Fotomenininko praeityje — dainininko karjera

Fotomenininko praeityje —  dainininko karjera

Fotomenininko praeityje — dainininko karjera

Sugrįžtantis legendinis konkursas "Vilniaus bokštai" šiauliečiui fotomenininkui Ričardui Dailidei kelia šiltas emocijas. 1968 metais R. Dailidė tapo pirmojo konkurso "Vilniaus balsai" diplomantu ir buvo pakviestas koncertuoti su populiariaisiais "Vilniaus aidais".

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

„Lietuvoje bus dainų konkursas!“

R. Dailidė susidomėjęs seka naujienas apie atgimstantį konkursą, kuriame muzikinę karjerą pradėjo daug garsių Lietuvos estrados atlikėjų. Domisi, ar jame dalyvaus šiauliečių, kokios dainos skambės. Ir tikisi, kad atgimusiame konkurse bus pateikta visa paletė kokybiškos, profesionalios muzikos: nuo šansono iki roko.

Fotomenininkas rodo nuotraukas iš pirmojo „Vilniaus bokštų“ konkurso: jaunas dainininkas prieš 43-ejus metus įamžintas baigiamajame koncerte.

Garsų fotomenininką daina traukė nuo mažumės: „Kai tikrindavo balsus, berniukai tyčia stengdavosi dainuoti kuo blogiau, kad nebūtų atrinkti į chorą. Aš, atvirkščiai, tyliai, kad niekas neišjuoktų, galvojau: “Kad tik mane priimtų.“

Noras išsipildė, moksleivis buvo pakviestas į Šiaulių J. Janonio gimnazijos chorą. Mokydamasis Kauno upeivių technikos mokykloje, dainavo profsąjungos chore. Leningrade (dabar — Sankt Peterburgas), dirbamas upių uosto kapitono padėjėju bei mokydamasis medicinos mokykloje, skubėdavo į koncertus, lankė vokalo studijas.

Grįžęs į Lietuvą, dainavo Šiaulių Kultūros namų Vinco Masionio estradiniame ansamblyje.

Lietuviška estrada septintajame dešimtmetyje laužė ledus. Kaunas atlikėjus sukvietė į konkursą „Kauno pavasaris“, vėliau perkrikštytą į “Gintarinę triūbą“. R. Dailidė dvejus metus iš eilės, 1966 ir 1967 metais, tapo šio konkurso diplomantu.

Pagaliau dainininkai ir muzikos kūrėjai buvo pakviesti dalyvauti pirmajame jaunų atlikėjų ir lietuviškos dainos konkurse „Vilniaus bokštai“.

„Jautėmės pakylėti, džiaugėmės, kad dėmesio sulaukė lietuviška estradinė daina. Sustabarėjusioje visuomenėje tai buvo stiprus iššūkis ir didelis postūmis.“

Kilusi diskusija nuteikė linksmai: „Įsivaizduojate, Lietuvoje bus dainų konkursas!“. Diskutuota ir to meto spaudoje. 1967 metais laikraštis “Kalba Vilnius“ išspausdino skaitytojų laiškus, kuriuos vienijo antraštė: “Ieškoti reikia, o kas bus suradus?“ Šį klausimą, neabejodamas, kad konkursai reikalingai ir būtini, publikuotame laiške kėlė ir R. Dailidė.

Nugalėtojai paaiškėjo po trijų turų

Konkurso dalyviams teko įveikti tris etapus. Pirmasis turas vyko regionuose, antrasis — Vilniuje. Šiuose turuose dalyviai dainavo su savo kolektyvais: jokių fonogramų, jokios sintetinės muzikos.

Baigiamajame konkurso ture Vilniuje, Profsąjungų rūmuose, atlikėjai dainavo grojant Lietuvos televizijos ir radijo lengvosios muzikos orkestrui.

„Dainuoti karjeros pradžioje su orkestru buvo didelė garbė ir atsakomybė“, — rodydamas konkurso nuotraukas, sako menininkas.

Pirmajame „Vilniaus bokštų“ konkurse keliasdešimt jaunųjų dainininkų dainavo po dvi dainas. Viena daina buvo privaloma (pasirinkta iš pateikto sąrašo), antra — laisvai pasirenkama.

R. Dailidė dainavo Teisučio Makačino dainą „Lyja“ (žodžiai D. Pročkytės) ir Benjamino Gorbulskio — “Kelionė į kalnus“ (žodžiai V. Palčinskaitės).

Konkurso nugalėtojus išrinko profesionali žiuri. Už patikusį atlikėją balsavo ir publika.

Pirmojo konkurso laureatais tapo Janina Miščiukaitė ir šiaulietis Viktoras Vaškas. V. Vaškas konkurse dalyvavo ir kitais metais, jis yra vienintelis dainininkas, dukart tapęs „Vilniaus bokštų“ laureatu. Vėliau šis vardas buvo suteikiamas vienintelį kartą.

Konkurso diplomantais paskelbti lietuviškos estrados grandais tapę dainininkai Onutė Valiukevičiūtė, Eugenijus Ivanauskas, Stasys Povilaitis ir R. Dailidė.

