kuo labiau aktualizuoti kapines, kad bendruomenės susidomėtų, prižiūrėtų“, – sako L. Prascevičiūtė. Kaip gražiai tvarkomas išskyrė Guostagalio kapines, nors jose nebelaidojama.
Pasak L. Prascevičiūtės, tyrimu siekta išsaugoti informaciją, nes kapinaitės – užmirštas ir nykstantis paveldas.
2004 metais, pasikeitus Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymui, įtvirtinta nuostata Kultūros vertybių registre neberegistruoti senųjų kaimų kapinių.
Šiaulių apskrities teritorijoje registruota apie 300 senųjų kaimo kapinių, o neregistruotų tokios pat vertės kapinių yra žinoma per 500. Jos saugomos atskiru Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo straipsniu.
Šią praktiką L. Prascevičiūtė vertina neigiamai, nes tokios kapinės neinventorizuojamos, nėra atliekami nuorašai, nėra apskaitos, dokumentacijos.
Seklio darbas
Atspirties taškas tyrimui buvo 1981 metais įvykdytas kapinių kartografavimas.
Šaltiniais tapo ir XIX a. pabaigos – XX a. pradžios vokiečių ir rusų kartografų kurti topografiniai žemėlapiai. Dalis kaimų kapinių buvo pažymėta XX a. pradžios žemėlapyje „Karte des Westlichen Russlands“.
„Pagal planus galėjome identifikuoti vietas. Atradome ir nepažymėtų kapinių. Apie jas sužinojome iš žmonių, istorinių duomenų, – sako L. Prascevičiūtė. – Labai daug kaimų sunykusių, net vietovardžiai išnykę. Šaltiniuose aptinkamą vietovardį, kurio dabar nėra, labai sunku identifikuoti.“
Kartais mokslininkėms tekdavo imtis kone seklio darbo. Kai kurias kapines atsekė pagal pavardžių užrašus, peržiūrėjus kelių parapijų metrikus.
Pasitaikė atvejų, kai šaltiniuose medžiagos apie kapines nerado: greičiausiai jos veikė kitu pavadinimu, jų identifikuoti nepavyko, nors išlikęs kalniukas – nemažas.
Ar sulaukdavo pagalbos iš vietinių? „Eidavome klausti seniausių kaimo žmonių, teiraudavomės, ar prisimena, kad būtų stovėję kryžiai, ar prisimena, kada laidojo paskutinį kartą. Dažnai nurodydavo, kad jų vaikystėje dar medinis kryžius buvo, maždaug prieš 50 metų sunyko. Arba – tėvai pasakojo, kad buvo kapinės“, – sako L. Prascevičiūtė.
Naikina žmonės ir žvėrys
Visos kapinių nuotraukos – L. Prascevičiūtės. Senieji keliukai, vedę į kapines, yra nuarti, todėl iki jų teko eiti 1–5 kilometrus per pievas, arimus. L. Prascevičiūtė juokiasi: dabar žino ne tik visus kelius, keliukus, bet ir bekeles.
Buvo kapinių, į kurias nepavyko patekti dėl augmenijos. Kapines supa privatūs sklypai, dalis jų yra aptverti aukštomis tvoromis.
Tyrimų metu fiksuota sunaikintų kapinių (pavyzdžiui, Paplonės kapinės Pakruojo rajone, Šedvydžių antrosios kapinės Kelmės rajone), kapinių, kurių dalis teritorijų nuarta.
L. Prascevičiūtė sako, kad jau 1935–1936 metais Valstybės archeologijos komisija kai kur fiksavo, kad kapinės apleistos, be globos.
Labiausiai kapai niokoti sovietmečiu, kasant žvyrą, dalis senųjų kaimų kapinių buvo išarta, sunaikinta atliekant melioraciją.
Ir dabar ūkininkai, jei nėra augmenijos, aparia kapines. Dar viena problema – laukiniai žvėrys. Lapės, usūriniai šunys iškasa olas, duobes, keliose vietose buvo atkastų kaulų.
Gausūs šaltiniai
Istorinė medžiaga apie kapines tyrimui buvo renkama Lietuvos valstybės istorijos archyve, Kauno arkivyskupijos archyve, Lietuvos mokslų akademijos Vrublevskių bibliotekoje, Kultūros paveldo centro archyve ir bibliotekoje, Kultūros paveldo departamento Šiaulių skyriaus archyve, iš publikuotų rašytinių šaltinių, kraštotyros darbuose. Dalis archyvų yra sukelta į e.paveldą.
Istoriniai duomenys, sako R. Trimonienė, nurodo kapinių, kurios realybėje nežinomos: nors yra duomenų, kad jose buvo laidojama šimtai žmonių.
„Ko gero, kitas leidinys turėtų būti apie kapines, kurios išlikusios istorijos šaltiniuose, bet bendruomenės jų nebežino, kapų vietų nebėra, – svarsto R. Trimonienė. – Gali būti, kad ir mums nepavyko susieti tam tikro kaimo kapinaičių, nurodytų rašytiniuose šaltiniuose, su dabartine vietove. Prieš šimtą metų kapinaitės galėjo priklausyti kitam kaimui, bet dabar atsekti nebeįmanoma.“
Peržiūrėtos seniausios Romos katalikų bažnyčių mirties metrikos, XIX a. vidurio, XIX a. pabaigos ir XX a. pradžios metrikos.