Pirmojo festivalio dalyvių balsai išliko vinilinėje plokštelėje, įrašytoje bendrai su kitu festivaliu: „Estradinės dainos festivalis “Vilniaus bokštai-68“/Džiazo festivalis “Jaunystė“-68“, Elektrėnai“.

Į gastroles — su garsiu kolektyvu

„Vilniaus bokštų“ diplomantą R. Dailidę solistu pakvietė garsusis Vilniaus valstybinės filharmonijos ansamblis “Vilniaus aidai“.

Ansambliui vadovavo šiaulietis Teisutis Saldauskas, kolektyve tuo metu dainavo Zina Jurgutytė (Šiaulių pedagoginio instituto studentė), Benjaminas Gadeikis, Jonas Mažeika, Viktoras Malinauskas.

Lietuviškais „bitlais“ vadintas ansamblis daug gastroliuodavo po Tarybų Sąjungą, kelionių maršrutai driekėsi nuo Latvijos, Ukrainos iki Vidurinės Azijos.

„Mus sutikdavo nuoširdžiai, šiltai: Lietuva, nors sovietmečiu visi buvome tame pačiame maiše, dvelkė Vakarais. Labiau nei pasiekimai, populiarumas jaudino jausmas, kad atstovauji Lietuvai,“ — sako R. Dailidė.

Kelionėse neapsieidavo be nuotykių. Dušanbė (Tadžikija) skandalas kilo per Lietuvos kultūros dekadą: pavogtas Juozo Domarko frakas!

Tęsiant gastroles po Vidurinę Aziją, ilgapirščiai nušvilpė ansamblio gitaras. Ansambliečiai nenusileido: jei gitaros pavogtos, koncerto nebus. Gitaros greitai atsirado.

Į gastroles R. Dailidė pasiimdavo ir fotoaparatą. Nuotraukos, užfiksuotos gastrolių metu, vėliau eksponuotos parodose, spausdintos albumuose.

Viename iš oro uostų, objektyvą atsukus į plakatą su dviprasmišku užrašu: „Pobieda komunizma — nieizbiežna“ (komunizmo pergalė neišvengiama — rus.), lyg iš po žemių išdygę saugumiečiai kibo už parankių. Pasirodo, oro uostu naudojasi ir kariškiai, tad fotografuoti jame griežtai draudžiama. Išgelbėjo estrados solisto statusas.

Koncertavo du sezonus

Per mėnesį „Vilniaus aidai“ surengdavo po 40 koncertų, visuose skambėjo tik gyva muzika. R. Dailidė šypsosi: koncertai vykdavo tarsi kino seansai, prasidėdavo iš ryto, baigdavosi vakare.

„Po 3— 4 mėnesių gastrolių Vilniuje dainavau labai atsakingame koncerte. Galvoje viena mintis: kad tik nenugriūčiau scenoje“, — įtemptą laiką prisimena šiaulietis.

R. Dailidė scenoje buvo gyvybingas, gana novatoriškas atlikėjas, pasirodymuose įpindavęs vaidybinių elementų, išnaudodavęs šviesų galimybes.

Studijoje filmavimo kameros buvo stacionarios, tad po vieno filmavimo ekspresyvus dainininkas sulaukė pastabos: „Čia tau ne aerodromas“.

Dainuodamas populiarią Džanio Morandžio dainą „Buvo toks vaikinas“, parkrisdavo ant kelių. Vienas krytis buvo lemtingas: kelio sąnaryje išsiliejo kraujas, teko nutraukti gastroles ir grįžti namo.

Su „Vilniaus aidais“ R. Dailidė koncertavo du sezonus: “Šiauliuose pasiūlė butą, dantų techniko darbą ligoninėje. Sudvejojau. Dabar labai gailiuosi. O ansamblis priėmė Stasį Povilaitį“.

Viena iš pasitraukimo priežasčių buvo ir dainininko reiklumas sau bei savikritika.

Nuo muzikos neatitrūko

Nulipęs nuo profesionalios scenos, R. Dailidė ne kartą sulaukė kvietimų dainuoti. Bet atsisakydavo: „Scenoje turi būti profesionalai“.

Nuo muzikos pasaulio neatitrūko. Rašė straipsnius, į muzikos kūrėjus, atlikėjus pažvelgė pro fotoobjektyvą. Fotomenininkas įamžino dainininkus, muzikantus, kompozitorius, koncertų akimirkas, pasirengimo jaudulį ir susikaupimą.

Vienas iš garsiausių ciklų — „Gyvenimas džiaze“. Fotomenininkas Birštono džiazo festivalio nepraleidžia nuo jo pradžios — 1980 metų.

Šiemet R. Dailidė komisijos nariu pakviestas į Šiaulių apskrities muzikos apdovanojimus.

PASIRINKIMAS: „Lengvoji muzika dabar — gryna pramoga. Bet daina gali būti novelė, prasmingas kūrinys, ne tik žodžių samplaika. Visada daug dėmesio skyriau tekstui“, — sako Ričardas Dailidė.

 

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

GASTROLĖS: Linksma kelionė kupranugariu gastrolių Vidurinėje Azijoje metu.

DIPLOMANTAS: Ričardas Dailidė ir Lietuvos televizijos ir radijo lengvosios muzikos orkestras baigiamajame „Vilniaus bokštų“ konkurso etape. Ričardo DAILIDĖS archyvo nuotr.