R. Trimonienė atkreipia dėmesį, kad mirties metrikų knygos pradėtos rašyti tik nuo XVIII amžiaus. Be to, bažnyčia tuo metu laikėsi politikos, kad geriau laidoti parapijos, o ne kaimo kapinėse.
Kartais XVIII amžiaus knygose žymimi tik tie, kurie palaidoti parapijos kapinėse. Arba – vėlesniuose šaltiniuose staiga vienu metu surašyta, kas palaidota.
Metrikai atspindi gyvenimo trukmę, mirties priežastis. Nemažai fiksuota žmonių, sulaukusių 100 metų. R. Trimonienė aptiko įrašą, pagal kurį asmuo gyveno 120 metų.
Tikisi darbus tęsti
„Tyrėme du skirtingus rajonus, kurie priklausė tai pačiai Žemaitijos vyskupijai, turėjo galioti tie patys nurodymai, bet buvo visiškai kitaip. Jei Pakruojo rajone iki pat XIX amžiaus pabaigos buvo laidojama kaimo kapinėse, Kelmės rajone – kaip nukirsta, išskyrus Kurtuvėnus, kur palaidojimai fiksuojami“, – į įdomią detalę dėmesį atkreipė R. Trimonienė.
Pakruojo ir Kelmės rajonuose nuo seno gyveno ir evangelikų bendruomenės, bet evangelikų bažnyčių mirties metrikų knygų beveik neišliko.
Pakruojo rajone evangelikų kapinės tarsi sulietos kartu su katalikų, arba vienoje pusėje laidoti vieni, kitoje – kiti. Kelmės rajone tik kai kuriais atvejais pavyko šias kapines identifikuoti.
Vietos gyventojai senąsias kapines vadina įvairiais vardais: milžinkapiu, kapeliais, švedkapiais, maskolkapiu, kalvinkapiu, sukilėlių kapais, kapiukais, kapeliais.
„Pavadinimas „milžinkapis“ rodo, kad kuo toliau, tuo labiau ta vieta mitologizuojama“, – sako R. Trimonienė.
Atspausdinti žinyno neplanuojama – apimtis didžiulė, leidinys būtų labai brangus. Elektroninę versiją turės savivaldybės, bibliotekos, žinyną tikimasi įkelti į Kultūros paveldo departamento internetinį puslapį.
Žinynas, sako tyrimo autorės, pasitarnaus paveldo specialistams, akademinei visuomenei, vietos bendruomenėms, visiems, kas domėsis savo genealogine linija, kaimo istorija. Bus naudingas ir specialistams, kurie dirba su žemėtvarkos, statybų projektais, kad ateityje nepažeistų kapinių.
Lauros PRASCEVIČIŪTĖS nuotr.
VIRŠELIS: Žeberių kaimo (Kelmės r.) senosios kapinės. Ši nuotrauka su kryžiumi, ant kurio susuktas gandralizdis, parinkta žinyno viršeliui.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
TIKSLAS: „Siekėme surinkti visus istorijos duomenis, padaryti nuorašus, fotofiksaciją, pažymėti tašką ortofotografinėje nuotraukoje, kad mūsų atliktas darbas būtų atspirties taškas vėlesniems tyrimams“, – sako Šiaulių universiteto Istorijos ir filosofijos katedros vedėja prof. dr. Rita Regina Trimonienė.
TYRIMAS: Kultūros paveldo departamento Šiaulių teritorinio padalinio vyresnioji specialistė, Šiaulių universiteto dėstytoja Laura Prascevičiūtė sako, kad tokios kaimų kapinių inventorizacijos iki šiol niekas neatliko.
AUTORĖS: Žinyno „Senosios Kelmės ir Pakruojo rajonų kaimų kapinės“ autorės Rita Regina Trimonienė ir Laura Prascevičiūtė sako, kad, nykstant kaimams, sparčiai nyksta ir kapinės. Tyrimo autorės svarsto darbą pratęsti kituose rajonuose.
Lauros PRASCEVIČIŪTĖS nuotr.
KAPINĖS: Junkilų kaimo (Kelmės r.) senosios kapinės.
PAMINKLAS: Antkapinis paminklas Vaidatonių kaimo (Kelmės r.) senosios kapinėse.
PRAEITIS: Tarvydų kaimo (Pakruojo r.) senosios kapinės.
KRYŽIUS: Jurgoniškių kaimo (Kelmės r.).senųjų kapinių kryžius.
ŽIEMA: Plekaičių kaimo (Kelmės r.) senosios kapinės žiemą.
PALIKIMAS: Gedvainių kaimo (Kelmės r.) senųjų kapinių kryžiai.
KOPLYČIA: Linkaučių kaimo (Kelmės r.) senųjų kapinių koplyčia.
LAUKAS: Medikonių kaimo (Pakruojo r.) senosios kapinės ariamame lauke.
RŪSYS: Palinkuvės dvaro (Pakruojo r.) senųjų kapinių rūsys.
VARTAI: Įsonių kaimo (Pakruojo r.) senųjų kapinių vartai.
PAVELDAS: Peluodžių kaimo (Pakruojo r.) senosios kapinės.
RUDUO: Vizgonių kaimo (Pakruojo r.) senosios kapinės rudenį.